Kipróbáltuk, amit még nem: GTX 680 SLI, GTX 670
ASUS GTX 680 TOP (GTX680-DC2T-2GD5)
„ASUS GTX 680 DirectCU II: a leghűvösebb és legcsendesebb 28 nm-es kártya” – a gyártó ezzel a jelmondattal hirdeti saját GTX 680 családját, melyet természetesen DirectCU II hűtésekkel szerel. Hozzánk a legerősebb, legnagyobb gyári tuninggal büszkélkedhető változat érkezet, amely természetesen ezúttal is a „TOP” megkülönböztető jelzéssel büszkélkedhet. Mint tudjuk, a referencia GTX 680 1006 MHz-es GPU alapórajellel és 1058 MHz-es Boost Clockkal rendelkezik, míg a 2 GB GDDR5 6008 MHz-en ketyeg. Nos, a mérnökök a RAM-ok órajelét nem módosították, a GPU alapórajelét viszont egészen 1137 MHz-ig küldték fel, amely azt jelenti, hogy a Boost Clock elérheti az 1201 MHz-es lélektani határt.
Ezzel a GTX 680 DirectCU II TOP a vélhetően a leggyorsabb GTX 680-ak közé tartozik (ez egy nagyon szép tuning, kár, hogy a RAM-okra nem került még némi plusz). A kártya egy fekete, egyedi nyomtatott áramkörre épül, magyarán az ASUS saját tervezése. A kártya 30 cm hosszú, 13 cm széles és hűtéssel együtt 5,8 cm magas. Tehát nem kicsi, ügyeljünk arra, hogy be tudjuk szerelni a házunkba (és az alaplap is megfelelő elrendezésű legyen), és a minőségi táp is alapkövetelmény. Az NVIDIA minimum 550 wattos tápegységet tesz közzé a specifikációban, melynek energiáját egy darab 6-tűs és egy darab 8-tűs PCI Express csatlakozón tudjuk bejuttatni a GTX 680 DirectCU II TOP-ba, a maximális teljesítmény 195 watt. Ha már saját a PCB, akkor saját tápellátás.
A GTX 680 TOP esetében ez 10 fázisú Digi+ VRM rendszerből áll. Ez az ASUS-nál a már hagyományosnak tekinthető Super Alloy Power, amely a gyár leírása szerint a referenciához képest 15 %-kal nagyobb teljesítményt (túlhajtás közben a Super Hybrid Engine intelligens vezérlőként, valós időben kapcsol a nagy és alacsony intenzitású tápellátási profilok között, és ér el akár 15 százalékos teljesítménynövekedést), két és félszer hosszabb élettartamot (a Super Alloy kondenzátorok a kártya élettartamát 150 ezer órára növelik – ez a hagyományos kondenzátoroknál két és félszer több), valamint 35 fokkal alacsonyabb működési hőmérsékletet tud (a Super Alloy alkatrészek a speciális ötvözettel megerősítve, magas hőmérsékleten és nyomáson készülnek, hogy stabil, zajmentes működést biztosítsanak).
A GTX 680 TOP esetében ez 10 fázisú Digi+ VRM rendszerből áll. Ez az ASUS-nál a már hagyományosnak tekinthető Super Alloy Power, amely a gyár leírása szerint a referenciához képest 15 %-kal nagyobb teljesítményt (túlhajtás közben a Super Hybrid Engine intelligens vezérlőként, valós időben kapcsol a nagy és alacsony intenzitású tápellátási profilok között, és ér el akár 15 százalékos teljesítménynövekedést), két és félszer hosszabb élettartamot (a Super Alloy kondenzátorok a kártya élettartamát 150 ezer órára növelik – ez a hagyományos kondenzátoroknál két és félszer több), valamint 35 fokkal alacsonyabb működési hőmérsékletet tud (a Super Alloy alkatrészek a speciális ötvözettel megerősítve, magas hőmérsékleten és nyomáson készülnek, hogy stabil, zajmentes működést biztosítsanak).
Hogy ez százalékra pontosan így van-e, azt nem tudjuk, de az biztos, hogy a Super Alloy Power VRM minőségi komponensekből épül fel, legyen az kondenzátor, terek vagy FET, nem csak az alapórajeles működésnél állja meg a helyét, de a jó tuningpotenciál is kecsegtet, elvégre nem lehet véletlen a 3 év gyártói garancia sem. A tápellátáshoz köthető még egy speciális szolgáltatás, amely csak néhány kártyánál érhető el, ezek közö tartozik a GTX 680 TOP is. Ez a VGA Hotwire. Az egyedi VGA Hotwire technológia alkalmazásával közvetlenül a kártya feszültségszabályozóira forraszthatók vezetékek a Vcore, Vmem és PLL feszültségeinek pontos, hardverszintű kiolvasásához és vezérléséhez.
További feltétel, hogy ROG alaplappal rendelkezzünk, hogy a felforrasztott kivezetéseket a ROG lap megfelelő tűs kivezetéseihez csatlakoztassuk, valamint a VGA Hotwire DVI kivezetést csatlakoztassuk a kártyához, és máris elérhetőek az extra funkciók. Ezt egészíti ki az OSD key, amivel a monitoron OSD formájában jeleníthetőek meg azok a fő paraméterek, amit az I/O lapka ki tud olvasni működés közben (feszültség, hőfokok, frekvenciák, stb). A PCB nagyjából így fest, rajta csücsül a GK104 GPU, aztán erre fekszik rá a hatalmas monstrum, a 2,5 kártyahelyet elfoglaló DirectCU II variáns. A DirectCU II hűtések már évek óta jelen vannak és bizonyítanak az ASUS kínálatában, a gyártó mindvégig megtartotta az alapkoncepciót, és csak apróbb módosításokat, javításokat hajtott végre.
A DirectCU lényegét már a neve is jól mutatja, azaz hogy az általában hatalmas alumíniumbordát átszövő réz hőcsövek a talpnál egyesülnek, és közvetlenül a GPU felületével érintkezve szállítják el a hőt a lamellák felé. Ez jelen esetben 3 + 2 darab, vastag, réz hőcsövet jelent. A bordarendszerre két darab, 92 mm-es, PWM vezérlésű, csendes ventilátor kerül, majd a takarólemez zárja le a DirectCU II-t. Illetve a dolog a GTX 680 TOP esetében még a hátoldalon is folytatódik, hiszen a NYÁK egy „backplate”-t is kapott, amely egyrészt védi a PCB-t, másrészt tovább növeli a hőeadást. Természetesen a NYÁK tetején megkapjuk a dupla SLI csatlakozókat, a PCI Express csatoló pedig nyilvánvalóan 3.0 szabványú.
Az órási előlapi panel egy jelentős része rácsozott, azaz légáramlást- javító funkciókat is ellát, de az itt található kimenetkínálatra sem lehet panaszunk, ugyanis a natív HDMI 1.4a, a DisplayPort és a két darab DVI minden igényt kielégít. A dobozban PCI Express tápátalakítót és meghosszabbított SLI kábelt találunk a telepítőlemez és az egyéb szoftverek, illetve kézikönyvek mellett. Ha már a szoftvereknél tartunk. Az leírtakból már egyértelművé vált (ha valaki nem sejtette volna előre), hogy az ASUS GTX 680 TOP egy bikaerős kártya már önmagában is, ahol a gyári tuning is jelentős, és érezhető befolyása van a teljesítményre egy referenciakártyához képest. Sokan azonban nem érik be ennyivel sem, és többi pontokat, FPS-eket akarnak kicsikarni a monstrumból.
Ennek semmi akadálya nincsen, ráadásul az ASUS saját segédprogramjával, az ASUS GPU Tweak-kel segíti a műveletet, amely gyakorlatilag a GPU-Z-vel egybeépített túlhajtó és monitorozó alkalmazás. Nemcsak lehetővé teszi akár négy kártyán is az órajelek, feszültségek és ventilátorsebességek optimalizálását egyidejűleg, függetlenül, hanem a tapasztalat mértékétől függően kétféle (normál és speciális) kezelési módot is kínál. A játékosok számára a GPU Tweak lehetővé teszi a játék közbeni videofelvételt is* max. 720p felbontással – így még egyszerűbb a videók megosztása a többiekkel. A túlhajtáshoz mi is ezt használtuk, de erről majd később…