Mi lesz veled Facebook?
A Facebook tőzsdére vitelének történetét mindenki ismeri, ez volt minden idők legnagyobb dobra vert nyilvános kibocsátása – mondja Sverrir Sverrisson, a dán székhelyű globális befektetési bank, a Saxo Bank szakértője. A kereskedés első hónapjaiban a papír nagy csalódást okozva 24 százalékot vesztett a bevezetéskor 38-on meghatározott árfolyamából. Nem jár messze az igazságtól az a megállapítás, hogy az elemzők által az árbevételre és a nyereségre vonatkozóan közzétett becslések köszönő viszonyban sincsenek egymással.
A befektetőnek számos dolgot meg kell vizsgálniuk. Természetesen az aktív felhasználók havi számának (MAU) alakulása rendkívül fontos a Facebook szempontjából. Mivel Európában és az USA-ban a növekedés némileg lefékeződött, érdekes lesz látni, hogy sikerült-e a Facebooknak a világ többi részén fejlődnie. Az elvárások szerint a negyedév végére az aktív felhasználók száma 1 milliárd főnél valamivel kevesebb lesz. Az idén a harmadik negyedévben viszont már számítani lehet arra, hogy a Facebook áttöri a bűvös egymilliárdos határt.
A felhasználók léte azonban nem elegendő. A Facebooknak a felhasználókból pénzt kell keresnie. Ezért a befektetőnek a bevétel növekedését, mint jelentős változót, mindenképpen értelmeznie kell. Az elemzők szerint 1 062 millió és 1 288 millió dollár közötti árbevétel várható. Ebből az következik, hogy az egy aktív felhasználóra jutó bevétel emelkedik. Ha viszont ez a mutató a nyilvános kibocsátáshoz közzétett beszámolóban szereplő adathoz képest visszaesett, akkor baj van.
A Facebook kapcsán egy harmadik téma is közszájon forog: milyen stratégiával lehet a felhasználókon pénzt keresni, ha az asztali gépről átállnak a mobilra. A nyereségről adott beszámolójában a Facebooknak mindenképpen tisztáznia kell, hogy a cég, milyen módszerrel kíván bevételt elérni mobil alkalmazásain. A jelenlegi elképzelések alapján ugyanis a mobil alkalmazásokon elég nehezen realizálódik a Facebook számára bevétel, ezért a mobil szegmens aligha fog hozzájárulni az árbevételhez ebben a negyedévben.
A Facebook az elmúlt negyedévben nagyon aktív volt, felvásárolta a Face.com arcfelismerő céget, a Karma mobil ajándékozó alkalmazást, a Glancee helyszín alapú alkalmazást és a híres Instagramot. Bár annak konkrét részleteiről nem fogunk értesülni, hogy a Facebook hogyan fogja ezeket a felvásárolt cégeket a közösségi hálózatába beilleszteni, mindenesetre egyértelműen mindent megtesz annak érdekében, hogy közösségi hálózaton egyablakos kiszolgálóvá váljon.
Forrás: HOC