Nyomatékos motor, erős fék, az utóbbi idők egyik legjobb rollere!
Nézd meg a rollert működés közben!
Bevezető
Ahogy előző roller bemutatómban jeleztem, nem vagyok egy nagy rolleres, inkább a kerékpárokat preferálom. Azonban az Eleglide S1 Plus kapcsán már érzem, miért is jó rollerrel közlekedni.
Az Eleglide új kétkerekűje ugyanis az utóbbi idők egyik legbarátságosabb rollere lett. Barátságosan, de határozottan gyorsul, barátságosan, de határozottan áll meg. Nem tépi le a fejünket, de nem akarunk átesni a kormányon sem, a futási komfortja pedig kiváló.
Szóval, ez a gép megfogott, ebből a cikkből pedig megtudjátok pontosan miért!
Az Eleglide S1 Plus esetén a kicsomagolásról és összeszerelésről nem tudok sokat írni, hiszen lényegében nem kell szerelni.
A teljesen sallang és csicsa mentes kartónból kiemeljük a rollert, felcsavarozzuk rá a gázkart is tartalmazó kijelzőt, aztán el is indulhatunk. Ám, mielőtt az indulásra sor kerül nézzük meg a specifikációt!
Papírforma
Ebben a fejezetben röviden összeszedem, hogy a gyári adatok mit ígérnek. Lássuk!
Az Eleglide S1 Plus egy nagyon új gépezet, alig néhány hete mutatták be hivatalosan. Alapvetően egy alsó-középkategóriás darab, legalábbis, ha a teljesítményt, végsebességet nézzük.
Az előző cikkemben szereplő KugooKirin S1 Pro kapcsán elmondtam, hogy a gép kicsi híján, várhatóan belefér abba a keretbe, amit még jogosítvány és kötelező biztosítás nélkül vezethetünk. Annál a gépnél a végsebesség volt problémás, mert a várható maximum 25 Km/ó helyett 30 Km/órát tudott.
Az Eleglide S1 Plus is csak majdnem fér bele, de ennél nem a végsebesség, hanem a teljesítmény lóg ki. Várhatóan, az új szabályozás 350 wattos felső határt húz, de az Eleglide 400 wattos. Viszont a végsebesség terén jók vagyunk, mert a szabályok szerint várható maximum 25 Km/óra lesz, ez a robogó viszont „csak” 24 Km/órát tud.
Ahogy általában, itt is több sebességfokozatot kapunk. Az egyes az ECO mód, itt 9 Km/óra a végsebesség. A második a normál mód, itt 18-, míg a harmadik sportmódban 24 kilométer óránként a legnagyobb elérhető sebesség.
Ahogy az várható, a sebességi fokozatok váltásával nem csak a végsebesség, hanem a gyorsulás mértéke is változik. ECO módban nagyon finoman, vigyázva gyorsulunk, míg a sportmódban combosabb teljesítményt kapunk. Ezáltal ez a roller is ajánlható teljesen kezdőknek, hiszen a 9 kilométer per órás sebesség és a finom gyorsulás nem lesz se ijesztő, se veszélyes.
A sebességgel és a biztonsággal függ össze, hogy alaphelyzetben, álló helyzetből a roller nem indul el gázadásra. Ez is hasznos a kezdőknek, nem szalad ki alóluk a gép. Ahhoz, hogy az elektromos hajtás bekapcsoljon kell egy kis lökés a lábunkkal. Ez a gyakorlatban 3 kilométer per órás sebességet jelent. Ha ezt elérjük, akkor indul be a motor.
Ha már gyakorlott vagy, lesz mód ennek megváltoztatására, de erről majd kicsit később írok!
Még mindig a sebesség és a biztonság kapcsán megemlítem, hogy ez a roller bizony elég nagy, 10 colos kerekeket kapott, amiken ráadásul nem tömör, hanem ballonos gumi található. Ez rossz azért, mert, mint minden ballonos kerék képes defektet kapni, de jó azért, mert könnyedén át tudunk siklani vele a kisebb úthibákon.
Méretek terén ez a roller valahol a középmezőnyben helyezkedik el. Kinyitva 115 x 54 x 118 centiméteres, becsukva 106 x 19 x 38 centi. Most elgondolkozhattok azon, hogy becsukva miért lesz rövidebb és keskenyebb. A magasság nyilvánvaló, hiszen lecsukjuk a kormányt.
Nos, a válasz egyszerű. A hossza azért lesz kisebb, mert az első kerék a becsukásnál felhajtódik, így csökken a hossz. A szélesség azért lesz kevesebb, mert az 54 centi a legszélesebb pont, a kormány két vége között mérhető. Viszont, a kormányszarvak is lecsukhatók, így a legszélesebb pontnál így 19 centi lesz csak.
Az összecsukáshoz illik, hogy ennek a rollernek a kormánymagassága is állítható. A legalsó pont 94- a legmagasabb 118 centiméter. Fontos még az is, hogy természetesen van kitámasztó is, aminek segtségével parkolásnál nem fog felborulni a szerkezet.
Fontos adatok még az elektromos rendszer és a megtehető hatótáv. Nos, az Eleglide S1 Plus 36 voltos, 450 wattos rendszert kapott, az akkumulátor kapacitása 12,5 Ah. A töltést természetesen 230 voltról végezhetjük, mégpedig 2 wattal. A teljes feltöltéshez 6-7 órára van szükség, egy töltéssel pedig 45 kilométert tehetünk meg.
Ez utóbbi értékhez jó tudni, hogy ez sima úton, 70 kilós utassal értendő. Szóval, ha Te nehezebb vagy, esetleg dimbes-dombos a környék, akkor ez az érték lazán feleződni is tud. Ez sem kevés, mert pl. Pesten munkába járni Kelenföld-Óbuda viszonylatra is elegendő, aztán napközben a munkahelyen fel lehet tölteni, és lehet vele repeszteni hazáig.
A ballonos gumiról, és a hátsó tárcsafékről már szóltam. Motorfék, így energia visszatáplálás sincs, a tárcsafékben kell bíznunk.
Végére a kijelző, illetve a kezelőszervek.
Kapunk egy kulcsos kapcsolót, amivel áramtalanítani tudjuk a rollert. Emellé kapunk egy töltöttségjelzőt (akkufeszültség), és kapjuk a fő fűszert, aminek az oldalából áll ki a gázkar. A műszer kijelzőjén látjuk a sebességünket, látjuk a sebességfokozatot, illetve a gombokkal váltva láthatjuk a teljes megtett távolságot, a bekapcsolástól eltelt időt. Vannak még egyéb (rejtett) funkciók, de erről majd a használatnál szólok!
Ugorjunk is neki, lássuk mi tetszett, és mi nem tetszett!
Tapasztalatok
Mi nem tetszik?
Az első és legfontosabb, hogy a többi olcsó rollerhez hasonlóan ennél sem tüntetnek fel vízállóságot. Alapvetően kellene, hogy legyen, a megszokott motorvezérlő házat találjuk benne, amit ezer kínai elektromos járműben, emiatt tudom, hogy annak a háza vízmentes. Oké, nem fogja kibírni egy méter mélyen fél órán keresztül, de azért a fröccsenő víz nem folyik bele.
Ugyan ez a helyzet az akkupakkal is, elméletileg az is vízmentes.
Én mindenképpen azt javaslom, hogy ha szeretnéd esőben használni, akkor vízmentesítsd, ha már a gyárban nem tették meg. Szerencsére a platni könnyen lecsavarozható, alatta vannak az elektromos cuccok, szóval ahhoz, hogy a rollered vízálló legyen elegendő a töltőcsatlakozó környékét, és a platni alját, körben a csavaroknál leszigetelni.
De ne hallgasstok rám, nézzétek mag magatok is, hátha valami rejtett nyílást nem vettem észre.
Szóval ez a vízállóság, vagy pontosabban annak a hiánya nem tetszik, de legalább könnyen és olcsón orvosolható. Hacsak emiatt nem vennéd meg, akkor gondolkozz el a dolgon, ezen az áron bármit veszel, mind ilyen lesz.
A másik, ami nem tetszik a slusszkulcs. Ezzel áramtalanítani lehet a rollert, de minek… Ez egy roller, ha nem lakatolod le, kötöd ki elviszik, ha van benne áram, ha nincs. Szóval ez védelemnek édes kevés, akkor meg minek?
A harmadik, hogy a kormányrúd zárása egy picit lötyögős. Ezt a pici játékot a zsanér okozza, amin lecsukjuk, kinyitjuk a kormányrudat. Megnéztem, tök jó anyagokból van építve, a szerkezet is megfelelő, szóval eltörni nem fog, szétesni sem fog, csak lehetne egy picit precízebb.
Mi tetszik?
Kezdjük talán a motorral! Így hirtelen a legkönnyebben a múltkori Kugoo rollerrel tudom összehasonlítani, ami 350 wattos volt, szemben az Eleglide 400 wattjával. Érzetre a Kugoo gyorsabban szedte a lábát, a végsebesség is magasabb volt.
Viszont, az Eleglide S1 Plus esetén van mód a végsebesség korlátozására, ami elvben kioldható a titkos menüből. Igaz, a dolognak semmi értelme, még lejtőn sem sikerült 27 Km/óránál gyorsabban haladnom vele. Persze biztos van az a lejtő, amin lehet…
Azt határozottan állíthatom, hogy az Eleglide, ha nem is egy terep roller, azért füves, kicsit hepehupás talajon is képes (lassan) haladni, míg a Kugoo ezt nem annyira tudta.
A haladás komfortját nagyban segíti a kerékméret (10 col) és a ballonos gumik. Ezen a rolleren, szemben a Kugoo-val, csak elől van lengéscsillapítás, mégis nagyságrendekkel komfortosabbnak hat, mint az. Ez egyértelműen az abroncsoknak köszönhető.
A gyártó szerint 20 fokos emelkedővel tud megküzdeni a járgány. Ez kb. akkor lehet igaz, mint megtehető 45 kilométeres hatótáv, vagyis, ha nem vagy nehezebb, mint 70 kiló. Máskülönben a 12-15 fokos emelkedő leküzdése a reális. Azért ebben is sokkal jobb, mint a múltkori Kugoo, azon az emelkedőn, amin az elvérzett, ez, ha nem is vidáman, de felgurult.
Ha már annyit emlegetem eddig a titkos menüt, beszéljünk a fedélzeti komputerről kicsit!
Ezen az egységen találunk két gombot és egy nagy kijelzőt. Feljebb már írtam, hogy a kijelzőn mi jelenik meg alapértelmezetten. Van azonban itt egy eldugott menü is, pont úgy, mint az ADO bringáin. Ezt úgy tudjuk előcsalni, hogy a két gombot egyszerre nyomva tartjuk. Így bejutunk a menübe, ahol a következő dolgokat tudjuk állítani:
- P02 – 0: Km/ó, 1: Mérföld/óra
- P04 – Alvóüzemmód bekapcsolásának ideje, 0 kikapcsolva, 1-60 között percben megadott érték
- P06 – Kerékátmérő: Ne piszkáld
- P07 – Mágnesek száma: Ne piszkáld
- P09 – Azonnali indulás 0: bekapcsolva, 1: kikapcsolva
- P12 – Induló nyomaték 0-5
- P15 – Sebességkorlát beállítása (max sebesség): 0-100
- P16 – Tempomat: 0 kikapcsolva, 1 bekapcsolva
- P99 – Reset
Menjünk végig a pontokon!
- Az egyes pont érthető, nem kell magyarázat. A négyes pont sem túl bonyolult, a beállított idő után a kerékpár automatikusan kikapcsol. A hatos és hetes beállítást ne állítsd el!
- Az első érdekesség a kilences pont. Alapértelmezetten, ahogy írtam, a kerékpár nem indul el magától, be kell lökni, ezután lesz csak forgatónyomaték a keréken. Ez egy biztonsági beállítás, amit itt kikapcsolhatunk. Ha így teszünk, akkor a gázkar meghúzásával a roller nulláról elindul magától. Szokni kell, gyakorlottabbaknak szerintem érdemes bekapcsolni, ha kezdő vagy, esetleg az egyensúlyérzéked nincs a topon, akkor inkább maradjon a gyári beállítás!
- A P12 az induló nyomaték beálltása, vagyis azt tudjuk itt beállítani, hogy mekkora nyomatékot adjon le a motor amikor meghúzzuk a gázkart. Ez gyárilag ötre, vagyis a maximumra van állítva, így ezen csak finomítani tudunk, ha úgy éreznénk túl hirtelen indul meg a gépezet.
- P15 – Itt a maximális sebességet állíthatjuk, amíg a rásegítés működni fog. Attól, hogy 100-ra állítod még nem lesz a roller végsebessége 100 Km/óra. Amúgy gyárilag 100 a beállított érték, szóval ezt is csak akkor állítsd, ha valamiért le akarod szabályozni a gyári maximumot. Mondjuk nem szeretnéd, ha kezdőként a párod vagy a gyereked perecelne egyet.
- A P16 egy hasznos beállítás, itt tudjuk a tempomatot bekapcsolni. Ez lényegében úgy működik, ahogy azt várod. Ha a gázkart 5 másodpercig egy pozícióban tartod, akkor a tempomat bekapcsol és tartja a sebességet. Fékre kikapcsol. Ez gyárilag nincs bekapcsolva, de érdemes, mert tényleg jó dolog!
- A P99 megint egyszerű, itt lehet alapbeállításra tenni mindent. Nem néztem meg, hogy az alapbeállítás és a gyári beállítás azonos-e, például a mágnesek száma, stb. tekintetében, így, mielőtt elkezditek állítgatni a dolgokat, javaslom hogy írjátok fel mi mire volt gyárilag állítva!
Na, máris elárultam egy csomó érdekes dolgot, de arról még nem beszéltem, hogy milyen ezzel a rollerrel közlekedni.
Ha egy szóban kéne elmondanom, akkor azt mondanám jó! A három szóban, akkor azt mondanám, nagyon, nagyon jó!
A legfontosabb, hogy ez a roller hátul hajt, vagyis hátul van a motor. De nem csak a motor van hátul, hanem a fék is. Ezáltal nagyon kényelmes, és biztonságos érzés a használata. Gyorsításnál nem akarsz leesni, fékezésnél nem akarsz átesni a kormányon. Utóbbi esetben nem kezd előre dőlni a roller, sőt, inkább a hátsó gumi ül össze egy kicsit.
A gyártó kiemeli, hogy a platni, amin állunk hosszú és széles. Nos, ezzel nem túloz. Persze vannak nagy, sokezer wattos tereprollerek, amik ennél is robosztusabbak, de alapvetően az Eleglide S1 Plusz platnija pont elég széles, és a majd 43 lábaim több mint kényelmesen elférnek rajta. A tippelnem kéne, akkor a 46-47-es lábak is el fognak könnyedén férni.
Ráadásként ez a platni be van vonva egy csiszolóvászon szerű anyaggal, amitől egyszerűen képtelenég, hogy a lábad lecsússzon róla.
Próbáltam már néhány rollert az elmúlt években, de komolyan mondom, az Eleglide S1 Plus komfortjához nem sok minden ér fel.
Természetesen kipróbáltam kemény burkolaton, aszfalton, térkövön is, vagyis városi körülmények között, és kipróbáltam terepen is.
Előbbi esetben nyilván nem lehet, és nincs is semmi probléma. Ahogy írtam már, ez a roller akkor is megfelelő lesz, ha nem tökéletes az út minősége, a nagyobb kerekek és a balonos gumik egész jól eltüntetik a kisebb úthibákat.
Számomra a terepes képesség volt inkább meglepő. Már közepes minőségű erdei úton is vígan el lehet vele gurulgatni, a kiálló kisebb gyökerek, kövek nem jelentenek akadályt. A 400 wattos teljesítmény sajnos itt is korlát, legalábbis abból a szempontból, hogy hegyet nem fogunk mászni.
Talán még annyi, hogy a mostani őszi, avaros, taknyos időben oda kellet figyelni, mert nem terepgumik vannak a járgányon, és a fékezett kerék hajlamos a megcsúszásra.
Szóval a közlekedéssel kapcsolatban a lényeg, hogy városban, parkokban, esetleg inkább sík vidéki, erdei utakon is jól használható az Eleglide S1 Plus, de inkább a nyugis, nézelődős gurulásra, mintsem őrültködésre számíthatsz.
Nekem nagyon bejön az is, hogy a gyártó felszerelt egy külön feszültség visszajelzőt a kormányra. Van ugyan a komputer menüjében is ilyen pont, szóval láthatjuk az aktuális feszültséget, de ehhez a nyomkodni kell a Mode gombot. Na most, nyomkodja menet közben, akinek hat anyja van, én nem akarok pofára esni. Viszont, a másik kijelző mindig látszik, így látom mennyi szufla van még az akksiban!
Nagyon tetszik még az is, hogy a komputer alján találunk egy USB A csatlakozót. Ki fogjátok találni, igen, ezzel tudjuk tölteni pl. a telefonunkat. Ehhez persze kell egy telefontartót szerelni a kormányra, de ez nem egy óriási költség, vegyetek egyet és még navigációtok is lesz!
Kiknek ajánlom a megvásárlását?
A maximális terhelhetőség 120 kiló, a kormány maximális magasság 118 centi, szóval, ha testalkatot kell néznünk, akkor testesebb, magasabb hölgyeknek és uraknak is alkalmas lesz a napi munkába járásra.
Alapvetően városi közlekedésre van kitalálva, de nem ijed meg egy könnyed tereptől vagy rosszabb minőségű aszfalttól sem. Persze a 10 colos keréktől ez még nem lesz egy MTB kerékpár, szóval a nagy lyukakban ezzel is pofára fogsz esni, mint minden rollerrel. Ám, még így is ezerrel jobb, mint egy tömör kerekes darab.
A felfújt guminak ugyanakkor hátránya, hogy ki tud lyukadni. Persze nem kell emiatt rettegésben élni, de nem árt, ha a hátizsákban mindig ott van egy pici defektjavító. Nem nagyon ezek a palackok, súlyuk sincs, szóval, csak hogy nyugodt legyél, vegyél egyet a roller mellé!
Kisebb dombokon még felmegy, de a Szabadsághegyre, Budán már ne akarj ezzel felgurulni, nem fog sikerülni.
Összefoglalva. Ajánlom mindenkinek, aki közösségi közlekedés helyett keres alternatívát, de aki esetenként azért fel akarna szállni vele egy buszra, villamosra, vonatra. Tényleg kicsire csukható, a 20 kiló alatti tömeg pedig még megemelhető komolyabb megerőltetés nélkül is.
A megtehető hatótáv miatt jó hasznát veheted, ha az agglomerációból ingázol, és autóval csak a P+R parkolóig szeretnél menni. Kisebb autók csomagtartójában is elfér, így csak előkapod, felpattansz és mész is a dolgodra.
Ajánlom kezdőknek és haladóknak, mindenkinek, aki nem az adrenalin löketet keresi. Hihetetlen nyugodt, mégis tempós haladás érhető el vele, mindenféle rettegés tenyér izzadás nélkül. Szóval igazi hűséges öszvéred lesz, ha megveszed!
Összegzés
Remélem mindent leírtam. Azt mindenképpen el szerettem volna mondani, hogy tényleg az utóbbi évek egyik, de lehet, hogy legjobb rollerje, legalábbis ebben a 350-400 wattos kategóriában.
Szerencsére az ára sem magas, hiszen a NNNINFLUENCER300 kuponkóddal 120 500 forintért megvehetjük. EU raktárból jön, szállítási díj nincs, vámkezeléssel sem kell foglalkoznod, az ár pedig természetesen tartalmazza az áfát.
Fontos, hogy 1883 forintért vásárolhatsz EU-s visszaküldési lehetőséget is, így javíthatatlan hiba esetén nem Kínába, csak abba a raktárba kell visszaküldened, ahonnan vetted.
Ha megtetszett, akkor itt megtalálod:
Eleglide S1 Plus elektromos roller