A DUOTTS C29 az idei tavasz legnagyobb meglepetése számomra.
Nézd meg bringát videós tesztünkben használat közben is!
Bevezető
Szeretem a munkámat, szerencsés ember vagyok. Immár 23 éve írok cikkeket és teszteket és elismerem, volt idő, amikor a hátam közepére sem kívántam a következő videókártyát, notebookot vagy tabletet. Kiégtem.
Azonban az utóbbi hat évben, amióta kínai cuccokat tesztelek nyoma sincs a kiégésnek, mintha elfújták volna. Annyira sokszínű a munkám, annyi meglepetést tartogat szinte minden nap, tesztről tesztre, amit elképzelni sem tudtok. Persze vanna a jók mellett rossz meglepetések is, de szerencsére nem túl nagy számban.
Gondolom már sejtitek, hogy miért írtam ez, a cikk első mondatában ott a válasz. Érkezett hozzám egy elektromos kerékpár, egy olyan, amiről már a papírforma alapján éreztem, hogy jó lesz, de a valóság sokszorosan túltett a várakozásaimon is.
Ebben a cikkben elmesélem miért!
Csomagolás, tartozékok, szerelés
A DUOTTS C29 egy nagydarab kerékpár. Nem a váz miatt, az lényegében átlagos, ám a 29 colos kerékméret egyáltalán nem megszokott ebben a kategóriában. Mivel nagyok a kerekek a váz pedig nem összehajtható a doboz is nagy, amiben hozták. Még úgy is átlag feletti, hogy az első kerék természetesen nem volt a helyére csavarozva.
A dobozban minimális, de még épp elégséges az ütésvédelem. Ebből a szempontból a tavaly év elején tesztelt ADO D300 volt az elrettentő példa, amit olyan szinten becsomagoltak, hogy kb. egy köbméter hulladéknak kellett kicsomagolás után helyet találnom. Na, ilyet többet nem szeretnék látni.
Amúgy a szokásos módon volt minden összecsomagolva, ahogy a többi bringánál lenni szokott. Vastag műanyag gyorskötözőkkel volt összefogatva minden, a fém alkatrészek mellett és között ütésvédelem. A próbát kiállta a csomagolás, nem hogy sérülés, egy apró karcolás sem volt sehol.
Tartozék van néhány, bár olyat, mint az előző kerékpártesztemnél (takaróponyvát) nem találtam, volt más helyette. Kapunk egy elég gyenge minőségű pumpát, ami nagy baj esetén azért jól jön, de szerintem nem ez lesz az évszázad terméke. Kapunk első és hátsó sárvédőt, ami nagy pirospontot érdemel, mert ezeket általában felárért adják a forgalmazók. Kapunk szerszámokat, töltőt és telefontartót, meg egy lámpát előre. Szóval van minden, mint a búcsúban!
Amit ezek közül mindenképpen ki kell emelnek az a telefontartó, ami a megszokott az első széltől letörő verzió helyett egy tök jó, erős, egészséges darab, amin ráadásként ott van egy USB csatlakozó is. Vagyis a tartót ráköthetjük a kerékpár elektromos rendszerére és van töltés is a telefon mellé. Ezért már ki is osztom a második nagyon nagy pirospontot a gyártónak, pedig a tesztet még el sem kezdtem!
Az összeszerelés kapcsán két apróságot kell említenem, amik nem teljesen normális dolgok. Az egyik, hogy az üléscső rögzítőcsavarja kihullott a helyéről, de szerencsére a dobozból nem borítottam ki a fűbe, így ez meg lett. A másik, hogy a hátsó sárvédő csavarját valamiért az első sárvédőbe csavarozták, néztem egy darabig, hogy most ezt akkor, hogy kell összeraknom, mire rájöttem, hogy rossz helyen van a csavar.
Na, de ezek tényleg apróságok!
A szerelés nem túl bonyolult. A hátsó kerék már a helyén, ahogy az ülés is, utóbbihoz csak a kiesett csavart kellett visszatenni. A kormányrúd is a helyén, csak annyi dolgunk van, hogy a kormányszarvat 4 csavarral meg a kengyelével a helyére erősítjük, aztán egyenesbe állítjuk a kereket, meghúzunk két további csavart, és a kormány a helyén is van.
A következő lépés nálam az első kerék beszerelése volt. Ez is a megszokott módon történik. Kiszedjük a villát rögzítő csavart, aztán a kerékbe betesszük a tengelyt. Így a kereket a helyére tesszük, csavart meghúzzuk és kész is vagyunk.
A maradék a telefontartó felszerelése, a pedálok felcsavarása, az első lámpa és a sárvédők felcsavarozása. Amikor ezekkel is megvagyunk kész a bringa!
Vagyis még nem, ahogy minden roller és kerékpár esetén végig kell nézni az összes csavart, ha kell utána kell húzni őket. Fel kell fújni a kereket, mert csak annyi levegő van benne, amennyi a szállításhoz kell. Ellenőrizni, szükség esetén be kell állítani a fékeket és a váltót. Ki kell próbálni a lámpát. Na most vagyunk kész!
Papírforma
A szokásos bekezdés jön a gyári adatokkal, ami azért kell, hogy mire a tapasztalatokhoz értek képben legyetek azzal kapcsolatban mit ígér a gyártó!
Szóval, a kerék méretét már említettem, ez 29 col, a vastagsága 2,1 col, vagyis ez egy MTB kerék, nem egy országúti versenygép gumija van rajta. A kerékpár teljes hossza 184 centiméter, a teljes magasság 113 centi. Vagyis, ahogy mondtam elég nagy. Az ülés magassága 89- és 100 centi között állítható. A bringa 26 kilót nyom, a teljes csomag, ami hozzád érkezik kicsit több lesz ennél, 28 kilós.
A váz természetesen alumíniumból készül. Az elektromos rendszer elemei az akkumulátor, ami 48 voltos és 15 Ah-ás. Ide be is kell szúrnom, hogy az akku a megszokottnál combosabb, a kategóriánál megszokott értékek a 36 volt és a2,5 Ah, szóval a C29 ezt is túlteljesíti.
Kell is a plusz kakaó, mert a legnagyobb durranás nem az akksi, hanem a motor, ami itt a megszokott 250 watt helyett 750 watt. Ennek persze akad némi hátránya is, de erről később írok még.
A gyári adatok szerint az erős motornak köszönhetően leküzdhetünk akár 45 fokos lejtőt is, és elérhetjük az 50 kilométer per órás sebességet is. Na ezeknél az értékeknél azért erős kétségek merültek fel bennem.
A nagy emelkedők leküzdését, és az olcsó elektromos bringáktól felettébb szokatlan 50 kilométeres sebesség elérését segíti a Shimano váltó, ami az első és a hátsó lánckeréknél is ott van. Elől 3 lánckerékméret, hátul pedig hét, szóval 3 x 7= 21 fokozat áll rendelkezésünkre. Ez sem túl megszokott ebben az árkategóriában!
De ez még mindig nem minden. Az IP54-es víz és por elleni védelem dicséretes, bár extrának nem mondanám, annak ellenére sem, hogy elég sok gyártónál még ennyi sincs. Ami viszont extra az első lengéscsillapító!
Semmiképp nem mondanám megszokottnak a 300 ezres kerékpároknál a zárható és állítható előfeszítéssel rendelkező gátlókat. Oké, a saját bringámon is az van, de az nagyjából dupla ennyibe kerül. A tavaly tavaszi ADO-n is ez volt, de az is dupla ennyibe kerül. Szóval itt valami varázslatnak lehetünk szemtanúi, hiszen a megszokott egyszerű, rugós megoldás helyett egy állítható, zárható darabot adtak.
Az egyetlen dolog, ami a DUOTTS C29 esetén nem követi az aktuális trendet az akkumulátor elhelyezése. A legtöbb gyártó már igyekszik a vázba rejteni az akkumulátort, ami vagy bazi vastag vázat eredményez, vagy az akkumulátor lesz gyengécske. Középút nem nagyon van, az akkumulátor technológia ott tart, ahol, szóval csodák nincsenek. Emiatt nem ítélem el a C29 vázon kívüli akksiját, ha megnézitek a dobozt nehéz kitalálni, hogy hova lehetett volna tenni.
A külső akkumulátorhoz és vezérlőhöz tartozik, hogy a kábelezés sem a megszokott. Általában az szokott gond lenni, hogy a gyártók túl rövidre hagyják a tyúkbeleket, itt meg talán egy picit túl hosszú. Mondjuk a kerékpározás élményén ez sem ront semmit.
Amit még nem említettem a fék, ez teljesen szokványos, a megszokott mechanikus tárcsafékeket kapjuk. Van ezen kívül természetesen egy fedélzeti komputer, ez mindent tud, de semmi extra, ezer és egy gépen találjuk ezt a típust. Ez persze előny is, mert hiba esetén később sem lesz gond a csere, más részről meg van tisztességes szervizmenü, igaz, a C29 esetén teljesen felesleges bármit is állítgatnunk. Erre is visszatérek még! Most azonban egy olyan téma, amit nem szabad kihagynom ebből a cikkből (se).
Milyen szabályok vonatkoznak erre a kerékpárra?
Azt, hogy mi számít elektromos kerékpárnak és mi számít segédmotoroskerékpárnak EU-s szabály határozza meg. Eszerint az elektromos kerékpár maximális teljesítménye 300 watt lehet, nem lehet tisztán elektromos haját (gázkar) rajta és maximum 25 Km/óráig működhet a rásegítés.
Vagyis röviden, a DUOTTS C29 egy segédmotoros kerékpár.
Mint segédmotoros kerékpárra más szabályok vonatkoznak rá, mint egy elektromos kerékpárra. Ha szabálytisztelő vagy, ráadásul nem szeretnéd, hogy megbüntessen a rendőr, akkor a következő dolgok kellenek a használatához:
Bukósisak, első és hátsó lámpa, segédmotoros jogosítvány, kötelező biztosítás, emellett nem használhatod a kerékpárutakat sem.
Ezek vacak dolognak hangzanak, de a DUOTTS C29 esetén egyáltalán nem azok, ezekről az okokról a következő fejezetben írok majd!
Tapasztalatok
Ott kezdem, hogy szóba került, hogy kipróbálhatom a bringát. Megnéztem az adatlapját, és jót mosolyogtam rajta. Oké, hogy 750 watt, de azért az 50 kilométer per órás végsebesség meg az 50 kilométeres elektromos üzemmódban megtehető táv viccesnek tűnt.
Tetszett a zárható lengéscsillapító, meg a nagy kerekek, és persze a 21 sebességes váltó is. Ez már olyan igazi vérbeli vadulós MTB, amibe ráadásként egy 750 wattos motort tettek. Szóval kíváncsi lettem rá, és mondtam, jöjjön, kipróbálom!
Aztán megérkezett, kibontottam, összeszereltem, de erről már feljebb olvashattatok. A féken egy kicsit kellett állítanom, a hátsón, de nem volt vészes. A váltó, mint a vaj, nem receg, nem kattog, nem vált mellé, semmit nem kellett vele csinálnom. Mindent beállítottam, kis levegő a kerékbe, és indulás.
Vasárnap a szerelés után nem sok időm volt (családi ebéd), szóval csak egy kis körre tudtam elmenni vele. Ez a kis kör elég volt arra, hogy rohadt türelmetlenül várjam a hétfőt, amikor felülhetek rá és mehetek egy nagyobb karikát. Türelmetlen lettem, mert akkorát ment a C29, hogy az államat keresgéltem.
Aztán jött a hétfőn, reggel feldugtam töltőre, délután pedig irány az erdő aztán a város!
Na itt jöttek az igazi élmények! Kiderült, hogy a városba vezető, kicsit még sáros erdei úton úgy megy 45-48-cal mint a szél. Basszus, olyan adrenalinfröccs volt, hogy rendesen remegett a térdem utána. A lengéscsillapító baromi jól dolgozik, a motor pedig olyan nyomatékkal bír, hogy valami eszetlen.
Képzeljétek el azt az érzést, amikor indulásnál még lent van a lábad, fogod a kormányt, nyomsz egy csutkagázt és a C29 felemeli az égbe az első kerekét és ki akar szaladni alólad. Oké, egyszer volt csak, aztán már számítottam rá, de ez így elsőre egy csöppet meglepő volt!
Nagyon meglepődtem azon is, hogy a fékek eleinte nem csikorognak. Aki próbált már olcsóbb bringát az tudja, hogy ezek az egy munkahengerrel rendelkező tárcsafékek hajlamosak olyan csikorgást hallatni, hogy mindenki téged néz az utcán. A teszt végére azért megjött egy nagyon minimális fékhang, de ez sem az idegtépő őrület.
Mivel ez egy MTB adtam neki rendesen. Elvittem egy esős nap után olyan sárba, hogy többször majdnem eldobtam a bringát. Száguldoztam ahol bírtam, és egy MTB pályán is meghajtotta, biztos, ami biztos. Volt minden, ami egy ilyen kerékpárnak kellhet, bírta is, én pedig végig azon gondolkoztam, hogy vajon létezik jobb munka annál, amit én csinálok. Sok biztos nincs.
A komputerről írtam, hogy nem kell állítgatni. Miért érdekes ez?
Azért érdekes, mert a legtöbb gyártó, azok is akik raknak gázkart a kerékpárjukra próbálják EU konformnak eladni a terméket. Vagyis letiltják a gázkar működését és beállítják, hogy a rásegítés csak 25 Km/óráig működjön. Aztán megérkezik a bringa és a tulaj első dolga a korlátozásokat kikapcsolni.
Nos, a DUOTTS C29-nél még a látszatát sem próbálják megtartani annak, hogy ez egy elektromos bringa. Itt nincs semmi lekorlátozva, azt mondják, hogy a vevő felnőtt ember, majd eldönti mit akar. Ha akarja például lekorlátozhatja a rásegítés 25 kilométer per órára.
Oké, szóval átcsapattam az erdei úton, elértem az aszfaltot. Mivel a C29 nagyon erős és nagyon megy, én meg szeretem ezt kihasználni nem is próbálkoztam a kerékpárúttal, csakis a rendes autóutakat használtam. És itt jön az a rész, hogy miért nem gond ez.
Nos, azért nem gond, mert városban a megengedett sebesség 50 Km/óra, a DUOTTS C29-cel pedig tudsz 50 kilométeres sebességgel haladni. Volt olyan hely, ahol konkrétan letolhattam volna az autót magam elől, ha vagyok annyira idióta vagy meg akarok halni. Nem tettem, de megtehettem volna. Szóval a DUOTTS C29-cel egyáltalán nem gáz az autók között közlekedni.
Azt mondjuk nem szabad elhallgatni, hogy ez a sebesség nem tartható sokáig, és nem a motor gyengesége miatt, hanem azért, mert a váltó áttételezése kevés hozzá. Vagyis túl gyorsan kell a pedált tekerni, ami nem túl komfortos. De rövid távon azért kibírható, már csak az élmény faktor miatt is.
Már csak azért sem gáz, mert van rajta gáz. Ez elég szar volt, mindegy. Szóval van rajta gázkar, és mehetsz pedálozás nélkül. Ami a szép a dologban, hogy mindenféle lejtő nélkül is felgyorsult velem a bringa 42 kilométer/órára tisztán elektromos meghajtással (ott van ez is a videóban), úgy, hogy majd egy mázsa vagyok. Nem is tudom mi lenne, ha csak 75-80 kiló lennék…
Az is nagyon jó, hogy ezzel a kerékpárral tényleg le lehet küzdeni nagyobb emelkedőket. Van itt nálunk egy közepes a közúton, úgy mentem fel rajta 35-40-nel mint a szél. Oké, itt azért már kellett az izomerő is, de mivel nem vagyok egy kerékpárversenyző nem is rendelkezem méreten felüli combokkal meg vádlival.
A végére pedig a hatótáv. Sajnos (vagy inkább mégsem) van munkám bőven, így a teszt alatt bő 30 kilométert tettem meg. Ez, ahogy a tesztvideóból is látszik vegyes útviszonyok között történt, volt aszfalttól a bokáig érő sárig minden. Egy nem volt, kímélő üzemmód.
A teszt alatt szinte végig maximum rásegítést használtam, a 30 kilométerből nagyjából 10-12 pedig elektromos üzemmódban, pedálozás nélkül zajlott. Ahol lehetett ez is tövig nyomott gázkarral, hogy fogyjanak az elektronok az akkumulátorból.
Az eredmény az lett, hogy az akkutöltöttség jelző 7 pilinckájából eltűnt három. Vagyis talán félig lemerült, vagy még annyira sem. Mondom, ez 30 kilométer alatt, én pedig vagyok 97 kiló. Lehet számolgatni. Egy 75-80 kilós emberrel, kicsit takarékosabban adagolva a gázt valóban meg lehet a gyári adatként megadott, csak elektromos üzemmódot használva az 50 kilométer!
Visszatérve a fejezet elejére azt kell mondanom, hogy a C29 erős meglepetés volt, mert a gyári adatok, amiken olyan jót mosolyogtam igaznak bizonyultak. Ez pedig egy elektromos kerékpár esetén több, mint meglepő. Ez egy Mission: Impossible!
Összegzés
Az a nagy helyzet, hogy a C29 mindent visz. De komolyan! Egészen elképesztő a szerkezet lényegében minden tekintetben. Tényleg nem kíméltem, csapattam vele olyan helyeken, ahol egy sima elektromos bringával eszembe sem jutna.
Egyedül az akkumulátorba lehetne belekötni, ami nem rejtett, hanem a vázra csavarozott kivitel, de talán pont az itt megtakarított dollárok azok, amik miatt ez a kerékpár a sárba döngöli a konkurenciát. Ami hiányzik az a hátsólámpa, de ez szerencsére filléres tétel, főleg Kínából, szóval ezt még elnézem neki. Amin esetleg pimpelnék kicsit az a fék, a mechanikus fékeket kicserélném félhidraulikusra.
Nagyjából ennyi, a lényeg pedig a következő:
Jelenleg nem tudok a 300 ezer forintos kategóriában még egy ilyen kerékpárt. Van rengeteg rejtett akkus 250 wattos, 26 colos kerékkel szerelt. Akad egy-kettő 27,5 colos, és akad aminek drágább Shimano váltója van, de ezek minden vicc nélkül már az 500-600 ezres kategóriában versenyeznek.
Szóval összességében azt tudom mondani, hogy ha szeretnél egy bazierős, nagyméretű bringát, amin nem úgy nézel ki, mint majom a köszörűkövön, és amivel ráadásul tényleg lehet gyorsan is menni, akkor a DUOTTS C29-et ne hagyd ki. Állandó vigyor lesz az arcodon, ahányszor csak felülsz rá!
Ha szeretnél magadnak egy ilyen kerékpárt, akkor az alábbi hivatkozásra kattintva EU raktárból rendelheted meg. A vásárláshoz használd a 7QLXDNIK kuponkódot, amivel 327 ezer forintért vásárolhatod meg.