Ez az off-road rollerek SUV-ja – Engwe S6 teszt
Kényelmes járgány nagy hasmagassággal és alacsony árral.
Tartalomjegyzék Mutasd
Nézd meg videós tesztemet is!
Bevezető
Tavasz van lassan, a gyártók ilyenkor rukkolnak elő az új elektromos járgányaikkal. Az Engwe duplán is előrukkolt, mert az S6 nem csupán új roller, hanem egyben a gyártó első elektromos rollere.
Az Engwe-től elég sok bringa érkezett már a piacra, és ezek túlnyomórészt próbáltak valami újat, vagy többet nyújtani a többi gyártó termékéhez képest. Emiatt is vártam nagyon az S6-ot, hiszen, ha a bringáikkal próbáltak mindig újat adni, jobbak lenni, akkor az első rollerrel sem akarhatnak majd csalódást okozni.
Nos, a helyzet az, hogy némi csalódást mégis okoztak, de ez nem az Engwe S6 minőségével, inkább milyenségével függ össze. Erről fogtok ebben a cikkben olvasni.
Kicsomagolás, szerelés, tartozékok
Nos, az Engwe S6 nem egy aprócska roller, de még épp akkora, ha nagyon muszáj, akkor el lehet vele néhány métert sétálni. A teljes csomag tömege 31 kilogramm, ebből maga a roller 25 kilót tesz ki. A doboz elég méretes, fül vagy fogó nincs rajta, szóval ezt nem volt könnyű kicipelni a kertbe.
A kicsomagolás persze nem egy bonyolult művelet, de ebben az esetben a szerelés sem volt az. Már maga a szerelés sző is erős túlzás, mert ezen a rolleren semmit nem kell szerelni. Nem is igazán értem, hogy miért adták hozzá a szerszámkészletet. Persze nem baj, hogy adják, csak ok nincs rá.
A szerelés bonyolultságára jellemző, hogy a videó, amit készítettem a műveletről elég rövid lett. Attól kezdve, hogy bekapcsoltam a kamerákat és oda sétáltam a becsukott dobozhoz, addig, hogy visszasétáltam a kamerákat kikapcsolni nyolc és fél perc telt el. Ezalatt kicsomagoltam, és összeszereltem.
Vagyis nem szereltem össze, mert azt, hogy leszedem az ütésvédelmet, felhajtom a kormányszarvakat, az ülést felállítom és beállítom a magasságát nem mondanám szerelésnek. Szerelés lehetett volna, ha a féken kellett volna állítani, de arra sem volt szükség.
Maradjunk annyiban, hogy ez maximum kicsomagolás és beüzemelés volt, szerelés semmiképp.
Tartozék nincs sok, tényleg csak néhány szerszám, kézikönyv (ennek még hasznát láttam) és a töltő. Mást nem kapunk mellé, de talán nem is kell.
Külső
Nos, ahogy már írtam az Engwe S6 nem egy apró roller, hiszen 25 kilót nyom, annyit, mint egy kisebb kerékpár. Kell bele az anyag, mert ez egy tereproller. Nagy kerekei vannak, széles trepnije van, nagyon nagy a hasmagasság, terepgumik vannak rajta. A nagy kerék ebben az esetben 10 colos méretet jelent, a gumik szélessége pedig 6,5 col.
Szóval ez egy tereproller bárki meglássa.
A méret okán sincs oka szégyenkezni, kinyitott állapotban 110 centi magas, 25 centi széles és 110 centiméter magas. Becsukott állapotban természetesen csak a magasság változik, konkrétan feleződik.
A meghajtott kerék természetesen a hátsó (nem győzöm hangsúlyozni, ez tereproller), a fékek tárcsafékek, mechanikusak, és van elől is meg hátul is. Ami van még elől is hátul is az a lengéscsillapítás. Két-két rugóstag felel az úthibák elnyeléséért.
A sárvédők műanyagból készültek, elég vékonynak tűnnek ahhoz képest, hogy vélhetően nem csak aszfalton fogjuk használni. A roller teste meglepően széles, legalábbis annál, emilyenek ezek kategóriájú rollerek szoktak lenni szélesebb, Persze 1000-1200 watt környékén vagy felett már vannak ennél szélesebbek is.
Érdekesség, hogy ezen a rollertesten nem csak a szélesség, ami rögtön felkelti a figyelmünket, hanem a lámpák is. Vagyis ezek nem normál lámpák, mert lefelé/oldalra 1-1 RGB LED csík világít, míg oldalra a sárga indexek. Ezek nem villognak, futó fény van bennük. Mondjuk az pozitívum, hogy legalább sárga a színük, ahogy egy indexnek lenni kell. További pozitívum, hogy ezekből az indexekből kettő-kettő van oldalanként.
Lámpa van elől és hátul is, a hátsó lámpa egyben féklámpa is. Ahogy a képeken látszik kapunk ülést is. Ennek állítható a magassága, az ülésrúdban pedig ismét csak van rezgéscsillapítás. Természetesen a kormányrúd is állítható magasságú, a kormányszarvak pedig lehajthatók, hogy könnyebben beférjen pl. az autónk csomagtartójába.
Papírforma
A gyártó által megadott képességek jó részét a külsőnél már leírtam, de azért maradt még néhány tétel a listán, amit el kell mondanom. Ilyen például a teherbírás, ami 120 kiló az S6 esetén.
A rollerben 500 wattos a motor, a csúcsnyomaték a gyártó szerint 700 watt. Emberes, de még bőven kezelhető képesség ez. A komputer szerint 3 sebességi fokozatunk van (erről írok még mert csöppet furcsa…). Az egyes fokozat az „ECO level”, ez a leírás szerint 18 Km/órát jelent. A második fokozat a „Regular level”, ami 30 Km/óráig tart, efölött a „Sport level”, ami 45 Km/óráig terjed.
A gázadásra a markolat elforgatása szolgál, nem gázkarunk van. Ez nekem, motoros embernek nagyon szimpatikus, hiszen a motoron is így van, de lehet, hogy másnak jobban bejön, ha kis karocskákat kell húzogatni vagy nyomogatni. Szóval ezt nem értékelem se negatívumnak, se pozitívumnak.
Fontos, hogy az akkumulátor átlag feletti kapacitású. Ez a leírás szerint 48 voltos rendszert és 15,6 Ah kapacitást jelent. A gyártó azt mondja, hogy egy töltéssel 60-70 kilométert tudunk megtenni, a maximális sebesség 45 kilométer óránként. A legnagyobb megmászható emelkedő szerintük 12 fokos.
Tapasztalatok
Ahogy látható az adatok elég impresszívnek egy 500 wattos rollerhez képest, szóval gondolhatjátok, hogy meglehetősen kíváncsi voltam a rollerre. Aztán valami egész mást kaptam, mit amit vártam.
A történetet ott kell kezdenem, hogy tavaly tavasz óta egy hasonló képességekkel megáldott tereprollert hajtok magam is. Az is 500 wattos, és az akku is megegyezik kapacitásra, feszültségre. Szóval igazából túl sok különbségnek nem szabadna lenni a két gép között, ám mint kiderült ég és föld a kettő.
Azért írtam ezt le, mert talán könnyebb lesz megérteni azt, hogy miért okozott meglepetést az S6.
Kezdjük ott, hogy mind a két rolleren több sebességfokozat van. Ez a gyakorlatban azt szokta jelenteni, hogy valami kapcsolóval tudunk váltani a fokozatok között, és a kiválasztott fokozattól függően van beállítva a végsebesség, és jobb esetben a nyomaték és ezzel együtt a gyorsulás is. Legalábbis ez a szokványos megoldás, és a saját rollerem is ilyen.
Az Engwe S6 azonban teljesen más. Itt ugyanis semmilyen kapcsoló nincs. Erre utaltam fent, amikor azt mondtam, hogy a kézikönyv nagyon jól jött, mert első bekapcsolás után égen-földön kerestem a fokozatállító kapcsoló, de sehol nem találtam. Még mindenféle turpisságra is gondoltam, elrejtették valahol vagy ilyesmi, de nem lett meg. Elővettem a kézikönyvet, aztán álltam leforrázva néhány percig, mert kiderült, hogy nincs semmilyen gomb. Egyszerűen az van, hogy tekerem a gázkart, és ahogy emelkedik a sebesség a fokozatjelző átáll egyről kettőre, aztán háromra.
Vagyis magyarul nagy lótúró van itt nem sebességokozatok. Addig megy a sebesség felfelé amíg a gázkart húzom, és el nem érem a végsebességet. Enyhén idiótaság itt bármilyen sebességfokozatokról meg ECO módról értekezni, mert ezek csak elméletben léteznek. Szóval úgy viselkedik, mint egy automata váltós autó. Nulláról elindulsz, aztután, ahogy gyorsul kapcsolgat fel. A különbség annyi, hogy itt még kacsolgatni sem kell, csak egy szám változik a kijelzőn fel- és le.
A másik érdekesség a végsebesség. A gyári adat szerint 45 kilométer per óra a vége, ami még hihető is az 500 wattos, 700 watt csúcsnyomatékú motorral. Ám hamar kiderült, hogy ez sem igaz. Oké, nem 75 kiló vagyok, de 38 fölé sehogy sem tudtam tornázni a sebességet sík úton. Lejtőn ment negyvennel is. Nosza, kipróbáltam, hogy meddig pörög fel a sebességmutató, ha felemelem a hátsó kereket. Negyvenig… Mondom, terhelés nélkül, a levegőben forgó kerékkel negyvenig, szóval a negyvenöt itt sehogy sem lesz meg.
Sajnos az egy töltéssel megtehető távolság esetén sem jön össze a matek. Maximum azt tudom felhozni az S6 védelmében, hogy még egyetlen rollerrel sem találkoztam, ahol a gyári adat akár csak köszönő viszonyban lett volna a valósággal. Jó lett volna, ha ezt a trendet az S6 töri meg, de nem jött össze a dolog. Ahogy számolgattam a fogyasztásból a 30-35 kilométer meglehet, de erre nehéz pontosabb becslést adni, mert nagyban függ a vezetési stílustól, a sebességtől, a tereptől meg az utas súlyától is. Én nyilván nem kíméltem a gépet, hiszen a cél az volt, hogy a tesztet elvégezzem, nem az, hogy minél kevesebbet menjek vele.
Ha ár így belekezdtem, akkor folytassuk a rossz dolgokkal (már csak egy lesz), hagyjuk a végére a jókat is, mert azért az is lesz!
Az első alkalommal, amikor felálltam és elindultam gyorsan félre is húzódtam, mert valami furcsa zizegős zörgés jött valahonnan, aminek magassága a fordulatszám függvényében változott. Persze rögtön átfutott az agyamon egy csomó rosszabbnál rosszabb forgatókönyv miközben kerestem a zaj forrását. Végül kiderült, hogy az első sárvédő zizeg. Ahogy fent utaltam rá elég vékonyka anyagból készült, a megoldás, vagyis a javítás annyi volt, hogy meg kellett igazítani. Csodálkoznék, ha ezt hosszabb használat mellett nem kéne néha megismételni.
Ami még furcsa volt számomra az a gyorsulás. Valahogy többre számítottam.
Most akkor leírom, hogy milyen az én rolleremmel közlekedni. Ha meghúzom a gázt és nem készülök rá előre, vagyis nem dőlök előre, akkor markolnom kell a kormányt nehogy leessek hátul. Ha fékezek ugyanez a helyzet, már időben át kell helyezni a testsúlyom hátra, ha intenzív lassulásnál nem akarok átesni a kormányon. A saját rollerem pattog, fickándozik, szabadulni akar alólam, ha erdei úton megyek. Érzem az erőt (még ha „csak” 500 watt is), szóval olyan vadulós tereproller érzést ad, közúton meg elmegy még alattam is 45-tel, de negyvennel lényegében minden körülmények között, kivéve az emelkedőket.
Nagyjából erre számítottam az Engwe S6-tól is, de valami teljesen mást kaptam.
Sokáig gondolkoztam, hogy írjam majd le a cikkben az élményt, amit az S6 nyújt, és akkor jutott eszembe a SUV analógia. A SUV (főleg kétkerekes meghajtással) városi terepjáró. Úgy néz ki, mint egy terepjáró, nagyok a kerekek, nagy a hasmagasság, kényelmes a rugózás, komfortos az utazás bennük, de terepjáró képességek terén nem állnak túl jól. Persze egy SUV-val is ki lehet menni a terepre, keményre taposott földutakon el lehet közlekedni, de durvább terepre ne merészkedj, mert nem fogja szeretni.
Nos, az Engwe S6 pont ilyen. Fájó szívvel, de be kell vallanom, hogy a műanyag sárvédők, és a sárvédő zizegése ellenére sokkal jobban összerakott roller, mint a sajátom. Nehezen tudom elmagyarázni miért érzem ezt, de valahogy a roller teste stabilabbnak tűnik, a kormányrúd is kevésbé billeg, szóval az egész gép valahogy sokkal jobban megépítettnek tűnik, mint a sajátom. A menetkomfort elsőosztályú akkor is, ha állva használom, akkor is, ha leülök. Nem állítom, hogy a lengéscsillapítóknak őrült nagy szerepük lenne ebben, gyanús, hogy inkább a méretes gumik, amik a rezgést csillapítják, de azért biztos van hasznuk a rugóstagoknak is. A lényeg, hogy nem rázza szét a talpam, ez pedig hosszabb utakon frankó.
Az ülés baromi kényelmes már önmagában is. Azt hiszem a legkényelmesebb, amin eddig a kínai elektromos járművek között ültem. Ehhez hozzá jön még az ülésrúdba épített lengéscsillapító, és tényleg elképesztően jó lesz az utazás az Engwe S6-on ülve is.
Kipróbáltam keményebb földúton is, lényegében hibátlan volt a dolog, igaz, 1-1 alkalommal azért a lengéscsillapítók felütöttek, de nem volt vészes a dolog, nagy hupli kellett hozzá. Őszintén szólva a 40 kilométer feletti sebesség sem hiányzott, sokkal jobban esett az aszfalton a 25-30 kilométer per óra körüli cirkálás, a saras foltokkal tarkított földúton meg a 30-35 is elég adrenalint adott ahhoz, hogy ne akarjak még többel menni.
A lényeg, hogy a saját rollerem inkább egy vadulós, csapatós jószág, keményebb rugózással, keskenyebb trepnivel, és kicsit kevésbé stabil vázzal, míg az S6 egy cirkálós SUV, ahol nem a száguldás lesz a lényeg, meg nem az, hogy a földúton az egyik buckától a másikig ugrass, hanem az, hogy kényelmesen elcirkálgass vele, de ha nagyon szükséges, azért kimerészkedhess vele a földes utakra is.
A fenti videóban látni fogtok erre példát, remélem érzékelhető lesz, hogy azért ezzel a rollerrel is lehet menni, igaz, az enyémmel jobban.
Konklúzió
Az Engwe S6 egy jó roller, főleg azért az árért, amit kérnek érte. Becsapós roller, mert az ember azt várná tőle, hogy szaggassa az istrángot (már amennyire 500 watt szaggatni tudja), ehelyett kapunk egy kényelmes, komótosan gyorsuló, de gyorsan megállni képes, borzasztóan kezes jószágot. Ilyetén már nem is annyira lényeges a sebességfokozatok miatti háborgásom, hiszen ez a roller sehogy sem akar megvadulni. Húzom a gázt, szép óvatosan (legalábbis a sajátomhoz képest óvatos, egy 350 wattoshoz képest fürge) felgyorsul, amíg szeretnéd, aztán csak megy, csak megy, csak megy, amíg el nem fogy a szufla az akkumulátorból.
Azt hiszem most azt kívánom leginkább, hogy a saját roleremből és az Engwe S6-ból valahogy össze lehessen egyet olvasztani. A vadulós sajátomhoz az S6 teste, a maga széles trepnijével, a kényelmes üléssel.
Összességében az S6 számomra csalódás volt, legalábbis olyan szemmel nézve, hogy teljesen mást kaptam, mint amit vártam. Ám, ha Te elolvasod ezt a cikket, és a leírtak alapján döntesz úgy, hogy kell egy az átlagnál erősebb, az átlagnál nyomatékosabb roller, de tőlem eltérően nem célod az adrenalin löketek keresése rollerezés közben, akkor nem fogsz benne csalódni.
Az Engwe S6 egy igazi kényelmes SUV a tereprollerek között!
Ha a cikkben leírt képességek számodra megfelelnek, vagyis elsősorban kultúrált közlekedésre, csak nagyon sokadrészben terepen való csapatásra keresel rollert, akkor az Engwe S6-ot szeretni fogod. Nem garantálom, hogy néhanapján nem kell majd egy-egy csavart utánhúznod, vagy nem kell valamelyik sárvédőt megigazítani. Ezzel együtt élhető darab lett az Engwe S6, és az ára is megfelelő.
Az Engwe S6-ot európai raktárból rendelheted meg, az áfa már benne van az árban, vámkezelés pedig nem lesz. A rendeléstől számítva 5-7 munkanap közötti szállítási idővel számolhatsz majd. A szállítás ingyenes, a roller ára a BGHOC01 kuponkóddal 217 ezer forint lesz ide kattintva: