LG AF115 – a minőségi házimozi vetítő
Mielőtt összefoglalnánk a történteket, van itt két dolog, melyről nem ejtettünk még szót. Az egyik az optika, mely bizony vitális része egy kivetítőnek. A zoomátfogásra nem lehet panaszunk, azonban sajnos összességében inkább egy fekete pontot adnánk az alkalmazott lencseegyüttesnek. Mi közel széleslátószögű állásban vizslattuk a gépet, és itt bizony igen erős volt a kromatikus aberráció mértéke. Aki erre nem annyira érzékeny, annak ez nem olyan nagy probléma, illetve elképzelhető, hogy teleközeli állásban mérséklődik ez a nemkívánatos jelenség.
Egy igen durva példa a kromatikus aberrációra, melynek definíciója: a kromatikus aberráció (longitudinális vagy transzverzális színhiba) fennállása esetén a leképezett képnek színes szegélye van, bár a tárgynak nincs. Ennek oka, hogy a lencsék másképpen törik meg a különböző hullámhosszúságú fénysugarakat.
Az előző oldalon arról sem esett szó, hogy ott-tartózkodásunk utolsó bő fél órájában előkerült egy Panasonic full HD-s LCD-s kivetítő is (PT-AE3000), mely nagyjából egy árban van az LG-vel. Arról már beszéltünk, hogy a menürendszere jóval több opciót tartalmaz, azonban arról még nem esett szó, hogy szolgáltatásokban is többet nyújt (például: lencsememória). Van még egy vitathatatlan előnye is: a menüben van egy automatikus kalibrálási mód is, melyet a megfelelő színüzemmód kiválasztása után aktivizáltunk, és kb. 10 másodperc alatt ugyanolyan eredményt kaptunk, mint bő 2 órányi “bohóckodás” után az AF115-nél.
LG AF115
Elérkezett az idő, hogy pálcát törjünk tesztalanyunk fölött! Habár mondtunk pár negatívumot főszereplőnkről, leszögezhetjük: az LG AF115 egy nagyon jó vetítő, mely a felhasználók döntő többségének elsőrendű szórakoztatást nyújt. Az LCOS technológia lévén — mely ugyebár itt SXRD — beköltözhet nappalinkba a minőségi házimozi, mely nem hagy kívánnivalót maga után. Azonban nem mehetünk el amellett szótlanul, hogy a komoly hobbisták vagy szakmabeliek valószínűleg nem veszik majd számításba az AF115-öt – alapvetően két okból: szegényes beállítási lehetőségek és a kromatikus aberráció.
Mikroszkopikus felvétel az LCOS lapka felszínéről
Hogyan összegeznénk pár mondatban a projektor által nyújtott teljesítményt az árcédula ismeretében? Mindenképpen jó minősítést érdemel, azonban a profi kalibráció — melyet hátráltatnak a szűkkörű beállítási lehetőségek — alapfeltétel (tehát ennek költségeit hozzá kell számolnunk a vételárhoz), hiszen egyáltalán nem egy “out of the box” termékről beszélünk. Mindenképpen 1080p-s anyagokhoz ajánljuk — (HT)PC-s meghajtás előnyben –, hiszen videofeldolgozási képességei csak átlagosnak mondhatók. Akit zavar a kromatikus aberráció, annak nem tudjuk jó szívvel javasolni a vetítőt, viszont a nagy fényerőnek és zoomátfogásnak — valamint a lencseeltolásnak — köszönhetően könnyű őt elhelyezni, mely sokaknál döntő tényező lehet.
Foglaljuk össze pár “bajuszban” főszereplőnk jó és rossz tulajdonságait!
Ami tetszett:
+ kifogástalan felbontás és képponttávolság
+ igen jó natív kontraszt (szemre akár 4000:1)
+ halk működés (Eco-mode)
+ hatalmas fényerő (szemre 1500-2000 ANSI lumen)
+ könnyű elhelyezhetőség (nagy zoomátfogás, vertikális lencseeltolás)
+ dizájn
+ kedvező árú pótlámpa
+ jól működő auto-írisz
Ami nem tetszett:
– magas ár
– optika kromatikus aberrációja
– nincs magyar nyelv (se menü, se kézikönyv)
– kevés beállítási opció
– szűkszavú kézikönyv
Értékelésként hét és feles pontszámot kap csakis viszonylag magas ára okán (nagy a konkurenciaharc):
LG AF115
A full HD-s SXRD projektort az LG Electronics Magyar Kft. bocsátotta rendelkezésünkre, köszönjük.
Szeretnénk külön köszönetet mondani az LSK Hungária Kft.-nek a hathatós segítségért!
Cikkünkhöz fórumunkban szólhattok hozzá.