A képességek terén a VG236 esetén pont azt kapjuk, amit egy a játékosoknak szánt, ám fénycsöves háttérvilágítással rendelkező, TN paneles megoldástól várhatunk. Ahogy azt jeleztük a válaszidő mindössze 2 ms, ami a TN panelnek köszönhető képesség. A dinamikus kontrasztarány 100000:1-hez, a fényerő 400 cd/négyzetméter. Erre a fényerő kérdésre még kitérünk a teszt kapcsán! A felbontás FULL HD, vagyis 1920 x 1080 képpont. Az adatlap szerint a megjelenített színek száma 16,7 millió, de ahogy azt tudjuk, ez a TN panelek esetén csak szoftveres úton érhető el. 

A beállítási lehetőségekre nem lehet panaszunk. Az ASUS kijelzőknél megszokott menüt kapjuk, ahol választhatunk öt előre beállított profil közül, vagy belőhetjük saját magunk a kijelzőt. A színhőmérsékletnél is van választási lehetőség. Az előre beállított Cool, Normal, Warm és sRGB mód mellett lehetőséget kapunk a manuális beállításra is.

Minden amit a 3D-ről tudni szeretnél, de sosem merted megkérdezni 1
3D, szemüveget fel!

A 3D üzemmódról is írok néhány mondatot. Először is jó tudni, hogy a használathoz a DVI csatlakozást kell használnunk. A géphez a monitoron kívül USB-n kell passzítanunk a szemüveghez tartozó adót. Ennek a kis levágott tetejű piramisnak a hátulján találunk egy tekerentyűt, amivel a kép mélységét szabályozhatjuk.

A használathoz le kell töltenünk a 3D-s szoftvercsomagot, amiben mindent megtalálunk, amire szükségünk lehet. A telepítés után egy rövid teszttel ellenőrizhetjük le, hogy a szemüveg valóban működik.

A telepítés és a teszt után benézhetünk az NVIDIA Control Panelbe, ahol egy új, Stereoscopic 3D menüpontot találunk két almenüvel. Az elsőn végezhetünk tényleges beállítást, a másodikban pedig megtaláljuk a támogatott játékok listáját.

Jöhet a próba!

Első lépésben a szokásos vizsgálatokat végeztem el, vagyis a betekintési szögek és a bevilágítás volt terítéken, ezek az alábbi képeken láthatók, így elsőként ezeket értékelem.

Mivel fénycsöves háttérvilágítást használ a monitor a bevilágítás is fontos szempont, hiszen nagy részben ettől függ az is, hogy a kijelző különböző részein mennyire lesz fekete a fekete. Sajnos itt nem sok jót tapasztaltunk. Teljesen fekete színre állított képernyőnél a bevilágítás mértéke a szokásosnál nagyobb volt, ráadásul a baloldalon jóval erősebb, mint a jobb oldalon.

A színek terén sem szerepelt túl fényesen az ASUS. Azt feljebb már írtam, hogy a TN panel a technológia okán, fizikailag mindössze 262 ezer szín megjelenítésére képes. Ahhoz, hogy mégis több színt lássunk különböző szoftveres trükkök és emulációk állnak a gyártók rendelkezésre, a feladat elvégzése pedig értelem szerűen a kijelző feladata. A monitor tesztnél érdemes figyelni erre is, hiszen ha nem jól működik az emuláció csúnya átmeneteket kapunk. Az ASUS kijelzőjén pont ezt tapasztaljuk, meglehetősen csúnyák a színek közötti átmenetek. Nem mondom, hogy nem láttam már ennél rosszabbat, de abban az árkategóriában, ahol az ASUS 3D kijelzője indul, többet várnék.

A gyári adatoknál a betekintési szög kapcsán nem először teszem szóvá, hogy a TN panel esetén valóban igaz a 170 fokos horizontális érték, de ebből a szögből a kép már jelentősen veszít fényerejéből. Ez igaz természetesen a vertikális adatra is, ami szokás szerint 160 fokban van megadva. Ezzel együtt azt gondolom, hogy ez egy asztali monitor esetén nem jelent problémát, hiszen általában egyedül ülünk a kijelző előtt, és pont szemből látjuk. Egy TV esetén már inkább problémáznék a dolgon.

Minden amit a 3D-ről tudni szeretnél, de sosem merted megkérdezni 2Minden amit a 3D-ről tudni szeretnél, de sosem merted megkérdezni 3Minden amit a 3D-ről tudni szeretnél, de sosem merted megkérdezni 4 
betekintési szögek

Minden amit a 3D-ről tudni szeretnél, de sosem merted megkérdezni 5 Minden amit a 3D-ről tudni szeretnél, de sosem merted megkérdezni 6

Minden amit a 3D-ről tudni szeretnél, de sosem merted megkérdezni 7 Minden amit a 3D-ről tudni szeretnél, de sosem merted megkérdezni 8
a háttérvilágítás, és a fekete mélysége

Minden amit a 3D-ről tudni szeretnél, de sosem merted megkérdezni 9  Minden amit a 3D-ről tudni szeretnél, de sosem merted megkérdezni 10

Minden amit a 3D-ről tudni szeretnél, de sosem merted megkérdezni 11 Minden amit a 3D-ről tudni szeretnél, de sosem merted megkérdezni 12
színátmenet

Talán mondanom sem kell, hogy nagyon kíváncsi voltam a 3D képességekre. Mivel az Avatar 3D elérhető volt film és játék formájában is ezeket próbáltam ki. Azt kell mondanom, hogy egyik esetben sem volt okom különösebb panaszra. Az egyetlen dolog amit meg kell jegyeznem a fény hiánya. A technológia okán már leírtam, hogy egyes esetekben a szemüveg használatával a fényerő akár negyven százalékot is csökkenhet. Ez nagyjából annyit jelent, hogy a szemüveges használat esetén érdemes lenne egy saját beállítási profilt használni, ahol a lehető legnagyobb fényerőt állítjuk be. Erre azonban nincs lehetőségünk, a 3D üzemmódban a kijelző egy saját profilt használ, ahol nincs beleszólásunk sem a színhőmérsékletbe, sem a fényerőbe.

Összegezzünk!