Minden benne van, ami egy középketagóriás gépbe kell, kiderül ez mire elég.
Nézd meg videós tesztemet is!
Bevezető
A roller egy különleges állatfaj. Vannak egészen szolid darabok közöttük 250-350 wattos teljesítménnyel, vannak komolyabb 500 wattosok, és vannak 3-4-5 ezer wattos vadállatok is. A két csoport között helyezkednek el a komolyabb szint belépő masinái a 800-1000 wattos gépek.
A iENYRID M4 PRO S+ MAX is ilyen, hiszen a gyártó 800 wattos teljesítményt és 45 kilométer per órás végsebeséget adott meg. Ezek a értékek egyértelműen mutatják, hogy nem játékszerről van szó. A papírforma szerint meg is találunk benne minden földi jót, érdekes módon az ára még sem veri le a csillagokat, szóval akár sikeres is lehet.
Ki kellett próbálnom!
Csomagolás, szerelés, külső
A szokásos egyszerű, de elég nagyméretű doboz, ami már árulkodik róla, hogy a benne lévő roller sem lesz apró. Nem is az. Mielőtt kiemelhetném a dobozból előbb ki kell vennem a tartozékokat rejtő pakkot. Ebben szerszámkészletet, töltőt és leírást találunk. Van egy első lámpa is, ezt is nekünk kell majd felszerelnünk. Ami még külön van az ülés, és egy apróbb csomagban van egy taposó is, amire az egyik sarkunkkal támaszkodhatunk gurulás, gyorsítás közben.
Ez a taposó extrának is felfogható, hiszen általában vagy ülést vagy ezt kapjuk, mind a kettőt ritkán. Ugyanakkor előrevetít valamit a gép használhatóságáról és erejéről, hiszen a taposó szerepe, hogy gyorsításkor megfelelő támaszt találjunk a lábunknak, a gyorsulástól ne essünk le hátra a rollerről.
Szerelni sokat nem kell a gépet. Én mondjuk az ülés talpát kapásból lecsavaroztam és feltettem a taposót helyette, gondolván, hogy vadulni fogok majd kicsit. Ezen kívül tényleg csak a lámpa felcsavarozása vár ránk, és persze a fékek ellenőrzése, mielőtt első próbakörünkre indulnánk.
Oké, kiemelhetjük a rollert, és jól rácsodálkozhatunk. A képek alapján nem számítottam rá, hogy ennyire jól fog kinézni. A színezett alumínium alkatrészek, a hátsó lengéscsillapító, a kormányoszlop bilincse és egyéb alkatrészek nagyon jól néznek ki.
A kerekek természetesen elég nagyméretűek, 10 colosak. a gyártó azt mondja, hogy terepgumi van rajta, szerintem meg nem. Inkább olyan vegyes mintázatnak mondanám, vagyis aszfaltra való csak mélyebbek a nútok. Semmiképpen sem egy bütykös terepgumi.
A roller váza, a trepni, min állunk átlagos méretű, kicsit szélesebbre számítottam a képek alapján. Elsőre amúgy jól összerakott érzetem van, ami nem tetszik az első lengéscsillapító, amit láttam már máshol és elég csattogós fajta. Meglátjuk itt milyen lesz, csodálkoznék, ha meglepetés érne.
A sárvédők műanyagok, a hátsón rajta is a matrica, hogy ne állj rá, már csak ezért is jó a taposó, véletlenül sem a sárvédőt fogom szarrá törni az első indulásnál. A lámpa a szokásos négyledes darab, ezzel is találkoztam már rolleren is bringán is. Benne van a duda is, jó a fénye, ezzel már most tudom, hogy nem lesz baj! Van hátsó lámpánk féklámpával együtt.
A kormányon balra egy gombcsoport, ezen van az index kapcsolója (mert index is van), a lámpa kapcsolója és a duda gombja. A jobboldalon egy műszeregység, ez sem ismeretlen számomra, a kijelző oldalán van a gázkar. Van „slusszkulcs” is, vagyis a gép elektromos rendszere lezárható. Persze mind a két oldalon van fékkarunk is.
Nagyjából ennyi, elsőre bejön a cucc, nagyon is, a srácaim (igaz csak ötévesek, szóval más az értékrend) szájtátva nézték, ami azért nem volt eddig jellemző. Azt mondják nagyon menő. Ha ők mondják tuti így van!
Papírforma
Mielőtt belevágnánk van egy dolog, amiről mindenképpen beszélnünk kell, ez pedig az iENYRID M4 PRO roller család. Igen család, mert ez alatt a név alatt összesen 3 típust találunk. A legolcsóbb a iENYRID M4 PRO, utána jön az iENYRID M4 PRO S+, végül a jelen tesztben bemutatkozó iENYRID M4 PRO S+ MAX.
Természetesen minél hosszabb a név, annál többet tud a gép! A sima PRO verzióban 500 wattos a motor, 16 Ah-ás az akkumulátor. A PRO S+ verzióban már 800 wattos a motor, az akkumulátor maradt 16 Ah. A PRO S+ MAX-ben 800 wattos a motor és 20 Ah az akkumulátor kapacitása.
Ezzel már bele is csaptunk a papírformába, a 800 wattos motor és a bazi nagy, 20 Ah-ás akku mellett még lényeges adat, hogy 48 voltos a rendszer.
A gyártó adatai szerint ezzel a motorral és akkumulátorral egy töltéssel 40-75 kilométeres távolságot tudunk megtenni, a végsebesség pedig 45 kilométer óránként. Az erő arra elég, hogy képes legyen a gép megmászni egy 20 fokos emelkedőt. Ezek elég impresszív értékek, de az akkumulátor kapacitását látva nem tűnnek lehetetlennek.
Lényeges még, hogy a rollernek elől és hátul is tárcsafék fékezi, persze a szokásos módon mechanikus tárcsafékek, a hidraulikus megoldások egyelőre valahol 2000 wattos motorteljesítmény körül kezdődnek. Jó hír, hogy a hátsó keréken, az elektromos meghajtás miatt van e-ABS, vagyis blokkolásgátló. Ahogy azt már írtam elől és hátul is van lengéscsillapítás, ez nem meglepő, ha a gyártó tereprollernek titulálja a gépet.
Lényeges, hogy tudásra egy korrekt fedélzeti műszert kapunk, igaz extrának maximum az akkumulátor feszültségének kijelzését említhetem. Van összes megtett távolság, a bekapcsolás óta megtett távolság, átlagsebesség és az elért legmagasabb sebességet is láthatjuk. Lényeges még, hogy tempomatot is kapunk!
Oké, most már csak a fizikai méretek maradtak. A gép hossza 115 centi, a legmagasabb pontja, a kormány magassága 100-125 centi között állítható. A legszélesebb pont is a kormány, ez 61 centiméter. A roller teljes tömege 25 kiló. Őszintén szólva többre számítottam, hiszen ha külön akarunk vásárolni mondjuk egy bringára való 20 Ah akkucsomagot, annak a tömege 9-10 kiló táján szokott lenni, ez pedig azt jelenti, hogy akku nélkül a gép csak 15 kilót nyom.
Tapasztalatok
Kezdjük a rossz dolgokkal! Az első, hogy én még annyire ruppótlan ülést, mint ami a iENYRID M4 PRO S+ MAX mellé jár nem láttam. Azt nem mondom, hogy kényelmetlen, mert nem próbáltam ki. Szerencsére, ha elszakad, akkor 3000-5000 forint közötti összegért rendelhetünk zselés ülést, szóval ennél nagyobb bajunk ne legyen.
Sajnos a lengéscsillapító pont olyan, mint amire számítottam. Csattog. Érdekes módon a teszt végére kevésbé csattogott, mint az elején, bejáródott???? Persze nem állandó ez a csattogás, nagyobb lyukak az erdei úton, komolyabb úthibák kellenek hozzá, ilyenkor a lengéscsillapító túlzottan összeül. Ha csak közepesen vacak az út minősége a csattogás teljesen eltűnik, és gondolom akkor is kevésbé jelentkezik, ha nálam kevésbé testes az utas.
Ami nagyon fura még az a tempomat. Konkrétan balesetveszélyesnek gondolom. Eleve nincs is bekapcsolva, nekünk kell a szerviz menüben aktiválni. Gyanús, hogy nem véletlenül.
Az a probléma vele, hogy semmi nem jelzi, hogy bekapcsolt. Általában szokott lenni egy kis csippanás vagy valami, ami jelzi, ha aktiválódik a sebességtartás, itt azonban nincs semmi. Ha nem figyelsz, akkor előfordul (velem előfordult), hogy elengeded a gázkart, azt várod, hogy elkezdjen a roller lassulni, de nem történik semmi, csak megy tovább, mert közben bekapcsolt a tempomat. Azt javaslom, ha csak nem mentek hosszabb távokat, ahol nem kell lassítani vagy gyorsítani inkább hagyjátok kikapcsolva, abból nem lehet baj.
Elég sokat mentem az M4 PRO S+ MAX-szel, és egy valamit bizton merek állítani, ez a roller nem terepre való. Nem mondom, hogy jobb minőségű földúton vagy sóderen nem fog elmenni, de nem komfortos. A gyártó talán nem is véletlenül tett rá bütyök nélküli gumikat, tudták ők, hogy ezzel nem fognak a userek terepezni, még akkor sem, ha a promó videóban megpróbálják elhitetni velünk, hogy mennyire remek móka terepezni vele.
Ami viszont mindenképpen pozitívum, hogy ha kemény burkolaton haladunk, még ha nem is tökéletes az útminőség rendkívül kulturált lesz a működés. Nem üt fel a lengéscsillapító, és a lengéscsillapítás elől is hátul is tökéletes. Ezzel a rollerrel el tudom képzelni, hogy hosszabb távokat tegyek meg fáradtság nélkül, még ülés nélkül is, állva rajta. Mondjuk, jobban belegondolva ezt nem is kell elképzelnem, hiszen a próbakör 26 kilométer volt, és gond nélkül abszolváltam.
Fent már jeleztem, hogy a világítás jó lesz, az is. A hátsó lámpa is jó, a féklámpa is elég erős. Az index a jelen állapotában felesleges, mert oldalt vannak a piros (még csak nem is sárga) futófények. Oldalról látszik, de szerintem senki nem fog rájönni, hogy éppen indexelsz, már csak azért sem, mert felkapcsolt lámpánál az indexekkel egyvonalban RGB fény is fut a roller alján. Ami nagyon pozitív, hogy ezek a színes fények elég feltűnővé teszi a gépet sötétben, szóval ez is egy esély, hogy ne üssenek el.
Az index kapcsán azért azt megjegyezném, hogy mivel van indexünk, egy kis ügyeskedéssel felszerelhetünk a kormányvégre is indexeket, hiszen az elektronika ezt tudja kezelni, indexkapcsolónk is van. Persze ez már a roller megbontásával járó művelet lesz, de a lehetőség legalább adott.
Van még egy dolog, ami nem tetszett, ez pedig a műszeregység fényereje. Nézegettem lehet-e állítani, de nem találtam rá módot (ettől még lehet, hogy van). Ha nem tűz rá a nap halványan látszanak a számok rajta, de ha rátűz a fény, akkor semmi nem látszik. Némi felmentés a probléma alól, ahogy amúgy sem nézegettem, csak azért vettem észre, mert a teszt miatt érdekelt a végsebesség.
Amúgy végsebességre megadott 45 kilométert óránként egyenes úton nem tudtam elérni. A maximum 41 kilométer volt. Az is tény, hogy egy egészen enyhe lejtő is elég volt a negyvenöthöz, szóval betudom a tömegemnek, hogy a gyári adat nem lett meg.
A végére hagytam a megtehető távot. Nos, szégyen vagy sem, az iENYRID M4 PRO S+ MAX volt az első tesztroller, ami lemerült alattam és nem értem haza vele. Szerencsére a család autóba pattant és megmentett, de akkor is tanulságos volt a dolog.
A gyári adat ugye 40-75 kilométer egy töltéssel. Elbíztam magam, azt gondoltam, hogy ha ekkora a szórás, akkor 40 kilométer nagyobb sebességre lesz érvényes a 75 meg a takarékos haladásra. Nos, ez sajnos nem jött be.
Tény, hogy nem kíméltem, kitoltam a szemét, ami a csövön kifért. Nem spróroltam egy percig sem, lámpa is végig fel volt kapcsolva. Így pedig a teljes feltöltődés és a teljes lemerülés között 26 kilométeres távot tettem meg. Vagyis még a 40 sem lett meg, inkább azt tapasztalhattam, amit amúgy mindig mondok is, a megadott hatótáv fele, kétharmada a valós. Nos, itt a 40 kilométer kétharmada jött be.
Nem mondom, ha spóroltam volna, ha nem 40-41 kilométeres sebességgel tolom, hanem csak 20-25-tel, akkor meglehetett volna a 40 is, de hogy a 75 hogy érhető el azt akkor sem tudom. Jó eséllyel sehogy.
Összegzés
Ha idáig eljutottál, akkor lehet, hogy lemondóan legyintesz, ez is csak ígéret szintjén jó roller. Nos, nagyobbat nem is tévedhetsz! A 800 wattos motor nagyot tol, de nem vadulósan nagyot, szóval nem fogsz leesni róla, de az autókat a pirostól indulva (ha a reflexed is jó) az első 10-15 méteren megleped. Jókat mosolyogtam rajta, hogy a lámpától elindulva az autósok kövéreket nyomtak, hogy utolérjenek, aztán meg kíváncsian nézegettek rám, ahogy elmentek mellettem. Pedig ez csak egy 800 wattos roller.
Ahogy fent írtam tényleg nagyon kulturált a gép. Nem szakítja le a fejed, a fék ha kell határozottan fog, kell is kapaszkodni a kormányba vészfékezésnél. Jó tanácsként mondom, érdemes figyelni rá, hogy lehetőség szerint a hátsó fékkel kezd a lassítást, olyankor összeül kicsit a hátsó lengéscsillapító, hátrébb kerül a súlypont. Na, akkor jöhet az első fékbe markolás, és jó eséllyel nem fogsz orra állni.
Összességében elközlekedtem a rollerrel 35 kilométert, ezt két etapban, és nyugodtan mondhatom, hogy kicsit sem fáradtam el. Ha ülés is lett volna, akkor meg végképp így lett volna, de mint írtam, állva sem fog lerohadni a lábad, nem zsibbad szét a kezed a rezgéstől és a rázkódástól, merthogy ilyenek ezen a rolleren nincsenek. Úgy mész az aszfalton, mintha jégen siklanál, tényleg fincsi minden!
Olyan embereknek ajánlom az iENYRID M4 PRO S+ MAX-et, akik néha (vagy minden nap) kicsit hosszabb távokat is meg akarnak egy ütemben megtenni. Ha nem tolod ki a szemét még Pesten is elég a hatótáv, hogy átszeld a várost. Mondjuk egy Kelenföld-Kaszásdűlő desztináció lazán teljesíthető vele, az meg azért városon belül már távolság.
Én egy vidéki városban lakom, itt egy töltéssel kétszer oda-vissza átmegyek a városon, szóval ilyen helyeken aztán végképp van a gépnek létjogosultsága. Sőt, akár a szomszéd faluból is be lehet vele járni, ha van kerékpárút, mert a 40 feletti végsebesség gyorssá teszi az utazást, a 25-30 kilométeres hatótáv ilyen sebesség mellett szerintem tökéletes.
Mi a konklúzió? Talán az, hogy csodák még mindig nincsenek. A jelenlegi akku technológia ilyen árszinten ezt a hatótávot teszi lehetővé. Vagyis a legtöbb esetben még ezt sem, mert az iENYRID M4 PRO S+ MAX kimondottan olcsó a piacon elérhető, hasonló masinák között.
Ettől az olcsóságtól kicsit féltem is, de végül semmi extra rosszra, meglepetésre sem találtam. Az összeszerelés minősége elsőre, ennyi használat után jónak látszik, nem recseg, nem ropog, nem zörög, nem berezonál semmi. Igazán élvezetes az utazás vele.
Szóval a lényeg, hogy fent leírt, szerintem nem jelentős problémáktól eltekintve jó kis masina ez, főleg, hogy a NNNALLIM4PS kuponkóddal az eredeti 251 000 forintos ár helyett 209 000 forintért elhozhatjuk EU raktárból az alábbi linkre kattintva. Ezért az árért valóban ajándék ez a gép.