A GPU Boost eljárás lehetővé teszi a mag órajelének automatikus beállítását, ami bizony trükközésekre ad alapot.
A Hardware.fr informatikai weboldal ismét mélyreható elemzésbe kezdett. A középpontba most az NVIDIA GPU Boost szolgáltatása került. Annak érdekében, hogy a teljesítmény mindig ideális szinten mozogjon, a Kepler chipek a grafikus processzor terhelését, a fogyasztást, a memóriahasználatot és az aktuális hőmérsékletet is figyelembe veszik, és ennek függvényében emelik a tempót. A hivatalos dokumentáció alapján az órajel emelés 100 ms alatt lezajlik, így a felhasználók ebből semmit nem vesznek észre. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a GK104 alapból 1006 MHz-es sebességen üzemel (core base), de az előbbi tényezők kiértékelése után a chip ezt akár 1110 MHz-ig is feltornázhatja (core boost). Az NVIDIA úgy számol, hogy a GPU Boost által elért átlagos eredmény 1058 MHz-re tehető. Eddig ez még nem tekinthető újdonságnak.
[+]
Damien Triolet elemzése alapján az órajel emelés egységenként történik. Egy egység egész pontosan 13 Mhz-et jelent, azaz összesen 104 MHz-el fokozható a tempó. A Hardware.fr számára kiküldött GeForce GTX 680 valóban képes volt teljesíteni a 8 egységnyi emelést, így elérte a kimagaslónak mondható 1,10 GHz-es tempót. A problémák ott kezdődtek, amikor a szaklap kezébe egy bolti példány jutott, mely már “csak” 1084 MHz-ig jutott el (6 egység), de olyan helyzet is előfordulhat, amikor ezt a mércét sem sikerül megugrani. Minden jel arra utal, hogy a tesztoldalaknak eljutattot GeForce GTX 680 kártyák válogatott példányok voltak, melyek valamivel magasabb órajel elérésére képesek, mint a kiskereskedelmi termékek. Érdemes megfigyelni, hogy ez az aprónak mondható különbség is átlagosan 1,5%-os eltérést okoz, mely egyes esetekben elérheti az 5%-ot is. Ahogy fentebb is közöltük, az NVIDIA 1058 MHz-es átlag értéket garantál, tehát panaszra így sem lehet okunk, de az előbbi tényező miatt megtörténhet, hogy a tesztoldalak által elért teljesítmény egy átlagos verzió számára elérhetetlen lesz.
[+]
A fenti információkat a német HT4u mérései is megerősítik, sőt, még egy érdekes adalékkal is szolgálnak. Mivel a GPU Boost a hőmérséklet függvényében (is) alakul, ezért egyáltalán nem kell azon meglepődni, hogy ha az órajel emelés idővel csökken. A mérések alapján kis szerencsével az 1,10 GHz-es üzemi frekvencia ugyan tényleg elérhető, de pár perc után a chip már nem tudja tartani ezt a tempót. Az eredményekből az is kiolvasható, hogy az Anno 2070 alatt egy kevésbé jól sikerült modell alig 1-2 egységnyi emelést bír ki, ami mindösszesen 1019-1033 MHz-es sebességet jelent – pedig ez a játék kifejezetten meghálálná a magas órajelet.
[+]
A hőmérséklet megfigyelése után valóban egyértelműen kirajzolódik a magyarázat. Ahogy egyre melegebb tartományba lép a GPU, úgy kell fokozatosan visszavenni a tempót. A kritikus hőmérsékleti pont – a 98 fok egyfajta biztonsági határ – megközelítésekor érthető okokból már csak álom marad az 1058 MHz. A Kepler alapú kártyáknál kifejezetten előnyös az alacsony működési hőmérséklet (50-60 fok), bár ez egy GeForce GTX 680 vagy egy GTX 690 esetében nem könnyű feladat elé támasztja a felhasználókat. A másik tényező a szerencse, de azt már tudományos módszerekkel nem tudjuk befolyásolni.
Összességében túl nagy meglepetés nem történt. Sajnos az NVIDIA hivatalos dokumentációja nem tárgyalja ki részletesen a szolgáltatást, emiatt némi idő kellett annak kiismeréséhez. Mivel a GPU Boost egyfajta túlhajtásnak is felfogható, emiatt nem váratlan, hogy két kártya eltérő módon teljesít. Az sem új keletű jelenség, hogy a vállalatok leválogatott példányokat küldenek ki a nagyobb tesztoldalaknak. Ez esetben az NVIDIA a szokásosnál nagyobb mozgástérrel rendelkezik, hiszen nem mindegy, hogy egy kártya 1019-1033 vagy 1097-1110 Mhz között üzemel. Előbbi egy-egy játék alatt azt eredményezheti, hogy meginog a a legerősebb egy GPU-s vezérlő címe az AMD Radeon HD 7970-el szemben.
Forrás: hardware.fr, ht4u.net