Kavarodás a DirectX 10 körül
Microsoft meggondolta magát, és a Windows Vistában bemutatkozó új grafikus technológiának mégis a DirectX 10 nevet adja. Ezzel együtt további részletek derültek ki a képességeit illetően.
Mindannyian hozzászoktunk már a bejáratott DirectX elnevezéshez, éppezért nehéz lett volna megbarátkozni a WGF (Windows Graphic Foundation) rövidítéssel. A Microsoft is kényesnek érezhette ezt az elnevezést, így a következő generáció neve mégiscsak a közérthetőbb DirectX 10 lesz.
Persze a WGF név nem véletlenül került a képbe, az új grafikus réteg teljesen új, sokkal gyorsabb DLL fájlokból fog állni. Ez egyrész nagyobb sebességet jelent, ugyanakkor a másik oldalról szakítani kellett a kompatibilitással, így a DirectX 7/8/9 alapú alkalmazások nem lesznek közvetlenül futtathatóak. Egy közbülső szoftverréteg persze lehetővé teszi majd ezeknek a régebbi grafikus programoknak a futtatását, de ennek egyértelmű következménye a teljesítménycsökkenés. A Windows Vista megjelenése után tehát továbbra is a Windows XP marad az elsődleges játékplatform, csak a DirectX 10-es játékok tömeges elterjedése győzheti meg a játékosokat az új platform előnyeiről.
Az OpenGL-t használó játékok esetében is hasonló kompromisszumokra leszünk kényszerülve, ugyanis ezt a felületet is csak egy közvetítő rétegen keresztül használhatják majd az alkalmazások.
Némi vígaszt jelenthet a Shader Model 4.0 implementálása, mely talán már a Windows Vista megjelenése előtt a DirectX része lesz.