Minden eddiginél nagyobb fegyver került a webfejlesztők kezébe. Az Unreal Engine 3.0 már 2011 végén ostromolta a böngészőket. Az Adobe Max 11-en Tim Sweeney, az Epic programozója ekkor mutatta be a grafikus motor Flash-környezetbe portolt változatát. Ebben nagy szerepe volt a Flash Player 11 egyik újításának, mely alacsony szintű elérhetőséget biztosított a grafikus processzorokhoz, így garantálva a hatékony erőforrás kihasználtságot.
A HTML5 és a WebGL megjelenésével előtérbe került a Flash leváltásának lehetősége. Az Epic ebből kifolyólag elkészítette a Citadel névre hallgató demonstrációt, mely az Unreal Engine 3.0-s változtát fogja munkára az előbb említett technikákkal.
Hogyan kerül képbe a Mozilla? Korábban már beszámoltunk a Firefox 22 előzetes kiadásáról, ahol is elsőként jelent meg az OdinMonkey. Ez arra hivatott, hogy a JavaScript egy részhalmazát (asm.js) közel natív szintre gyorsítsa. Az OdinMonkey előnyeit, lehetőségeit jelen pillanatban kevés oldalon láthatjuk, de a jövőben még fontos lehet, hiszen teljesen új lendületet adhat a különféle webalkalmazásoknak. Jó példa erre az Epic Citadel demója, mely nagy örömünkre még egy beépített teljesítménymérővel is rendelkezik. Akinek lehetősége van rá, tekintse meg a programot a Firefox legfrissebb stabil kiadásával (20.0.1), majd a legújabb nightly verzióval (23.0a1). A különbség igen jelentős és látványos lesz, a Firefox 23.0a1 révén minden különösebb erőfeszítés nélkül megmozgatható az Unreal Engine ezen verziója.
A futtatás előtt a böngésző automatikusan letölti a szükséges fájlokat – ennek mérete elérheti a 100 MB-ot! A nagyméretű adatcsomag miatt lehetséges, hogy a Firefox megerősítést fog kérni. Fontos megemlíteni, hogy a Citadel elindításához nincs szükség külső beépülőkre, vagy egyéb keretprogramra.
Frissítés: A Mozilla kiadott egy igencsak nyálcsorgató videót az aktuális webes technológiák lehetőségeiről. Az első perc után érdemes kidülleszteni a szemünket, ugyanis akkor tűnik fel az Unreal Tournament 3 Sanctuary nevű pályája.
Meglepő, de a Mozilla és az Epic csapata alig 4 nap alatt végzett a portolás oroszlánrészével, a teljesítmény pedig a natív szinthez közelít! Az is kiderült, hogy a portolásnál nagy segítség volt az Emscripten, mely képes JavaScript-re fordítani a C, C++ és a Java kódokat.