Ha a most elindított közbeszerzési eljárás nem húzódik el, akkor a negyedik negyedévben már a mobilegyenleg terhére is megvásárolhatják vonatjegyüket a MÁV utasai.

 

A fejlesztés a MÁV-Start Zrt. részéről minimális költségigénnyel jár, ennek keretében ki kell alakítani az e-Ticket (internetes jegyértékesítési) rendszer és a majdani megoldás (a mobiltelefon-egyenlegről történő) fizetési rendszerek közti kapcsolatot. A tervek szerint a MÁV-Start Zrt. az üzemeltetőnek forgalomarányos jutalékot fog fizetni. A társaság szerint azért csúszott eddig a fejlesztés, mert számos jogszabály határozza meg azokat a paramétereket, amelyeknek meg kellett felelni a pályázat kiírása előtt. A vasúttársaságnak 2009-ben és 2010-ben is volt már ugyanebben a témában egy-egy sikertelen közbeszerzési eljárása.

A megoldás révén nemcsak bankkártyával lesznek kifizethetők az interneten a menetjegyek, hanem a mobiltelefon-egyenleg terhére is. Az így vásárolt jegyeket továbbra is a jelenleg negyven vasútállomáson meglévő internetes jegykiadó automatákból lehet kinyomtatni, az ellenőrzés a vonatok fedélzetén is és a peronkapus beléptetéseknél a jelenleg is érvényben lévő módon történik – vagyis a telefonra kapott üzenet nem lesz elegendő az utazáshoz.

Karácsonyra itt az e-vonatjegy
Az “elavult módszer”.

A mobiltelefon-egyenlegről történő vásárlásnál a korlátot a micropayment általános biztonsági feltételei és a jogszabályi környezet jelentik. A micropaymentben biztonsági okokból az egy vásárlással költhető összeg maximuma jellemzően 5-10 ezer forint között van. (Az interneten, bankkártyával fizetett vásárlások 90 százaléka tízezer forint alá esik.) További korlátot jelenthet, ha a szolgáltató maximálja az egy hónapban költhető összeget. A jelenlegi szabályozás alapján kizárólag a teljes áru jegyek fizethetők majd a mobilegyenleg terhére.

A cég közlése szerint az internetes jegyértékesítés a 2008. júniusi indulás óta egyre népszerűbb. Tavaly az előző év azonos időszakához képest 40 százalékkal több vásárlás volt az internetes felületen keresztül. Bár az összes belföldi értékesítésnek még csak két százaléka zajlik online, a vasúttársaságnál bíznak abban, hogy a egyre nagyobb ütemű lesz a növekedés. A cél, hogy az interneten vásárolt jegyeket az utasok saját maguk is kinyomtathassák, illetve a telefonjukra megkapják az utazáshoz/menetjegy-ellenőrzéshez szükséges kódot, és ne kelljen az internetes jegykiadó automatáknál sorba állni. Ehhez azonban a fedélzeti ellenőrző eszközök cseréje szükséges, aminek jelentős forrás- és időigénye van (közbeszerzés, fejlesztés, gyártás, oktatás, használatbavétel), így az átállás a MÁV szerint minimum két évet igényel.