Elektromos robogót teszteltem.
Nézd meg videós tesztemet is:
Bevezető
Rögtön egy elnézést kéréssel kezdem ezt a cikket, mert a bevezető kicsit hosszabb lesz, mint az egy teszttől elvárható lenne. Sőt, igazából a cikken belül egy másik cikknek is nevezhetem ezt a bekezdést.
Elektromos kerékpár vs. Elektromos robogó
A legfőbb kérdés, ami mindenkiben felmerül, hogy miben különbözhet egy elektromos robogó egy elektromos kerékpártól. Nos, akik valami világmegváltó újdonságra számítanak, azoknak csalódniuk kell. A különbség egészen minimális.
Az elektromos robogót az elektromos kerékpártól elválasztó határmezsgye nagyon vékonyka.
Az, hogy manapság már nincs túl nagy különbség az elektromos kerékpárok és a robogók között egyszerű okra vezethető vissza, a bringák törzsfejlődésére. Tőlünk keletre ugyanis nincsenek a gyártók ezer szabály közé szorítva. Játszhatnak a teljesítménnyel, a végsebességgel, és ez a szabadság lehetővé teszi számukra, hogy egy átlagos kerékpártól eltérő alkotásokat is piacra dobjanak.
Hogy mást ne mondjak, itt vannak a FAT bike nevű csodák, amik vastag kerekeikkel meglehetősen kilógnak a megszokott európai mezőnyből. Ezek nagyon jó cuccok, jó velük közlekedni, de hátrányuk is van. Mégpedig az, hogy elektromos rásegítés nélkül csak korlátozottan használhatóak.
A korlátozott használhatóság ebben az esetben azt jelenti, hogy jelentősen nagyobb erőt kell kifejtenünk a haladáshoz a vastag gumik miatt.
A vastag gumik mellett megjelentek a különböző vázformák is, amik leginkább a praktikumról, és kevésbé a szépségről szóltak. Ezekre a „különleges” bringákra külön iparág épült mostanra, a komponenseket gyártó cégek polcairól a kerékpárgyártók szépen összeválogatják a nekik tetsző alkatrészeket, és így lényegében naponta jelenhetnek meg új gyártók új termékkel a piacon.
Ez az oka annak, hogy rengeteg kínai kerékpár nagyon hasonlóan néz ki.
Szóval a fejlődés nem áll le, és manapság már nem ritkák az 500- 750- vagy 1000 wattos kerékpárok sem, amik hasonló vázra épülnek és vastag gumikat használnak. Ezekkel a kerékpárokkal szinte már motorozós érzés közlekedni, ezért is szeretem annyira őket. Jó a végsebesség, jó a nyomaték, jó a gyorsulás és a vastag gumikkal a kanyarokban a döntögetés is élvezetes. Vagyis ezek a bringák igazi adrenalin bombaként is működnek, ha valakinek erre van igénye.
Mivel a motorozós érzés adott, nem kell sok hozzá, hogy valóban teljes értékű segédmotorrá váljanak. Egy kényelmes ülés, erősebb sárvédők, csomagtartó, rendes lámpák esetleg index, és kész is van az elektromos robogó, amivel már nem a vagány srácok (vagy én) fognak leszáguldani a hegyről, hanem Pista bácsi megy ki a tóra horgászni és Mari néni szalad el a boltba tojást venni, vagy Te mész be a munkahelyedre anélkül, hogy megizzadnál vagy elfáradnál.
Szóval a lényeg az, hogy elektromos robogók már nem csak kopogtatnak az ajtónkon, hanem az oroszokkal együtt ott vannak már a spájzban, ahogy Sinkovits Imre is mondaná.
Ezen a ponton pedig áttérek a bevezető második részére, ami arról szól, hogy értetlenkedek kicsit.
Azon értetlenkedek, hogy miért van az, hogy olyan sokan ostorozzák a szabályokat, ami alapján az elektromos meghajtású kerékpárok egy részét elektromos kerékpárnak, más részüket segédmotoros kerékpárnak nevezzük.
A helyzet ugyanis az, hogy egy elektromos kerékpár maximum 300 wattos lehet és maximum 25 kilométer/per óráig működhet a rásegítés benne. Plusz, még gázkar sem lehet rajta, vagyis tekerni kell a pedált, ha haladni akarunk (hacsak nincs lejtő előttünk). De kérdezem én, nem attól kerékpár a kerékpár, hogy hajtani kell a pedált? Na ugye!
A másik lényeges dolog, hogy a végsebesség egy olyan környezetben, ahol hagyományos kerékpárok is közlekednek nem biztos, hogy jó, ha meghaladja a 25 kilométert óránként. Ugyanis egy 45-50 kilométer per órával száguldó elektromos hajtást használó kerékpáros ütközése egy hagyományost tekerő, nagyjából 20 kilométer per órával közlekedővel könnyen végzetes lehet.
További kérdéseket vet fel az, hogy ha el tudjuk fogadni, hogy egy benzint fogyasztó, büdös gázokat eregető járművet gond nélkül elfogadunk segédmotoros kerékpárnak, gond nélkül, kérdés nélkül megkötjük rá a biztosítást, gond nélkül felvesszük a bukósisakot, ha felülünk rá, akkor egy hasonló képességű elektromos meghajtású járműnél miért érezzük ezt túlzásnak?
Még az sem lehet érv, hogy azért, mert ezen van pedál, azon meg nincs, mert minek szólítsuk akkor szegény öreg Babettákat? Na ugye!
Vagyis, egy szónak is száz a vége, nem tudok racionális magyarázatot arra, hogy egy erős, akár 50 kilométer per órával haladni képes, motor hajtotta járművet miért kéne mindenféle jogosítvány, biztosítás nélkül a kerékpárútra engedni a hagyományos kerékpárok közé. Meg amúgy is, ezekkel együtt sem biztos, hogy ott a helyük.
A mai cikkben tárgyalt jármű ilyen lesz. Erős, minden jóval fel van szerelve, és pont ezért nem nevezem már kerékpárnak, nem nevezem elektromos kerékpárnak sem. Ez bizony egy robogó, egy elektromos robogó, és akként is kell rá tekinteni. Nem kell nyünnyögni rajta, hogy miért a szigorú szabályok, meg kell érteni, hogy ez így helyes, így van rendjén.
Egy segédmotoros kerékpárra igenis teljes értékű közlekedési eszközként kell tekinteni, olyanként, ami pedálozás nélkül elviszi Pista bácsit horgászni, Mari nénit a bótba, vagy Téged a munkahelyedre a pesti belvárosba.
A fejezet végére még egy fontos dolog. Ahhoz, hogy a DRVETION AT20-ra biztosítást tudjunk kötni kelleni fog „alvázszám”, vagyis esetünkben vázszám. Léteznek olyan bringák, amikre kéne a biztosítás, de a vázszám hiányában nem lehet megkötni. Az AT20 nem ilyen, ezen van egyedi azonosító, vagyis simán megy a biztosításkötés.
Kicsomagolás és összeszerelés
A bevezetőnek jól láthatóan vége, vágjunk bele a szokásos részekbe! A DRVETION AT20 esetén rögtön a csomagnál találkozunk érdekességgel, még pedig azzal, hogy az akkumulátor külön dobozban érkezik.
Nem tudom megmondani, hogy ez csak az én kiváltságom volt (hiszen szinte a forgalmazás megkezdése előtt megérkezett hozzám) vagy a későbbiekben, minden vevőnél így lesz. Ha igen, akkor az ok talán az lehet, hogy a két doboz tömege már több a legtöbb futárcégnél meghatározott maximum tömegnél, így olcsóbb kétfelé szedni a csomagot.
A gyári adatok szerint amúgy a nettó tömeg csak 25,5 kiló, a teljes pedig 30 kilogramm, ami ismerve már a bringát, vagyis akarom mondani a robogót meglepő. Ránézésre többnek tippelném. Ez mondjuk meg is lepett, mert a dobozból könnyű volt kiemelni, értsétek úgy, meglepően könnyű!
Maga a szerelés igazából egyszerű volt, egy dolgot leszámítva. Az ülést és az akkut nekünk kell a helyére tennünk, a kormányszarvat is nekünk kell becsavaroznunk, és a műszeregységet is mi csavarozzuk a helyére. Ezen kívül még az első indexek azok, amik leszerelve fityegnek, ez is a mi feladatunk lesz a helyére illeszteni.
A kormány felszerelése közben vettem észre, hogy a markolatoknál gyárilag van kialakított menet tükrök felszereléséhez. Apró figyelmesség, amiért adok egy nagy pirospontot a gyártónak!
A szerelés közben tehát egy problémával találkoztam csak, ez pedig a műszer felcsavarozása volt. Szidtam én már mindenkinek a felmenőjét, de különösen annak, aki ezt kitalálta. Már tudva, hogy amúgy milyen fasza szerkezet a DRVETION AT20 nem igazán értem, hogy miért nem tudtak egy 5 milliméterrel hosszabb csavart mellékelni, amivel össze lehetett volna csavarozni.
Próbáltam a bilincset kézzel összehúzni, de nem ment. Azután próbáltam kombinált fogóval, az sem volt elég. Jött a csőfogó, az sem segített. A végén dühömben a bilincs alá kerülő gumigyűrűt keresztben félbevágtam, így elég hosszú lett a csavar, hogy átérje a bilincset és össze lehessen a rögzítőt húzni vele, a műszer is stabilan áll.
A szerelés végére megint a szokásos dolgok maradtak, a csavarok ellenőrzőse, a fékek és a váltó ellenőrzése és a kerekek felpumpálása. A DRVETION AT20 esetén is csak épp annyi levegő volt az abroncsokban, ami a szállításhoz elegendő.
Papírforma
Nem meglepő módon, a papírformánál derül ki, hogy a bevezetőben leírtak megállják a helyüket, vagyis nem sokban különbözik egy elektromos kerékpár egy elektromos robogótól. Vagyis mopedtől, hátha valakinek így ismerős a dolog.
A váz alumíniumból készült, összecsukható közepes, szóval akár egy közepes autó csomagtartójában is elfér. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy a DRVETION AT20 kinyitva 173 x 56 x 120-135 centiméteres, becsukva pedig 90 x 46 x 75 centis. Ez szerintem egy elfogadható méret.
A tömeget már írtam, mindenestől 30 kilóval számolhatsz. A kereken 20 colosak, a gumi a FAT típus, vagyis 4 col széles. A bordázat, bütykök nagysága valahol félúton van a városinak és a terepesnek mondott típusok között. Elől és hátul tárcsaféket találunk, mechanikusat.
Ami átlagon felüli, és már a robogós mivoltát mutatja a szerkezetnek a maximális teherbírás, hiszen a DRVETION AT20 a megszokott 100-120 kilós maximum helyett 200 kilóig van hitelesítve.
Szóval, ha Pista bácsinak nagy sörhasa van és azt is viszi horgászni nem jelent gondot a járművének.
Ezeknél az adatoknál van a helye annak, hogy kapunk egy egész frankó első lengéscsillapítót, ami állítható és zárható is. Vagyis kényelmes lesz vele gurulni aszfalton is meg a gáton is a földúton, amikor meglátogatjuk Pelikán elvtársat.
Van váltónk is, a megszokott, hétsebességes Shimano Tourney.
A robogó elektromos rendszere sem átlagos. Mivel ez már nem elektromos kerékpár nem jelent gondot, hogy a motor nem 300- hanem 750 wattos (a maximum teljesítmény 850-900 watt), a nyomaték 75-80 Nm. Az elektromos rendszer 48 voltos az általában megszokott 36 volt helyett, az akkumulátor pedig 15 Ah kapacitású. Figyeljetek oda, mert létezik 10 Ah kapacitással szerelt darab, aminek jóval kisebb a hatótávja, mint ennek, igaz, cserében olcsóbb is. A cikk végén mind a két verzióhoz adok árat, linket és kuponkódot.
Amit mindenképpen ki kell emelnem, hogy az akkumulátor Samsung (21700 50E) cellákból van építve. Ezzel rögtön ki is fogtam a szelet azok vitorlájából, akik ragaszkodnak ahhoz, hogy csak a millió forintnál kezdődő a használható elektromos jármű, mert azokban megbízható az akkumulátor. Nos, ebben is az.
Az akkuhoz tartozik a gyári adatként megadott maximum 40-55 kilométer tisztán elektromos üzemmódban, és a 60-90 kilométer pedálos rásegítés esetén. A maximum emelkedő, amit megmászhatunk 30 fokos, ez is elég impresszív adat. A maximális sebesség 45 kilométer óránként.
A kiemelendő tételek közé tartozik a jármű műszere is, ami egy rendkívül pofás, színes kijelzős egységet takar, természetesen minden fontos adat kijelzésével.
Akkor most még néhány dolog, ami a kerékpár-robogó határmezsgyét képzik.
- Az első, hogy van hátsólámpa, ami a kínai elektromos bringák esetén finoman szólva sem megszokott.
- A második, hogy elől és hátul is van index (irányjelző), amit a kormányról kapcsolhatunk.
- A harmadik, hogy bazi nagy és bazi jó fényerű projektoros reflektor van felszerelve a megszokott kerékpáros első lámpák helyett.
- A negyedik, hogy BAZIBAZIBAZI jó sárvédőket kapunk, amik rossz időben, esőben is védeni fognak, vagyis nem úgy érünk be a munkahelyre, hogy a seggünktől a tarkónkig egy vastag fekete csík mutatja, hova verte a kerék a sarat meg a vizet.
- Az ötödik, hogy van egy nagyon komoly teherbírásúnak tűnő csomagtartó rugós rögzítővel. Nincs róla adat mennyit bír, de nem a megszokott max. 20 kilót elviselő drótvázat kapjuk.
Vannak teljesen megszokott dolgok is, mint az 5 fokozatú motoros rásegítés és a három közlekedési mód (elektromos, rásegítéses és tisztán pedálos). A gyártói adatok között feltüntetik a CE tanúsítvány meglétét, amit nem igazán tudok hova tenni, mert elektromos kerékpárként biztos nem felel meg semmilyen tanúsítványnak, hiszen, ahogy feljebb írtam, ez a cucc jóval erősebb, jóval gyorsabb, mint egy elektromos kerékpár. Persze lehet, hogy a mopedekre is kell a CE tanúsítvány, ezt nem tudom.
Az mondjuk tény, hogy a mopedek esetén vannak minimum követelmények, mint a fényvisszaverő a küllőkön (macskaszem), a pirosfényű hátsó lámpa és a megfelelő erősségű (fejből meg nem mondom milyen fényerejű) első lámpa. Minden más téves információ, vagyis a mopedekre nem kötelező a féklámpa és az index sem. Ha így nézzük, akkor a DRVETION AT20 túl is teljesíti az előírt minimum követelményeket.
Tapasztalatok
Hol is kezdjem. Mindig nehéz ez a kérdés, mert annyi mindenről kell írnom, vagy éppen azért, mert lényegében semmiről nem tudok írni. Ez a második szakasz áll fent a DRVETION AT20 esetén.
Vagyis mondjuk úgy, egyszerűen semmilyen rossz tapasztalatról sem tudok beszámolni a DRVETION AT20 esetén.
Van azonban egy csomó jó dolog. Kezdjük a hordozhatósággal! Ha összecsukjuk, akkor végre van alsó támasztó, amin megáll összecsukott állapotban, nem a lánckerék karistolja a földet. Van egy kényelmes hordozófül az üléscső tövében, ami tényleg pont a súlypont környékén van, így, amennyire csak lehet kényelmesen el lehet cipelni a 30 kilós szerkezetet. Persze csak ha muszáj, mert 30 kiló azért nem kevés.
A hordozófül tökéletes elhelyezése miatt könnyedén beemelhető egy autó csomagtartójába.
Annyi könnyebbség van, hogy az akku kiszedhető egy mozdulattal, van azon is fül, így azt vihetjük az egyik kezünkben, a másikban a bringa (vagyis robogó), így pedig már csak 25 kiló a kicsike.
Az ülés valami egész csodás. Jónéhány kilométert elgurulgattam a DRVETION AT20-szal, de egyetlen alkalommal sem éreztem, hogy az ülepem le akarna kérezkedni pihenni kicsit. Az üléshelyzet amúgy megegyezik a szokásos nagyméretű FAT-bike-oknál tapasztalttal. Vagyis megegyezne, ha ez nem egy robogó lenne.
Az a helyzet ugyanis, hogy ez egy robogó, és ránézésre is inkább már egy robogó, szóval ezen ülve már senki nem fog csodálkozva nézni ránk, ha nem tekerjük a pedált. Ami jó hír, hogy ha nem akarsz, neked sem kell már úgy tenni, mintha bringáznál, szóval engedd csak le az ülést egy kényelmes magasságba, tedd fel a lábad a pedálokra és húzd a gázt!
Semmiképp ne fáraszd magad a tekeréssel, felesleges!
Én is csak akkor tekertem kicsit, ha akkora emelkedő volt, hogy elkezdett lassulni a gép, amúgy hagytam hadd vigyen ki a világból az elektromos motor. A végsebesség amúgy alattam nem volt meg, a majd 100 kilómat nem tudta 45-re gyorsítani a motor, 37-39 között volt a vége, ami viszont szerintem bőven elegendő is.
Amúgy azt tapasztaltam, hogy nekem sokkal jobb volt az ötös helyett a hármas fokozatú rásegítés, mert ott is 36 kilométeres sebességig hajt a motor, vagyis alig vagyok lassabb, mint a maximum, viszont kevesebb elektron fogy az akkuból, vagyis azért a néhány kilométeres sebességért cserébe hosszabb az egy töltéssel megtehető táv.
Nálam a fékekkel nem volt gond, jól fogtak, nem is csikorogtak. Ezzel együtt, ahogy az előző 750 wattos bringánál, úgy itt is ez lenne az, amit lecserélnék. Nem mintha a mechanikus rossz lenne, egész egyszerűen csak annyira olcsón lehet Kínából komplett hidraulikus rendszerhez jutni, és a hidraulikus fék annyival jobban adagolható, hogy bőven megéri a csere.
Ahogy feljebb írtam, van a DRVETION AT20-on váltó is. A helyzet az, hogy az első indulásnál maximális sebességre kapcsoltam, aztán soha többet nem nyúltam hozzá, mert az elektromos hajtást használva semmilyen szerepe sincs. A néhány emelkedő esetén sem kellett kapcsolgatnom, mert a 750 wattos motor tol, mint egy hókotró.
Ha már a motor, meg a húzás, akkor meg kell említenem egy nagyon-nagyon fontos dolgot, ami a gázreakció.
Nagyon sok elektromos kerékpárnál nincs rögtön gázadásra lehetőség, csak, ha elértünk egy 5-6 kilométeres sebességet. Ráadás rossz, hogy nagyon sok elektromos kerékpárnál a gázkar lenyomását követő tizedmásodpercekben nem történik semmi. Ez azért rossz, mert ha egy kereszteződésnél el kell indulni, be kell haladni egy körforgalomba, miközben az autók között nincs félórás szünet, akkor kell a gyors gázreakció.
Nos, a DRVETION AT20 esetén ez meg van. Nem mondom, hogy az indulásnál rögtön rendelkezésre áll a csúcsnyomaték, de viszonylag hamar felépül, és olyan 30 kilométeres sebességig a gyorsulás kb. olyan, mint egy átlag benzines autó esetén, aminek nem toljuk ki a szemét, csak kényelmesen gyorsítunk (nézd meg a cikk elején a videót!).
Szóval a DRVETION AT20 a forgalomban teljesen jól megállja a helyét, főleg olyan környezetben, ahol mondjuk egy bedugult, csúcsforgalommal terhelt környezetben kell használnunk. Nyilván olyan úton, ahol az autók 70-80-90 kilométeres sebességgel húznak el mellettünk már nem annyira komfortos az utazás.
Mindenki kíváncsi a hatótávra. Sajnos nem sikerült jóidőt kifognom, hideg volt a teszt alatt végig. A videó készítésének napján konkrétan hózáporban fagytam rá az ülésre. Ezt azért írom, mert jó eséllyel a meleg nyári napokon többet is ki lehet hozni az akkumulátorból, mint nekem sikerült.
A tesztkör alatt egyetlen egyet sem tekertem a pedálon, csak és kizárólag az elektromos hajtás ment. A műszeregységen a feszültségjelző 10 egységéből 4 maradt meg, de emelkedőn haladva ez is inkább, már csak kettő volt. Jó tudni, hogy ezek a műszerek nem a kapacitást, hanem az akku feszültségét mutatják, így terhelés alatt kisebb értéket látunk, mint amikor megállunk a járművünkkel.
Nos, a lényeg az, hogy ebben a hideg időben, csak elektromos hajtást használva 26 kilométert tettem meg. Ezalatt fogyott a 10 egységből hat a kilométerórán, szóval szerintem egy 5-8 kilométernyi kakaó maradt még benne. Fontos, hogy közelítem a 100 kilót, szóval végeredményben nem rossz a mért érték.
Ha Te könnyebb vagy nálam és nem hózáporban használod, akkor a 40 kilométer nagyjából elérhetőnek tűnik tisztán elektromos módban.
Összegzés
Röviden. A DRVETION AT20 egy nagyon fasza kis elektromos robogó, egyszerűen imádom, kár, hogy nem fér el már a garázsomban!
Hosszabban. A DRVETION AT20 egy remek elektromos robogó, ami kényelmes, dinamikus, és szerintem jól is néz ki. Frankó reflektor elől, széles gumik, jó lengéscsillapítás és nagyon kényelmes ülés. Az üléspozíció is remek, a műszeregység is jól olvasható, és egészen szokatlan, hogy nem csak hasznos, hanem jól is néz ki a színes panel.
A indexek sárgák nem pirosok, ez is jó. A hátsó index lehetne kicsit határozottabb fényű, világosban azért nem látszik túl jól. Az első index jobb, de az meg nem villog, hanem futófénnyel jelez. Szóval ez sem százszázalékos. Szerencsére, ahogy írtam a mopedeknél az index nem követelmény, szóval maradjunk annyiban, hogy legalább van, legalább működik, de magam részéről azt ajánlom, hogy használd a karodat is irányjelzésre, abból baj nem lehet (vagy vegyél fillérekért erősebbet valamelyik kínai áruházból).
A DRVETION AT20 tehát nem kerékpár, hanem robogó, vagyis egészen pontosan egy segédmotoros kerékpár. Nem is akar másnak látszani, és véleményem szerint hibázik is az, aki kerékpárnak akarja eladni, mert nem az. Ez egy elektromos moped, és mindent tud, amit egy mopednek tudnia kell. Kényelmesen átvisz A-ból B-be, közben nem kell a pedált tekerned, nem vagy zajos és nem pöfögsz büdöset, szóval olyan helyekre is behajthatsz, ahova benzines pöfögővel nem. A közlekedésben, az úton az autók között is teljesen jól megállja a helyét.
Összességében tehát a DRVETION AT20 azoknak lesz jó választás, akik szeretnének egy strapabíró, nagyon jó akkumulátorral, erős, nyomatékos motorral, megfelelő hatótával rendelkező robogót, amit nem kell a benzinkútnál tankolni, amiben nem kell olajat meg gyertyát cserélni. Bedugod otthon a konnektorba, aztán hajrá, irány a bolt, a horgásztó vagy a munkahely. Kényelmesen, erőlködés, nyáron pedig izzadás nélkül.
Ahogy feljebb írtam valahol, a DRVETION AT20 két verzióban kapható, ezeknél az akkumulátor tér el. Az olcsóbbik kapacitása 10- a nagyobbiké 15 Ah. A kisebbik nagyjából 50 ezer forinttal olcsóbb. Ez kisebb távokra lesz megfelelő, illetve akkor, ha van lehetőséged például napközben, a munkahelyen tölti az akkumulátort.
A vásárláshoz a 10 Ah-ás verziónál a BG3a2fcd kuponkódot vedd igénybe(20 ezer forint kedvezményt ad), míg a 15 Ah-ás verziónál a BGDTAT2015 kuponkódot használd. Ezzel a kóddal kapsz ~63 ezer forint kedvezményt, így a moped ára 391 ezer forint lesz. További jó hír, hogy aki most áprilisban vásárolja meg a kerékpárt, az ajándékba kap egy 200 dollár értékű kerékpáros csomagot mellé, amiben a pumpától a kesztyűn át a biztonsági zárig minden van.
A két verziót az alábbi linkeken tudod megvásárolni, természetesen EU raktárból, gyors szállítás és további költségek nélkül, ingyenes szállítással:
DRVETION AT20 48 V 10 Ah
DRVETION AT20 48 V 15 Ah