Az elmúlt hónapokban, ha valaki olvasta oldalunkat, akkor észrevehette, furcsa is lett volna, ha nem veszi észre, hogy rengeteg termékajánlót olvashat. Ennek az oka az, hogy jó kapcsolatot ápolunk a GearBest áruházzal. A jó kapcsolat alatt azt kell érteni, hogy minden hónapban kapunk tesztre cuccokat, amiket tesztelés után, (ha csak a kapzsi természetem mást nem diktál) kisorsolunk köztetek.

Szabad kínai webáruházból vásárolni? – most megtudhatod, őszintén, első kézből

 

Ezekben a hónapokban sok kérdés merült fel a kínai webáruházakkal kapcsolatban. Úgy döntöttem, hogy megpróbálok ezekre most válaszolni, illetve megírok egy olyan cikket, amit később bővíthetek, ha újabb kérdések következnek. Kezdjünk bele!

  1. Mit jelent a kínai illetve európai raktár?

A kínai áruházak egy része rájött, hogy az európai vásárlók azt szeretik, ha a megrendelt termék gyorsan, lehetőség szerint 1 héten belül megérkezik hozzájuk. Nos, ha Kínából rendelünk, akkor a szállítási idő nem szokott három hétnél rövidebb lenni. A másik, számunkra nagyon nyomós érv amellett, hogy európai raktárból vásároljunk, hogy az árral kapcsolatban nem ér minket meglepetés, mert így nem kell vámot, ÁFA-t kell fizetnünk. Ha már itt tartunk lássuk a vám és ÁFA kérdését.

  1. Mikor kell vámot és ÁFA-t fizetnem a külföldről rendelt áruk esetében (magánszemély esetén)?

Minden esetben kell, ha a megrendelt termék az EU-n kívülről érkezik és

  1. a termék ára és a szállítási költség összege magasabb, mint 22- de kevesebb mint 150 euró, akkor ÁFA-t kell fizetnünk a teljes összeg után, ami áll a termék árából és a szállítási díjból
  2. ha a termék ára ás a szállítási költség összege magasabb, mint 150 euró, akkor ÁFA-t és vámot is fizetni kell

Az ÁFA az EU-n belül nálunk a legmagasabb, 27 százalék. A vám a termék fajtájától függően maximum 12 százalék. Ha vámoltatni kell a terméket, vagyis 22 eurós érték felett, díjat kell fizetnünk kell a vámeljárásért is, ami a szállító cégtől függően jelenleg 1500 és 6000 forint között van.

Vannak esetek, amikor egyes termékek „átcsúsznak” a vámon. Ez csak a szerencsén és a véletlenen múlik, ha egyszer átjött egy telefon például, akkor az nem jelenti azt, hogy következő alkalommal is átjön, sőt, inkább nem fog. A kínaiak amúgy rendesek, a csomagoláson sokszor a valós értéknél jóval alacsonyabb értéket tüntetnek fel, így, ha nem feltűnő, hogy valami drágább cucc lapulhat a csomagban lazán átjön a vámon. Ha úgy dönt a vámtiszt, hogy gyanús a csomag, akkor kinyithatja, átvilágíthatja. Ilyenkor jön az, hogy kapsz egy levelet, amiben megkérnek, hogy küld be a termékhez tartozó számlát és/vagy fizetési, átutalási bizonylatot. Ha ezt megteszed, akkor a számla vagy az átutalt pénz alapján vámolnak, ha nem teszed meg, akkor a hazai ár alapján állapítják meg a sarcot. Mondanom sem kell, ez utóbbival jársz rosszabbul.

Szabad kínai webáruházból vásárolni? – most megtudhatod, őszintén, első kézből 1

  1. Miért magasabb az EU raktárban az ár, mint a kínaiban, és miért nem ingyenes a szállítás?

Az előző két pont alapján már mindenki sejtheti a választ. Az EU-ba belépő termékek után vámot, illetve attól függően, hogy a raktár melyik országban van forgalmi adót kell fizetni. Nem csak nekünk, a webáruháznak is. Ettől függetlenül, még mindig jobban jövünk ki, ha a webáruház fizeti a sarcokat, amikor behozzák a terméket az EU-ba, mintha mi fizetnénk. Szóval a lényeg, a magasabb ár és a szállítási költség ellenére is érdemesebb EU raktárról rendelnünk, ha a termék ára a szállítási költséggel meghaladja a 22 eurót.

  1. Mi történik, ha elromlik a termék? Hogy működik a garancia?

A legfontosabb, hogy ez áruházanként változik, szóval a következőket csak általánosságban írom.

Ha külföldről vásárolsz, legyen ez kínai vagy bármilyen más országbeli áruház jó, ha tudsz angolul, vagy ha van valaki a közvetlen környezetedben, aki tud angolul. Angolul meg fogod magad értetni, magyarul vagy Google Translate-el nem annyira. Vannak áruházak, akiknél van magyar felület, sőt, olyan is akad, ahol magyarul válaszolnak neked, de ez nem általános, sőt, szóval készül fel rá, hogy garanciális probléma esetén kelleni fog a nyelvtudás.

Az áruházakkal felveheted a kapcsolatot cseten, ha van a vonal másik végén valaki, aki válaszol. Általában nincs. Emiatt, és főleg amiatt, hogy minden dokumentálható legyen, levelezz! Ne postai úton! 😉

A garanciázás menete nagyban függ a termék értékétől. Kisebb értékeknél szinte minden esetben visszaküldik a pénzedet, maximum kérnek valami igazolást a hibáról. Képet, képernyőmentést, valamit.

A hazai boltokban is elállnak a garanciától fizikai sérülés esetén. Ne sértődj meg, ha a kínai is azt mondja, hogy az összetört telefon, az elszakadt óraszíj nem garanciális. Itthon sem az!

Nagyobb értékű tárgyaknál, például telefonoknál kérni szokták, hogy küldd vissza a terméket javításra. Ennek a költsége sajnos téged terhel. Ha nem tudják javítani a cuccot, akkor kelleni fog az angoltudás, mert előfordulhat, hogy kicsit alkudozni kell. Ez olyan, mint a piac. Például vettél egy 100 dolcsis telefont 8 hónapja, elromlott. Ha szerencséd van, akkor küldenek egy másikat. Általában nem küldenek, mert az, amit vettél, már nem kapható. Ilyenkor felajánlanak az eddigi használat idejétől függően pénzbeli visszatérítést. Ez 100-tól, mondjuk 70 százalékig terjed. Ezt elfogadhatod, vagy sem. Felajánlhatnak egy beszámítást egy másik telefonba. Általában ezt sem 100 százalékos áron. Felajánlhatják, hogy az áruházban vezetett számládra (wallet) kapsz pénz. Te pedig mondhatod, hogy ez így jó vagy nem jó, nem felel meg az összeg, stb. Ha Pay-Pal-al fizettél lehetőséged van a webáruházzal folytatott vitás esetet oda is átvinni, de ezt leginkább olyankor érdemes megtenni, ha eleve nem kaptad meg a csomagodat. Legyen is ez a következő kérdés!

SQ8 Mini DV Camera 1080P Full HD Car DVR 1

  1. Miért nem jön meg a csomagom?

Ez az eset az, amikor legkevésbé a webáruházat terheli a felelősség, általában a posta a hibás. Nem biztos, hogy a hazai, de sokszor sajnos igen. Attól függetlenül, hogy a webáruház nem hibás, a kártalanítás mégis őket terheli. Ilyen a rock and roll, ahogy azt mondani szokták. Szóval, általában két hónap azaz idő, ami után a kártalanítást kérhetjük. Addig elhajtanak minket, hogy várjunk türelemmel. Ha két hónap után sem jön meg a csomag, akkor vegyük fel emailben a kapcsolatot az ügyfélszolgálattal. Itt ne engedjünk az igazunkból, csak a teljes kártalanítás feleljen meg. Na jó, esetleg a szállítási költséget engedjük el, ha egyáltalán volt. Megint olyan eset, ahol jó, ha tudunk angolul kommunikálni.

Készülj fel, hogy az első pár levélváltásra konzerv leveleket fogsz kapni. Ezt nem neked írják, a probléma alapján kikeresik az elküldhető levelek közül, és ezt kapod meg. Például írsz, hogy Where is my f..king item? Erre azt válaszolják, hogy nézd meg, hogy jó volt e a rendeléskor megadott cím, és kérnek, hogy hívd fel a postahivatalt, hátha náluk van a csomag. Stb. stb.stb. Valamikor a 3. levél táján lesz, amikor tényleg foglalkozni kezdenek veled. Ne légy türelmetlen, 1-2 nap maximum és érdemben kezelik a problémát!

Sok cifra ügyet olvasok a neten, nekem szerencsére még egyetlen áruházzal sem volt gondom. Volt, hogy nem jött meg a csomag, de a pénzem valahogy, valamilyen úton mindig visszakaptam!

MODAO W30 USB Wired Vertical Mouse 1

  1. Ha több szállítási mód közül választhatok, melyiket válasszam?

A legtöbb áruháznál van ingyenes szállítás, de hacsak nem 1-2 dolláros valamit rendelek, akkor mindig a fizetős, néhány dolláros szállítást választom, amihez kapok csomagkövetési számot. Az alapján ideje korán rá lehet jönni, ha a csomag elveszik, ráadásul utazás közben is csekkolhatjuk merre jár éppen. Ne sajnáljunk egy 50-100 dolláros rendelés esetén 300-600 forintot a csomagkövetésre! Ha így teszel, akkor meg fogod látni, hogy az európai raktárból rendelt csomagod átutazik Európán, sokszor úgy, hogy több repülőteret is megjár, mindehhez pedig 2-3 napra van szükség. Ha megérkezik a Magyar Postához a csomag, akkor például esetemben, hogy a budaörsi elosztóból Óbudára kerüljön kell minimum egy hét. Gondolom Ti is érzitek, hogy itt azért van baj, nem is kicsi.

Ha a gyors szállítást választod, a termék pedig vámköteles, akkor szinte biztos, hogy nem csúszik át a vámon. A csomagszállítónak (DPD, TNT, stb.) érdeke, hogy vámoljon, mert vámolásonként 5-6 ezer forintot lehúz rólad. Ha meg szeretnéd adni az esélyt annak, hogy a telefonod „átcsússzon” a vámon, akkor valami postai szállítást válassz, már csak azért is, mert tudtommal a Magyar Posta kéri a legkevesebb díjat a vámolási eljárásért cserébe. Hosszú ideig tarthat, mire ideér, de lehet, hogy spórolsz egy kis pénzt. Lehet, de nem biztos. Egyébként meg törvénytisztelő állampolgárok vagyunk, és nem akarjuk kikerülni a közterhek befizetését. Ugye?

Vernee Mars Pro 4G Phablet 1

  1. A kínai áruházakban csak hamisított termékek vannak?

A rövid válasz a nem! A hosszú, hogy van olyan áruház, ahol a termékek legalább 80 százaléka hamis, van olyan is, ahol az 5 százalék sem az. Ilyen például a GearBest is. Nem merném az életemet tenni rá, hogy nem csúszik be 1-1 termék, de igazából én még ilyennel náluk nem találkoztam. Van olyan áruház (W-vel kezdődik a neve), ahonnan azért nem rendelek már, mert minden egyes elektronikai cikk vagy hamis volt, vagy nem teljesítette a specifikációkban leírtakat vagy egyszerűen annyira silány volt, hogy egy-két használatot bírt. Lehetett például kapni 3 terrás USB háttértárat 10 dollárért. Rendeltem belőle, kíváncsi voltam mi lesz ebből, talán mondanom sem kell, hogy a 3 TB-os meghajtóra 32 GB adatot lehetett felmásolni, és bár USB 3.0.nak hirdették a sebesség az USB 1.0-t érte csak el. Mondjuk piros pont, hogy a pénzemet szó nélkül visszaadták.


Egyelőre ennyit a pontokba szedett igazságból, ahogy írtam, ez később bővülhet. Biztos lesznek most olyanok, akik szörnyülködnek, hogy mennyi problémával jár egy külföldről történő vásárlás, és ők aztán ilyet soha nem tesznek majd. Nekik azt mondom, hogy vessék össze a hazai árakat a kínai árakkal, aztán kezdjék el az állukat keresgélni a padlón. Bizony nem ritka, hogy egy telefon a hazai ár felébe vagy akár harmadába kerül kint. Igen, ha, és hangsúlyozzuk ki, hogy ha, elromlik, akkor macerás az ügyintézés. tegyük ehhez hozzá, hogy ismerve a hazai viszonyokat, a magyarnak mondott, de még sem magyar áruházakat, bizony itthon is belefuthatunk csúnya dolgokba. Az egyetlen előny ilyenkor az, hogy a „magyar” áruházat magyarul küldhetjük el a k..va anyjába, a kínait meg csak angolul.

Oukitel U22 3G Phablet 1

Vegyünk azt is számításba, hogy a legtöbben az árelőnyt csak akkor veszik figyelembe, amikor megveszik a terméket. Amikor elromlik, akkor nem mondják azt, hogy oké, elromlott, a csúnya kínaiak csak az eredeti ár kétharmadát akarják visszafizetni, de vazze, ezt a cuccot a hazai ár harmadáért vettem, tehát még így is rohadtul megéri, sőt, még úgy is olcsóbb, mint itthon, ha rögtön kettőt rendelek belőle, biztos, ami biztos! Kalkuláljuk ezt bele a külföldről történő vásárlásba, és higgyétek el, rögtön kevésbé fogjátok stresszelni magatokat azzal, hogy mi lesz, ha… Nem lesz semmi, kis utánajárás, levelezés, de a végén pénzben még mindig jól jössz ki a buliból.

Mostanában például fűnek fának ajánlgatom az olcsó memóriakártyákat. Sajnos, a hazai szabályozás miatt az adathordozók ára a csillagos eget verdesi. Emiatt előfordul, hogy kintről konkrétan harmadáron tudunk memóriakártyát venni. Az egyik ilyen Facebookos hírnél jött a hozzászólás, hogy nyíregyházán, egy ki tudja milyen boltban olcsóbban van memóriakártya, mint az árukeresőn. Igaz, az is 50 százalékkal drágább volt mint a kínai, és amikor ezt leírtam az volt a válasz, hogy de legalább, ha elromlik visszaviszem. Mert magyar a webáruház? Én például semmivel sem bízom jobban egy nevesincs hazai webáruházban, mint például egy GearBestben, ráadásul eszem ágában sincs elmenni Nyíregyre egy memóriakártyát kicserélni. Most akkor miért is jobb onnan rendelni?

Xiaomi Yeelight RGBW E27 Smart LED Bulb 3

Összességében tehát azt mondom, hogy őrült az, aki kihagyja a lehetőséget, hogy a hazai árak töredékéért vásároljon. Tényleg becsúszik egy-egy gikszer, de az élet már csak ilyen. Persze marha szar, ha éppen velünk történik, nem pedig más, ismeretlen emberekkel. Ha a fórumokat olvasgatjuk ott is több problémát találunk, mint dicséretet, hiszen fura is lenne, ha mindenki leírná valahova, hogy rendben megjött a megrendelt termék. Végül is ez a természetes.

Ha bárkinek kérdése van a fentiekkel, vagy csak úgy általában a külföldről történő vásárlással kapcsolatban, az kérdezzen, válaszolni fogok!