GIGABYTE GeForce GTX 295 – újra nyeregben az NVIDIA a csúcskategóriában
A Radeon HD 4870 X2-vel az AMD a legfelső kategóriában is átvette az uralmat, az egymagos GeForce GTX 280-nak nem volt esélye partiba szállni az ellenlábas két GPU-s szörnyetegével. Most azonban megérkezett az 55 nm-es GT200b alapú GeForce GTX 295, ami mindent megváltoztathat, úgyhogy vegyük szemügyre közelebbről is a terméket!
A GeForce GTX 295 legközelebbi rokona a még G92 alapú, de szintén dupla NYÁK-os 9800 GX2. A koncepció ugyanaz, emlékezzünk csak vissza, ott is két darab nyomtatott áramkör volt egymásnak szembefordítva, melyeket egy nagy bordarendszer kapcsolt össze – a levegő áramlásáért pedig a hátulra helyezett malomkerékszerű ventilátor gondoskodott. A módszer előnye az AMD X2-inél látott egymás mellé ültetős megoldásával szemben, hogy a két grafikus magot a rendszer közel azonos hatásfokkal hűti, míg az ATI kártyáinál jelentős eltéréseket tapasztalhatunk a hőfokokat illetően.
A GTX 295 egy érdekesen összeállított megoldás, hiszen ha az árnyalók számát nézzük, akkor két darab GTX 280 összeragasztásának hihetnénk, azonban a memória sávszélességét tekintve nincs meg az 512 bit, 448 bitnél határvonalat húztak a mérnökök – ebben tehát a GTX 260-ra hasonlít. Órajelekben szintén a GTX 260 volt a példakép, így a GPU 576 MHz, az árnyalók 1252 MHz, míg a memóriák 1998 MHz-en végzik munkájukat. A RAM mennyiségét tekintve is a kisebb modellre hajaz az újdonság, ez azonban még így is 1792 MB-ot jelent GDDR3-ból.
A csatolófelület természetesen PCI Express 2.0, a kimeneteket tekintve pedig újfent a 9800 GX2-ig kell visszanyúlnunk – ennek értelmében a két darab dual link DVI-I mellé natív HDMI is társul. Az információkat közlő LED-ek sem maradtak le a hátlapról, az egyik a gondtalan működést, míg a másik a valamely kimeneten haladó aktív jelfolyamot jelzi.
A kártya az NVIDIA mostani csúcskártyáira jellemző dizájnt kapta: a GTX 295 majdnem teljesen burkolt, a hátlap bedobozolását most kihagyták a tervezők, valamint a borítás lyukacsos – e két tényezőnek valószínűleg szellőztetési okai vannak. A szörnyet kézbe véve irdatlan tömeg kezdi terhelni izmainkat, a srácok nem spórolták ki fémet, a GeForce a Radeon HD 4870 X2-nél is egyértelműen nehezebb, így kis túlzással testépítésre is alkalmas.
A kártya tetején speciális dőlésszögű lamellák nyílnak a főbordáról, ezért az ott kiszökő levegő nem távozik direkt módon a házból, de a lamellák szögének köszönhetően legalább a ház hátlapja felé veszi az irányt, így megfelelő belső szellőzés mellett ez nem okozhat különösebb problémát. A felső részről természetesen nem hiányzik az SLI-csatlakozó, melynek révén újra brutális Quad-SLI rendszerek válnak megépíthetővé (a maga idején a 9800 GX2 Quad-SLI sem volt piskóta, de voltak maghajtóproblémák), főleg ha az NVIDIA a szoftveres oldalon is folytatja az utóbbi hónapokban megkezdett erőfeszítéseit.
Hátul találjuk a tápcsatlakozókat, mely a GTX 295 esetében egy nyolc- és egy hattűs foglalatot jelent. A mérnökök most nem követték el azt a hibát, mint néhány ezt megelőző kártya esetében, vagyis a tápcsatlakozók környékét nem fedték be, több helyet hagyva így a szerelési munkálatoknak. A lehúzás azonban sokszor még így is nehézkes, hiszen a két egymással szemben rögzített csatlakozó biztonsági pöckei nagyon közel vannak egymáshoz, így nehéz fogást találni rajtuk.