Az Intel Graphics Media Accelerator 900 lapkakészletbe épített grafikus vezérlőt leginkább azzal hirdeti a gyártó, hogy a DirectX 9-es képességeknek hála ez szükséges, és egyben tökéletesen elegendő is lesz a Microsoft Windows Vista új grafikus felületének teljes kihasználásához. Mégsem így van?
Ha megkérdezünk egy átlagfelhasználót, hogy melyik társaság uralja a grafikus vezérlők piacát, valószínűleg tíz emberből nyolc szájából az NVIDIA vagy az ATI szót hallhatjuk. Mindezt annak ellenére, hogy a beépített grafikus maggal rendelkező északi hidak hihetetlen népszerűségének köszönhetően az Intel önmagában többet ad el, mint a másik két társaság összesen. Ez persze teljesen logikus, hiszen a számítógéppel végzett munkák csak igen kis százalékát adják azok a területek, ahol egyáltalán felmerül a videovezérlő sebessége, a játékosok pedig nyilvánvalóan számszerűleg kisebbségben vannak a nagyvállalatok munkagépeivel szemben. Így hát nincs abban semmi rossz, hogy a sokak által meglehetősen megalapozatlan módon teljesen használhatatlannak ítélt beépített grafikus magok élnek és virulnak, de könnyen lehet, hogy ez már nem sokáig lesz így.
Most, hogy a várva várt Windows Vista első bétája beszerezhető az internetről, és sokan megcsodálhatták az új grafikus felület első szárnypróbálgatásait (ebben a változatban a véglegesben ígért effektek, technológiák körülbelül egyharmadát láthatjuk), sokan minden eddiginél jobban várják a 2006-os esztendő végét, amikor is ha minden a tervek szerint alakul, elkészülhet az említett termék végleges kiadása. Persze mondhatjuk, hogy 2006. még messze van, de a számítógépek átlagos cserélési üteme még nyugaton is három év, nálunk ez nyilvánvalóan jóval hosszabb, tehát aki most készül általános célú rendszert vásárolni, annak már az új operációs rendszerek igényeit is figyelembe kell vennie. Azért nem kell kétségbe esni, egy ma használatos integrált grafikus maggal is gond nélkül használható lesz a Windows Vista, csak ekkor le kell mondanunk az — azért valljuk be, meglehetősen vonzó — csicsákról. Számítógépről lévén szó, az első a működés, a hatékonyság, de azért az sem mindegy, hogy mit kell naponta több órán át néznünk, nem biztos, hogy a Windows 95-ből megismert rendszer annyira élvezetes lenne, még ha jóval gyorsabb is tud lenni.
Egy szó mint száz, az új grafikus felület nagyobb hardverkövetelményekkel is jár, ahhoz, hogy az Aero Glass névre hallgató új kinézetet teljes pompájával, akadásmentesen élvezhessük, várhatóan a korábbi ígéretek ellenére a DirectX 9-es Intel Graphics Media Accelerator 900 nem lesz elegendő. A hivatalos ajánlás szerint legalább 64 MB grafikus memória és DirectX 9 szükséges, de érdemes elfelejtenünk a mai kínálat legalsó szegmensét is, tehát például egy Radeon X300 SE vagy 64 bites sávszélességre butított GeForce 6200 nem biztos, hogy a legjobb választás. Éppen ezért a Microsoft mostantól nem ajánlja, hogy a Windows Vistát a most kapható, vagy az ezekhez hasonló szintű teljesítményt nyújtó integrált grafikus vezérlőkkel használjuk.
Ami a gép többi részét illeti, lássuk az itteni ajánlásokat is: 64 bites utasítások végrehajtására képes AMD vagy Intel processzor, legalább 1 GB memória, Serial ATA felületű merevlemez percenként 7200-at forduló motorral, 8 MB gyorsítótárral és Native Command Queuing támogatásával, DVD±RW-meghajtó, 54 vagy 100 Mbit/másodperc adat átvitelére képes hálózati vezérlő.
Mielőtt bárki is félreértené, a fent leírt rendszer körülbelül annyit jelent, hogy ha ezek a követelmények teljesülnek, akkor biztosan teljes egészében élvezhetjük a Windows Vista minden részét pontosan úgy, ahogy azt a fejlesztők elképzelték. Szó sincs arról, hogy ez minimális követelmény lenne, egy jóval öregebb videovezérlővel, lassabb, 32 bites processzorral és egyéb gyengébb alkatrészekkel is minden további nélkül működőképes lesz a Vista, csak ekkor fel kell készülnünk némi kompromisszumra.