A Cycplus M1 kerékpáros komputer és Cycplus C3 szenzor megmutatja merre jártál és milyen teljesítményt nyújtottál!
Nézd meg a Cycplus M1 + Cycplus C3 kerékpáros cuccokról készült videómat is, ha tetszett iratkozz is fel csatornámra!
RÖVIDEN
Mi ez?Cycplus M1 egy költséghatékony GPS-alapú kerékpáros komputer, nagy 2,9 colos kijelzővel és Garmin-kompatibilis rögzítéssel.
Mit tud?ANT+ protokollon keresztül megjeleníti és rögzíti a sebességet, távolságot, magasságot, pulzust, pedálfordulatot és teljesítményt, 30+ órás akkumulátor-üzemidővel.
Mibe kerül?Körülbelül 30 dollárért (~11 000 Ft) kapható, ami töredéke a nagy márkák hasonló funkcionalitást nyújtó termékei árának.
Kinek jó?Ideális kezdő vagy hobbi kerékpárosoknak, akik szeretnék nyomon követni teljesítményüket és rögzíteni útvonalaikat Strava-ra, de nem igénylik a prémium készülékek teljes funkcionalitását.
Cycplus M1: Megfizethető GPS a modern kerékpárosoknak
A kerékpáros komputerek világa hosszú ideje két markáns kategóriára oszlott: léteztek az egyszerű, vezetékes vagy vezeték nélküli sebességmérők, amelyek alapvető funkciókat kínáltak megfizethető áron, és léteztek a prémium GPS-alapú eszközök, amelyek rendkívül pontosak és sokoldalúak, ám borsos áruk sokakat elriasztott. Ez a szakadék évekig meghatározta a piacot, azonban az utóbbi időben olyan eszközök jelentek meg, amelyek igyekeznek betölteni a köztes űrt. A Cycplus M1 pontosan egy ilyen köztes megoldást kínál: GPS pontosságot és ANT+ kapcsolódási lehetőségeket olyan áron, ami mindössze töredéke a nagy nevek által kínált eszközökének.
Szerintem érthető, hogy ki kellett próbálnom, hiszen tavaly ősz óta megtettem egy kevés kilométert a kínai karbon bringám nyergében, és csodák csodája kiderült, hogy a kerékpározás jót tesz az egészségemnek.
A kerékpáros adatrögzítés az elmúlt évtizedben komoly fejlődésen ment keresztül. Míg korábban a kerékpárosok legfeljebb a sebességüket, a megtett távolságot és néhány alapvető adatot követhettek nyomon, ma már a pulzusszámtól kezdve a teljesítményen át egészen a részletes GPS nyomvonalakig mindent lehet rögzíteni. Ugyanakkor a Garmin, Wahoo vagy Bryton készülékek a több száz eurós árcédula miatt sokak számára elérhetetlen luxus marad.
A Kínából érkező Cycplus márka egy olyan megoldást kínál, amely jelentősen alákínál a nagy neveknek, anélkül, hogy a legfontosabb funkciókat feláldozná. A Cycplus M1 GPS kerékpáros komputer különösen figyelemreméltó ár-érték aránnyal rendelkezik, amely a mai napig ritkaság a piacon. Meglepően nagy, 2,9 colos kijelzővel büszkélkedik, amely jól látható napfényben is, és támogatja az ANT+ protokollt, így különféle szenzorokhoz, például pulzusmérőhöz, pedálfordulat- és teljesítménymérőhöz is csatlakoztatható.
A Cycplus viszonylag új márka, de termékei egyre nagyobb figyelmet kapnak a kerékpáros közösségekben, különösen azok körében, akik nem akarnak vagyonokat költeni egy kerékpáros GPS-re, ugyanakkor szeretnék a modern technológia előnyeit élvezni. Az M1 modell a vállalat egyik legnépszerűbb terméke, amely kifejezetten azoknak szól, akik megbízható, vezeték nélküli GPS-t keresnek, anélkül, hogy mélyen a zsebükbe kellene nyúlniuk.
A Cycplus célja egyértelműen az, hogy elérhetővé tegye a GPS alapú kerékpáros komputereket a szélesebb tömegek számára, akik eddig csak a hagyományos, egyszerűbb eszközöket engedhették meg maguknak. De vajon milyen kompromisszumokat kellett kötni a kedvező ár érdekében? Valóban megbízható és pontos a GPS nyomkövetés? Elegendő-e a funkcionalitás egy komolyabb kerékpáros számára is? Ezekre a kérdésekre keressük a választ tesztünkben, ahol alaposan megvizsgáljuk, mit tud és mit nem a Cycplus M1 GPS kerékpáros komputer.
Cycplus M1: Meglepően nagy kijelző és Garmin kompatibilis rögzítés
Az első pillantásra a Cycplus M1 rögtön felkelti a figyelmet szokatlanul nagy méretű kijelzőjével, amely 2,9 colos átmérőjével még a prémium kategóriás készülékek között is kiemelkedőnek számít – nagyobb, mint például a Garmin Edge 830 vagy a Wahoo ELEMNT Roam kijelzője. A készülék fizikai méretei 90 x 53 x 20 mm, ami kellően kompakt ahhoz, hogy ne foglaljon el túl nagy helyet a kormányon, ugyanakkor elég nagy ahhoz, hogy a kijelzett adatok jól láthatóak legyenek akár menet közben is, még nekem is, akinek sajnos az olvasáshoz már szemüvegre van szükségem. A mért tömege a gyártói adat szerint 77,5 g, ami szintén kedvező, nem terheli feleslegesen a kerékpárt.
A kijelző egy monokróm LCD panel, amely nem érintőképernyős, viszont rendkívül jól látható – különösen napfényben, ami a kerékpáros használat szempontjából kulcsfontosságú. A képernyő matt felületű, így a tükröződések nem zavarják a leolvasást, bár az tény, hogy ritkán, bizonyos szögekből nézve a napfény visszaverődik a felületről. A kijelző automatikus háttérvilágítással rendelkezik, amely az időzóna beállításától függően délután 18:00 és reggel 9:00 óra között automatikusan bekapcsol, így gyenge fényviszonyok között is jól leolvasható marad.
A Cycplus M1 kezelőfelülete három nyomógombra épül, amelyek a készülék alsó szélén helyezkednek el. A gombok jól elkülöníthetők, és határozott nyomásponttal rendelkeznek, bár érzésem szerint kicsit erőteljesebb kattanó érzés jó lett volna. Minden gomb kettős funkcióval bír: a rövid és a hosszú megnyomás különböző műveleteket eredményez. A bal gomb rövid megnyomásával indítható vagy szüneteltethető a rögzítés, hosszan nyomva pedig ki-be kapcsolható a készülék. A középső gomb rövid nyomásra köröket rögzít, hosszú nyomásra pedig elmenti az aktuális menetrögzítést. A jobb gomb rövid megnyomásával lehet váltogatni a különböző adatképernyők között, hosszan nyomva pedig a beállítások menübe lehet belépni.
Az M1 hátuljának legfontosabb eleme a Garmin stílusú negyed-fordulatú rögzítési rendszer, amely nagy előnyt jelent, hiszen kompatibilis a rendkívül népszerű Garmin tartókkal és a kerékpáros piacon elterjedt harmadik féltől származó rögzítési megoldásokkal is. Ez azt jelenti, hogy ha már rendelkezünk Garmin-kompatibilis kormányelőtét vagy egyéb tartóval, azt minden további nélkül használhatjuk a Cycplus M1-gyel is. A csomagban egyébként megtalálható egy egyszerű, O-gyűrűs kormányrögzítő konzol is, de a gyártónál opcionálisan elérhető a Cycplus Z2 kormányelőtét tartó is, amely kifejezetten az M1-hez lett tervezve.
A készülék töltését Type-C csatlakozó teszi lehetővé, amely a készülék hátoldalán található, egy gumifedéllel védett nyílás alatt. Ez a megoldás hozzájárul az IPX6 vízállósági minősítéshez, ami azt jelenti, hogy az M1 esőben is használható. Ez egyben azt is jelenti, hogy teljes vízbe merítést nem visel el, így nyugodtan mondhatom, hogy bár biciklikre gyártják, az tuti biztos, hogy nem vizibiciklikre. A gyártó 1100-1200 mAh kapacitású akkumulátort épített a készülékbe, ami kiemelkedően hosszú, 30-35 órás üzemidőt biztosít, viszont a teljes feltöltés némileg hosszadalmas, megközelítőleg 3,5 órát vesz igénybe. Ez akkor jelent gondot, ha mennél bringázni, és indulás előtt jössz rá, hogy elfelejtetted a kütyüt feltölteni.
A készülék külseje összességében minőségi, kompakt benyomást kelt, különösen a kategóriájában. A fekete műanyag burkolat tartósnak tűnik, a műanyag minősége is jó, a gombok is jól használhatók. Figyelemreméltó, hogy a készülék mérete és különösen a kijelző nagysága messze felülmúlja az árkategóriájában megszokottat, ami a kerékpárosok körében rendkívül népszerű tulajdonság, különösen az idősebb vagy gyengébb látású felhasználók számára, mint amilyen én is vagyok.
A külső és a fejezetben leírt képességek kapcsán talán egy negatívumot tudok említeni, még pedig azt, hogy sajnos nincs lehetőség a háttérvilágítás manuális kikapcsolására, ami az akkumulátor élettartamát csökkentheti, különösen a korai reggeli vagy késő esti órákban történő használat során. Szerintem ez legyen a legnagyobb probléma!
Cycplus M1: GPS-től az ANT+ szenzorokig
A Cycplus M1 kerékpáros komputer műszaki specifikációi a készülék ár-érték arányához képest meglepően gazdagok. A rendszer lelke egy svájci gyártmányú GPS chip, amely a globális műholdas helymeghatározást biztosítja. A készülék nem csak a GPS rendszert támogatja, hanem a GLONASS, Galileo és BeiDou műholdas navigációs rendszerekkel is kompatibilis, ami jelentősen növeli a helymeghatározás pontosságát és sebességét még nehezebb körülmények között (például erdős területeken vagy városi környezetben) is.
A kommunikációs képességek terén a Cycplus M1 kettős megoldást kínál: egyfelől ANT+ protokollt használ a különböző kerékpáros szenzorokkal való kommunikációra, másrészt Bluetooth 5.0 kapcsolaton keresztül csatlakozik az okostelefonokhoz. Az ANT+ protokoll révén a készülék képes együttműködni a pedálfordulat-mérőkkel, sebességmérőkkel, pulzusmérőkkel és teljesítménymérőkkel is. Ha opcionális pedálfordulat-érzékelőt csatlakoztatunk, akkor a készülék pontosan mérheti a pedálfordulatok számát percenként, míg a pulzusmérővel a szívritmus is nyomon követhető. Teljesítménymérő csatlakoztatásával pedig a leadott wattokat is figyelemmel kísérheti a kerékpáros, ami a komoly edzéstervet követő sportolók számára lehet különösen hasznos.
Az adatrögzítés és -tárolás szempontjából a Cycplus M1 összesen 150 órányi edzésadat eltárolására képes a belső memóriájában. A készülék másodpercenként rögzíti a megtett útvonal GPS koordinátáit, és a teljes útvonalat FIT formátumban tárolja, ami a kerékpáros alkalmazások által leggyakrabban használt fájlformátum. A FIT fájlok később átvihetők a CycplusFitt vagy a XOSS alkalmazásba, és onnan különböző platformokra, mint például a Strava vagy a Training Peaks. Amikor a memória megtelik, a komputer automatikusan felülírja a legrégebbi adatokat, időrendi sorrendben.
A Cycplus M1 komputeren használható funkciók listája meglehetősen gazdag. Mutatja a pillanatnyi sebességet, átlagsebességet, maximális sebességet, a megtett távolságot, teljes távolságot, magasságot, emelkedési százalékot, a megtett emelkedés mértékét, köridőt, mozgásban töltött időt, teljes kerékpározási időt, az aktuális időt, a hőmérsékletet, és rendelkezik automatikus start/stop funkcióval. Az ANT+ szenzorok csatlakoztatásával további funkciók válnak elérhetővé, mint a pedálfordulat, pulzus és teljesítmény mérése. A készülék automatikusan szünetelteti a rögzítést, amikor a kerékpáros megáll, egyedül a rögzítés kezdetét manuálisan kell elindítani.
Feljebb már írtam, hogy a Cycplus M1 energiaellátását egy nagyméretű, 1100-1200 mAh kapacitású akkumulátor biztosítja, ami kiemelkedően hosszú, 30-35 órás üzemidőt tesz lehetővé aktív GPS használat mellett is. Ez lényegesen hosszabb, mint amit a legtöbb drágább kerékpáros komputer kínál. Feljebb már írtam, de nem árt megismételni, hogy a készülék töltése Type-C csatlakozón keresztül történik, és körülbelül 3,5 órát vesz igénybe a teljes feltöltés. A hosszú akkumulátor-élettartam különösen előnyös a hosszabb túrák, vagy többnapos kirándulások során, hiszen nem kell folyamatosan töltéssel foglalkozni.
A vízállóság szempontjából a Cycplus M1 IPX6 minősítéssel rendelkezik, ami azt jelenti, hogy ellenáll az erős vízsugárnak és az esőnek, így biztonságosan használható változékony időjárási körülmények között is. Tartós vízbe merítésre azonban nem tervezték, tehát nem vízálló, csak vízlepergető kialakítású. Ez a kerékpáros használat szempontjából teljesen megfelelő védelmet nyújt az időjárási körülményekkel szemben. Lényeges, hogy a külső védelem erősítsére egy gumiból készült “ruhát” is kapott, ami ütésvédelmet, de szerintem némi víz elleni plusz védelmet is biztosít.
A készülék talán legnagyobb hátránya, hogy az adatmezők nem testreszabhatók – előre meghatározott képernyőkön, fix elrendezésben jelennek meg az adatok, és a felhasználó nem tudja saját igényeire szabni a megjelenítést. Ez a kompromisszum az alacsony ár egyik legnyilvánvalóbb következménye. Ugyancsak hiányzik a navigációs funkció, tehát a készülék nem tud útvonalat tervezni vagy előre betöltött útvonalak mentén vezetni a felhasználót. A Cycplus M1 alapvetően az adatrögzítésre és a különböző teljesítménymutatók valós idejű megjelenítésére összpontosít, az alacsonyabb árkategóriájában jellemző módon.
Cycplus M1: A készülék beállítása és a CYCPLUS Fit alkalmazás
A Cycplus M1 kezelőfelülete meglehetősen egyszerű, talán túlságosan is lecsupaszított, ami nálam sokkal inkább előny, mint hátrány. A készülék menürendszere számozott “C” menüpontokból áll (C2-C7), amelyek mind különböző beállítási lehetőségeket kínálnak. Ez a megoldás elsőre kissé zavarba ejtő lehet, és a legtöbb felhasználó számára szükségessé teszi a használati útmutató tanulmányozását, mivel a menüpontokat nem szöveges formában, hanem csak számokkal és ikonokkal jelölik. A C2 menüpont az ANT+ szenzorok keresését és csatlakoztatását teszi lehetővé, a C3 a kerékátmérő beállítását (ami csak a sebességérzékelők használata esetén releváns), a C4 az időzóna beállítását, a C5 a sebességmértékegységet (km/h vagy mph), a C6 a hőmérséklet mértékegységét (Celsius vagy Fahrenheit), míg a C7 a gyári beállítások visszaállítására szolgál.
A Cycplus M1 használatához elengedhetetlen a CYCPLUS Fit nevű mobilalkalmazás. Régebben a XOSS nevű mobilalkalmazást ajánlották hozzá, a netes leírások miatt én is ezt kerestem, de kiderült, hogy a CYCPLUS Fit is elérhető, ami a gyártó saját programja, és amely elérhető mind Android, mind iOS rendszerekre. Az alkalmazás telepítése és a regisztráció után a Bluetooth-kapcsolat beállítása általában gyors és problémamentes. Tapasztalatom szerint a Bluetooth-kapcsolat meglepően stabil és megbízható, ami neten olvasható egyéb vélemények alapján nem mondható el minden kerékpáros GPS eszközről.
A CYCPLUS Fit alkalmazás fő funkciója a rögzített menetadatok szinkronizálása, tárolása és elemzése. Amikor a kerékpározás végén elmentettük az adatokat a készüléken, azok a CYCPLUS Fit alkalmazáson keresztül szinkronizálhatók az okostelefonnal. Ez a folyamat nálam nem túl gyors, de nem is gyötrelmesen lassú. Első alkalommal azt hittem valami hibát vétettem, de kiderült, hoyg egy kicsit többet kellett várni a szinkronizására, mint amennyit előzetesen gondoltam. Különösen igaz ez hosszabb túrák esetén, ilyenkor néhány perc is eltelhet, mire a teljes szinkronizáció befejeződik. Az alkalmazás mutatja a megtett útvonalat térképen, valamint a különböző teljesítményadatokat grafikonok formájában, mint például a sebesség, a pulzus, a pedálfordulat vagy a teljesítmény változását az idő függvényében. Ezekhez persze kellenek külső szenzorok, mint páldául az e tesztben hamarosan bemutatásra kerülő CYCPLUS C3 szenzor.
![]() | ![]() |
---|
Számomra a CYCPLUS Fit alkalmazás egyik legfontosabb előnye, hogy közvetlen kapcsolatot biztosít a népszerű kerékpáros platformokkal, mint a Strava, amit jó magam is használok. A felhasználó a CYCPLUS Fit-ben összekapcsolhatja fiókját ezekkel a szolgáltatásokkal, és így a rögzített adatok automatikusan szinkronizálódnak a kedvenc platformjára is. A Strava szinkronizáció nálem hibátlanul, megbízhatóan működik, és a feltöltött tevékenységek részletes adatokkal jelennek meg, beleértve a GPS nyomvonalat és az összes rögzített szenzor adatot. Az alkalmazás ezen kívül lehetőséget biztosít a tevékenységek FIT formátumban történő exportálására is, amennyiben a felhasználó más platformra szeretné átvinni az adatokat.
A CYCPLUS Fit alkalmazás további funkciói közé tartozik még a firmware frissítés lehetősége, amely a tesztfelhasználók szerint stabilan működik. Ezáltal a Cycplus M1 szoftvere naprakészen tartható, és a gyártó esetleges hibajavításai vagy funkcióbővítései telepíthetők. Az app egyszerűen jelzi, ha új firmware verzió érhető el, és néhány kattintással elvégezhető a frissítés.
![]() | ![]() |
---|
Az alkalmazás használatával kapcsolatban fontos megjegyezni, hogy a Cycplus M1 adatai közvetlenül nem érhetők el USB-kapcsolaton keresztül számítógépről, mint sok más drágább GPS készülék esetében. Az egyetlen mód az adatok kinyerésére a CYCPLUS Fit alkalmazáson keresztül történik, ami némileg korlátozza a rugalmasságot. Amennyiben a felhasználó Garmin Connect vagy más platformon szeretné látni a tevékenységeit, akkor a CYCPLUS Fit-ből exportált FIT fájlokat kell manuálisan importálni ezekbe a rendszerekbe.
A menürendszer és a szoftver korlátai közé tartozik, hogy amint már említettem az adatképernyők nem testreszabhatók. Az M1 előre meghatározott elrendezéssel rendelkezik, amely 5 különböző adatképernyőt tartalmaz, és a felhasználónak nincs lehetősége ezeket módosítani vagy az adatmezőket átrendezni. A képernyők között a jobb gomb rövid megnyomásával lehet váltani. Ez a korlátozás jelentős hátrányt jelenthet azok számára, akik hozzászoktak a drágább készülékek rugalmasságához, ahol szinte minden aspektus testreszabható. Például ha valaki nem használ pedálfordulatmérőt, teljesítménymérőt vagy pulzusmérőt, akkor is a kijelző körülbelül 25%-a üresen marad, mert ezek a mezők nem helyettesíthetők más adatokkal.
A szoftver további korlátja, hogy nem tartalmaz olyan fejlett funkciókat, mint a strukturált edzések követése, szegmensek megjelenítése menet közben, vagy figyelmeztetések beállítása bizonyos értékek elérése esetén. Nincs automatikus készenléti üzemmód sem, tehát ha a felhasználó elfelejti kikapcsolni a készüléket, az folyamatosan működik és meríti az akkumulátort. Ugyancsak hiányzik a teljesítményadatok szélesebb körű megjelenítése – csak a 3 másodperces átlag látható, más időintervallumok, például a kör átlagteljesítménye vagy a normalizált teljesítmény nem jelennek meg, ami korlátozhatja az eszköz használhatóságát a teljesítmény alapú edzést végző kerékpárosok számára.
CYCPLUS C3 a sokoldalú szenzor
Bár az ANT+ kompatibilitásnak hála rengeteg szenzorral kompatibilis a CYCPLUS M1, én mégis a gyártó saját sebességmérő/pedálfordulatmérő szenzorát választottam. Ennek persze oka volt az is, hogy egy helyről egyszerűbb volt a két cuccot egyben megrendelni.
Túl sokat erről a szerkezetről nem tudok mesélni, de a lényeget azért leírom. Nem véletlenül írom, hogy sebesség ÉS pedálfordulatszám mérő szenzor, ugyanis mind a két feladatra használható. Persze nem egyidejűleg. Ha sebesség szenzornak használod, akkor a hátsó kerékagyra érdemes felszerelni, ha pedálfurdulatot akarsz mérni, akkor pedig a hajtókarra kell tenni. A két használati módhoz két gumi alátétet kapunk, amik illeszkednek (szerencsés esetben) a pedálra illetve a kerékagyra.
Azt, hogy a szenzor milyen üzemmódban működjön nekünk kell eldönteni, és a döntést az elemfedél jobbra vagy balra történő elfordításával tehetjük meg. Egyik irányba fordítva sebességszenzor lesz (ilyenkor zöld LED villog a tetején), másik irányba fordítva pedálfordulatmérő (ilyenkor kék LED villog a tetején).
A szenzor felszereléséhez a gyártó gumiszalagokat ad, amik jó esetben elég erősen rögzítik a szenzort. De sajnos nem mindeg, és nem minden esetben.
Én úgy jártam, hogy a bringám hajtókarja ki van könnyítva, vagyis a hátoldala erősen homorú. Gyakorlatilag egy mély homorú horony fut végig benne, így akárhogy próbáltam a szenzor nem feküdt fel rendesen a felületre. Megtehettem volna, hogy a hajtókar külső felére erősítem, de féltem, hogy véletlenül lerúgom onnan. Emiatt aztán a gumicsíkok mellett egy kis darab extra erős ragasztószalaggal is felerősítettem a szenzort a hajtókarra.
Miért kell ez a szenzor?
A sebességmérés azoknak lesz fontos, akik nagyon pontosan akarják mérni a megtett utat. A hagyományos mechanikus mérésnél ugyanis a GPS jóval pontatlanabb. A kerék kerületét milliméterre ismerjük, ezt beállíthatjuk az M1-ben, és ha emellé tudjuk, hogy a kerék hány fordulatot tett meg ki tudjuk számolni a megtett utat is. Halálpontosan!
A pedálfordulat mérése nem csak a vérprofi versenyzők számára lehet fontos, ugyanis, ha túl nagy a fordulat nem lesz hatékony a munka, ha túl kicsi, akkor meg a térdedet erőlteted meg túlzottan. Nekem, mint amatőr bringásnak a kopoot ízületeimmel, az élemedett korommal és túlsúlyommal a 75-85 fordulat per perces tartomány a megfelelő, amit most már ellenőrizni is tudok menet közben, így pedig hatékonyabban használhatom a váltót.
Összességében a CYCPLUS C3 egy jó kis kütyü. Nekem a sebesség mérésére az M1-be épített GPS bőven elegendő, de a pedálfordulat mérőre mint hasznos segítségre tekintek. Az ANT+ kompatibilitás miatt még tervben van egy pulzusmérő is, de ezt majd egyszer kesőbb.
Tapasztalataim a Cycplus M1-gyel
Amikor először kézbe vettem a Cycplus M1 GPS kerékpáros komputert, kicsit kételkedtem abban, hogy egy ilyen olcsó eszköz képes lesz minőségi élményt nyújtani, de őszintén szólva, mivel abszolút amatőr vagyok ennél többet nem szerettem volna kerékpáros komputerre költeni. A veleményem már akkor elkezdett formálódni, amikor megláttam (és meglepődtem) a nagy méretű kijelzőt. A 2,9 hüvelykes LCD panel tényleg akkora, mint amit a gyártó állít, sőt, valóban nagyobb, mint számos drágább konkurensé.
Az első bekapcsolás után azonnal feltűnt, mennyire gyorsan indul a készülék – a térképek és egyéb bonyolult funkciók hiánya miatt gyakorlatilag azonnal használható, szemben a Garmin készülékekkel, ahol a bekapcsolást követően többnyire várakozni kell. A kijelző leolvashatósága kifejezetten jó, a nagy számokkal megjelenített sebesség értékek azonnal szembetűnnek, és a matt fekete háttér sokkal jobban látható napfényben, mint az olcsóbb kerékpáros számítógépek fényes kijelzője.
A felszerelés egyszerű volt, különösen azért, mert a Cycplus M1 kompatibilis a Garmin rögzítőkkel. Ez nagy könnyebbség volt számomra, mivel a kerékpáromon van már egy rögzítési pont menetrögzítő kamerának, ennek helyére könnyedén fel tudtam pattintani a sebességmérőt. Kipróbáltam, a csomagban található O-gyűrűs kormányrögzítő is megfelelően működik, de a Garmin-kompatibilitás egyértelműen nagy előny. Megjegyzem, hogy a csomag nem tartalmaz kormányelőtét konzolt (pedig jó lenne), ezt külön kell megvásárolni vagy használni kell egy meglévő Garmin-kompatibilis tartót, ahogy én is tettem.
A beállítás nem volt annyira intuitív, mint vártam. A menürendszer a számozott C2-C7 elnevezésű pontokkal elsőre zavarba ejtő, és több alkalommal kellett a használati útmutatót böngésznem. Amikor azonban már megértettem a működését, akkor viszonylag könnyen használható volt. Az ANT+ szenzor csatlakoztatása meglepően könnyen ment, a CYCPLUS C3 pedálfordulat/sebességmérő szenzor azonnal és problémamentesen kapcsolódott.
Az utóbbi egy hét alatt nagyjából 4 órányi tiszta menetidőt töltöttem a készülékkel (plusz a beállítás és ismerkedés), ezt az akkumulátor természetesen egyetlen töltéssel bírta. A 35 óra üzemidő amúgy meggyőző teljesítmény, hiszen a netes tapasztalatok alapján sok Garmin készülék esetén szükséges minden egyes bringázás után töltőre tenni az egységet. Itt remélhetőleg valóban igaznak bizonyul a gyártó 30+ órás üzemidőre vonatkozó állítása.
A GPS működésével kapcsolatban vegyes tapasztalataim voltak. Végeztem összehasonlító méréseket a telefonommal, és a Cycplus M1 által rögzített útvonal néha eltért a tényleges úttól, különösen fák alatti szakaszokon vagy rossz műhold-lefedettségű területeken, de jelentős eltérést nem tapasztaltam. A hosszabb tesztúton a CYCPLUS M1 28,67 kilométert mért, míg a telefonom 28,86 kilométert, ez számomra elfogadható mértékű tévedés. Számomra rendkívül lényeges, hogy a Strava szegmenseket is helyesen érzékelte.
A kijelző három képernyőlapjával az aktuális, az átlagos és a maximális adatok között lapozhattam. Kicsit hiányoltam, hogy nem tudtam testre szabni az adatmezőket, de azt gondolom valamit valamiért, az alacsony ár és a rendkívül széles szolgáltatási kör megért ekkora áldozatot. A lényeg, hogy a legfontosabb adatok (sebesség, távolság, idő, magasság) mindig jól láthatóak voltak. A sebességkijelzés a telefonomhoz képest néha kicsit késett, és a valós érték csak pici késéssel jelent meg a kijelzőn, de a teszt közben ezt is elhanyagolható hibának éreztem.
A hőmérsékletmérő funkcióval kapcsolatban észrevettem, hogy közvetlen napfényben teljesen használhatatlan, nyilvánvalóan a napsugárzás miatti felmelegedés miatt nem a tényleges környezeti hőmérsékletet mutatja.
A CYCPLUS Fit alkalmazással való szinkronizálás általában problémamentesen működött, de mint feljebb írtam gyorsan nem merném mondani a folyamatot. A Bluetooth kapcsolat meglepően stabil volt, egyetlen alkalommal sem kellett újraindítanom a készüléket vagy az alkalmazást a kapcsolódási problémák miatt, ami kifejezetten pozitív meglepetés volt. Az adatok szinkronizálása után a Strava-kapcsolat is megfelelően működött, a tevékenységek automatikusan feltöltődtek.
Azt jó tudni, hogy az alkalmazáshoz csak e-mail címes regisztrációval működik, a Google vagy Facebook fiókok használata nem támogatott (persze ettől még használhatsz @gmail.com-os email címet).
Egy lényeges funkcióhiányosság, hogy nincs automatikus indítás – magunknak kell észben tartani, hogy a bal gomb megnyomásával indítsuk el a rögzítést, mielőtt elindulunk. Többször is előfordult, hogy elfelejtettem megnyomni a gombot, és csak útközben vettem észre, hogy nem rögzít az eszköz. Az automatikus szüneteltetés viszont jól működött, amikor megálltam, a készülék is szüneteltette a rögzítést.
A háttérvilágítással kapcsolatban észrevettem, hogy éjszakai időszakban folyamatosan világít, és nem lehet kikapcsolni. Ez ugyan segíti a láthatóságot, de hosszabb használat esetén feleslegesen merül az akkumulátor. Szintén hiányoltam az automatikus készenléti módot – ha elfelejtettem kikapcsolni a készüléket, akkor folyamatosan működött és világított. Egy este véletlenül bekapcsolva hagytam a készüléket a garázsban a bringa kormányán, de reggelre a nagy kapacitású akkumulátor miatt még így sem merült le teljesen, pedig a háttérvilágítás is ment.
Összességében a GPS pontossága az esetek többségében megfelelő volt, de időnként tapasztaltam eltéréseket. A készülék által mért sebesség, távolság és magasság általában összhangban volt a más eszközökkel mért értékekkel, de nem olyan precízen, mint a drágább GPS-ek esetében. A pedálfordulat mérések pontosan követték a szenzorok által küldött adatokat, ami komoly előny ebben az árkategóriában.
A készülék pozitívumai között kell megemlítenem a kijelző méretét és olvashatóságát, a hosszú akkumulátor-élettartamot, valamint a stabil Bluetooth és ANT+ kapcsolatot. A negatívumok közé sorolnám a nem testreszabható képernyőket, a kissé körülményes menürendszert, a GPS pontosságának alkalmi ingadozását, valamint az automatikus indítás és készenléti mód hiányát.
Cycplus M1: végső értékelés
A Cycplus M1 GPS kerékpáros komputer egy olyan piaci rést céloz meg, amely sokáig betöltetlen maradt: megfizethető áron kínál GPS funkcionalitást és ANT+ szenzor kompatibilitást, miközben elkerüli a teljesen alapszintű kerékpáros komputerek korlátait. Ez a pozicionálás rendkívül meggyőző, különösen a mintegy 30 dolláros (~11 000 Ft) árcédula fényében, ami töredéke a nagynevű versenytársak árainak.
A készülék legnagyobb erősségei közé tartozik a kiemelkedően nagy, 2,9 colos kijelző, amely még napfényben is jól látható, a figyelemreméltóan hosszú, 30+ órás akkumulátor-üzemidő, valamint a Garmin-kompatibilis rögzítőrendszer, amely lehetővé teszi a széles körben elterjedt tartók használatát. Szintén pozitívum az ANT+ szenzorok támogatása, amely lehetővé teszi a pulzus, pedálfordulat és akár a teljesítmény mérését is. Meglepően stabil a Bluetooth kapcsolat a telefonos alkalmazással, és a Strava szinkronizáció is megbízhatóan működik.
Ugyanakkor nem mehetünk el a kompromisszumok mellett sem. A legnyilvánvalóbb hiányosság az adatképernyők testreszabhatóságának teljes hiánya – a felhasználónak el kell fogadnia az előre beállított elrendezést. A drágább konkurensekhez képest szintén hiányzik a navigációs funkció és az olyan fejlettebb lehetőségek, mint a strukturált edzésterv követése vagy a szegmensek megjelenítése. A GPS pontossága időnként ingadozhat, különösen kedvezőtlen körülmények között, mint a sűrű lombkorona vagy városi magasépületek környezete.
A végső kérdés tehát: kinek ajánlható a Cycplus M1? Elsősorban azoknak a kerékpárosoknak, akik túllépnének az alapszintű, GPS nélküli kerékpáros komputereken, de nem akarnak vagyonokat költeni egy csúcskategóriás készülékre. Ideális lehet hobby kerékpárosoknak vagy kezdő sportolóknak, akik szeretnék rögzíteni tevékenységeiket és figyelemmel kísérni alapvető teljesítménymutatóikat. Azoknak, akik már hozzászoktak a prémium kategóriás eszközök rugalmasságához és széles funkcionalitásához, valószínűleg túl korlátozónak fog tűnni, különösen a testreszabhatóság hiánya miatt, de nekem, aki a fenti kritériumoknak maradéktalanul megfelelek tökéletes választás.
Minimális kompromisszumokkal ugyan, de a Cycplus M1 kétségtelenül jelentős értéket képvisel ebben az árkategóriában. Ha elfogadjuk, hogy mit tud és mit nem, egy megbízható, hosszú üzemidejű GPS komputer lehet, amely messze túlmutat azon, amit az ára alapján várhatnánk tőle. A “kapsz, amiért fizetsz” elv itt inkább pozitív értelemben érvényesül – sok esetben többet kapsz, mint amit az ár sugallna, különösen a nagy kijelző, az akkumulátor-élettartam és az ANT+ kompatibilitás területén.
Ha megszeretnéd ezeket a kütyüket vásárolni, akkor az alábbi linkeken és az alábbi kuponkódokkal tedd meg:
CYCPLUS M1 komputer – Kuponkód: BGHUF0326 – 11 027 Ft
CYCPLUS C3 szenzor – Kuponkód: BGHUF0327 – 5597 Ft
Cycplus M1 – Gyakran Ismételt Kérdések
1. Mennyibe kerül a Cycplus M1 GPS kerékpáros komputer? A Cycplus M1 GPS kerékpáros komputer ára változó, de általában 45-55 euró (kb. 18-22 ezer forint) között mozog, attól függően, hogy hol vásároljuk. Ez jelentősen kedvezőbb, mint a prémium kategóriás GPS-ek ára, amelyek gyakran 200-500 euró között kezdődnek.
2. Kompatibilis-e a Cycplus M1 a Strava alkalmazással? Igen, a Cycplus M1 teljes mértékben kompatibilis a Strava alkalmazással. Az edzéseket a XOSS alkalmazáson keresztül lehet szinkronizálni, amely automatikusan feltölti az adatokat a Strava fiókodba, amennyiben összekapcsoltad a két alkalmazást.
3. Milyen hosszú a Cycplus M1 akkumulátor-üzemideje? A Cycplus M1 akkumulátora rendkívül tartós, a gyártó által megadott üzemidő 30-35 óra aktív GPS használat mellett, ami a tapasztalatok szerint meglehetősen pontos becslés. A teljes feltöltés megközelítőleg 3,5 órát vesz igénybe.
4. Vízálló-e a Cycplus M1 kerékpáros komputer? A Cycplus M1 IPX6 vízállósági minősítéssel rendelkezik, ami azt jelenti, hogy ellenáll az erős vízsugárnak és az esőnek, így biztonságosan használható esős időjárás mellett is. Tartós vízbe merítésre azonban nem tervezték.
5. Milyen szenzorokkal kompatibilis a Cycplus M1? A Cycplus M1 ANT+ protokollt használ és kompatibilis a legtöbb sebességmérő, pedálfordulat-mérő, pulzusmérő és teljesítménymérő szenzorral. Az adatok valós időben jelennek meg a képernyőn, és a tevékenységekkel együtt rögzítésre is kerülnek.
6. Testreszabhatók-e a Cycplus M1 adatképernyői? Nem, a Cycplus M1 egyik legfőbb korlátozása, hogy az adatképernyők elrendezése fix, nem módosítható. A készülék 5 előre beállított képernyőt kínál, amelyek között váltogathatunk, de az adatmezők elrendezése vagy tartalma nem változtatható meg.
7. Rendelkezik-e a Cycplus M1 navigációs funkcióval? Nem, a Cycplus M1 nem rendelkezik beépített navigációval vagy útvonaltervezési funkcióval. A készülék elsősorban az adatrögzítésre és az alapvető kerékpáros adatok (sebesség, távolság, magasság, stb.) megjelenítésére összpontosít.
8. Hogyan lehet frissíteni a Cycplus M1 firmware-ét? A Cycplus M1 firmware frissítése a XOSS mobilalkalmazáson keresztül történik. A telefon és a kerékpáros komputer Bluetooth kapcsolatán keresztül lehet ellenőrizni a rendelkezésre álló frissítéseket, és néhány kattintással telepíteni azokat.
9. Milyen tartókat használhatok a Cycplus M1-hez? A Cycplus M1 Garmin stílusú negyed-fordulatú rögzítési rendszert használ, ami azt jelenti, hogy kompatibilis a Garmin tartókkal és a legtöbb harmadik féltől származó Garmin-kompatibilis rögzítési megoldással. Ez jelentősen bővíti a felhasználható tartók körét.
10. Lehet-e a Cycplus M1 adatait közvetlenül számítógépre exportálni? Sajnos nem, a Cycplus M1 adataihoz csak a XOSS mobilalkalmazáson keresztül lehet hozzáférni. A tevékenységeket a XOSS alkalmazás segítségével lehet exportálni FIT formátumban, majd ezeket a fájlokat lehet feltölteni más platformokra vagy elemző szoftverekbe.
- Rendkívül kedvező, 30 dolláros ár
- Kiemelkedően nagy, 2,9 colos kijelző
- Kiváló olvashatóság még erős napfényben is
- Meglepően hosszú, 30-35 órás akkumulátor-üzemidő
- Garmin-kompatibilis rögzítőrendszer
- ANT+ kompatibilitás különböző szenzorokhoz (pulzus, pedálfordulat, teljesítmény)
- IPX6 vízállósági minősítés
- Stabil Bluetooth kapcsolat a XOSS alkalmazással
- Megbízható Strava és Training Peaks szinkronizáció
- Támogatja a GPS, GLONASS, Galileo és BeiDou műholdas rendszereket
- Automatikus szüneteltetés funkció
- Nem testreszabható adatképernyők
- Korlátozott menürendszer
- Nincs navigációs funkció
- Nincs automatikus indítás funkció
- Nincs automatikus készenléti mód
- Helyenként pontatlan GPS helymeghatározás
- Nem elérhető az adatok közvetlen számítógépre exportálása
- A háttérvilágítás nem kapcsolható ki manuálisan
- A hőmérséklet-érzékelő pontatlan napsütésben
- A teljesítménymérés csak 3 másodperces átlagot mutat, más időablakok nem elérhetők
- Lassú adatszinkronizálás hosszabb túrák esetén