Tegra 3 – gyorsabb, mint az Apple A5 és nagyon energiatakarékos
A Tegra 3 (kódneve: Kal-El) az NVIDIA első ötmagos chipje, amely a tabletek és az okostelefonok világát hódíthatja meg. A vállalat szerint a chip hasonló teljesítményre képes, mint az Intel Core 2 Duo T7200 mobil processzor.
A Kal-El kódnevű SoC (System on chip) hasonlóan a Tegra második generációjához a TSMC 40 nanométeres csíkszélességet biztosító technológiájával készül. A mérnök ebből kifolyólag nem alapozhattak az alacsonyabb csíkszélességből adódó kisebb fogyasztásra, azonban az energiahatékonyságot ennek ellenére sikerült jelentősen növelni.
A Tegra 3 összesen öt ARM Cortex-A9-es magot tartalmaz. Négy processzormag órajele maximális terhelés esetén 1,3 GHz-ig, egy szálon pedig 1,4 GHz-ig emelkedhet. Ezek alapvetően nagy fogyasztású magoknak számítanak, ebből kifolyólag kisebb terhelés alatt az energiahatékonyságuk alacsonynak tekinthető, de itt jön képbe a legfőbb csavar. A chip ötödik központi egysége (Companion core) alacsony frekvenciával és üzemi feszültséggel működik, azonban kisebb háttérfeladatok (e-mail szinkronizálás, zenelejátszás) ellátására tökéletesen elegendő. Az agresszív áramkapuzás révén ilyenkor a főmagok teljesen kikapcsolnak és csak a segédmag üzemel, legfeljebb 500 MHz-es órajelen.
Számításigényes alkalmazások futtatása során a segédmag kikapcsol, helyét a főmagok veszik át. Természetesen ez esetben is lépésről lépésre aktivizálja magát a chip, amivel ismét energiát takarít meg. A váltás teljesen automatikus, felhasználói beavatkozást minimális szinten sem igényel. A magok az 1 MB-os másodszintű gyorsítótárat használják, de az előbb vázolt megoldásnak köszönhetően nem alakulhat ki cache-konfliktus. Az NVIDIA az eljárásnak a roppant hangzatos vSMP (Variable Symmetric Multiprocessing) nevet adta.
A vállalat prezentációi alapján a Tegra 3 bizonyos mérések alatt (Google V8 benchmark) akár négyszer gyorsabb lehet, mint a kétmagos Apple A5 SoC. Természetesen ezeket a teljesítménymutatókat érdemes némi fenntartással kezelni, hiszen itt az operációs rendszer is fontos szerepet játszik, de azért jól látható a Tegra 3 előnye a riválisaival szemben és ez még nem minden!
Az NVIDIA összehasonlította a fogyasztást az előző generációs megoldással szemben is. Az optimális kihasználtság megvalósítása okán a Tegra 3 energiaigénye videólejátszás alatt 61%-al alacsonyabb, mint a Tegra 2 esetében és akár 12 órán keresztül üzemképes lehet. Ez egy kiugró eredmény, de talán ennél is nagyobb meglepetést okozhat az, hogy még a számításigényes játékok alatt is csökkent a fogyasztás.
A chipben összesen 12 feldolgozó egység teljesít szolgálatot. Ismét csak az NVIDIA mérései alapján a grafikus teljesítmény háromszorosára növekedett, amiben erősen közrejátszhat az, hogy a mérnökök megduplázták a pixel shader egységek számát. Bár ezeket az értékeket valós körülményekben nem sikerült elérni, a Tegra 3 így is több mint kétszer gyorsabb elődjénél. Nyilván ehhez párhuzamos feldolgozásra írt programok és különböző optimalizációk szükségek, de mindenképpen látványos lehet a gyorsulás. A Shadowgun, a Riptide és a Sprinkle már ebbe a kategóriába esik. A programozók a magas grafikai teljesítményből adódó lehetőségeket a képminőség terén kamatoztatták, így például egyes játékban kétszer annyi részecske effekt jelenik meg, vagy realisztikusabb, látványosabb fizikai szimulációkra számíthatunk. Konkrét példával élve: a Riptide játékban megjelenik a sokak által jól ismert motion blur animáció.
További érdekesség, hogy a Tegra 3 már a játékkonzol szerepében is “tetszeleghet” (vezeték nélküli vezérlők támogatása), ráadásul az arra alkalmas kijelzőkön 3D megjelenítésre is képes. Nem feltétlen kell csak a játékokra gondolni, hiszen ez a technológia a YouTube-ot is érinti, ugyanis ott is fellelhetők 3D-s tartalmak. A vállalat állítása alapján 2011 végére több mint 15 darab Tegra 3-ra optimalizált játék fejlesztése zajlik le.
Forrás: pcgameshardware.de