Kipróbáltuk: AMD A8-3850 APU – Bemutatkozik a AMD Llano, azaz a “nagy” Fusion
Ingtegrált grafikával kapcsolatos mérések:
Elérkeztünk a Llano teszt legizgalmasabb szakaszához, ahol az A8-3850-ben dohogó Radeon HD 6550D képességeit vettük górcső alá. Nem teljesen igazságos a helyzet, hiszen a legerősebb APU a 30 000 Ft körüli kategóriában versenyez, míg a Core i7-2600k több, mint dupla annyiba kerül, ez most abból a szempontból érdekes, hogy ebben a prociban az erősebb, Intel HD Graphics 3000 névre hallgató IGP dolgozik, míg az A8-3850 árkategóriájában kapható Sandy Bridge egységek HD 2000 IGP-vel érhetőek el. Azonban amint meglátjuk majd az eredményeket, szép lassan körvonalazódni fog az a tény, hogy a Radeon HD 6550D-nek szinte mindegy, hogy melyik Intel IGP-vel kell szembeszállnia.
A 3DMark Vantage-ben a Radeon HD 6550D azonnal ízelítőt ad abból, hogy milyen fából faragták. A CPU pontszámban még a Sandy Bridge CPU magok meg tudják menteni az Intel IGP-jét, de a Performance eredmény és a GPU pontszám egyértelmű jelét adja annak, hogy ez a harc a legritkább esetben fog szoros küzdelmet hozni. A Radeon 6650D körülbelül dupla annyi pontszámot kapott, mint a HD Graphics 3000.
3DMark11-ben a DirectX11-es alapkövetelmény miatt (Az Intel IGP-je ugye itt is lemaradásban van a DX10.1 okán) a HD Graphics 3000-et nem tudtuk szerepeltetni, helyére a HD 6790 ugrott be. Nyilván vele a 6550D IGP nem vehette fel a versenyt, de arányokat megállapítani nem haszontalan az eredmény. A Performance profil alatt a HD 6790 ~2,8-szor nagyobb pontszámot tudhat magáénak. Figyelembe véve azt, hogy a HD 6790 egy 30 000 Ft-os diszkrét vezérlő, a HD6550D pedig egy processzorba integrált egység, és a teljes csomag kerül 30 000 Ft-ba, ez az IGP-re nézve nem egy rossz eredmény.
A videokonvertálásos méréseket korábban már elvégeztük kizárólag a CPU magokat használva, természetesen nem maradhatott el a GPU-gyorsításos próba sem. A 2600k-t 2,9 GHz-en a 4 mag / 4 szál beállítással a beépített IGP-vel mértük, míg a másik konfigurációval a HD 6790-hez párosítottuk. A jelek szerint a DivX-be történő konvertálás az Intel HD Graphics 3000 nagy kedvence (ebben valójában óriási szerepe van a processzorba integrált Intel Quick Sync Video dedikált dekódoló egységnek), ugyanis borzalmasan elverte a Radeonokat. Jó hír, hogy a második helyre az A8-3850 érkezik a HD6550D-vel, amely hatékonyabban tudott működni, mint a Phenom + 6790 és a 2600k + 6790 páros. A HD Graphics 3000 WMV-s kódolásnál is viszi a prímet. A 6550D itt valamiért nem szerepel olyan fényesen, és a mezőny végébe csúszik. Sajnos ezt a formáját az m2ts és a h.264 formátumokra is átmentette, van egy olyan érzésünk, hogy a szoftver támogatása a Llanot illetően még nem tökéletes, a jövőben elképzelhető korrekció és teljesítményjavulás.
Alien versus Predator alatt azt néztük meg, mennyire lehet játszható a game az Radeon IGP-vel. A benchmark alkalmazás egy igen kemény, DX11-et használó scene, természetesen a játszható szinthez a tesszellációt és az egyéb extrákat egy IGP esetén mindenképp ki kell kapcsolni. Közepes részletességgel, alacsonyabb felbontásokon elérhető az a határ, amivel még el lehet játszogatni, de összességében az AvP nagy kihívás a Radeon HD6550D részére.
A Battlefield: Bad Company 2-ben az Intel HD Graphics 3000 visszatért, természetesen ő csak DX10.1 tudással tudta végrehajtani a feladatokat. Ez végeredményben nem sok vizet zavar, ugyanis a Radeon HD 6550D minden felbontáson sokkal erősebb, high beállítással 1280×1024-es felbontáson is a játszható szint közelében marad. 1680×1050-en már vastagon becsúszik 30 FPS alá, de ezt nem lehet neki felróni, hiszen egy integrált egységről beszélünk, amely éppen magas minőségen és felbontással egy komoly FPS-t futtat, elég csak ránézni a HD 3000 13 FPS-ére.
Crysis 2 alatt a DX9 mód ellenére is számítottunk rá, hogy hullani fognak az IGP-k, de arra mindenféleképpen jó volt ez a mérés is, hogy az Intel jelenlegi legerősebb és az AMD jelenlegi legerősebb IGP-je közti különbséget demonstráljuk. Bár játszható szintet ezekkel a beállításokkal egyik sem tud produkálni, az tisztán látszik, hogy a Radeon sokkal erősebb ellenfelénél.
A Dirt3-mal High profilt használva is elég jól elboldogultak a GPU-k, a legkisebb felbontáson még az Intel IGP-je is játszható eredményt produkált, ugyanitt a HD 6550D 50 FPS-t tudott kipréselni magából. A felbontás növekedésével a HD 3000 ereje elfogy, a HD 6550D viszont mindvégig kitart, még 1680×1050-ben is 30 FPS fölé tudta repíteni a Dirt3-at High minőségben, ami egy APU-tól bravúros produkció.
Az eddig látottak alapján nem volt meglepő, hogy a Far Cry 2 is a Radeon uralmát hozta, amely végig ott tudott maradni a 30 FPS-es álomhatáron, kisebb felbontásokon pedig bőven a fölött, míg a HD Graphics 3000 már 1024×768-ban sem tudja elvinni ezt a már elég korosnak mondható játékot. Amennyiben leendő gépünkbe A8-3850 APU kerül, számolhatunk azzal, hogy ha játszani akarunk, akkor a Far Cry 2-ről nem kell lemondanunk.
A 28 darab grafikon legutolsó tagjához érkeztünk a HawX 2-vel. Ez a harci repülőgép-szimulátor egy nagyon jól optimalizált, modern szoftver, ezt bizonyítja az is, hogy High profilt használva is az összes IGP minden felbontáson játszható szintet tudott. A HD 3000 az FPS-ek alapján elég közel van a Radeon HD 6550D-hez, de ez csak azért lehetséges, mert DX9 módban futtatta a benchmarkot, míg a 6550D használta DX11-es tudását, és még így is 37 FPS-t tudott magából kicsikarni 1680×1050-en. Bravó A8-3850 APU!