Nulla benzinköltséggel nagyfiúknak – LAOTIE ES8 roller teszt
1000 Ft lesz a benzin, de Te még mindig menő járgánnyal jársz.
Tartalomjegyzék Mutasd
Nézd meg a rollert működés közben videós tesztünkben, és iratkozz fel csatornánkra:
Bevezető
Sosem voltam rolleres, mindig a bringákat preferáltam. Aztán tavaly kipróbálhattam két elektromos rollert, és rákaptam a dologra. Egyszerűbb volt, könnyebb volt használni, mint a bicajt, be tudtam tenni könnyedén az autóm csomagtartójába, vagy, ha mentem valakihez, akkor lazán felvittem a lakásba, irodába.
Volt azonban egy kicsi hiányérzetem. Egyrészről a 350 wattot néha kevésnek éreztem. Dombos környéken lakom, így vagy nagy kerülővel tudtam hazagurulni, vagy tolni kellett a rollert. Másrészről nem csak városban, aszfalton mentem, mert a városba vezető út jó része egy erdőn vezet keresztül. Ilyen terepre egy városi roller kevés.
Elkezdtem nézelődni, megpróbáltam megkeresni a legolcsóbb megoldást, ami erőben, terepezés képességben is megfelelő, ráadásul nem szakítja le a kezem, ha cipelnem kell. Ez lett a LAOTIE ES8, ami nem mellesleg baromi menőn néz ki, és már a mérete okán is feltűnést kelt.
Csomagolás, tartozékok
Rollerhez képest hatalmas dobozban érkezik, ami nem csoda, maga a szerkezet sem apró. A csomagolás megfelelő, a doboz rendesen ki van bélelve, így sérülésektől mentesen érkezett meg hozzám az új járgányom.
Szerelésre ebben az esetben nincs szükség. Minden egyben van, szóval a kicsomagolás után nincs más dolgod, mint felhajtani a kormányrudat, az ülést (mert az is van), ellenőrizni a kerekekben a nyomást, kipróbálni a féket, és indulhatsz is az első próbakörre.
Tartozék nincs sok. Kapunk egy zacsiban négy csavart, kapunk néhány méretben imbuszkulcsuot, egy leírást és persze a töltőt.
Külső
Egészen mellbevágó a cucc. Nagy és tekintélyt parancsoló szerkezet. Egészen más dimenzió, mint a normál elektromos rollerek. Még a nagyobb, 10 colos, ballonos kerekekkel szerelt darabok is eltörpülnek mellette, ami azért érdekes, mert papíron ez is 10 colos. Na, de azért van némi különbség az aszfaltra való vékony gumik és az ES8-on található terepre is alkalmas gumik között.
A LAOTIE ES8 kinyitott állapotban 1180 x 550 x 1125 milliméteres kiterjedéssel bír. Vagyis 1180 milliméter a hossza, a legnagyobb szélessége a kormánynál 550 milliméter, és a kihúzott kormányoszlop magassága 1125 milliméter. Ebből a trepni amin állunk 540 x 220 milliméteres, vagyis ez is elég méretes.
Ha összecsukjuk a szerkezetet, akkor 1125 x 485 x 235 milliméteres méreteket kapunk. Ez sem kevés, de azért egy átlag csomagtartóba már befér. Azért javaslom, hogy vásárlás előtt mérd le a csomagtartót, ne akkor érjen meglepetés, amikor először be akarod tenni!
A kormányrúd természetesen lehajtható, ezt fogva cipelhetjük a rollert. A nagyobb darabok között az ES8 még egész könnyűnek számít, ám a 27 kilogrammos tömeg így sem kevés. Nagyjából olyan a súlya, mint egy átlag elektromos kerékpárnak. Ez annak ellenére van így, hogy a teljes test (kivéve az alsó borítást) alumíniumból készült. Persze az akkumulátorcsomag nem túl könnyű.
Lényeges, és a külsőhöz tartozó tény, hogy ezen a rolleren van már ülés is. Nem kötelező használni, de szerintem Te is fogod. Hogy miért, azt majd a tapasztalatoknál leírom!
Papírforma
Menjünk is tovább gyorsan, és lássuk a képességeket. Kezdjük előbb azokkal, amik akár az előző fejezetbe is befértek volna, mert láthatóak kívülről.
A LAOTIE ES8 egész komoly futóműveket kapott. Az első- és a hátsókerék is lengőkaron csücsül, és mind a két keréknél találunk lengéscsillapítást. Na nem valami gagyi laprugót, itt bizony komoly teleszkópok vannak.
A motor a hátsó keréken van, de a fékerőt nem a motorfékre bízták. Elől is és hátul is komoly tárcsafék lassítja a szerkezetet. Erre szükség is van, mert az elektromos rendszer és a motor teljesítménye is túlmutat egy átlag rolleren, de még egy átlag elektromos kerékpáron is.
Az akkumulátor 48 voltos és 15,6 amperórás. A papírforma szerint a nagyméretű akkucsomagot 7-8 óra alatt tudjuk teletölteni nulláról, az egy töltéssel megtehető hatótáv pedig 55 kilométer. Mindenféle védelmet beépítettek az elektronikába, így kapunk túlterhelés elleni védelmet, túlmelegedés elleni védelmet, túláram elleni védelmet, rövidzár elleni védelmet és túlmerítés elleni védelmet.
A motor természetesen szénkefementes, az akkumulátorhoz illeszkedően 48 voltos, a teljesítménye 500 watt. Ezzel a rendszerrel a roller maximum 120 kilóig terhelhető és a gyári adatok szerint ilyen terhelés mellett elérheti a végsebesség a 45 kilométert óránként. Erről a sebességről már körülményes lenne megállni vacak fékekkel, szóval higgyétek el, kell az a dupla tárcsafék!
Lényeges még, hogy a gyártó szerint 15 fokos emelkedőket meg tudunk mászni az ES8-cal.
A három sebességmódban használható roller a kezdők és a haladók jó barátja lesz. Az első (ECO) módban 6-, a másodikban 18 (Power), a harmadikban 25 (Speed) kilométer óránként a végsebesség. Hogy miért nem a gyárilag megadott 45, arról írok még!
Sok rollerrel szemben a LAOTIE ES8 kapott víz elleni védelmet is. Meglepő, de a legtöbb roller semmilyen víz elleni védelemmel sem rendelkezik, igaz, nem nehéz otthon ezt pótolni, csak egy kis sziloplaszt kell. Na, de az ES8 esetén a tömítőanyag már csak plusz pontokat adhat a dologhoz, hiszen gyárilag is kapunk IPX4-es víz elleni védelmet.
A LAOTIE ES8 esetén külön szólnunk kell a világításról is, mert elég sok lámpát szereltek rá. Van egy nagyméretű és erős fénnyel rendelkező első lámpánk. Van egy hátsólámpánk, ami egyúttal féklámpaként is funkcionál. Van a hátsó lámpa két oldalán egy-egy index, amit a kormányról kapcsolhatunk, és van két nagyon menő kék LED-csík a trepnin is, ami sötétben elég feltűnő fénnyel világít. Ez mondjuk nem hátrány, nem fognak minket elütni.
A kormányon balról jobbra a következő kezelőszerveket találjuk. Hátsó fék karja, lámpa gombja, duda, gombja, indexkapcsoló. Középen ott a komputer, amin látjuk a töltöttséget, az aktuális sebességet, az éppen használt üzemmódot, a lámpa visszajelzését és az index visszajelzését.
A komputeren van a bekapcsológomb és a módváltógomb, ezek rendes fizikai gombok gumiborítással. Ha bekapcsolt állapotban rövid időre megnyomjuk a bekapcsológombot, akkor ki- illetve bekapcsolódik a kék világítás a trepnin. A komputer házába van beépítve az elsőlámpa is, ez nem mozgatható.
Jobbra haladva a következő a gázkar lesz, utána pedig az első fék karja.
Úgy hiszem a gyári adatokon végig is mentünk, most kanyarodjunk el egy kicsit a rollertől, megpróbálok arra a kérdésre válaszolni, hogy lehet-e ezt a rollert legálisan használni Magyarországon!
Elektromos rollerek törvényi szabályozása
Kezdjük ott, hogy jelenleg minden elektromos roller használata kívül esik a szabályozott használaton. Rendkívül rugalmas módon az elektromos rollereket a segédmotoros kerékpárok kategóriájába tették, merthogy nincs rajta pedál. Egy rövid ideig így egy csomó rollerest megbüntettek, mert kerékpárúton haladt, mert nem volt bukósisak vagy mert nem volt index, és nem volt jogosítvány sem.
Szerencsére mostanra lazultak a közegek, és szerencsére várható, hogy hamarosan megjelenik a konkrét határozat is, aminek a tervezetét ismerjük.
Eszerint az elektromos kerékpárokkal azonos besorolást kap minden elektromos roller, aminek a motorteljesítménye nem haladja meg a 350 wattot, és a végsebessége saját erőből, sík úton nem haladja meg a 25 kilométert óránként.
Minden, ami ennél nagyobb teljesítményű és/vagy ennél nagyobb végsebességre képes, az a segédmotoros kerékpárokkal egy kategóriába fog esni, vagyis kell bukósisak, jogosítvány, kötelező biztosítás, index, féklámpa, és valószínűleg nem haladhat majd kerékpárúton. Itt fontos megemlíteni, hogy a segédmotoros kerékpárok esetén a maximális, önerőből, sík úton elérhető sebesség 45 Km/óra lehet. Elektromos rollerek esetén pedig a maximális teljesítmény 4 kW.
Most gondolom sokan pánikba esnek, hogy akkor a LAOTIE ES8-hoz jogosítvány és biztosítás kell, és ez így akkor nem is kell. Én viszont azt mondom, hogy gondoljátok/juk ezt végig még egyszer.
Adott egy elektromos meghajtású közlekedési eszköz, amit nagyteljesítményű elektromos rollernek neveznek. Ezek teljesítménye 500 wattól akár a 4000-5000 wattig is terjedhet, akár dupla motorral is rendelkezhetnek. A végsebességük 40 kilométer/per órától akár 80-90 kilométer per óráig is tarthat. Extrém teljesítménynél úgy gyorsulnak, mint egy sportautó vagy egy sportmotor, de még a kis 500 wattos is lenyom (egy rövid ideig) egy normál személyautót.
Szóval kérdezem én, egy ilyen eszközt esetén mennyire lehet jogos igény, hogy bárki és bárhol használhassa életkortól, tapasztalattól függetlenül?
Nem. Azt gondolom, hogy teljesen jogos, hogy egy ilyen közlekedési eszközt csak érett és/vagy felnőtt ember használjon, olyan, akinek nem gond megkötni egy évi néhány ezer forintba kerülő biztosítást, akinek nem gond letenni egy vizsgát segédmotoros kerékpárra (ha van B jogsid még az sem kell). Ez szerintem a minimum!
Megjegyzem, segédmotoros kerékpárra már 13 éves kortól letehető a jogosítvány.
A LAOTIE ES8 (sok más nagyteljesítményű rollerrel szemben) legalább fel van készítve arra, hogy a szigorodó szabályozásnak megfeleljen. Felszerelték normális lámpákkal, van féklámpa rajta és van index is. A nagy kerekek és a normális lengéscsillapítás miatt az sem jelent nehézséget, ha közepesen rossz autóúton kell vele haladni.
Összességében, a LAOTIE ES8 nem egy gyerekjáték, nem gyerekeknek való, és teljesen elfogadható és ésszerű, ha teljes értékű közlekedési eszköznek, nem pedig egy szimpla elektromos rollernek tekintjük!
Szóval azt mondom, hogy ne tartson vissza senkit a vásárlástól az, hogy később segédmotoros kerékpárokkal egyenlő besorolást kap ez a roller. Felnőttek vagyunk, és belátható, hogy a használatához szükséges már némi érettség, Cserébe rengeteg jó dolgot kapunk, amik reményeim szerint a következő fejezetből ki is derülnek.
Tapasztalatok
Nos, az első és legfontosabb, hogy arra a célra, amire a LAOTIE ES8-at választottam tökéletesen bevált. Gondolkoztam rajta, hogy teljesítményre az 500 watt elég lesz-e, de így utólag azt hiszem nem nyúltam mellé. Egy rollerrel a 45 kilométer óránként már szép sebesség, ad némi adrenalin löketet is, de nem az a szint, ahol végig IFA csík van a gatyámban.
A helyzet ugyanis az, hogy egy elektromos rollerrel, általában a maximum sebességen fogsz haladni. Az ES8 gázkarja jó, pontosan adagolható, de ahogy a többi rollernél úgy itt is az a kényelmes, ha ütközésig tolod és ott tartod.
Vagyis az ES8 esetén van egy fontos képesség, amiről fent még nem szóltam, és ez a képesség segít abban, hogy ne csutkára tolt teljesítménnyel száguldj, ha kell, ha nem. Ez pedig nem más, mint a tempomat!
Igen, jól érted, kapunk egy sebességtartó automatikát, ami azt jelenti, hogy ha bekapcsol, akkor nem is kell menet közben a gázkarhoz nyúlni. Ezzel megoldható – bár nem könnyű-, hogy egy fix beállított sebességen gurulj a végsebesség helyett.
Azért írom, hogy nem könnyű használni, mert a tempomat bekapcsolásához az kell, hogy a gázkart 20 másodpercig ugyan abban a pozícióban tartsd. Ezt csak akkor fogod tudni kivitelezni, ha jó minőségű aszfalton gurulsz.
Lényeges még a tempomattal kapcsolatban, hogy természetesen azonnal kikapcsol, ha a fékhez vagy a gázkarhoz nyúlunk.
Fent írtam, hogy a komputeren három sebességi fokozat állítható be. Ez elég hasznos, hiszen a városban, esetleg kerékpárúton, de főleg járdán nem szerencsés 40 kilométer per óra feletti sebességgel száguldani. Az ECO módban jó messzire eljutsz, a maximum 6 kilométer per órás sebesség pedig egy kényelmes sétatempó (vagy egy kicsivel több annál), szóval nem fogsz elgázolni senkit.
Külön érdekesség, és az ECO mód biztonsági módként történő használatát mutatja az is, hogy ebben a módban a roller első és hátsó világítása automatikusan bekapcsol, és nem is tudjuk kikapcsolni. Szóval az ECO mód nem csak takarékos, hanem biztonságos is, amit használva a teljesen kezdők is birtokba vehetik a LAOTIE ES8-cat.
Most jöhet az, hogy milyen használni, milyen gurulni a LAOTIE ES8-cal!
Az a helyzet, hogy ezt a témakört kétfelé kell bontanunk. Az eredmény mind a két esetben ugyan az lesz (marha jó használni), de mégis, a két felhasználási mód alapvetően eltér egymástól. A LAOTIE ES8 ugyanis lehet egy komolyabb munkába járós eszköz, de lehet egy őrültködésre vagy akár erdőjárásra használható roller is.
Ha munkába járásra használjuk, akkor óriási pirospontot érdemel az ülés. Aki messzebbre jár, nagyobb távokat tesz meg rollerrel az tudja, hogy 10 kilométer felett már komoly szenvedés lehet a rollerezés. Már nem tudod, hogy tedd a lábad, hogy ne zsibbadjon, mennyire rogyaszd a térded, hogy kirugózd az úthibákat. Mire beérsz a melóhelyre már mindent kívánsz, csak azt nem, hogy újra rollerre kelljen állnod.
Azonban, ha van egy ülésed, az mindent megváltoztat. Az ES8 trepnije elég nagy ahhoz, hogy a lábad, ha állsz, akkor is elférjen az ülés előtt. Ha viszont elfáradsz, akkor ott a lehetőség, leülhetsz. Bekapcsolod a tempomatot és kigurulsz a világból.
Hab a tortán, hogy az ülésrúdba is építettek egy lengéscsillapítót, így még rosszabb úton sem fogja szétverni a hátsódat. Baromi kényelmes!
Viszont, ha Te olyan ember vagy, hogy a rollert „sportra” is használnád, akkor lehetőséged van az ülést leszerelni. Mindössze 4 csavar tartja. A tartozékoknál említettem, hogy a csomagban kapunk 4 csavart. Na, azokat azért adják, mert lencsefejűek, és ha leszereljük az ülést, akkor a kerekített fejű csavarokat csavarhatjuk a menetes lyukakba, így nem mennek tele kosszal.
Ha pedig levetted az ülést, akkor mehetsz őrültködni. Száguldozhatsz erdőn és mezőn át, közepes minőségű erdei utakon akár 45 kilométer per órával csapathatsz. Beismerem, szoktam is ilyet tenni néhanapján, mert jól esik. J
Visszatérve a munkába járásra. Az ES8 végsebessége és futóműve már elegendő arra, hogy akár autók között, az úton is közlekedj vele. Persze csak ésszel, mert a pesti forgalom nem gyerekjáték. Szóval az sem igazán akadály, ha éppen nincs kerékpárút amerre mész.
Ha már említettem a 45-tel való száguldozást, akkor térjünk vissza oda, hogy a Speed módban miért 25 kilométeres végsebesség van maximumnak megadva. Nos azért, mert szoftveresen le van korlátozva a végsebesség, így érkezik a roller. Azonban ezt a korlátozást egyszerűen ki lehet kapcsolni!
Ehhez nem kell mást tenni, mint kikapcsolt állapotban behúzni a jobboldali fékkart, a gázkart tövig nyomni, majd a fékkart és a gázkart tartva bekapcsolni a rollert. A komputeren megjelenik egy hibaüzenet, és kioldottad a korlátozást. Ha vissza akarod tenni, akkor a módszer ugyanez. Fékkar behúz, gázkar lenyom, és bekapcsolod a rollert.
Az a helyzet, hogy sok hete (hónapja is) használom már a LAOTIE ES8-at, amikor először elmentem vele vásárolni még rendesen ráfagytam. Használtam közúton, kerékpárúton, gurultam vele a városban, de városi bevezetőn is. Kimentem vele az erdőbe, mentem vele igen rossz és vállalható földúton is, szóval azt hiszem, hogy mindenféle körülmények között kipróbáltam már.
A mázsás súlyomat valóban felviszi közepes emelkedőn, kisebbeken pedig lazán felszáguld. A korlátozást kivéve a rásegítés nem kapcsol ki, így lejtőn mentem már vele jócskán 50 feletti sebességgel is. Utólag úgy ítéltem meg, hogy nem vagyok teljesen normális. J
Persze, akik sokezer wattos rollerekhez vannak szokva biztos mosolyognak most, de amúgy, 10 colos kerekeken, egy rolleren állva 60 körüli sebességnél már igencsak kapaszkodsz a kormányba.
Fent említettem a fékeket, és azt, hogy ezekre tényleg nagy szükség van. Nos, ezt a témát egy kicsit kibontva két dologra hívnám fel mindenki figyelmét. Az egyik, hogy a legtöbb bringán, rolleren a baloldalon az első, a jobboldalon a hátsó fék van. Azonban a LAOTIE ES8-nál pont fordítva van a dolog, és ezt lehet, hogy szoknod kell. Nekem nem, mert a motoromon is így van, nekem ez a természetes.
A másik, amiről szólnom kell az a fékerő, és itt oda kell visszakanyarodnom, hogy ez NEM EGY GYEREKJÁTÉK! Brutálisat lehet esni, ha az első fékbe pánikban belekapsz. Akkorát fog, hogy simán átrepülsz a kormány felett, a roller meg repül utánad. Persze ez 5-10 kilométeres sebességnél nem gond, de ha 45-ről akarsz megállni, akkor jobb, ha gyakorolsz kicsit.
Szóval itt is kijön, amit fent írtam, a LAOTIE ES8 nem egy sima elektromos roller, hanem egy rendes közlekedési eszköz. Érett embereknek, ésszel használva óriási élmény, amúgy meg igazi életveszély is lehet.
Konklúzió
Azt hiszem mindent leírtam. Már tudjátok, hogy néz ki, tudjátok mit tud papírforma szerint, és remélhetőleg azt is, hogy milyen használni. Természetesen készítettem videót is, hogy lássátok működés közben, remélem ez is segít a döntésben, hogy megvegyétek vagy sem.
A magam részéről úgy gondolom jó döntés volt. Nem tudom milyen benzinárak jönnek, hogy meddig marad/hat az üzemanyagok államilag megszabott ár plafonja, de már most, 480 forintos benzinárnál is komoly pénzeket spórolhatsz meg, ha otthon vagy a munkahelyeden töltöd a villanyrollert, ahelyett, hogy a benzinkutat látogatnád.
Azután, ha az ársapka tarthatatlan lesz, és jön a 700-800 forintos vagy afeletti benzinár, akkor erősen fel fog értékelődni minden olyan közlekedési eszköz, ami nem elpusztult élőlények maradványaiból kisajtolt energiával működik
Én már most is jelentős összeget takarítok meg azzal, hogy nem az autóba ugrok be, ha be kell szaladnom a városba ügyet intézni, esetleg megvenni a vacsorát a családnak. Igaz, ezt a takarékoskodást nem idén kezdem, már a tavalyi év is úgy telt, hogy felültem az imádott ADO kerékpáromra, az autó meg állt a garázsban heteken át kihasználatlanul.
Nagyon szeretem benne azt is, hogy a mérete miatt nem nézek ki idétlenül, ha ráállok. Olyan igazi férfias, macsó darab, pont, mint az elektromos bringám, amit a mai napig úgy megbámulnak az utcán, mintha valami drága olasz sportkocsi lenne. Na, a LAOTIE ES8 is ilyen, ezzel nem leszel láthatatlan, sőt. A 184 centim és a 100 kilóm alá ez kell!
A lényeg a végére. Ha úgy gondolod, hogy szükséged lesz egy komolyabb, de azért nem életveszélyt jelentő teljesítményre, ha kellően érett vagy ahhoz, hogy megértsd, a LAOTIE ES8 nem játék kategória, és adott esetben nem fog fájni, ha később évi néhány ezer forintot biztosításra kell költened, akkor vedd meg nyugodtan, nem fogsz benne csalódni, sőt élvezettel mész minden nap munkába vele.
Ha megtetszett, akkor a vásárláshoz használd a BGHU1992 vagy a KarotkaES8 kuponkódot, ezzel a roller ára 213 000 forintra csökken. A rendelés európai raktárból történik, így néhány napon belül megérkezik hozzád a roller, és nem kell vámolással vagy plusz áfa fizetésével sem foglalkoznod. Kattints a vásárláshoz az alábbi hivatkozásra: