Az előző oldalon írtuk, hogy a Steadycam immár nem egy megoldás, sokkal inkább egy rendszer, amely sok elemet foglal magában. Rendszer maga a Steadycam mint kameratartó, és a név is az, ami rengeteg különféle tartót, állványt, kart foglal magába.
Az évek múlásával a videotechnika nagyot változott. A kamerák könnyebbek lettek. A kezdetek 90 kilós szörnyetegei helyett mára már 20-25 kilós profi kamerákat használnak. Eközben persze az otthoni videózás is komoly törzsfejlődésen ment át. Az „ipari” kamerákhoz képest könnyű, néhány kilós szerkezeteket napjainkra leváltották a kiló-, fél kiló alatti megoldások.
Emellett a kamerák tudása is növekedett. Egyrészről egyre olcsóbban kaphatók a HD megoldások, illetve várható a 3D kamerák elterjedése is, másrészről megjelentek a DSLR fényképezőgépek is. Ez utóbbiakról tudni kell, hogy ezek valóban fényképezőgépek, nem pedig videokamerák. Mi közük van akkor a videózáshoz? A DSLR gépek, ahogy lényegében minden digitális fényképezőgép, képesek videót is rögzíteni. Napjaikra ráadásul ezt olyan felbontásban tudják megtenni, ami akár a HD televíziózáshoz is megfelelő minőséget ad. A fényképezőgépek nagy előnye a marokkamerákhoz képest, hogy komoly objektíveket lehet hozzájuk használni. Ez persze igaz a félprofi kamerákra is, ám a kamerák és a fényképezőgépek ára között nagyságrendi különbség van.
Emiatt a DSLR kamerák használatára rákaptak az amatőr videósok, és a kisebb stúdiók is. Nemrégiben Balatonfüreden lehettem tanúja egy helyi politikussal történő interjú elkészítésének, amit a városi TV munkatársai DSLR fényképezőgéppel rögzítettek.
Miért tértem ki erre? Azért, mert az egyre fejlettebb, egyre nagyobb tudású marokkamerák és DSLR kamerák használói egyre kevésbé elégszenek meg a kézből felvett filmek minőségével. Sokan vágynak arra, hogy az általuk készített nyaralási videó ne csak a felbontás, hanem a mozgás tekintetében is olyan minőségű legyen, mint egy mozifilm. Bár a kamerák többségében van valamiféle szoftveres rezgéscsillapítás, az közel sem nyújtja azt a lebegő, úszó érzést, amit elvárnánk.
Emiatt aztán egyre több helyen olvashatunk az interneten arról, hogy készíthetünk olyan megoldásokat, amik a Steadycam rendszerekhez hasonló „úszó” felvételek elkészítését teszik lehetővé. Jómagam például egy tripodot, vagyis háromlábú állványt hurcolok magammal, olyat, aminek szárán van egy kis markolat, amivel az egészet könnyedén tudom mozgatni. A tripod tömege valamelyest csökkenteni tudja a csuklóm rezgését, így a kézből felvett anyagoknál jobb minőségű felvételt tudok készíteni.
Az amatőr megoldások mellett azonban már vannak igazi profi szerkezetek is, amik egy komolyabb marokkamera árának nagyjából a harmadát teszik ki, és persze nem csak egy kamerához használhatók, hanem sok évig lehetnek hűséges társaink. A következő oldalakon egy ilyen megoldást mutatunk be.