A témáról nem oly rég a PROHARDVER! eresztett el egy tartalmasabb írást. Mondanom sem kell, a szóban forgó cikk alaposan kiverte egyeseknél a biztosítékot, pedig csak annyit tett, hogy kendőzetlenül közelítette meg a témát. Miért hoztam ezt most fel? Azért, mert abból a bejegyzésből hiányoltam egyfajta technikai megközelítést… de haladjunk szépen sorjában.

Őszintén a reklámblokkolásról!

Tudom, hogy mire gondoltok; most megint egy szokásos könyörgő bejegyzés jön, hogy milyen rossz és csúnya, aki blokkolja a hirdetéseket, miatta megy csődbe az internet, rajta bukik el a világbéke, stb. Nos, itt nem egészen erről lesz szó, nem ebből a szemszögből akarom megközelíteni a dolgot. Ebből az aspektusból kevés újat tudnék mondani, mostanra bizonyára mindenki találkozott szponzorált hírekkel, prémium tagsággal olvasható bejegyzésekkel, meg egyéb „hozadékokkal”, szóval ezt a csontot sokat rágták már – és még fogják is, ez garantált. Látjátok ezeket az összefüggéseket, aztán majd leszűritek a konzekvenciákat. Még néhány megjegyzésünk azért lenne, úgyhogy ne zárjátok be a lapot!

adblock hoc v6A klasszikus kérdés: Mire gondolt a „művész”? (+)

Legyünk őszinték, mi sem vetjük meg a hirdetésblokkolókat. Nálam akkor kezdődött a dolog, amikor szegény AMD Athlon 64 X2 3800+ processzorom erős félgázon üzemelt egy „jól” sikerült flash banner láttán. Roppant könnyű volt észrevenni a jelenséget, mert a CPU nem tudott energiatakarékos módba váltani, szóval jól halható üzenetet küldött. Ekkor volt az a pillant, hogy itt valamit tenni kell, mert ez már tényleg zavaró. Azóta történt egy s más, többek között a Flash az enyészet útjára lépett, ma már a legtöbb böngésző alapértelmezetten le is tiltja. Persze ez nem azt jelenti, hogy a hirdetésblokkolók elvesztették volna a jelentőségüket, hiszen feladat az most is van bőven;

  • Zavaró reklámok, melyek elfoglalják a hasznos tartalom helyét.
  • A felhasználó szemszögéből feleslegesnek tűnő scriptek, melyek csak a betöltési időt növelik.
  • Védelem a kártékony oldalakkal és a bányászokkal szemben.

Kár lenne tagadni, egy összetett lapnál valóban másodpercekkel hamarabb jelenhet meg a tartalom, ha előtte alapos szűrésnek vetjük alá –  a kisebb adatforgalom és a kevesebb kapcsolat megmutatja magát. Az sem épp örömteli, ha az adott hírt egy-egy agresszív hirdetés töri meg. Mindezek után nézzük meg, hogy nálunk hogyan néz ki a dolog.

hoc adblock ublock
Így festünk az Ublock Origin szemszögéből.

Az Opera gyári blokkolója az Easylist, az Easyprivacy, a NoCoin és a kártékony weblapok elleni szűrővel felvértezve három scriptet blokkol. Hasonló eredményre jut az Ublock Origin is alapértelmezett beállításokkal, a naplózott lekérdezések így festenek:

  • ||google-analytics.com^ — script http://www.google-analytics.com/analytics.js
  • https://js.affasi.com/affasi_js.min.js
  • http://pagead2.googlesyndication.com/pagead/js/adsbygoogle.js?_=1516293558197

Nem nagy ördöngösség felismerni a jó öreg Google Analytics állományait. Világmegváltó célokra aligha alkalmas, akkor azonban igencsak jól jöhet, ha egy leendőbeli szponzorral, partnerrel kell tárgyalni, mert ilyenkor muszáj villantani a számokat – ha meg vannak elégedve a látottakkal, akkor ideális esetben jöhetnek a tesztcuccok, nyereményjátékok, exkluzív hírek stb. Nem túl meglepő módon a weboldal finomhangolásánál (a legnépszerűbb felbontás és böngésző kiderítése, a hírek népszerűségének megfigyelése, satöbbi) is támpontul szolgálhat, de most már talán evezzünk érdekesebb vizekre.

adblock gearbest hoc
Időről időre megjelenő akciók kapnak itt helyet.

A lista középső eleme már egy izgalmasabb eset, erről kevesebb infót találtok a neten. Nos, ez az oldalt megjelenő Gearbestes bannert működteti, ezt letiltva az egész modul gyakorlatilag eltűnik – csak kevés nyoma marad. Biztosan lesz olyan, aki még ezt nem látta működés közben, így a fenti kép nekik szól.

Ezennel végeztünk is, ennyi az annyi, nincs más követőscriptünk, reklámfelületünk, egyéb bűbájunk. Tehát a hírekben, illetve azok felett vagy alatt akkor sem jelennek meg ilyen tartalmak, ha netalán nincs blokkolótok. Most pedig vizsgáljuk meg, hogy mit mutatnak a számok élesben.

Az időmérő

Megnéztük, hogy a betöltési időre milyen hatással van a hirdetésblokkolás. Az Opera webes szerkesztőjét használtuk, az offline gyorsítótár alkalmazása elsőként tiltva volt. Természetesen az itt látott számokat a hálózat sebessége és az adott konfiguráció erősen befolyásolja, úgyhogy nálatok biztosan más eredmények lesznek.

  • Hirdetésekkel: 276 lekérés, 4,5 MB adatforgalom, 5,8 másodperces betöltés
  • Hirdetésblokkolóval (Opera integrált): 267 lekérés, 4,2 MB adatforgalom, 5,7 másodperces betöltés

A különbség oroszlánrészét minden bizonnyal a Gearbestes modul adja, a reklámokat megjelenítő kép értelemszerűen plusz adatforgalommal jár. Most nézzük, hogy a gyorsítótáras betöltés mit mutat:

  • Hirdetésekkel: 277 lekérés, 254 KB adatforgalom, 4,7 másodperces betöltés
  • Hirdetésblokkolóval (Opera integrált): 267 lekérés, 151 KB adatforgalom, 4,4 másodperces betöltés

A teljesség igénye miatt jegyezzük meg, szponzorált, tartalmak – bár ez talán nem a legjobb meghatározás – nálunk is akadnak. Erről bővebben itt tudtok olvasni.

A végső konklúziót pedig rátok hagyjuk. Mi ebben a bejegyzésben csak azt szerettük volna közölni veletek, hogy miként fest a HOC reklámokkal, illetve a blokkolók után, és hogy miként viszonyulunk mi a helyzethez.