Shuttle XS3510MA — a megvalósult álmom
Néhány éve hallhattunk először az Ion-ról, mint az NVIDIA új termékének márkanevéről. Amit tudni lehetett, hogy egy új lapkakészlet, egy dedikált VGA-vezérlővel és az IntelAtom processzorával egy meglehetősen erős, akár játékok futtatására vagy 1080p-s teljes HD felbontású filmek nézésére is elegendő kakaót adó hardver érkezik.
Bár az Ion nem lett rossz, ma már azt kell mondanunk, hogy az elvárások túlzóak voltak vele kapcsolatban. Tény, hogy régebbi játékokat futtathattunk rajta, ahogy az is, hogy az 1080p elcammogott rajta, ám néha azért beszaggatott kép, elcsúszott a hang, egyszóval, ha valaki engem kérdezett, akkor azt mondtam, hogy 720p-ig jó, fölötte necces. Érdekes módon, bár a hírek arról szóltak, hogy az Ion tőlünk nyugatra hódít, kishazánkban nem nagyon akart terjedni. Gáborral sokáig reménykedtünk benne, hogy majd tesztelhetünk Ionos kütyüket, aztán a vágy szép lassan elhalványult.
Napjaink azonban már nem az Ionról, hanem az Ion 2-ről szólnak. Egy erősebb rendszer, és egyszerűbb megvalósítás, legalábbis, ha az NVIDIA szemszögéből nézzük a dolgokat. Az Ion lapkakészletet lecserélte egy árva GPU. A GT218 kódnéven emlegetett lapka 40 nanométeres technológiával készül és PCI Express felületen csatlakozik az Intel Pine Trail rendszeréhez. A Pine Trail az új Atom processzorok platformja, tehát legalábbis processzor szempontjából nincs különbség az Ion és Ion 2 között, eltekintve persze a központi egységek idő közbeni evolúciójától.
Az Ion 2 tehát lényegében csak egy lapkában tér el egy „hagyományos” Intel Atomos rendszertől. A GT218-hoz DDR2 vagy DDR3 memóriák használhatók, a memória mennyisége 512 MB lehet, és természetesen onboard, vagyis az alaplapra forrasztott modulokról van szó. A lapka támogatja a DVI, a HDMI és a Display Port kimeneteket, vagyis a kép kijuttatása, HDMI esetén a hangé is pofon egyszerűvé válik.
Lényeges még, hogy az Ion 2 esetén az NVIDIA bevetette az Optimus Technológiát is. Jelen esetben nem arra kell gondolni, hogy a Nokia telefonunkból lesz két másodperc alatt egy mini gyilkológép. Az Optimus elnevezés sokkal inkább utal az optimalizálásra, ami a rendelkezésre álló grafikus teljesítmény okos kihasználásárát, ezáltal némi energia megtakarítását teszi lehetővé. Az eljárás lényege, hogy a rendszer csak akkor kapcsolja be a nagyobb tudású VGA lapkát, ha arra valóban szükség van, egyéb esetekben a takarékosabb Intel megoldás biztosítja a képet. Ahhoz, hogy ez működhessen megfelelő operációs rendszerre is szükség van, de szerencsénkre a Windows 7 már rendelkezik a Microsoft WDDM 1.1 felületével, így a GPU-k közötti váltás remekül működik.
Ez utóbbi lehetőség, tehát az Optimus csak a hordozható gépeknél érhető el, hiszen a technológia lényege pont az energia felhasználás optimalizálása, amire az asztali gépeknél, például a Shuttle e cikkben szereplő megoldásánál nincs szükség, mivel akkumulátoros üzemmód itt nem létezik. Emiatt, bár elméletileg a szerkezet tudná, még sem élhetünk az Optimusszal, mivel az Atomhoz tartozó Intel grafikus vezérlő le van tiltva.
Mit ígér az Ion 2? Lényegében azt, amit az elődje. Kis méret, alacsony fogyasztás, megfelelő teljesítmény kisebb gépigényű játékokhoz és teljes HD tartalmak lejátszásához. Rövidesen kiderül, hogy az ígéret szép szó, ha megtartják úgy jó szólást mennyire ismerik a zöldeknél, ahogy az is, hogy mit sikerült a Shuttlenek építeni a platform köré.