Oldalunkon számos cikkben foglalkoztunk már játékosoknak szánt egerekkel. Mindig feltesszük a kérdést, milyennek kell lennie egy jó gamer egérnek. Most sem mulasztjuk el, hogy feltegyük ezt a kérdést, ráadásul egy olyan szempontot is figyelembe kell vennünk, amit amúgy nem szoktunk, ez pedig a régóta megválaszolatlan kérdés, melyik érzékelő jobb a játékosoknak, a hagyományos optikai vagy a lézer.
Elsőre persze a legtöbben rávágják, hogy egyértelműen a lézer, de ez nem biztos, hogy igaz. A két technológia alapvetően azonos elv szerint működik. Leegyszerűsítve képzeljük el, hogy egy fényképezőgép van az egér alján, ami sok-sok képet készít egymás után. Az elkészült felvételeket feldolgozza egy automata, ami a képek különbségéből számolja ki az egér elmozdulásának irányát és sebességét, vagyis magát a kétdimenziós mozgást, amit az egérrel végzünk.
A hagyományos optikai- és a lézeres érzékelő is így működik, ám mégis van különbség, ez pedig a fény, ami az optikai érzékelő alatti felületet megvilágítja. A hagyományos megoldásoknál használt LED és a lézer fénye eltér egymástól. Másképp világítja meg a felületet, másképp szóródik, másképp veri azt vissza az alant elterülő táj.
A hagyományos LED-es megvilágítás közel sem biztosít olyan éles képet, mint a lézeres megfelelője. A LED-es egerekhez illik valamilyen egérpadot használni, de legalábbis jól strukturált felületen mozgatni, mert ha nem így teszünk az egérmutató mozgása szaggatottá válik. A lézer ezzel szemben éles képet ad, így sokkal kisebb felületi egyenetlenségek is láthatóvá válnak az optika számára. Így lehetséges az, hogy a lézeres egereket fényes felületeken is használhatjuk, egyes típusait akár üvegen, tükrön is.
Jogosan teszitek fel a kérdést, ha ez így van, akkor miért nem egyértelműen jobb a lézeres megoldás. Igazából már leírtam a választ, legalábbis részben. Az egyik ok az, hogy egyes felületeken, például a játékosok számára készített egérpadokon, ahol megfelelően változatos a felület, az optikai megoldás kiegyensúlyozottabb, simább, de főképp finomabb mozgást tehet lehetővé, akkor legalábbis mindenképpen, ha alacsonyabb DPI értéket használunk. Magas DPI értéknél a mozgás gyorsul, ekkor viszont már szükség lehet a lézeres technológia által biztosított élesebb képre, hogy az egérmutató mozgása megfelelően sima maradjon.
A válasz tehát nyitott. Játékostól és játéktól függ, hogy ki melyik megoldást részesíti előnyben, az azonban biztos, hogy aki mind a két megoldást szívesen használja a különböző játékok miatt, megfelelően magasak az egérrel szemben támasztott követelményei, az nyugodtan vehetett két egeret. Eddig legalábbis így volt, de most itt van az Epic Gear Meduza és a hozzá tartozó Epic Gear Hybrid Pad, ami mindent megváltoztat.