Nekem elment az eszem – LAOTIE R5 kétmotoros gördeszka tesztje
Két motor, 40 kilométer per órás végsebesség, adrenalin bomba.
Tartalomjegyzék Mutasd
Mindenképpen nézd meg videós tesztünket is!
Bevezető
Mindig imádtam új dolgokat kipróbálni, de amikor megkérdezték, hogy szeretnék-e egy elektromos gördeszkáról cikket és videót készíteni, akkor azért megremegett a térdem, és nem az izgalomtól.
Utoljára valamikor 13-14 éves korom táján álltam gördeszkán. Igazi szocialista gördeszka volt. Kicsi, és mindene műanyag, a kereke meg olyan kemény, hogy a legapróbb kavics is megakasztotta, én meg repültem tovább.
Szóval ott tartottam, hogy megremeget a térdem, és igazán komolyan megkérdeztem magamtól: Te teljesen hülye vagy, hogy egyáltalán elgondolkozol a lehetőségén, hogy kipróbáld?
Azután kiderült, hogy igen, teljesen hülye vagyok. Vagy legalábbis vakmerő, mert azt mondtam, egyszer élünk, vágjunk bele! Kedvenc vloggerem, Casey Neistat New York utcáin száguldozott rollerrel számtalan alkalommal, közben még a kamerába is beszélt, ha neki ment nekem miért ne menne?
Nos, talán azért, mert nem tudok gördeszkázni!
Mielőtt elmesélem a kalandjaimat, a LAOTOE R5-tel, lássuk a deszkát, a tartozékokat, aztán ismerkedjünk meg a papírformával, vagyis a specifikációval!
Csomagolás és külső
A gördeszka csomagolása abszolút érdektelen, egy sima, ám meglehetősen méretes és súlyos dobozt kapunk. Mármint ahhoz képest, hogy ez egy gördeszka.
Bent a doboz két végén egy-egy habszivacs, ami a kerekeket tartja, így a deszka nem sérül szállítás közben. Alul egy kartondoboz, benne egy kezelési leírás egy töltő és egy szerszám, amiről később még szólni fogok, meg persze a távirányító, amivel vezérelni tudjuk.
A deszkát kézbefogva az első gondolatom, hogy hatalmas. Az emlékeimben élő deszkák nagyon aprók voltak ehhez képest. A befoglaló méretek 970 x 256 x 135 milliméter, vagyis majdnem egy méter hosszú és 25 centi széles. A bruttó tömege több, mint 11 kilogramm.
A kerekek, mint egy jó elektromos autónál kint vannak a végeken, közöttük találjuk az akkumulátor dobozát. Ennek a kétoldalán két LED-csík kapott helyet, amik használva a gépet a sebesség függvényében gyorsabban vagy lassabban futó fényjátékot produkálnak, megvilágítják alattunk az aszfaltot, ami marha jól néz ki.
A fedlapon nagy LAOTIE felirat. Az anyag a megszokott csúszásmentes valami, olyan, mint egy nagyon durva csiszolóvászon. Kézben cipelni nem is túl jó, mert szó szerint ledörzsi a bőrt a tenyerünkről, legalábbis, ha nem néhány lépést visszük csak.
Most írhatnám, hogy elől van a szabadonfutó és hátul a meghajtott kerekek, de ennek nem lenne értelme, mert a gördeszka eleje és hátulja pont ugyanúgy néz ki, legalábbis felülről. Ehhez is lesz később némi hozzáfűzni valóm.
A külsőhöz tartozik még, hogy a gyári adatok szerint a deszka 8 rétegű, az anyaga kanadai juhar. Ezt azért lényeges leírni, mert a fából konkrétan semmi nem látszik, a borítás teljesen eltakarja. Fontos még, hogy széltében ívelt, ami jócskán megkönnyíti az irányítást.
A LAOTIE R5 kerekei PU-ból, vagyis poliuretánból készültek. A kerékátmérő közel 10 centi, a kerék szélessége pedig 52 milliméter. A PU kerekek nagyon hasonlítanak a gumira, viszonylag puhák, és elég jól tűrik az utak koptató hatását.
A gördeszka futóműve természetesen fémből készült.
Papírforma
A LAOTIE két gördeszkát dobott piacra az utóbbi hónapokban, az R5-öt és az X5-öt. Előbbi a gyengébb, de mint látni fogjátok a gyengétől ez is messze van.
Az elektromos rendszer, vagy hajtáslánc, kinek, hogy tetszik, egy 7,5 Ah-ás akkumulátorból, két darab 450 wattos motorból és persze a vezérlőből áll. Ebből már kiolvasható, hogy a roller összteljesítménye 900 watt. Na, ezt nem merném kevésnek mondani, még a legutolsó rollertesztem behemótja is „csak” 500 wattos volt.
A gyári adatok szerint a töltési idő nagyjából 4,5 óra, ezt igazolhatom, nálam is ennyi volt. A maximális terhelhetőség 150 kilogramm, a maximális emelkedő, amit képes megmászni 20 fok. Egy töltéssel nagyjából 25 kilométer tehető meg, de ez persze függ az utas tömegétől és a domborzattól is.
Hatótáv-akkumulátor témához kapcsolódik, hogy a roller fékezésnél visszatölt, így némi energiát meg tudunk spórolni.
A gép három sebességi fokozattal rendelkezik, aminek én marhára örültem. Kezdőknek egy alacsony gyorsulással elérhető, maximum 12 Km/órás sebesség áll rendelkezésre. Haladók a középső fokozattal nagyobb gyorsulást, és maximum 26 Km/órás végsebességet kapnak, az igazán profik pedig a legmagasabb fokozaton élvezhetik a gyorsulást és a maximálisan elérhető 40 (NEGYVEN) kilométer per órás végsebességet.
Azt hiszem mindent elmondtam, jöhetnek a tapasztalatok!
Jótanácsok indulás előtt
Bár ez csak egy gördeszka, és azt gondolnád, hogy sok szerelni való nincs rajta, egy mégis akad. Elől és hátul a futóművön van egy-egy csavar. Ez a kerekek tengelye mögötti gumin halad át, meghúzásával ezt a gumit lehet összenyomni, a gumi összenyomásával pedig beállíthatjuk, hogy mekkora erő kelljen ahhoz, hogy a deszka bedőljön és kanyarodjon.
Szóval, az első és nagyon fontos dolog, hogy a testsúlyodhoz belövöd a deszka döntéséhez szükséges erő nagyságát!
Ha ezt nem teszed meg, akkor iszonyatosan billegni fog alattad, és sokkal nehezebb lesz irányítani, hajlamos lesz beszitálásra nagyobb sebességnél, ez pedig egyenes út a zakózáshoz. Ne finomkodj a csavarral, gyárilag szinte teljesen ki van engedve, szóval már 70-80 kilós testtömeg esetén is jócskán húzni kell rajta.
A második, amit az első elindulás előtt tanácsolni tudok, hogy a deszkán jelöld valami módon melyik az eleje és a hátulja. Többször jártam úgy, hogy nem figyeltem, felálltam rá, elindultam és hátrafelé kiszaladt alólam. Természetesen fordítva álltam rajta. Szóval egy kis szigszalaggal vagy festékkel jelöld meg az elejét, így nem ér kellemetlenség.
A harmadik, ha nem vagy gyakorlott gördeszkás, akkor előbb bekapcsolás nélkül menj vele kicsit. Nekem bejött, az első bekapcsolásnál már nem akartam leesni róla, be tudtam állítani a keménységet is a fent leírt csavarokkal, és megtaláltam a megfelelő pozíciót is.
A negyedik tanácsom, hogy a távirányítót mindig engedd el, hadd lógjon simán a csuklódon, ha nem mész a deszkával. Az indításra, gázadásra szolgáló kerék elég érzékeny, könnyű elfordítani, és ha nem állsz a deszkán elindul nélküled. Baleset is lehet belőle, összetörheted a saját vagy más bokáját. Én mondjuk majdnem beleküldtem szerencsétlen LAOTIE-t egy patakba.
Milyen közlekedni vele?
Nos, sokkal könnyebb, mint gondoltam, de azért nehezebb, mint egy rollerrel. Ha jól beállítottad, akkor nem fogsz összevissza kacsázni vele. A kerekek puhasága elegendő arra, hogy kisebb kavicsokon, úthibákon, faágakon áthaladjon, de ez nem jelenti azt, hogy terepezni tudsz. Nagyon nem. A LAOTIE R5 igazi terepe a város, a jó minőségű kerékpárút és térkő.
Szóval, ha rendesen be van állítva felállhatsz rá, és elkezdheted húzni a gázt, vagy választhatod, amit gyakran én, hagyományos deszkaként belököd kicsit, aztán felállsz és ekkor húzhatod a gázt. Javaslom, hogy első alkalommal keress valami zárt területet, én pl. egy műanyag borítású kézilabdapályán gurultam.
Ha már elindultál, akkor figyelj arra is oda, hogy állsz a deszkán. Ezt nekem szokni kell, mert a biztonságos az, ha kis terpeszben állsz, a lábfejek merőlegesek a deszkára, és a talpak a deszka legszélesebb részein vannak.
Ez több ok miatt is jó így. Ahogy fent írtam a deszka kicsit homorú, így, ha a lábfejek nem a haladási irányban állnak, akkor sokkal finomabban tudod a lábfej előre-hátra döntésével irányítani a deszkát. A másik, hogy ilyen testtartásnál dinamikusan tudsz a haladási irány felé dőlni gyorsításkor, és ellentartani lassításkor. Szóval nem fog kiszaladni alólad a deszka.
Én sajnos még ott tartok csak, hogy figyelnem kell, hogy áll a lábam, mert az elől lévőt hajlamos vagyok a haladási iránnyal egyvonalban tartani, így ezzel a lábbal lényegében nem tudom a kanyarodást kontrollálni, és sokkal jobban billeg a gördeszka alattam.
Szóval ezt tanulni kell!
Nagyon figyelj oda a fékre, mert érzékeny. Minél nagyobb sebességről kell megállni annál kevésbé lesz az, de kicsi vagy közepes sebességnél, ha berántod, akkor a deszka konkrétan megáll alattad, Te meg a lendülettől futsz tovább.
Itt jegyzem meg, hogy a harmadik fokozatba még nem mertem felkapcsolni, így csak a neten elérhető tesztekre hivatkozva tudom azt mondani, hogy az ígért 40 kilométer/órás sebességre valóban képes. A saját tudásomhoz egyelőre elég volt a 25 kilométer per óra is, ott még biztonságban érzem magam.
Ahogy fent leírtam, a legalsó fokozaton 12 Km/ó a legnagyobb sebesség. Ezen a fokozaton a gyorsulás sem őrület, de a fék itt is nagyon harap. Szóval, ha nem vagy gyakorlott, akkor javaslom, hogy ezt a fokozatot használd, hiszen ez egy tempósabb futásnak megfelelő sebesség. Itt is lehet bitang nagyot esni, de azért jóval több az esélyed arra, hogy ne törd össze magad.
Ha már az esés. Talán a legfontosabb, hogy ne feledkezz el a védőfelszerelésről. Mindenkinek melegen ajánlom, hogy egy kerékpáros sisakot, esetleg könyök és térdvédőt vegyen fel. Lehet kapni csukló/tenyérvédőt is, az sem haszontalan. A lényeg, hogy az ujjad szabadon legyen, mert kesztyűben a gázkart nem fogod tudni kezelni.
És akkor, kapcsolódva a gázkarhoz, beszéljünk a távirányítóról!
Ez egy tenyérbe jól illeszkedő szerkezet, aminek az előlapján gombok és LED-ek vannak, szemből a jobb oldali élen fent a gázkar tekerentyűje, alatta a módválasztó. A tekerentyűt felfelé tolva gyorsítasz, lefelé húzva fékezel.
A LED-ek mutatják, ha a kapcsolat létrejött a deszkával és ezeken látjuk a deszka töltöttségét is. Az előlapon található egyik gomb a bekapcsolásra, a másik az irányváltásra szolgál. A meghajtott kerekek alapértelmezetten a hátsók, de ezzel a gombbal meg tudjuk fordítani a haladási irányt.
Ez az irányváltó szolgál arra is, hogy a deszka alján a világítást bekapcsoljuk, ehhez 2 másodpercig nyomva kell tartani.
Összegzés
Őszinte leszek, nagyon féltem ettől a teszttől. Persze ott duruzsolt a kisördög a fülembe, hogy megtudod Te ezt csinálni, de azért titkon eléggé tele volt a gatya. Aztán amikor megérkezett a LAOTIE R5 és kibontottam ez az érzés csak fokozódott. Nagy és nehéz, mit fogok ezzel kezdeni?
Első alkalommal az utcán nem is álltam rá. A srácaimmal elmentünk az iskola kézilabdapályájára, ők jöttek a rollerükkel, én meg cipeltem magammal a deszkát. A pálya műanyaggal borított, így reméltem, hogy nem akad meg a kerék semmiben, és ha el is tanyázok, legalább nem aszfaltra esek majd.
Először nem kapcsoltam be, gurultam ide-oda kicsit. Próbálgattam, hogy álljon a lábam, meg azt, hogy egyáltalán képes legyek megállni rajta, ha áll a deszka. Nálam ez a gyakorlatozás kb. 15 perc volt, ezután mertem bekapcsolni a motorokat.
Itt jegyzem meg, hogy tényleg nem álltam gördeszkán kb. 40 éve, és akkor sem sokat. Szóval nálam ez nem olyan volt, mint a biciklizés, amire azt mondják, ha az ember egyszer megtanulta, már nem felejti el. Nos, én semmire sem emlékeztem a gördeszkázásból. Nem garantálom, hogy neked is elég lesz 15 perc, de indulj ki abból, hogy én egy 50 feletti faszi vagyok, szóval nekem már nem mennek villámgyorsan az ilyen feladatok.
Ha Te fiatalabb vagy, van egyensúlyérzéked neked is menni fog 15 perc alatt.
Ezt csak azért írtam le, hogy értsd, kicsit azért irreális volt a félelmem a deszkától. Nem mondom, ez nem olyan, mint egy bringa vagy egy roller, felállsz/ülsz és mész. Ezt azért egy picit gyakorolni kell, de ha egyszer belejöttél nagyon be tud ütni az élmény.
Szóval ott tartottunk, hogy bekapcsoltam a motorokat. Szépen belöktem a deszkát, húztam a gázt, és mentem, kanyarodtam, próbáltam követni a vonalakat a kézilabdapályán és rájöttem, hogy ez nem is olyan nehéz.
Természetesen a legalacsonyabb fokozatban kezdetem, de újabb 15 perc gyakorlás után felkapcsoltam a középsőbe, és nemsokára a legerősebbre. Aztán onnan gyorsan vissza is kapcsoltam a középsőre, mert éreztem, hogy nekem a legdurvább fokozat egy cseppet sok lesz.
Azóta persze használtam már utcán is, kerékpárúton is, és tudom, hogy ez a középső fokozat, a maximálisan elérhető 26 KM/órás sebesség nekem, a jelenlegi szintemhez bőven elég, és néha még ezzel is óvatosan kell bánnom. Szóval, fő a fokozatosság.
Milyen tehát ez a gördeszka?
Egyrészről imádom, hihetetlen szabad érzés ezzel közlekedni. Motorozok is, kerékpározok is, rollerezek is, de egyikhez sem tudom hasonlítani. Tényleg nagyon jó!
Ugyanakkor azt sem szabad elhallgatni, hogy egy ilyen gördeszka sokkal inkább hobbi, és sokkal kevésbé közlekedési eszköz, mint egy bringa vagy egy roller. Jó időben, száraz úton elég nagy távolságokra el lehet vele jutni, de nem árt, ha ismered az útvonalat, és tudod, hogy jó minőségű a burkolat.
A roller ugyan kapott víz elleni védelmet, de a PU kerekek simák és nedvesen csúsznak, szóval a „bolti” állapotában az R5 nem való vizes aszfaltra sem.
Mondjuk van erre a problémára megoldás, nem kell mást tenned, mint kereket cserélni, olyat feltenni, ami kevésbé lesz érzékeny az úthibákra és nem csúszik esőben sem. Mert amúgy a roller ereje, kialakítása bőven megfelel akár a napi közlekedés céljára is.
Szóval a dolog megoldható, nem is bonyolult a megoldás!
Kinek merem ajánlani a LAOTIE R5-öt?
Elsőként támogatom a gyártó figyelmeztetését arra vonatkozóan, hogy 16 év alatt én sem ajánlom. Kell némi érettség ehhez is, főleg a nagyobb sebességfokozatokban, hiszen 40-ről esni nem kellemes. Motorral már volt ilyenben részem, hónapokig fájt a vállam utána annak ellenére, hogy protektoros bőrdzseki volt rajtam.
Másodsorban azoknak merem ajánlani, akik rendelkeznek megfelelő egyensúlyérzékkel. Ha ez nincs, szinte felesleges is kipróbálnod, nem sok örömöd lesz benne.
Harmadrészt azoknak ajánlom, akik nem félnek egy kis kihívástól, mert a gyakorlás azért kelleni fog, ha nem vagy gyakorlott deszkás.
Ha viszont megveszed, és ráérzel, akkor garantálom, hogy őrülten élvezni fogod. Nem csak azért, mert mindenki téged fog bámulni, hanem azért, mert egészen különleges élmény egy deszkán állva, a talpaddal a földtől alig tíz centire suhanva haladni. Egészen különleges élmény a lábfejeddel, a testeddel irányítani, bedőlni a kanyarba, kirugózni térdből, combból az apróbb bukkanókat. Ez olyan nagyon aktív, nagyon élvezetes, igazán adrenalindús közlekedési mód.
Én egyelőre megtartom. Nem mondom, hogy ez lesz az elsődleges elektromos közlekedési eszközöm, de használni fogom, valószínűleg elég sűrűn. Ha olyan helyre megyünk, ahol mehetek vele, akkor simán bedobhatom az autó csomagtartójába, nem foglal túl sok helyet, aztán kivehetem és csapathatok vele.
Ha megtetszett a LAOTIE R5, akkor most megveheted cseh raktárból, az ára a BGHU2037 kuponkóddal 180 000 forint helyett 158 000 forint itt: