Kipróbáltuk – LAOTIE FT100, az 1000 wattos bringaszörny
Nehéz eldönteni, hogy kerékpár vagy robogó, de az biztos, hogy nagyon megy.
Tartalomjegyzék Mutasd
Nézd meg a LAOTIE FT100-at mozgás közben videós tesztünkben!
Bevezető
Immár lassan két éve saját elektromos kerékpárral közlekedek. Az elmúlt években kipróbáltam nagyon sok rollert, bringát, sőt, idén már egy elektromos gördeszkát is. Mindet szeretem, szerettem, de azért a szívemhez a legközelebb még mindig a biciklik állnak.
Az eddig nálam járt pedálosok között nem volt igazán erős darab, csak olyanok, amik többé-kevésbé megfeleltek azoknak az elvárásoknak, amiket az EU szab ahhoz, hogy egy elektromos kerékpár jogilag is kerékpár, ne pedig robogó legyen.
Persze mindig vágytam rá, hogy kipróbáljak egy erősebb gépet, egy olyat, ami bőven kiüti a szabályozás plafonját, szétszaggatja az istrángot és széles vigyort varázsol az arcomra. Aki ismer, tudja, hogy motoros ember vagyok, nekem a két keréken való közlekedés, főleg, ha dinamikus, nagy örömöt tud szerezni. A LAOTIE FT100 pedig nagy örömöt okozott, akkorát nem, mint a 800-as motorom, de egy hagyományos robogónál nagyobbat!
Kicsomagolás, összeszerelés, külső
A LAOTIE FT100 az átlagnál nagyobb dobozban érkezik (158 x 28 x 79 cm), mert nincs összecsukva. Az első kerék ugyan le van szerelve, de a bringa így is termetes darab, szóval kell neki a hely. Az FT100 nettó tömege amúgy átlagosnak mondható, a gyártó 27 kilót ír, ez kb. stimmel is.
Az összeszerelés a szokásos. Nincs a helyén a lámpa, az első sárvédő, az ülés, a kormány és az első kerék. Ezeket nekünk kell felcsavaroznunk, és persze nekünk kell a kötözőket és a különböző ütésvédő elemeket leszednünk a vázról.
Szerszámot kapunk, persze nem túl komolyat, de ha nincs otthon semmilyen szerszámod, akkor is boldogulni fogsz. A szerelés tényleg nem bonyolult, mindössze arról kell gondoskodnod, hogy megfelelő méretű hely álljon rendelkezésedre, ne akadj bele semmibe csavarozás közben.
A külsőt tekintve a LAOTIE FT100 egy tipikus 20 colos FAT bike, vagyis vastag, tömlős kerekekkel szerelt bicaj. Persze az ára mutatja, hogy itt azért találunk majd jócskán olyan dolgokat, amik a belépő szinten nyomokban sem lelhetők fel, de ezekről majd a következő fejezetben írok.
Szóval a kerékpár összecsukott állapotban 100 x 80 centimétert foglal, kinyitva pedig 177 x 120 centimétert írnak. Remélem, a képek visszaadják majd, hogy mennyire nem játékszer ez a szerkezet!
A gyártó tett a dobozba első sárvédőt is, a hátsót fel is szerelte. Van elől egy jó minőségű LED-es lámpa, de hátul nincs semmi, még egy macskaszemre se futotta. Régóta gondolkozom rajta, hogy a hátsó lámpát miért spórolják le. A vázban könnyedén el lehetne vinni hátra is az áramot, lehetne az első lámpával együtt kapcsolni, de akár még féklámpa is lehetne, mert a fékkaroknál a legtöbb bringánál van érzékelő. Ennek ellenére a hátsó lámpa valamiért mindig lemarad.
A kormányon minden a megszokott és minden a megszokott helyén van. Balról jobbra az első a hátsó fék karja, utána következik a fedélzeti komputer, olyan, ami sok más gyártónál is megtalálható, ez az S886 típus, aminek van szervizmenüje is. Jobboldalon a váltó kapcsolója, utána a gázmarkolat, és persze a rendes markolat. Jobboldalon, mint a motorokon az első fék karja.
A váz szokás szerint középen hajtható össze, itt lehet az akkumulátort is kicsúsztatni, ha a lakásban, irodában szeretnénk feltölteni. A pedálok szokás szerint lehajthatók, ez a szállítást könnyíti meg. Van teleszkóp elől és hátul is, az egyetlen dolog, ami nekem hiányzik egy olyan kapaszkodó, aminél fel lehet emelni a bringát, ha pl. be akarom tenni az autó csomagtartójába.
Összességében a külső több mint szép. Vadítóan sportos, a fényezett felnik, a felni színéhez passzoló festés a vázon, a hátsó lengővilla kialakítása, mind csodaszép. Elképesztően menő darab, szóval, ha szeretsz kitűnni a tömegből az FT100-at értékelni fogod!
Papírforma
Szokás szerint a gyári adatokkal kezdek, majd a következő fejezetben mesélek a tapasztalataimról. Szóval itt azokat az adatokat láthatjátok, amiket a gyártó megad, ezeket többnyire érdemes kellő szkepticizmussal kezelni.
Kezdjük az elektromos rendszerrel!
Az akkumulátor 48 voltos, 15 Ah kapacitású darab. Ez hajtja meg a hátsó kerékbe épített 1000 wattos motort. Az akku kapcsán fontos, hogy minden létező védelem be van építve, így túltöltés, túlmerítés, rövidzár, túlmelegedés, túlfeszültség elleni védelem is van.
Ahogy azt megszokhattuk három üzemmód áll rendelkezésünkre a használathoz. A tisztán pedálos mód rásegítés nélkül, a rásegítéses pedálos mód és a moped mód, amikor pedálozás nélkül, csak a „gázkart” húzva haladunk.
A rásegítésnél is, és a tisztán elektromos hajtásnál is 5 fokozat áll rendelkezésünkre, amit a fedélzeti komputeren tudunk kapcsolni.
A LAOTIE szerint ezek a képességek elegendők ahhoz, hogy 40 kilométer/órás maximális sebességgel tudjunk haladni, meg tudjunk mászni 35 fokos emelkedőt, és megtegyünk tisztán elektromos módban 45-65-, míg pedálos, rásegítős módban 90-120 kilométert. Szép nagy számok, visszatérek még rájuk a következő fejezetben. Ami még ide tartozik a maximális terhelhetőség, ami ebben az esetben 150 kilogramm.
A bringa felszereltsége abszolút jó, ha nem is a teljes csúcs. A váltó a Shimano Tourney, amihez 7 sebességfokozat tartozik. Ez közel sem a csúcsa a Shimano váltóknak, de hogy mást ne mondjak, a Xiaomi is ezt használja, és ha nekik megfelel nekünk is meg fog.
Természetesen tárcsaféket kapunk előre és hátra is, és itt jön az egyik olyan képesség, amit illik kiemelni. Ez nem más, hogy a fékek teljesen hidraulikusak a fékkartól a munkahengerig. Ide tartozik még, hogy a fékkarnál találunk egy csavart, amivel a fék erősségét tudjuk állítani, ez is jól jön néha. Mesélek majd erről is még.
A másik nagyon lényeges dolog a lengéscsillapítás, amiről kell néhány szót szólnom.
Az olcsó kerékpároknál is van első lengéscsillapítás, ám azokban a rugóstagokban tényleg nincs semmi más, mint egy szál rugó. Nincs olajos csillapítás, nincs húzóirányú csillapítás sem, szóval a minimumot tudják.
A LAOTIE FT100 azonban egy teljes értékű olajos lengéscsillapítót kapott előre. Ennél már nem csak az összenyomódáskor, hanem a visszarúgáskor is van csillapítás, és amikor összenyomódik az is teljesen más érzés, mint a sima rugóstagoknál. Plusz extra, hogy a LAOTIE lengéscsillapítója zárható, és a keménysége is állítható. Vagyis hozzá tudjuk szabni a lengéscsillapítást az út minőségéhez.
A lengéscsillapításhoz, vagyis egészen pontosan a rezgések elnyeléséhez persze nagyban hozzájárul a 20 colos, magas oldalfalú, széles gumi, amin találunk némi terepmintázatot is. Nem őrült nagyok a bütykök, így erdőben és aszfalton is használható marad a kerékpár.
Tapasztalatok
Ez megint egy hosszú fejezetnek ígérkezik, rengeteg témát kell érintenem. Kezdjük talán azzal, hogy mennyire erős a LAOTIE FT100, mennyit ér az 1000 watt!
Nos, a végsebesség tekintetében egyértelműen a váltó áttétele az, ami határt szab a száguldásnak. A motorban lenne erő, hogy a pedálos üzemmódban még toljon, de az áttétel miatt egyszerűen képtelenség 40-45 Km/óránál gyorsabban haladni. Nem tudok ennél gyorsabban tekerni. A megoldás egy nagyobb lánckerék lehet előre, a pedálhoz, Aliexpressen nem drágák ezek.
A gyári adat szerint a tisztán elektromos módban a végsebesség 40 Km óránként, ez nálam a 100 kilómmal 38 volt. Szóval mondhatjuk, hogy a gyári adat ebben az esetben stimmel!
A másik impresszív érték, amit a katalógusban megadtak, az a megmászható emelkedő szöge. Erre 35 fokot adtak, és erre is azt tudom mondani, hogy semmi túlzás nincs benne, sőt! Ha van erő és izom, akkor a motor erejére rásegítve az ennél meredekebb emelkedő sem lehetetlen akadály, mondjuk, ilyenkor már erősen a kormányon kell feküdni.
Aszfalton tehát akár meredekebb emelkedő jöhet, de erdőben, laza talajon, hepehupás úton is olyan emelkedőket másztam meg a LAOTIE FT100-zal, amiket egyetlen más kerékpárral sem tudtam eddig, se elektromossal, se sima tekerőssel.
Szóval az 1000 watt az 1000 watt, örült nagyot tud tolni!
Az FT100 kiegészítői szenzációsak. Az első teleszkóp profi teleszkópként viselkedik. Kemény, de igazán kemény terepen is jó volt, és mivel lezárható, aszfalton is kényelmes haladást tett lehetővé.
Amit óriási pozitívumként a fékkarnál lévő, kézzel tekergethető csavar, amivel a fék erejét tudjuk szabályozni. Mondjuk, ha nagyon tényszerűek akarunk lenni, akkor nem a fék erejét szabályozzuk, hanem azt, hogy a fékkar mennyire álljon el a kormánytól. Minél jobban eltávolítjuk, annál nagyobbat tudunk rajta szorítani, annál nagyobbat fog a fék.
Ez a tudás konkrétan megmentett, ugyanis egy nagyobb erdei túra alkalmával, egy rendkívül vályús, esőmarta, néhol fél méteres rianásokkal tarkított, és borzasztó meredek úton kellett lemennem. A fék szinte folyamatosan dolgozott, és a jó 10 perces küzdelem után, amikor leértem a lejtő aljára azt vettem észre, hogy mind az első, mind a hátsó fék megszorult, és nem forogtak a kerekek.
Mindössze annyi történt, hogy a tárcsa, a fékpofák és valószínűleg a teljes fékszerkezet felforrósodott, ettől a fékfolyadék is tágult valamennyit, és megszorultak a fékek. A kis tekerentyű segítségével nagyjából fél perc alatt újra kalibráltam a fék fogáspontját, és már mehettem is tovább.
A fékerő beállítás lehetősége nélkül jó ideig az erdőben rostokolhattam volna!
A hatótáv mindig lényeges kérdés. Nullára nem merítettem le, de azért mentem vele sokat próbáltam megbecsülni, hogy mennyi lehet a valós táv egy töltéssel és tisztán elektromos üzemmódban. Mivel kicsit messze vagyok a gyári mérésekhez használt 65 kilós testtömegtől, nem is vártam el, hogy a 45-65 kilométer meglegyen. Nem is lett.
A valóságban, valós városi körülmények között, 100 kilós terheléssel a harminc kilométerhez közelebb van a vége, mint a 45-höz. Ez sem kevés. Ha lábbal rásegítünk, vagyis a pedálos üzemmódot használjuk ennél jóval több is lehet a hatótáv, de itt már erősen játszik azért az is, hogy mennyi a hegy domb, emelkedő. A gyári adat 90-120 kilométer, de érzésem szerint itt is a 75-80 inkább a reális, bár őszintén megmondom, ennyit egyhuzamban nem mentem a bringával.
A végére még egy dolog, a váltó, ami mint Írtam „csak” egy Shimano Tourney, de annyira finoman teszi a dolgát, hogy egy szavunk nem lehet rá. Se egy félreváltás, se egy felesleges kattanás, recsegés vagy bármi más. Tényleg hibátlan, pedig ezt a váltót most emberesen megnyúztam, adtam az arcának, de meg sem kottyant neki.
Milyen érzés használni a LAOTIE FT100-at?
Aki olvassa cikkeimet, az tudja, hogy motorozom is, és nagyon szeretek motorozni. Többek közötött azért szeretem a saját elektromos kerékpáromat is, mert kicsit olyan érzés haladni vele, mintha motoroznék. Nagyobb sebességnél a vastag 20 colos kerekek pont úgy viselkednek, mint egy motorkerékpárnál, vagyis a forgó kerék által keltett centripetális erő hasonló érzést ad, mint egy motoron.
Az előző bekezdésben a hangsúly a sebességen van! Vagyis a motorozós élmény akkor jön, ha haladok. Gyorsan. A LAOTIE FT100 pedig az 1000 wattjával egészen robbanékony, egész nagyot gyorsul nulláról is. Persze ezt nem merném a saját 800 köbcentis motoromhoz mérni, de egy kisebb robogóhoz lazán mérhető már az élmény.
És most jöhet a legfontosabb üzenete ennek a cikknek, ami nem más, mint hogy a LAOTIE FT100 nem egy sima elektromos kerékpár, sokkal inkább egy robogó, lényegében minden tekintetben.
Az EU jogalkotói azt mondták, hogy egy elektromos kerékpár 250 wattig nevezhető elektromosnak, afölött pedig már segédmotoros kerékpár lesz a neve. Igen, pont úgy, mint egy 50 köbcentis motorral szerelt robogónak.
Sokáig én is ágáltam a szabály ellen, de minél több erős elektromos közlekedési eszközt próbálok ki, legyen az roller, gördeszka vagy kerékpár, be kell látnom, hogy az a 250 watt egy jó értéknél meghúzott határ (rollernél 350 watt).
Ezek az 500-1000 wattos vagy még erősebb járgányok, ahogy azt már a LAOTIE ES8 rollernél is elmondtam, egész egyszerűen nem valók gyerekek kezébe. A használatukhoz kell gyakorlat, megfontoltság, érettség.
Egyáltalán nem érzem túlzásnak azt, hogy aki ilyen erejű elektromos közlekedési eszközt birtokol, annak legyen arra is esze, hogy képes legyen egy segédmotoros jogosítványt letenni. Ezekre az eszközökre ugyanis ez az alapkövetelmények egyike.
Szóval a lényeg, hogy a LAOTIE FT100 sokkal inkább robogó már, mint kerékpár. Ne akarjuk vele se magunkat, se a közeget átverni, kezeljük ekként, robogóként, még akkor is, ha ezzel olyan erdei utakra is rámerészkedhetünk, ahová egy robogóval soha nem mennék.
Mindenképpen javaslom, hogy a cikk elején ajánlott videót nézd meg, abban láthatod a LAOTIE FT100-at működés közben!
Összegzés
Foglaljuk tehát össze a lényeget!
A LAOTIE FT100 nem egy belépő szintű elektromos kerékpár (vagy inkább segédmotoros kerékpár), az ereje, a felszereltsége már bőven a felső kategória aljára repíti. Egy dologban lehetne még fejlettebb, ha nem pedálszenzoros, hanem nyomatékszenzoros lenne, de az még egy nagyságrendet dobna az árán, ami már így sem alacsony.
A LAOTIE FT100 őrült erős, olyan utak, emelkedők leküzdésére tesz képessé, amiknek a rásegítés nélkül a közelébe se mennél. Igazi szuperhősnek érezheted magad a nyergében, főleg az úttalan-, vagy az erdei kicsit jobb minőségű utakon. Utóbbiakon ugyanúgy, ahogy aszfalton, kényelmesen elérhető a 40 kilométer/órás sebesség, és ez elég nagy élményt, nem kevés adrenalint ad.
De pont ezért, a LAOTIE FT100 már közel sem gyerekjáték. Jó szívvel, ahogy az EU törvényhozói, úgy én sem adnám olyan kezébe, akinek nincs legalább egy segédmotoros jogosítványa, és nem töltötte be az ehhez szükséges életkort.
A LAOTIE FT100 tehát közúton sokkal inkább érződik robogónak, mint kerékpárnak, még ha van is lehetőségünk lábbal besegíteni. A felszereltsége is illeszkedik az erejéhez. A fék erőssége, adagolhatósága, a lengéscsillapító állíthatósága, zárhatósága mind szuper dolgok, és úgy érzem, kellenek is egy ennyire erős kerékpárhoz.
A végére, ahogy az lenni szokott jöhet az ár. A LAOTIE FT100 nem olcsó, de legalább tudjuk, remélem a cikkből számotokra is kiderült, hogy miért nem az. Szerencsére EU raktárból rendelhetjük meg, így gyorsan megérkezik. Ha van rá keret, a BGHU2227 kuponkóddal egészen pontosan 515 800 forint, akkor meleg szívvel merem ajánlani, nincs olyan pontja, ami csalódást jelenthetne.
Vásárlás az alábbi hivatkozásra kattintva: