OpenGL teljesítmény Windows Vista alatt
Régebben számos híresztelés szólt arról, hogy nagy mértékű teljesítménycsökkenésre kell számítanunk az OpenGL API-t használó alkalmazásoknál. A tények tisztázására felkérték az OpenGL-szabvány megalkotóit, hogy készítsenek egy tanulmányt a grafikus teljesítmény változásairól az új Windows alatt.
A Microsoft nagy mértékű változásokat hajtott végre a felhasználói felületeten a Vista bevezetésével. Nem csak felhasználói élményben, hanem programfejlesztői szemszögből is teljesen újszerű megközelítést alkalmaz a Desktop Window Manager (DWM) és a Windows Display Driver Model (WDDM) grafikus alrendszerek bevezetésével.
A kérdés az, hogy az egyes videokártya-gyártók mennyire jól tudják adaptálni az OpenGL-maghajtóikat az új grafikus környezethez.
A tanulmány hamar rátér a pozitív eredményekre:
- A Windows Vista teljes mértékben támogatja a hardveresen gyorsított OpenGL-t.
- Az OpenGL alkalmazások képesek kihasználni a Windows Vista hatékonyabb erőforráskezelésének előnyeit.
- Az OpenGL teljesítménye nem változik érzékelhetően a Windows XP-ben tapasztalthoz képest.
Egy fontos részletet azonban nem szabad figyelmen kívül hagyni: a DWM grafikus erőforrásokat foglal le magának, emiatt az ablakban futtatott OpenGL alakalmazásoknak kb. 10 százalékos teljesítménycsökkenéssel kell számolniuk. Ennek kivédésére két nagyon egyszerű megoldás nyílik: futtassuk teljes képernyős módban az alkalmazást vagy váltsunk klasszikus nézetre, mindkét módszerrel elkerülhető a DWM lassító hatása.
A játékteszteket AMD Athlon 64 FX-62 2,8 GHz processzorral és NVIDIA GeForce 7900 GTX videokártyával futtatták.
Összehasonlításul itt a Direct3D teljesítménye is
Bár az OpenGL teljesítményre nem lehet semmilyen panaszunk, azért érdemes gyakran frissíteni a videovezérlő meghajtókat, hiszen az optimalizációk miatt további teljesítménynövekedés várható.
A tanulmány teljes terjedelmében elolvasható az OpenGL hivatalos oldalán.