GeForce GTX 460 és GTX 460 SLI — Egy szerethető Fermi!
Fermi 2.0, avagy az NVIDIA visszatért
Mindet kezdet nehéz – tartja a mondás és ez az NVIDIA GTX 400 sorozatra hatványozottan igaz. Annak ellenére, hogy az architektúra brutálisan gyors, technológiailag rendkívül fejlett, sikeresnek mégsem nevezhető. Ennek egyszerű oka van. A GF100 chip nem az asztali szegmensre termett, ebből kifolyólag a rá épülő videokártyák (GTX 465 / 470 / 480) „nem lehetnek” kelendőek. A tesztünk mai főszereplőin elhelyezett GF104-es grafikus processzornak nem kis feladat jutott: a játékosok céljait, igényeit kiszolgálni mindeközben meg kell felelnie a gazdaságossági és gyártástechnológiai szempontoknak is.
Roham a középkategóriáért
Az NVIDIA szemszögéből rendkívül fontos volt, hogy az új chip lényegesen kisebb legyen, mint elődje. A GF104 természetesen a TSMC 40 nanométeres gyártósorairól kerül le és 1,95 milliárd tranzisztort rejt magában. A lapka a frissített mikroarchitektúrájának köszönhetően a legújabb hírek szerint 366 négyzetmilliméter lett, ami már egy versenyképes értéknek tekinthető, bár a Cypress GPU-val (334 mm2) szemben még lenne mit javítani. Az optimalizáció jegyében megszünt az ECC támogatás, a dupla pontosságú műveletek csak 16 ALU egységen futnak le, illetőleg a mag már nem négyzet, hanem téglalap alakú.
Az architektúra felfrissítésének első jele, hogy a chip két GPC-vel (Graphics Processing Cluster) rendelkezik, ahol nyolc SM (Shader Multiprocessor) és összesen 384 CUDA mag található. Minden egyes SM tömb 8 textúrázót rejt magában. A gyártási kihozatal javítása érdekében egy SM letiltásra került, így a GTX 460 „csak” 336 CUDA maggal és 56 textúrázóval gazdálkodhat, de nincs kizárva, hogy hamarosan érkezik egy teljes értékű lapkára épülő kártya is. A kettő geometriai egység és a hét Polymorph Engine a Fermihez képest drasztikus visszalépés, de még így sem valószínű, hogy a triangle setup és a tesszellációs teljesítmény korlátozó tényezővé válna.
Shader Multiprocessor
A GF104 chip az NVIDIA fekete báránya, ugyanis most először megjelent a szuperskalár feldolgozás. Fentebb már említettük, hogy minden egyes SM tömbben 48 CUDA mag foglal helyet, amiket pedig három kisebb csoportba rendeztek el. A 3 csoport vezérlését kettő ütemező látja el, ezért a zöldek az ILP (utasítás szintű párhuzamosítás) eljárást alkalmazzák, csakúgy, mint az AMD az R600 óta. A dolog szépséghibája, hogy ha az egyes végrehajtandó utasítások között függőség alakul ki, akkor a chip teljes ALU kapacitását nem tudjuk felhasználni. További változás az SM-ben belül az SFU-k (Special Function Unit) számának megduplázása, ez pedig nem elhanyagolható teljesítménynövekedést okozhat az interpoláció alatt.
GeForce GTX 460 1024 MB
GeForce GTX 460 768 MB
Ezen a ponton felhívnánk olvasóink figyelmét, hogy a két GeForce GTX 460-as modell nem csak a videómemória méretében különbözik egymástól, mert a GF104 backend része még tart érdekességeket. A lapka 8 ROP blokkot (32 egység) tartalmaz, amihez egy 256-bites crossbar memóriavezérlő kapcsolódik. A kisebbik (GTX 460 768 MB) versenyzőt itt is megkurtították, amely így 24 ROP-al és ebből kifolyólag 192-bites memóriabusszal rendelkezik, továbbá a másodszintű gyorsítótárának mérete 512 KB-ról 384 KB-ra csökkent.
A GTX 460 grafikus magjának órajele 675 MHz, a stream processzorok 1350 MHz-en ketyegnek, a GDDR5-ös memóriák effektív órajel pedig 3600 MHz. A PCI Express 2.0-s interfésszel felvértezett vezérlő energiaigényét két 6 tűs PCIe-tápcsatlakozó szolgálja ki, a fogyasztás pedig az 1024 MB-os kártyánál 160 watt, a 768 MB-os verzió esetében pedig 150 watt. A lapka jelentős órajel-tartalékokkal bír, amiről a Colorful iGame 460 ad tanúbizonyságot.
GeForce GTX 460: már itt volt az ideje!
Reméljük mostanra nem sikerült egy jelentősebb nagyságú olvasói tábort elveszítenünk a részletes technológiai elemzés miatt, de úgy gondoljuk, olvasóink között vannak néhányan, akiket komolyabban is érdekel a VGA-k, illetve a GPU-k belső lelki világa, nekik szerettünk volna kedvezni a fenti néhány bekezdéssel. Akik a bevezető után rögtön ide ugrottak talán jó néven vennének egy rövid összefoglalót. A GF104 chip egy ízig-vérig gamer GPU, de közben képes “tökéletesen” megfelelni az NVIDIA igényeinek is, azaz relatíve olcsón előállítható és vállalható a kihozatala. A vásárló szemszögéből elemezve is csak jókat mondhatunk a lapkáról, mert rendkívül tuningbarát és visszafogottabb fogyasztással bír.
Összefoglaló specifikációs táblázat