Told ki a határaidat! – SAMEBIKE MY275-FT e-bike teszt
A SAMEBIKE MY275-FT dögös és olyan akkumulátor hajtja, mint a Teslákat!
Tartalomjegyzék Mutasd
Nézd meg videós tesztemet is!
Bevezető
Rá vagyok kattanva az elektromos bringákra. Nem tehetek róla, nekem ez lassan olyan szenvedéllyé válik, mint a lézergravírozás, a motorozás és a cikkírás. Az a baj, hogy ennyi hobbira már nem nagyon jut idő, még szerencse, hogy a cikkírás és az elektromos bringák tesztelése egyben a munkám is, különben éhen halna a család.
Amikor megkérdezték, hogy nem szeretném-e kipróbálni a SAMEBIKE új 27,5 colos MTB-jét, akkor nyilván nem mondtam nekem, mert már a képek alapján is megfogott. Egészen vad a forma, a 27 és fél colos kerékmértet miatt nem is fogok idétlenül kinézni rajta, ráadásul a SAMEBIKE az utóbbi időben mintha elkezdett volna odafigyelni arra, hogy a külső nem minden, kell némi beltartalom is egyre igényesebb vevőknek.
Szóval a SAMEBIKE már érdemes a kiemelt figyelmemre, mert egyre inkább kitűnik a kínai kerékpárgyártók tengeréből.
Nem akarom előre lelőni a poént, de a SAMEBIKE MY275-FT nem okozott csalódást. Nagyon jól összerakott kerékpár, amin élvezet kerekezni, ráadásul nem valami nevesincs gyártó akkumulátora került bele, hanem az EVE cellái. A SAMEBIKE sajtóanyagában nem véletlenül írják, hogy autóipari minőségű cellák, mert az EVE készít cellákat a Tesla részére is, sőt, már aláírt szerződésük van a BMW-vel is, nekik 2025-től lesznek elsődleges akkumulátor cella beszállítóik Európában.
Szóval a SAMEBIKE jó lóra tett, amikor a Tesla és a BMW akkumulátor beszállítójától vásárolt a bringájához.
Kicsomagolás, összeszerelés, tartozékok
A doboz meglepően könnyűnek tűnt, amikor először megemeltem. Utána is néztem a kerékpár tömegének, és érdekes módon nem volt extrém könnyű, inkább olyan szokásos. 26,5 kilót nyom mindenestől, amíg a FAT-bike-ok, 30 pluszosok kivétel nélkül. Szóval érthető, hogy könnyűnek éreztem.
A dobozban a megszokott dolgok vártak. Az MY275-FT leszedett első kerékkel és kormányszarvval, elfordított kormányoszloppal, kiszerelt üléssel és leszerelt pedálokkal. A szerelés is nagyjából ennyi, a megszokott.
Előbb felcsavarozom a kormányszarvat, utána beállítom a kormányrudat, meghúzom a csavarokat. Ezután kiszerelem az első villa távtartóját, ami azért van bent, hogy kerék nélkül se tudjon szállítás közben összenyomódni a villa két szára.
A következő lépés a kerék beszerelése, itt azért igyekezni kell körültekintően dolgozni, mert nem szerencsés, ha 30 kilométer per órás sebességnél kiesik az első kerék. Szerencsére azért nem nagy kaland a dolog.
A végére marad a sárvédők az első lámpa felcsavarozása, illetve az ülés helyére illesztése. Ha ezzel is meg vagy, akkor fel kell fújni a kerekeket, és ellenőrizni a fékeket, a váltót, végig nézni a csavarokat, nincs-e valami kilazulva. szóval kell egy alapos ellenőrzést végezni.
Amikor ez is kész, akkor indulhatsz az első próbakörre!
Tartozékok között a szokásos dolgokat találjuk. Egy töltőt, természetesen EU dugós kábellel, egy leírást a használathoz, egy szerszámkészletet, hogy legyen mivel összeszerelni, valamintvan egy első és egy hátsó sárvédő. Mást nem kapunk, de szerintem nem is kell. Illetve, jó lenne egy hátsó lámpa, de ez valamiért a kínai bringáknál ritka, mint a fehér holló. Pedig már egy elemes vagy akkumulátoros lámpával is megelégednék, ami nincs bekötve a kerékpár elektromos rendszerébe.
Ami talán még érdekesség, hogy a SAMEBIKE MY275-FT esetén az akkumulátort nem a bringába szerelve kapjuk, hanem egy különálló (de nem külön dobozban lévő) ütésvédett csomagban adják.
Külső és papírforma
Ezt a két dolgot inkább egyben tárgyalom, mert az adatok miatt úgyis átlógnánk innen oda, vagy fordítva.
Szóval, a Samebike MY275 180 centi hosszú és 108 centi magas, a legmagasabb pontja a kormányoszlop teteje. Az ülés magassága 84- és 98 centi között változtatható. A gyári adat szerint csak 89 centi az ülés legmagasabb pontja, amit furcsállottam, ezért inkább lemértem. Jelentem, a gyári adat téves, az üléscsövet a megjelölt maximumig húzva 98 az a 89.
A tömeg, ahogy már írtam 30 kiló. A váz természetesen alumíniumból készült, az akkumulátor a vázba rejtett kivitel. A legtöbb gyártó idén már ilyen gépeket dobott piacra, ami esztétikai szempontból nagyon előnyös, viszont a kisebb méret okán azt eredményezi, hogy a kapacitás is kisebb lesz, egészen pontosan 10,5 Ah.
Az akkura a gyártó azt mondja, hogy 48 voltos és 499 Wh-át tud. Feljebb már írtam, hogy az akkumulátor igen neves gyártótól érkezik. Az EVE neve persze a laikusoknak nem sokat mond, de aki az autóiparban jártas biztos találkozott már velük, mert ahogy írtam, a Tesla részére is készítenek cellákat, illetve a BMW-nek is fognak dolgozni.
Az elektromos rendszer másik fontos eleme a motor. Az sem noname gyártótól jön, az AVANDA elég ismert név a „szakmában”. A SAMEBIKE MY275-FT motorjának névleges teljesítménye 500 watt.
A gyártó adatai szerint a kerékpár maximális sebessége meghajtással 25 kilométer óránként, a megtehető legnagyobb távolságnak elektromos üzemmódban 20-40 kilométert adnak meg, ha pedálozunk, akkor 40-80 kilométer megtehető kilométerre számíthatunk egy töltéssel.
Fontos adat még, hogy a gyártó szerint 25 fokos emelkedőt tudunk majd megmászni a géppel, ahogy az is, hogy a maximális terhelhetőség 150 kilogramm, és az is lényeges, hogy kapott IP54-es por és víz elleni védelmet, szóval medencében nem lehet ezzel sem biciklizni, maximum, ha nincs benne víz. De úgy meg semmi poén nincs benne.
Maradt még a komputer. Ennek színes a kijelzője, a fényerő 5 fokozatban választható. Látjuk rajta az összes fontos adatot, a sebességfokozatot, a pillanatnyi sebességet, de megnézhetjük a maximális sebességet és az átlagot is, valamint a teljes megtett távot és a résztávokat is.
A komputert (és persze a bringát) a baloldalon lévő konzolon tudjuk bekapcsolni, itt van még egy + és egy – gomb is, valamint az info gomb, amivel a megjelenített adatokat tudjuk a kijelzőn váltani.
Van egy egész hangos kürtünk, és van első lámpánk is, ezt a + gomb nyomva tartásával tudjuk be illetve kikapcsolni.
Tapasztalatok
Az utóbbi időben sok erős kerékpár járt nálam, olyanok, amik tisztán elektromos módban is felvisznek a kisebb dombokra, és tisztán elektromos módban is mennek 35-45 kilométeres óránkénti sebességgel. Arra számítottam, hogy a SAMEBIKE MY275-FT nem ilyen lesz. Papíron ez sem gyenge, de azért az 500 watt még sem 750 meg 850, mint az utóbb tesztelt kerékpároknál.
A helyzet az, hogy nem tévedtem, a SAMEBIKE is képes felvinni az emelkedőkön, de ehhez tekerni kell a pedált is, a kerékpárosnak is be kell egy kevés energiát fektetni. A lényeg, a legfontosabb szó itt a kevés.
A SAMEBIKE MY275-FT egy olyan kerékpár, amin tekerni kell a pedált, a motor pedig arra lesz megfelelő, hogy ezt segítse. Vagyis nem fog felmenni a dombokra tekerés nélkül, viszont, ha tényleg kerékpározni akarsz, nem alibiből vettél pedálos gépet egy segédmotor helyett, akkor nem lesz gondod, sőt, az 500 watt elég arra, hogy kicsit meg is őrülj a nyeregben, és olyan dolgokat is bevállalj, amiket amúgy, egy hagyományos kerékpárral meg sem próbálnál.
Például a teszt alatt lementem néhány lépcsőn, de az eszembe se jutott volna, hogy fel is menjek, ha nincs a hátsó kerékben 500 wattnyi plusz teljesítmény.
A gyártó azt írja, hogy a motor 500 wattos, de érzetre, az elindulás után ez nem nagyon érezhető. Amikor összeraktam a bringát és az első tesztkörre kigurultam, hogy ellenőrizzem a féket és a váltót, akkor el is könyveltem magamban, hogy itt bizony az 500 watt nagyon nincs meg. Kellett következő nap egy nagyobb kört mennem, hogy rájöjjek, nagyon is meg van, csak sokkal kulturáltabban jön elő, mint az olcsóbb kétkerekűekből.
Ezen értsétek azt, hogy amikor elkezdtek tekerni és elindul a motor, akkor nem akar alólatok rögtön kiszaladni a gép, hanem szép egyenletesen növekszik a nyomaték. Valamikor 20 kilométer/óra táján már megkapsz mindent, és egészen addig, amíg a váltó áttételezése engedi (ez kényelmes tekeréssel olyan 32-35 Km/ó) ki is tart.
Ehhez persze az ötös fokozatú rásegítés kell majd, és az, hogy a maximális sebességet feljebb állítsd. Ez maximum 40 kilométer/óra lehet, de annyival nem tud menni ez a bringa. A motor még bírná talán, de a váltó áttételezése már kevés hozzá.
Arra, hogy milyen ténylegesen kerekezni a SAMEBIKE kétkerekűjével visszatérek még, ám előbb egy másik fontos dologról kell beszélnünk, ez pedig a szokásos kérdés, vagyis az, hogy mit is tesztelek éppen, egy elektromos kerékpárt vagy egy segédmotoros kerékpárt.
Az érdekes az, hogy ennél a bringánál erre nincs egyértelmű válasz.
Ahogy több cikkemben írtam már, az EU elég kemény feltételekhez köti, hogy milyen feltételek mellett lehet egy elektromos kerékpárt kerékpárként, és milyen feltelek mellett segédmotoros kerékpárként használni. A SAMEBIKE MY275 alapértelmezetten, ahogy a dobozból kiveszed egy segédmotoros kerékpár, igaz, ahhoz hogy a forgalomban szabályszerűen részt tudj venni vele kellene rá egy hátsó lámpa.
Azért segédmotoros kerékpár, mert a motorja 500 wattot ad le, és azért, mert van rajta gázkar. Emiatt ez nem elektromos bringa, viszont pillanatok alatt elektromos bringává varázsolható! Hogy teheted ezt meg?
Több dolgot kell tenned. Az első, hogy kikötöd a gázkart. Ez egyszerű, a gázkarhoz vezető kábelnél széthúzod a csatlakozót, és már nem is működik a gázkar. A másik, hogy a komputerben a maximális sebességet lekorlátozod 25 kilométer per órára. A harmadik, hogy ugyancsak a komputerben a különböző sebességfokozatokhoz rendelt feszültségértéket lecsökkented, hogy csökkenjen a maximálisan leadott teljesítmény.
Hipp és hopp, a segédmotoros kerékpárból elektromos kerékpárt csináltál 3 egyszerű lépéssel. Nem köthet beléd a rendőr, de ott a lehetőség, hogy a változtatásokat bármikor visszacsináld. Mondjuk egy nehezebb terepen visszaemeld a feszültségértékeket, hogy nagyobb erőt és nyomatékot kapj!
Azt hiszem, hogy ez az átalakulási, átlényegülési képesség nagyon fontos, és nagyon lényeges érv lehet a vásárláskor.
Ha már a komputer beállításai szóba kerültek, akkor erről is szólok néhány szót!
Az, hogy jól néz ki tény. A nagy és színes kijelzőn elég jól látszik minden, igaz, ha pont beletűz a nap, akkor azért kevésbé jó. Rengeteg mindent látunk rajta, a szokásos értékeken, mint az aktuális sebesség, az átlagsebesség, a megtett táv összesen és a bekapcsolás óta, de van itt egy kis rész, ahol azt látjuk, hogy éppen hány wattot ad le a motor. Szóval a komputer nekem bejött, az meg csak hab a tortán, hogy USB töltés is van, vagyis kapunk egy USB A csatlakozót, amin keresztül pl. a telefonunkat tölthetjük.
Az igazi érdekessége azonban nem ez, hanem az, hogy a beállítások menü is teljesen grafikus. Itt nem kell találgatni melyik pont mire szolgál, könnyedén és egyszerűen szabhatod testre a bringát. Állíthatod a pedálszenzor érzékenységét, vagy azt, hogy milyen sebesség felett kapcsoljon be a rásegítés. Természetesen állíthatod azt is, hogy hány kilométer per óráig működjön a rásegítés, és ahogy írtam a sebességfokozatokhoz tartozó feszültségértékeket is finomhangolhatod.
Mit jelent ez a finomhangolás? Azt jelenti, hogy van 5 fokozatod, amikhez különböző maximális sebességek és különböző gyorsulások tartoznak. A gyorsulás mértéke persze nagyban függ attól, hogy a motor mekkora nyomatékot biztosít, mekkora teljesítményt ad le az adott fokozatokon. A komputer beállításai között van egy, ahol ezekhez a fokozatokhoz rendelhetsz különböző feszültségértékeket, ezekkel a feszültségértékekkel pedig szabályozhatod a motor teljesítményét.
Például beállíthatod, hogy kettes és hármas fokozatban alacsonyabb legyen a feszültség, ezt használhatod városi poroszkálásra, ilyenkor kevesebb áram fogy és kevésbé lesz dinamikus a gyorsulás. A négyes és ötös fokozatnál emelhetsz az értékeken, és akkor ezeken a fokozatokon jobb lesz a hegymenet, nagyobb a gyorsulás, cserében többet is fogyaszt a bringa.
Szóval a komputerben tényleg testre szabhatsz lényegében minden fontos képességet, ez pedig megint egy ritka jó funkció, ami akár el is döntheti, hogy emellett a bringa mellett döntesz vagy sem.
Mi a véleményem összességében a SAMEBIKE MY275-FT-ről, és milyen vele kerékpározni?
A legfontosabb, hogy egy nagyon jól összerakott kerékpár, ami nem mellesleg nagyon mutatós is. Életben talán még inkább, mint a képeken. A vázforma már magában is komoly dinamizmust sugall. A fényezés menő, a hegesztések is szépek, szóval tényleg igazi minőségi érzést ad.
A friss trendeknek megfelelően az akkumulátor már a vázba van rejtve, így sokkal kerékpárabbnak néz ki, mint azok, amiken simán csak a vázra van az akku csavarozva.
Az ülés kényelmes, de sportos (de ha neked nem kényelmes, akkor egy szélesebb 5-6 ezer forint a kínai áruházakban), a fékek és a váltó mindenféle állítgatás nélkül is tökéletes, az első villa rugóstagja kikapcsolható, bekapcsolható, és rugózás is rendben van, kellően puha ahhoz, hogy akár egy földúton is relatív kényelemben, a csuklónk szétrázása nélkül tudjunk közlekedni.
Sőt, ha már az első rugóstag puhaságáról írok, akkor meg kell jegyeznem, hogy aszfaltra talán egy kicsit túl puha is, így kimondottan jól jön, hogy lezárhatod. A SAMEBIKE MY275-FT egy igazi mindenes kerékpár emiatt, hiszen a lezárt lengéscsillapítóval az aszfalton, kerékpárutakon történő haladás lesz komfortos, míg kinyitott lengéscsillapítóval kimerészkedhetünk a könnyedebb terepekre is.
Ahogy a tapasztalatok fejezet első mondatában írtam, a SAMEBIKE MY275-FT rendes tekerős bringa, segít a kerekezésben, nem kell túlterhelni a térdedet, a csípőízületedet, de arra nem jó, hogy motorbicikli helyett használd. Ilyenformán inkább sport, mint közlekedési eszköz emiatt, de ez persze nem jelenti azt, hogy pl. munkába ne lehetne eljárni vele.
Ami nem túl acélos az akkumulátor, illetve az elérhető akkumulátoros hatótáv tisztán elektromos módban. Ha múltkori elektromos robogó tesztemben ilyen akkut találtam volna, akkor erősen kifogásoltam volna a dolgot, de itt nem teszem, mert, ahogy írtam, ez egy tekerős bringa, ahol a motor és az akku csak azért kell, hogy a nehezebb helyzeteken átsegítsen. Ha nincs ilyen, akkor simán használhatod normál kerékpárként is, akár rásegítés nélkül is.
Ha az enyém lenne, és hosszú távon használni szeretném, akkor három dolgot változtatnék rajta. Az egyik, hogy a fékmunkahengereket hidraulikusra cserélném. Ebből létezik olyan verzió, ahol a dugattyúkhoz az erőt bowden viszi a kartól, de a munkahengereket, illetve a munkahengerekkel a fékbetéteket már folyadék préseli tárcsára. Könnyű a csere és az alkatrész ár is filléres.
A másik a pedál, amit kicserélnék valami jobb fém pedálra. A jobbat úgy értsétek, hogy Kínából ez is maximum 5-6 ezer forintos tétel. A harmadik a hátsó lámpa, ami itt sincs, és szerintem elengedhetetlen a biztonságunk szempontjából.
A váltóval a magam részéről nem foglalkoznék. A Tourney a Shimano váltók között alsópolcos termék, de azért ez még így is egy Shimano, nem valami noname vacak. Ha az évek során nagyon megkopna, akkor esetleg vennék rá valami jobbat.
A kerékpározás viszont tényleg öröm a géppel. Ahogy írtam, az első néhány száz méter után kicsit csalódottan szálltam le a nyeregből, kellett egy hosszabb út ahhoz, hogy rájöjjek mennyire jó a szerkezet.
Az első, ami fontos, hogy ha kikapcsolod a rásegítést, akkor is használható marad. Vagyis könnyen hajthatod, kényelmesen el lehet vele 15 Km/óra körüli sebességgel poroszkálni. Ha az egyes fokozatot kapcsolod, hogy ne egyen sok áramot, akkor olyan 18 kilométeres sebességnél van a határ, akkor kapcsol ki a motor. Ez azt jelenti, hogy ilyenkor egy kis plusz erőt a tekeréssel hozzátéve el tudsz közlekedni hosszútávon is 19-20 kilométeres sebességgel.
Ez szerintem egy igazán kényelmes túratempó, ha nézelődni szeretnél, élvezni a tájat, a jó levegőt, akkor nem is fogsz ennél gyorsabban menni.
Ha viszont elkezded feljebb kapcsolni a rásegítést, akkor jönni fog az erő is. A közepes emelkedőket könnyedén legyűröd, ahogy feljebb írtam, akár lépcsőt is mászhatsz (azért nem túl meredeket), szóval komolyan tehermentesítheted az izmaidat, ízületeidet.
Ez a plusz energia persze nem csak arra jöhet jól, hogy egy emelkedőn könnyebben feltekerj, hanem arra is, hogy vadulj egy kicsit. Nehezebb terepen is nagyobb sebességre kapcsolhatsz, ugrathatsz, jöhet egy kis adrenalin, ha úgy akarod.
Vagyis a SAMEBIKE MY275-FT ilyen szempontból egy kétarcú bringa, hiszen a laza kerékpárutas túrázásról pillanatok alatt átválthatsz egy vadulós terepezésre is, ha úgy tetszik. A szép a dologban, hogy mind a két feladatban derekasan megállja a helyét.
Összegzés
A SAMEBIKE MY275-FT nem a legerősebb kerékpár, ami idén nálam járt, de érzetre, a minőség szempontjából viszont a legjobb, és talán legszebb is, bár ez utóbbi ízlésfüggő, nekem tetszik. Összeszerelési minőség tekintetében talán csak a tavaly tesztelt (és azóta is használt) 1000 wattos Laotie, vagy az azelőtt kipróbált ADO ér a közelébe, de ezek azért egy másik, 500+ ezer forintos árkategóriát jelentenek már.
Nagyon tetszenek az apró figyelmességek, mint például a gyalogos üzemmód, ami más márkáktól eltérően nem ki és bekapcsolható, hanem a – (mínusz) gomb nyomásával aktiválódik, és csak addig aktív, amíg a gombot nyomva tartjuk, szóval nem akar a bringa megszökni.
Apróság, de az ilyen apróságok adják a fűszerét a használatnak, hogy például a lámpa bekapcsolásakor a komputer kijelzője elhalványul, vagyis automatikusan éjszakai módra vált. Szeretem az ilyen kis figyelmességeket.
Nagyon tetszik a fent már leírt feszültség beállítás, amivel tényleg a saját használati szokásaihoz tudja mindenki szabni a sebességfokozatoknál leadott teljesítményt, ritka kincs ez ebben az árkategóriában!
Szóval, ha olyan bringát keresel, amit bringaként használnál, szeretnéd tekerni a pedált, érezni, hogy kerékpáros vagy nem szimplán egy utas egy elektromos járművön, akkor a SAMEBIKE MY275-FT neked készült.
Ha olyan kerékpáros vagy, aki az elektromos meghajtás mellett is szeretné feszegetni néha a határait, akkor a SAMEBIKE MY275-FT neked lett kitalálva.
Ha olyan vagy, aki értékeli a minőségi összeszerelést, akkor a SAMEBIKE MY275-FT neked készült.
Ha olyan ember vagy, aki a drágán vásárolt cuccait szeretné a lehető leginkább a saját igényeihez alakítani, akkor a SAMEBIKE MY275-FT neked készült. Hűséges társad lesz, ha túrázni mész, de akkor is, ha simán csak szeretnél bejutni a munkahelyedre, és eközben nem szeretnél megizzadni. Ilyen esetekben biztos vagyok benne, hogy szeretni fogod.
Ha szeretnél egy ilyen gépet, akkor BGecf7f1 kuponkóddal cseh raktárból megrendelheted 324 000 forintért. Természetesen se plusz áfa, se vám, és gyorsan meg is érkezik. Vásárlás az alábbi hivatkozásra kattintva.