A távmunka elterjedése világméretű trend: a feltörekvő piacokon minden negyedik, és még nemzetközi átlagban is minden hatodik (17%) alkalmazott dolgozik otthonról, de legalábbis irodán kívüli helyről.
Magyarországon ugyanakkor csak a foglalkoztatottak három százalékának adott ez a lehetőség. Az alacsony hazai elterjedtség különösen meglepő annak fényében, hogy itthon is 74 százalék tartja hatékonyabbnak az otthoni munkát. Sőt, a megkérdezettek fele (51%) szerint kevesebb stresszel jár, már csak a lakóhely és a munkahely közti utazás miatt is.
„Ma a vállalkozások többsége infrastrukturálisan sem felkészült még arra, hogy otthoni elérést biztosítson munkatársainak. A folyamatos munkavégzéshez ugyanis nem elegendő egy email hozzáférés engedélyezése, olyan informatikai háttérre van szükség, amely az irodaival egyenértékű munkafeltételeket garantál. Mi olyan megoldásokat kínálunk a vállalatok számára, amelyek lehetővé teszik, hogy egyrészt optimalizálják a telephelyek közötti működést, másrészt bekapcsolják a vállalat vérkeringésébe a távolról dolgozó kollégákat is” – mondta Strelisky Ádám, az ACE Telecom ügyvezetője.
Szigetszerű működés
A vállalkozások IT infrastruktúráját vizsgálva rendszerint – ma már elavultnak számító – ADSL vagy más, többnyire aszimmetrikus sávszélességű internetkapcsolat jellemző. Ez komoly korlátokat szab a telephelyek közti online kommunikációban, és így az ehhez informatikai szempontból hasonló távmunkában is. A különböző telephelyek ráadásul nem érnek el közös alkalmazásokat, eszközöket, például távolról nem tudják használni a számlázási rendszert, vagy nem küldhetnek dokumentumokat az irodai nyomtatóra. A közös tárhelyek használata is egy-egy irodaépületre korlátozódik, amelyek csak az ott dolgozókat kapcsolják össze, így a telephelyek egymástól elszigeteltek. Hasonló a helyzet a telefonos kommunikáció terén, irodánként más-más, gyakran még hagyományos PBX alközpontot tartanak fent, ami miatt szinte elképzelhetetlen, hogy különböző telephelyek munkatársai, vagy akár az otthonról dolgozó kollégák mellékek hívásával, azaz gyakorlatilag díjmentesen kereshessék egymást. A helyzetet tovább nehezíti a telephelyenként gyakran eltérő internet- és telefonszolgáltató.
I. lépés: A külső hálózat – Stabil, megbízható minőségű és sávszélességű internet hozzáférés kiépítése
Ez ideális esetben bérelt vonali, de legalább fél bérelt vonali szolgáltatást jelent a központban és a telephelyeken. Ilyenek az ACE Telecom vállalati, bérelt vonali internet szolgáltatásai (DataCargo, MetroLink). További biztonságot és magasabb fokú rendelkezésre állást nyújthat egy tartalék vonal bekötése, mely az elsődleges kapcsolat kiesésekor azonnal biztosítja a folyamatos internet elérést. A munkavállalók számára a lakossági ZeroLine jelenthet megoldást, szimmetrikus sávszélességgel és magas fokú rendelkezésre állással. A munkatársak otthoni internet hozzáféréseihez olyan eszközre van szükség, amely előre konfigurált és plug&play módon beüzemelhető, ezáltal a kifelé irányuló hálózat már maga a céges belső hálózat (VPN).
II. lépés: A belső hálózat – Virtualizáció és VPN
A hálózati meghajtókat és a közös alkalmazásokat futtató berendezéseket szervertermi körülmények között működő berendezéseken virtualizált formában érdemes használni. Távmunka esetén különösen fontos, hogy a távolról elérendő eszközök és alkalmazások biztonságos helyen üzemeljenek. A közös használatú eszközökhöz és alkalmazásokhoz szükséges virtuális szerverhoszting, virtuális drive vagy akár fizikai szerverhoszting szolgáltatások szintén megtalálhatók az ACE Telecom portfóliójában. A céges belső hálózat (VPN) létrehozására és az otthoni internetelérés kapcsán szükséges VLAN megoldására a vállalat szintén felkészült, és nagy tapasztalattal rendelkezik a területen.
III. lépés: Közös kommunikációs hálózat – IP alapokon, akár virtualizálva
A vállalati kommunikáció terén ajánlott rugalmasan bővíthető IP alközpont alkalmazása, amelyre egy-egy újabb mellék felvétele nem jelent nehézséget, távoli felhasználó (munkatársak otthoni, vagy egyéb telephelyek mellékei) esetén sem. Az ACE Telecom VoiceNet szolgáltatása megoldást jelent a kommunikáció egyszerűbbé és költséghatékonyabbá tételére virtuális, vagy akár fizikai IP telefonközpontokkal és IP telefon készülékekkel.
„Magyarországon a nemzetközi átlaghoz hasonlóan 37 százalék dolgozna szívesen teljes munkaidőben távmunkásként. A munkáltatók fő kételyei a munkaidő ellenőrizhetősége, és a vállalat által fizetett otthoni internetkapcsolat célszerű felhasználása. Ezekre megnyugtató választ jelentenek a munkaidő ellenőrzése szolgáló informatikai eszközök, a be- és kilogolás időpontjának rögzítése, vagy akár a hálózati forgalom logolása” – foglalta össze Dr. Forgács Tamás, a Magyar Távmunka Szövetség elnöke.
Forrás: acetelecom.hu