A Google Zeitgeist 2010-zel betekintést nyerünk az online keresési trendek világába. Az eredmények szerint a politikai pártokra leadott keresések ugyan nem tükrözik népszerűségüket, számos egyéb adat azonban jó képet nyújt az aktuális társadalmi trendekről.

Google Zeitgeist 2010 rögzítette a Google kereséseket világszerte, az örömteli eseményektől a fájdalmasabbakig, a labdarúgó világbajnokságtól kezdve egészen a hazai természeti katasztrófákig.

A Google az adatok interaktív megjelenítésével a top kereséseket összehasoníthatóvá tette, így bárki számára összevethető az Olimpia és a FIFA Világbajnokság népszerűsége, valamint látható a világ reakciója a keresési trendek szemüvegén keresztül a Haiti földrengésekre, a mexikói öbölben történt olajkatasztrófára, vagy épp a hazai vörösiszap tragédiára vonatkozóan. Megnézhetjük, ki a legnépszerűbb celeb kedvenceink közül, vagy melyik politikusra kerestek rá a legnagyobb számban, sőt azt is megtudhatjuk, hogy a keresések intenzitása hogyan változik. A Keresési Trendek segítségével magunk is összevethetjük, hogy ezek a keresett szavak vagy kifejezések milyen összefüggésben állnak egymással és hogyan változik népszerűségük.

Mely szavak jelentették a top listás kereséseket az idei évben? A nemzetközi keresési trendeket tekintve a labdarúgó világbajnokság magasan vezeti a nyári eredményeket, de a kategóriára szűrve a top keresések közt megtaláljuk az elhíresült vuvuzelát, vagy a kedvenc csapatokat is, mint a Barcelonát, a Juvét, vagy a Real Madridot. A hazai keresések abszolút toplistásai a közösségi oldalak (iWiW, Facebook) és online játékoldalak (farmerama, grepolis) de nagyon népszerűek voltak a tévés tehetségkutatók is.

Érdekes képet fest, ha megnézzük, milyen események kapcsán figyelt leginkább Magyarországra a világ – a fontos történések gyakran nem ugyanazok külföldi, mint hazai szemmel. Míg a magyar internetezőket értelemszerűen megmozgatta a választások témája, a külföldről indított, Magyarországra vonatkozó keresésekben ez alig látható emelkedést okozott, és látszólag hidegen hagyta a külföldről keresőket az IMF tárgyalások nyári megszakadása is. Nem úgy az augusztusi angol-magyar focimeccs, bár az abszolút kitörést az ország iránti érdeklődésben az októberi vörösiszap katasztrófa hozta.

Zeitgeist 2010 Rákerestünk

Láthatjuk, hogy sajnos 2010 nem csak a szórakozásról, a játékokról és a közösségi oldalakról szólt. A pusztító földrengés Kínában, Chilében és Haitiben, a mexikói öbölben történt olajkatasztrófa, a hazai vörösiszap által elöntött területek, vagy az árvíz kereséseinek száma is döbbenetesen megugrott a tragédiák időszakában. Jó érzés volt konstatálni, hogy ugyanakkor az “adomány” szóra is kiugróan sok internethasználó keresett rá, akik közül sokan az adományozási lehetőségek után is kutattak. 

KIEGÉSZÍTő ÉRDEKESSÉGEK:

Politika és gazdaság
A gazdasági és pénzügyi témájú keresések között – a novemberi biztosítóváltási szezon kivételével – az adókra és bérkalkulátorokra, valamint a pályázatokra voltak legtöbben kíváncsiak. Ezek a témák többeket mozgattak meg az internetes kereséseket illetően, mint az idei választások. A politikai pártok iránti érdeklődés a tavaszi választások előtt érte el a legmagasabb szintet, ám említésre méltó az is, hogy ebben az esetben a keresések előfordulási gyakorisága nem esik egybe a valós (szavazatokban testet öltő) népszerűséggel.

Kütyükeresések
A technológia területén jelentősen megugrott az olyan kütyükre való keresések száma, mint például az iPhone 4, az iPad, a LED tévé, a navigáció, vagy az utóbbi időben a Microsoft Kinect játéka. Az okostelefonok térhódításának biztos jele az is, hogy a top 10 leggyorsabban növekvő keresés között megtaláljuk a HTC és a Nokia egy–egy csúcskategóriás modelljét, míg a Blackberry önmagában már nem inspirált kiugróan nagyszámú keresést – a készülékre íródott alkalmazások viszont annál inkább.

Zeitgeist 2010 Rákerestünk

Élet-módi
A Google megvizsgálta, mely keresőszavak a legnépszerűbbek általánosabb, életmód kategóriába tartozó témák esetében. A lista első 10 eleme között olyan kifejezéseket találunk, mint a “horoszkóp” vagy a “jóslás”, a “névnap” vagy a “játékok”. Nem meglepő ezek után az sem, hogy ilyen témákat gyakrabban keresünk az év elején és a végén, vagyis a hidegebb, őszi-téli napokon. A testünkre jobban odafigyelünk a nyári hónapokban és november végén, a karácsonyi kalóriaterhelés előtti időszakban. Mi sem bizonyítja jobban, hogy ez az az időszak, amikor változtatni szeretnénk külsőnkön, mint az, hogy ebben a témában élen jár a “fitness”, a “frizura” és a “tetoválás” vagy “tattoo” szavakra történő keresések száma. A fogyókúrák és diéták iránti érdeklődés januárban megugrik, és szinte azonos intenzitással meg is marad egészen november végéig, amikor is kénytelenek vagyunk ezt a témát kis időre pihentetni.
Júniustól augusztus végéig dübörögnek az utazással kapcsolatos keresések. Ilyenkor megnő a menetrendek (máv, bkv, járatinformációk) és a fesztivál-turizmus témái (Balaton Sound) iránti kereslet, valamint egy-egy utazási iroda utáni kíváncsiskodás.