Az IBM kiadta a következő öt évre szóló tudományos-technológiai előrejelzését.Számítógépeink az adatokkal, emberekkel és más gépekkel folytatott intenzív kommunikáció során maguk is rengeteget tanulnak, és egyre okosabbak lesznek. A szokásainkra és a környezet impulzusaira egyre élesebb figyelemmel ráhangolódó kognitív rendszerek hamarosan még jobban kiterjesztik képességeinket, segítenek bennünket döntéseinkben, és odafigyelnek, vigyáznak majd ránk.
Az online vásárlók visszatérnek a boltokba
Tavaly az internetes vásárlások világszerte ezermilliárd dolláros csúcsot döntöttek, volumenük továbbra is gyorsabban növekszik, mint a bolti eladásoké. A szakértők szerint a trend tovább folytatódik, csak egy kicsit másképpen.
Az online áruházaknak kétségtelenül megvan az az előnyük, hogy képesek tanulni a vásárlók korábbi választásaiból, miközben a valódi boltok viszonylag kevés információhoz jutnak a fogyasztók szokásairól, és árban is nehezen veszik fel a versenyt az online üzletekkel.
Öt év múlva a személyes vásárlás pár új innovációnak köszönhetően újra népszerűvé válik. Az igazán felkészült kereskedők egyre ügyesebben élnek majd boltjuk közelségének előnyével, s azzal, hogy az áru a vásárló számára helyben, azonnal elérhető. A fogyasztónak kínált digitális élmény a személyes vásárlás élményével egészül ki: egyre több kereskedő fogja az internetről odairányítani a vevőt, ahol a valóságban is láthatja, megtapogathatja a terméket.
Az augmented reality és a nemrég az alkalmazásfejlesztők előtt is megnyitott Watson platform hatékonyabb, gyorsabb üzleten belüli böngészéssel és a fogyasztói élményt fokozó technológiai megoldásokkal segíti majd a vásárlást. A vevő még azelőtt, hogy belépne az üzletbe, megadhatja vásárlási preferenciáit, hogy aztán odabent mobiltelefonját használja a megfelelő árucikk felfedezésére, majd további interakciókra. A boltokból valódi showroomok lesznek, hatalmas érintőképernyőkkel és a vevőt megszólító termékekkel.
Az üzleteket – közelségük, könnyű elérhetőségük miatt – a vásárlók azonnali felvevőhelyként használják majd, ahelyett, hogy kivárnák az online webshopok kétnapos szállítási határidejét. Mivel a felhő-technológiákkal támogatott mobileszközök segítségével bármikor, bárhol megoszthatjuk egymással, hogy mit gondolunk bizonyos márkákról, hol tartózkodunk és kikkel tartunk rendszeres kapcsolatot, az ilyen információk ismeretében a kereskedők is nagy pontossággal tudják majd megjósolni, hogy vevőjük mire vágyik. A bolt így szép lassan személyre szabott élményt kínáló vásárlási célponttá alakul.
Digitális testőr védi személyazonosságunkat
2012-ben az Egyesült Államokban több mint 12 millió kárvallottja volt az online személyazonossággal való visszaéléseknek. A hagyományos biztonsági megoldások – jelszó, vírusirtó, tűzfal – már nem nyújtanak védelmet a támadások összes válfaja ellen.
Öt év múlva azonban már saját digitális személyi testőrünk véd majd minket, mely alapos és speciális kiképzésen átesve lép fel a személyazonosságunkra ácsingózó csalók ellen. A digitális testőr mindent megtanul a felhasználóról, és pontos következtetésekre is képes. Ismerni fogja szokásainkat, tisztában lesz vele, pontosan hogyan járunk el, milyen lépéseket teszünk egy banki tranzakció vagy egy online vásárlás során, és ennek megfelelően cselekszik. Ha elhagyjuk mobiltelefonunkat, a beépített virtuális ügynök érzékelni fogja, ha a telefonhoz valaki a megszokottól eltérő módon nyúl, és azonnal lezárja az eszközt. Nem lesz szükség mindig, mindenhol jelszavak megadására, csak ott, ahol személyazonosságunk másként nem megállapítható.
A biztonsági technológiák a velünk kapcsolatos adatokat, az általunk használt eszközöket és alkalmazásokat figyelve tökéletesen tisztában lesznek vele, hogy éppen mit csinálunk, és a kontextust értelmezve döntik el, milyen beavatkozás szükséges.