Az új generációs, belépő szintű videokártyák piacának legalsó szegletét tekintjük át röviden. Úgy fest, a két gyártó itt közös nevezőre tért – ez általában nem sok jót ígér –, de azért alaposan körbeforgatjuk a témát. Pró és kontra következik.
Avatott szemek mind az AMD Radeon RX 550-nél, mind pedig az NVIDIA GeForce GT 1030-nál idejekorán látták, itt bizony komoly bajok lehetnek. Kezdjük az előbbivel.
Az RX 500 széria legkisebb tagja (eddig) az egyetlen modell, mely nem egy már korábban látott GPU ráncfelvarrásának tekinthető. A Polaris 12 név alatt futó chip tervezésénél minden bizonnyal a költséghatékonyság volt a fő célkitűzés, ezzel önmagában még nincs is semmi gond. A probléma ott kezdődik, hogy a számítási és a textúrázási teljesítmény radikális visszaesését nem igazán követi le az árcédula, ami így nyilvánvalóan rossz ár/érték mutatót szül. A helyzetet jól mutatja, hogy a termékcsalád következő tagja (Radeon RX 560) egyes területeken kétszer akkora erőforrásokkal gazdálkodhat, mint a kistesó. Ezen a ponton sajnos az összevetést alaposan megnehezíti, hogy az AMD egyik modellből sem küldött ki tesztpéldányokat – nyilván nem véletlenül –, így kényszerűségből az elődre kellett alapoznunk. A különbség egyébként nem jelentős, az összképet érdemben aligha befolyásolja.
Figyeljük meg, hogy az AMD csak a CU-k számát adta meg, mely kevésbé közérthető adat.
A Tom’s Hardware idevágó mérésében a Radeon RX 460, az RX 550 és érdekességképpen az R7 260X is helyet kapott – az Intel HD 530 jelen esetben nem érdekes. A trió első tagja jobb pillanatokban 60%-kal magasabb teljesítményt nyújt – teszi mindezt úgy, hogy csak egy leheletnyivel drágább –, s a már negyedik születésnapját betöltő R7 260X is fentről szemléli az eseményeket. A számok alapján körvonalazódni látszik, az RX 550 egy ligában mozog az R7 260 modellel – ez már nem a teljes értékű Bonaire lapkát használja. Akkor itt most álljunk meg egy pillanatra. Jelen cikkünk főszereplője egy hónappal ezelőtt rajtolt 79 dolláros árcédulával, utóbbi pedig 2013 decemberében(!) látta meg a napvilágot 30 zöldhasúval kövérebben. Elég egyértelműnek tűnik a helyzet, de ezen a ponton jogosan dobhatja be az olvasó, hogy a két termék számozása alapján azok eleve más ligában mozognak. Mindenkit megnyugtatunk, erre is gondoltunk.
A Radeon R7 250 is tisztességesen helytáll, ha eSportról van szó.
Ahogy az AMD prezentációjából is kitűnik, az RX 550 közvetlen elődjének az R7 250 tekinthető. Elevenítsük fel a legfontosabb tényeket utóbbiról, mert nem épp egy mai gyerekről van szó; a megjelenés 2013 ősze, a cuccért pedig 89 dolcsit kellett letenni a pultra. A TechPowerUp! számaira alapozva azt tudjuk mondani, hogy egy szűk választási ciklusnyi idő után nagyjából 50%-kal nagyobb képkocka számot, minimálisan alacsonyabb fogyasztást (kb. 10-15 watt) és természetesen időtállóbb felépítést kapunk, mely többek között elboldogul a VP9 és HEVC kódolású videókkal is – nekünk összességében Arkagyij Iszaakovics Rajkin idevágó mondata jut erről eszünkbe.
Hasonló cipőben jár a GeForce GT 1030 is. Az Expreview elemzésében a kártya alulmarad vörös riválisával szemben, igaz, ezt tükrözi alacsonyabb vételára is – bár ez mindösszesen 10 dollár. A házon belüli közvetlen előddel, a GT 730-cal szemben történő összemérésnél valamivel kedvezőbb a kép az új jövevényről, ám ez nagyrészt utóbbi gyenge produkciójának tudható be. Érdemes szóba hozni, ezen a teljesítményszinten mozog az 5 éves(!) Radeon HD 7770 GHz Edition, a szintén nem mai HD 5850, de még a GeForce GTX 460 is hasonló erőt képvisel – ismételten a TechPowerUp! összefoglaló táblázata nyújtotta a támpontot.