””Írtam egy hírt az új Facebookról szóló Hitwise statisztikábólkiindulva, kicsit más megközelítésben – ClassicR.””
A Hitwise legújabb jelentése szerint a Facebookon 5× annyi oldalletöltés történik naponta, mint a Google-n. El tudjuk képzelni, hogy ez mekkora szám? Ezen kimutatás szerint ez azt jelentené, hogy az USA-ban minden 4. oldalletöltés a Facebookon történik. Szóval hiába van Google, Yahoo, Bing, YouTube, MySpace, Gmail, YahooMail, Wiki, Twitter és még több milliárd másik weboldal; akkor is minden 4. kattintás a Facebook-on történik.
A jelentést olvasva kissé szkeptikus lettem és rájöttem, hogy mi a csavar a dologban. Ez a kimutatás az oldalletöltések számát összegzi, így valamennyi oldal betöltését magában foglalja, ami a Facebook.com domain címen található. A szemfülesek gondolom már sejtik, hogy mire akarok kilyukadni. Ugye ismerjük ezeket a nagyszerű LIKE (Tetszik) gombokat, amiket már a legnagyobb weboldalak is elhelyeznek az oldalukra? Na mármost ezek a gombok egy iFrame-be vannak ágyazva és az iFrame-n belül a “http://www.facebook.com/plugins/like.php?…” oldal töltődik be.
Nem mennék bele találgatásokba, hogy a világon hány millió kisebb-nagyobb weboldalon van kihelyezve ilyen LIKE gomb, de az biztos, hogy rengetegre. Mivel erről nincs pontos szám, így azt sem tudhatjuk, hogy ebből a Hitwise által közzétett számadatból mennyit kell levonnunk, hogy valós értéket kapjunk, de ha tippelnem kéne, akkor azt mondanám, hogy a Facebook látogatottsága kb. az 1/10000-ed része a Google látogatottságának. A Facebook nagyon ért a statisztikai adatainak eltorzításához. Pár hónapja állítólag több, mint 500 millió regisztrált tagja volt, ami mostanra már a 700 milliót is elérhette.
Ez lehet, hogy igaz is, ha feketén-fehéren nézzük a dolgokat. (Ez persze azt jelentené, hogy a Földön minden 9. ember a Facebook.com tagja és lassan már csak az Afrikában élő busmanok nincsenek regisztrálva a Facebookra). Viszont érdekes lenne megnézni, hogy vajon hány felhasználónak van több regisztrált accountja, illetve hányan vannak olyanok, akik hónapok óta a Facebook felé se néztek, hanem csak azért regisztráltak be, mert ez most a trendi. Megnéztem csak az én ismerőseimet Facebookon: a 60%-uknak semmi aktivitása nem volt, még csak profilképük sincs beállítva.
Véleményem szerint a Facebook 5 év múlva már sehol se lesz, ugyanúgy elvész a süllyesztőben, mint ahogyan a MySpace. Hogy miért? Mert valójában senki nem élvezi (vagy csak nagyon kevesen) úgy a “Facebookozást”, mint ahogyan az az általa “lájkolt” és kommentelt képekből, bejegyzésekből látszik. Egész egyszerűen ez a divat a tinik körében. Minél többet pózol valaki hányással, csövessel, annál menőbb lesz és annál több LIKE üti a markát, ami javítja az önbecsülését. Az idősebbek pedig azért regisztrálnak a Facebookra, amiért az 50-es éveikben járó nők is tininek öltöznek: fiatalnak akarnak tűnni a világ előtt. Igen hölgyeim s uraim, egy ilyen ál-világban élünk.
A hírt írta és beküldte: ClassicR (Nagy Andor)