A Microsoft a Windows Live OneCare értékesítését 2009 júniusában megszünteti, de az antivírus piacról nem vonul ki.
A Microsoft november közepén meglehetősen drasztikus lépésre szánta el magát, ugyanis elhatározta, hogy az elmúlt években nagy becsben tartott Windows Live OneCare szolgáltatásától 2009. június 30-án megválik, és a vírusvédelemi megoldásait illetően egy új stratégiát állít fel. Ennek jegyében nekilátott egy Morro kódnév alatt futó víruskereső-alkalmazás fejlesztésének, amelynek végleges változata a jövő év második felében válik elérhetővé. De hogy ne legyen ilyen egyszerű a helyzet, a Microsoft azt is bejelentette, hogy a Morro ingyenesen lesz letölthető és használható. Erre a hírre már a piac összes szereplője felkapta a fejét, nem véletlenül.
Zaklatott piac
A víruskeresők fejlesztésével foglalkozó vállalatok számára az ingyenes Morro bejelentése fájó pont lehet. Azt, hogy az új szoftvert komolyan kell venni, jól alátámasztja Graham Cluley, a Sophos biztonsági szakértőjének véleménye, miszerint a Morro nem az első ingyenes szoftver lesz az otthoni felhasználók számára, ha azonban a Microsoft ad ki egy ilyen alkalmazást, akkor az egészen más ügy. A szoftveróriás ugyanis nagy erőket tud mozgósítani a marketing szempontjából is, ami az egyéni felhasználókat erőteljesen a Morro használatára ösztönözheti.
De vajon mit tehetnek a rivális vállalatok annak érdekében, hogy csökkentsék a Morro “hatásait”. Egyrészt elkezdhetik negatív jelzőkkel illetni az új víruskereső elődjének számító OneCare-t, és ezzel azt bizonygatni a felhasználóknak, hogy a Microsoft alkalmazása úgysem fog megfelelő védelmet nyújtani. A másik, hogy kihasználják a Morro azon sajátosságát, hogy az “csak” a kártékony programok (vírusok, trójaiak, férgek, kémprogramok, rootkitek stb.) ellen lesz képes fellépni, és azt hangoztatni, hogy ennél teljesebb körű védelemre van szükség.
Biztos, ami biztos az egyik leginkább érintett vállalat a Symantec, mindkét taktikával élt a Morro bejelentését követően. “A víruslaboratóriumokban futtatott eddigi tesztjein folyamatosan a mezőny végén kullogott a OneCare, és az elmúlt időszakban többször is nagyot hibázott. Téves vírusfelismerés miatt például fontos adatokat helyezett karanténba vagy törölt” — kezdte sorolni a problémákat Gombás László, a Symantec vezető rendszermérnöke. Majd a hírre reagálva hozzátette: “Ezt a kijelentést a Microsoft kapitulációjának tekinthetjük.” A Symantec a közleményében azt is megemlítette, hogy egy biztonsági megoldásnak megbízható vírusvédelemmel, tűzfallal és behatolásdetektáló modullal kell rendelkeznie.
Justin Priestley, a Kaspersky értékesítésért felelős alelnök a Morro kapcsán elmondta, hogy cége és a Microsoft körülbelül egy időben lépett be az amerikai antivírus piacra, és kezdetben nagyon erős versenytársnak tekintették a szoftveróriást, mígnem a Microsoft piaci részesedése alacsony maradt. Justin Priestley úgy vélte, hogy a OneCare értékesítésének megszűnése nem fogja jelentős mértékben befolyásolni a piaci viszonyokat. “Hiszünk abban, hogy a felhasználók továbbra is olyan antivírus terméket fognak választani, amely megbízható alapokon nyugszik, és magas szintű védelmet biztosít.” — mondta a szakember.
A McAfee sem tekinti igazi riválisnak a Morrot. A cég munkatársa a Reutersnek adott interjújában a következőt nyilatkozta: “A OneCare kevesebb, mint két százalékos piaci részesedésének fényében megértjük a Microsoft azon döntését, miszerint inkább a számára igazán fontos üzleti területekre próbál koncentrálni.”
De mit gondol a Microsoft?
Budai Pétert, a Microsoft Magyarország TechNet Program managerét és biztonsági programjainak vezetőjét arról kérdeztük, hogy mi a véleménye a Morro bejelentését követő piaci reakciókról. “Hazai viszonylatban a Windows XP-re vírusirtókat forgalmazó cégek nem ellenfeleink, hanem partereink — hiszen itthon a OneCare sosem volt elérhető. Mindezek mellett a spyware-ek és adware-ek ellen kitűnően működik a Windows XP-re ingyenesen letölthető Windows Defender, valamint a Malicious Software Removal Tool (Rosszindulatú szoftvereket eltávolító eszköz), ami minden Windows frissítéskor is lefut, és a leggyakoribb kártevőket eltávolítja. Akinek ennél komolyabb megoldásra van szüksége otthoni számítógépén, laptopján, forduljon a vírusirtókat gyártó partnereinkhez, vagy térjen át a Windows Vistára. Ez már olyan beépített biztonsági technológiákkal rendelkezik, amik szavatolják a felhasználók védelmét. Összességében az a Microsoft célja a biztonság területén, hogy megadja a felhasználóknak a választás szabadságát, és segítsen számukra megismerni a lehetséges veszélyeket” — mondta a szakember.
Kérdésünkre, miszerint a Microsoft a Morro kapcsán nem tart-e (antitröszt) perektől, elmondta, hogy a vállalat folyamatosan vizsgálja termékeit jogi szempontból is – szoros együttműködésben dolgozik az ezzel foglalkozó szervezetekkel, hogy ha bármilyen aggály merülne fel termékekkel vagy szolgáltatásokkal kapcsolatban, akkor az még a megoldás tervezése előtt, ne pedig a megjelenése után derüljön ki.
Kíváncsiak voltunk arra is, hogy a Morro bejelentésének fényében a Microsoft miért vár a jövő év júniusáig a OneCare értékesítésének megszüntetésével. Budai Péter szerint erre azért van szükség, hogy a meglévő előfizetők számára ne szűnjön meg a szolgáltatás, és megkapják mindazt, amiért fizettek. Mindez a hazai felhasználókat azonban nem érinti, hiszen itthon a OneCare sosem volt elérhető. A szakember hozzátette, hogy a Morro lokalizációjával kapcsolatban még nem született döntés, de a Microsoft mindenképpen szeretné, ha a hazai felhasználók is hozzájuthatnának ehhez az ingyenes megoldáshoz.
Amennyiben a Morro hatékonyan lesz képes felvenni a küzdelmet a kártékony programokkal szemben, akkor minden esélye megvan arra, hogy az egyéni felhasználók körében széles körben is elterjedjen. A vállalatok számára azonban továbbra is a Forefront termékcsalád jelent majd alternatívát a védelmi megoldások kiválasztása során.
Egy kis OneCare történelem
A Microsoft antivírus-szoftverekkel kapcsolatos törekvései először akkor váltak igazán kézzel foghatóvá, amikor a vállalat 2003-ban felvásárolta a romániai székhelyű GeCad céget. A szoftveróriásnál folyamatosan dolgoztak a fejlesztők, mígnem 2005 nyarán megérkezett a Windows Live OneCare béta verziója, amely aztán 2006 májusában nyerte el végleges formáját, és került kereskedelmi forgalomba az Egyesült Államokban, majd néhány egyéb országban. 2007 elején vált elérhetővé a OneCare 1.5-ös verziója, amelyet még tavaly novemberben a 2.0-s kiadás követett. 2008 márciusában a Microsoft felvásárolta a Komoku nevű céget, és annak biztonsági megoldásait is felhasználva a nyáron elérhetővé tette a 2.5-ös OneCare-t.
Az évek során a Windows Live OneCare vegyes képet mutatott a különféle antivírus teszteken. 2007 februárjában a Virus Bulletin a Vista kompatibilis víruskeresőket vette szemügyre, amikor kiderült, hogy a OneCare a vírusok 18,6 százalékát képtelen volt felismerni, így nem tudta megszerezni a VB100 minősítést. Ugyanekkor az AV-Comparatives.org vizsgálatai során is gyengélkedett. Ezt követően aztán némiképp javult a teljesítménye, hiszen több VB100, West Coast Labs és ICSA Labs minősítést is bezsebelt.