Az utóbbi években rengeteg féle elektromos kerékpár járt nálam, de ehhez hasonló még nem! Az elektromos Riding’ times Z8 egészen motorszerű kinézettel bír. Kicsit retro beütést kapott, a csőváz meg fogja osztani a közönséget. Lesz, akinek nagyon bejön, olyan is, aki rondának találja. Egy azonban biztosra vehető, senkit nem fog hidegen hagyni.
Mindenképpen nézd meg videós bemutatómat is, és ha tetszik iratkozz fel csatornámra, mert minden héten érkezik egy újabb teszt!
Hamarosan indulnak a Banggood születésnapi akciói! Addig is egy kis előzetesként szeptember 4-11 között az első 400 PayPal fizetést használó vásárló extra kedvezményt kap, ha 120 dollár felett vásárol 6- ha 250 dollár felett, akkor 10 dollárt. Ez az elérhető kedvezményeken kívül jár, azokkal összeadódik. Új regisztrálóknak további 4 dollár kedvezményt ad az áruház. Szóval, ha a cikk végén lévő kuponnal meg szeretnéd vásárolni a cikkben szereplő terméket, és új vásárló vagy, akkor összesen 121 dollár kedvezményt kapsz a termék árából!
Őszintén szólva régóta próbáltam hasonló gépre szert tenni, de eddig valahogy nem sikerült. Pedig tényleg szerettem volna kipróbálni egy fix, összecsukhatatlan, csővázas bringát, ami inkább motor már. Ennek oka egyszerű, szeretek motorozni.
Persze egy jóval nagyobb, jóval erősebb és jóval nehezebb gépet hajtok, de mégis, amióta megjelentek a vastag gumis, elektromos kerékpárok, azóta üldözöm a motorozás élményét. A nagyobb, erősebb, 20 colos FAT bike-ok már egész jól visszaadták az élményt, de azért nem volt az igazi. Túl magasak voltak, túl kicsi volt a nyereg, egész más volt az üléspozíció. De azért mégis éreztem, hogy lehet ebből a dologból valami.
Nem csak én éreztem így, hanem a kategória egyik úttörője, az amerikai Super73 is. Igazi sláger elektromos kerékpárokat (vagy inkább motorokat) építettek (építenek), kívánatos formával, motoros vázgeometriával, hosszú motoros ülésekkel és remek lengéscsillapítással. Egy komoly gond akadt ezekkel a gépekkel, az áruk.
A kategória királya, a Super73 ugyanis 4000 euró alatt nem érhető el, és az ár a teljesen alap modellre vonatkozik, aminek elég kicsi a hatótávja és a motor is csak 250 wattos.
Persze nagyon jó lenne, ha Magyarországon is olyan fizetések lennének, hogy ezeket a 4000-5000 eurós gépeket hajthatsuk, de ez sajnos nincs így, ezért olcsóbb alternatíva után kell néznie annak, aki szeretné elfelejteni a benzines robogókat, és áttérni az otthon, fillérekből feltölthető gépekre.
Tavasszal már bemutattam egy bringát, ami egy kellemes átmenet volt az összehajtható FAT bike-ok és az elektromos robogók között. Már akkor a benzines robogók halálát vízionáltam, ami elég sok olvasónál kicsapta a biztosítékot.
Most sem gondolom másként, mint akkor, szerintem a benzines robogók lassú kihalásra vannak ítélve.
Mielőtt újra a fejemre zúdul a népharag finomítok kicsit a teórián. A helyzet ugyanis az, hogy az elektromos autókhoz hasonlóan, az elektromos robogók sem képesek minden esetben kiváltani a benzines, 50 köbcentis társaikat. Egyelőre.
Vannak, akik futárkodnak és napi sokszáz kilométert tesznek meg a városban. Vannak, akik hegyvidéki utakon közlekednek, akadnak olyanok is, akik nagyobb terheket cipelnek, olyanok is, akik a robogójukkal túráznak, olyanok is, a 125 köbcentis motorjukat hazudják ötvenesnek. Na utóbbiakkal végképp nem szállnék versenybe és vitába sem, mert felesleges lenne.
Nos, nekik ezek az olcsó elektromos robogók még nem jelentenek valós alternatívát. Mindenki másnak viszont igen, és a mindenki más lesz a sokkal nagyobb halmaz.
Az ország nem csak a fővárosból meg a Budai-hegyekből áll. Vidéki városokban, falvakban már most is valós alternatívát jelenthetnek ezek a gépek (mondjuk Pécsen, a Mecsek oldalában éppen nem), hiszen például én is megyeszékhelyen élek, de egy olcsó elektromos robogóval kétszer oda-vissza átmegyek a városon egy töltéssel. Itt, tartalék akkumulátorokkal egy pizzafutárkodás eddig sem volt elvetélt ötlet.
No, a hosszú bevezető után lássuk a cikkünk alanyát a Riding’ times Z8 elnevezésű masinát!
Ez a gép alapvetően egy kerékpár (segédmotoros kerékpár), ami a csomagolásán is látszik. A normál FAT bikeokhoz hasonló dobozban jön, a különbség csak minimális, ez kicsit talán nehezebb. A nettó tömeg 35,5- a bruttó 43,5 kilogramm. A különbséget természetesen az akkumulátor tömege jelenti, meg a sárvédő és egyéb apróságok.
Az összeszerelés sem más, az első kereket kell beszerelni, feltenni a kormányszarvat, az első lámpát, a sárvédőket és a pedálokat. Ez szerintem senkinek nem vesz el 20 percnél többet az életéből. Amit javasolhatok, hogy a relatív nagy tömeg miatt a dobozból történő kiemeléshez keressetek segítséget.
Az igazi különbséget a FAT bikeok és a Riding’ times Z8 között nem az elektromos rendszer, nem is a hajtáslánc jelenti. Igazából ezek teljesen átlagos dolgok. A motor 500 wattos, sajnos a csúcsteljesítményről vagy a nyomatékról nem áll rendelkezésre adat. Pedig kerestem. Ez elsőre kicsit megrémített, mindig úgy érzem, hogy ha titkolnak valamit az azért van, mert van mit titkolni.
A fékrendszer a szokásos, vagyis mechanikus tárcsafék van elől és hátul is. A váltó is a megszokott, Shimano Tourney van hátul, elől meg nincs semmi, hiszen csak egy méretet találunk a pedál mögötti lánckerékből.
Lényeges még az akkumulátor, ami esetünkben 48 voltos, a kapacitása 15 Ah. Ezzel az akkumulátorral, motorral és hajtáslánccal a gyári adat szerint a legnagyobb elérhető sebesség elektromos hajtással 45 kilométer óránként, a megtehető távolság egy töltéssel 40-90 kilométer. Meglepő az utóbbi adat, de ismerve ezeket a gépeket bőven benne van a pakliban, hogy az utas súlyától, a domborzattól, a sebességtől függően ekkora eltérések lehetnek a távban.
Nem jelent különbséget a gumi mérete sem, ebből a szempontból is tipikus FAT bike megoldást kapjuk. 20 col az átmérő és 4 a szélesség. Ami jó hír, hogy a gumi a jobbnak mondott (tapasztalatom szerint is az) CHAOYANG gyártmány.
A lényeges eltérések egy “hagyományos” összecsukható elektromos kerékpároktól a következők:
A váz nem összecsukható, merev csőváz, motorokhoz hasonlító váz- és villageometriával. Utóbbi azt jelenti, hogy egyrészről a lengéscsillapító dupla csöve egy kormányhídban végződik, erre van szerelve a kormányrúd, más részről a villa dőlésszöge is inkább a motorokon, robogókon megszokottra hajaz.
Az első lengéscsillapítók amúgy hidraulikusok. Ahogy egy motoron, úgy itt sem lehet őket lezárni, és érzésem szerint az előfeszítés sem állítható.
Különbség még, nem is jelentéktelen, hogy hátul is van lengéscsillapítás. A drágább FAT bikeok esetén is előfordult ez, ám azoknál egy központi tag van, míg a Riding’ times Z8 dupla, az ülés két oldalán induló rugóstagot kapott. Ezek nagyban ráerősítenek a fent említett retro érzésre.
További különbség, hogy az ülés magassága nem állítható, fixen van a vázba rögzítve, ismét csak úgy, mint egy rendes robogónál, és különbség az is, hogy elől nagy reflektort találunk, hátul pedig féklámpával és irányjelzővel egybeépített lámpát helyezett el a gyártó. Ahogy említettem sárvédők is vannak, ezek is régies hatást adnak a gépnek.
Összességében elmondható, hogy a Riding’ times Z8-ra nézve senki nem fogja egy kerékpárral összekeverni. A kialakítás, a forma, a rugózás, a kormány és a lámpák mind-mind azt jelzik, ez egy motorkerékpár, még ha pedál és váltó is található rajta.
A pedál persze nem jelent semmit, a régi idők benzines robogóin is sok típusnál volt pedál a gépen, elég csak a Rigát és a Babettát említeni.
Szerintem minden lényeges dologról írtam, jöhet az élménybeszámoló!
Megvallom őszintén voltak fenntartásaim a Riding’ times Z8 kapcsán. Az egyik okom erre az volt, hogy ezt a gépet megtaláltam 2-3 különböző néven a neten, ami igazából nem kell, hogy rosszat jelentsen, mindössze annyit, hogy lényegében semmi köze sincs a Riding’ times márkához.
Ezt talán az mutatja a legjobban, hogy a márkanév nemes egyszerűséggel már a dobozban, szállítás közben el kezdett lekopni a vázról.
Ha már a névnél tartunk, akkor az sem adott sok bizodalmat, hogy minden bizonnyal dobogós helyezésük lenne a legidiótább nevű kerékpár márkák versenyében.
Harmadikként pedig ott a fent említett tény, hogy se a motor által leadott nyomatékkal sem a csúcsteljesítménnyel kapcsolatban nem találtam adatokat. Ezek az előzmények nem sok jót vetítettek előre, de lelövöm a poént, szerencsére ok nélkül aggódtam!
Az összeszerelés, ahogy fent írtam nem okoz gondot, és ez igaz a gép mozgatására is, hiába a nagy tömeg (egy kerékpárhoz képest), az ülés mögötti csövet megfogva könnyedén arrébb tehető a gép hátsója.
Természetesen nem bírtam ki, szerelés után rögtön rá kellett ülnöm, és így ki is derült néhány dolog.
Az első, hogy bár elég rövidnek, zömöknek tűnik a fényképeken a gép, a valóságban a 184 centimhez tökéletes. Bár, inkább az ülés hátsó, mint első felén ülök, így 2 méteres népeknek tuti kicsi lesz már.
A második, hogy a lengéscsillapítás köszönöviszonyban sincs a bringákkal, sokkal puhább, finomabb, kellemesebb és kényelmesebb.
A harmadik, hogy a kormány szélessége tökéletes, legalábbis nekem. Érdekesség, és ez is a motor mivoltára utal, hogy a gázkar nem a kerékpárokhoz hasonló, nem a markolat belső része forgatható csak el, itt rendes, motoros gázmarkolatot kapunk.
A fékeket könnyedén be lehetett állítani, de a váltón még ügyködnöm kell kicsit. A dobozból kivéve sem a legalsó sem a legfelső fokozatot nem lehetett kapcsolni. Ez simán beállítás kérdése, hibának nem mondanám, meg amúgy is, sokat nem fogok rajta váltogatni.
Kellemes meglepetés a motor erőssége, nyomatéka. Megjegyzem az utóbbi időkben hozzám érkezett kerékpárok esetén inkább ez volt a jellemző. Az utóbbi években érezhetően nőtt a motorerő. Azonos teljesítmény mellett sokkal nagyobb nyomatékot képesek kipréselni a gyártók, ami azzal jár, hogy egy 250 wattos, 27,5 colos bringával lazán feltekerek a környék legnagyobb emelkedőjén, ami 16 fok feletti dőlésszöget jelent egyes helyeken.
A Riding’ times Z8 500 wattja egész egyszerűen tökéletes. A 100 kilós tömegemet közel gyári adatig gyorsítja, vagyis konkrétan sík úton nem 45- hanem 43 kilométer per óra a végsebesség. A meghajtás itt nincs leszabályozva, így kisebb lejtőn a 45-50 is elérhető, nagyobb lejtőn meg ennél jóval több is.
Ha valamibe bele kell kötnöm az a nulláról történő gyorsulás, ami azért nem említhető egy lapon egy benzines robogó gyorsulásával. Emiatt kereszteződéseknél, körforgalomnál előre gondolkozva kell behaladni, hogy lehetőség szerint ne nulláról kelljen indulnunk.
A relatív kicsi motorteljesítmény ellenére a közlekedés abszolút motorszerű. Mondom ezt motorosként, sok százezer kilométerrel a hátsómban. A gép kicsi tömege, a rugózás és a végsebesség teljesen megfelelő arra, hogy kiváltsa belőlem a motorozás élményét. Nem jelent gondot átugratni egy fekvőrendőrön, kanyarban is csak azért nem merek nagyobbakat dönteni, mert a gumik elég rücskösek, nem egy kimondott tapadós versenygumik.
Néha jól jön a pedál, mert nagyobb emelkedőkön a motor nem visz fel. Lényeges, hogy az üléspozíció közel sem kerékpáros, így a pedált inkább csak rásegítésnek vagy vészhelyzetben érdemes használni.
A fent említett 16 fokos emelkedőn viszont pedállal rásegítve KÖNNYEDÉN feltekertem, a tekerés közben persze húzva a gázkart is. Így, a motorerő plusz az izomerő abszolút elegendő volt. Kisebb vagy közepes emelkedők alapvetően nem jelentenek gondot, az emelkedő szögétől függően 25-35 kilométeres sebességig lassult vissza a gép, de felment.
A Riding’ times Z8 terepe egyértelműen az aszfalt. Nem azért, mert a lengéscsillapítás vagy a gumik másra nem alkalmasak, sőt, igazából bazi jó volt negyvennel száguldozni a városba bevezető erdei úton kerülgetve a pocsolyákat, és nagyokat ugratva a huppanókon. De akkor is, ez inkább egy városi robogó, mint bármi más.
Fontos, hogy a lámpák nagyon jók. Az első lámpa izgalmas, mert ha áram alá helyezed a gépet egy állandó angel eye effektet kapsz, mint a BMW-k esetén. Bekapcsolt lámpánál az angel eye karika közepén egy projektoros fényvető kapcsol be, ami sötétben is rendes fényt ad.
A hátsólámpa fénye is elegendő, ahogy írtam van féklámpa is. Az irányjelzők kis futófényként jelennek meg a lámpa burkolatán belül. Sárga színű, ahogy az felénk elő van írva, de őszintén szólva a fényerő elég kevéske, és a futófény is túl lassú. Szóval, azt javaslom, hogy vagy vegyél normális indexeket a gépre, vagy használd a karodat is, ha irányt váltasz!
A vezetési élmények végére az egyik legfontosabb dolgot hagytam, a hatótávot. Ezen szokott nagyon sok elektromos közlekedési eszköz elvérezni, de a Riding’ times Z8 egész jó volt itt is.
A gyári adat 40-90 kilométer egy töltéssel, amiből a 40 meg is van. Városi forgalomban, sok megállással, elindulással, dombmászással (mert Zalaegerszegen vannak dombok is) egészen pontosan 42,5 kilométert mentem, ekkor már csak az utolsó, piros LED világított az akkumulátoron lévő visszajelzőn, a komputeren még egy vonalka volt. Szóval azt hiszem spórolósan még 4-5 kilométer biztos maradt is az akkumulátorban.
Fontos, hogy a hatótávteszt 42,5 kilométere alatt pedálos rásegítést egyáltalán nem használtam, ez a tiszta elektromos hajtással megtehető hatótáv!
A megtett út alatt a legnagyobb sebességem 48,9 kilométer per óra volt, az átlag pedig 24,4 kilométer/óra. Még egyszer leírom, ez az átlag, ami városi forgalomban értendő sok megállással, és persze ebben benne voltak azok a szakaszok is, ahol a videóhoz pl. a vágóképeket vettem fel.
Ha saccolnom kéne, akkor azt merem mondani, hogy a megtett kicsivel több, mint 40 kilométer felét nagyjából csutkagázon tettem meg rendes forgalomban, ilyenkor a sebességem inkább 40 kilométer per óra felett, mint alatt volt. Ja, és még egy fontos adat, 100 kiló vagyok, szóval, ha Te nálam “keskenyebb” vagy, akkor jó eséllyel meg lesz az 50-55 kilométeres hatótáv is.
Ez a megtehető táv vidéki városokban több, mint tökéletes, de Pesten is egy Budafok-Dunakeszi viszonylat oda és vissza, de befér egy Lánchíd (0 kilométerkő) – Velencei-tó is. Szóval szép nagy távolság.
Összességében elmondható, hogy a Riding’ times Z8 tényleg élvezetes masina lett, a teszt alatt nem egyszer előfordult, hogy „elfelejtettem” az utcánkba bekanyarodni, mennem kellett még 1-2 plusz kört, csak az élmény miatt.
Összegezzünk!
Kezdjük a rossz dolgokkal! A fék teljesen elegendő fékerő szempontjából (persze ha még több lenne, akkor még jobb lenne, mert minél több a fékerő van annál jobb), de hasonlóan a többi mechanikus tárcsafékhez a teszt végére már elkezdtek csikorogni a fékbetétek. Szóval a biztonsággal érzésem szerint nincs gond, de a zaj zavaró. Ha egyel jobbat akarsz, akkor itt is érdemes egy olcsó, félhidraulikus féket beszerezni, ahol a bowdenes megoldás maradhat, de a munkahengerben már fékfolyadék dolgozik.
A váltót említettem, lehet, hogy nálad nem kell majd állítgatni, de nálam kellett, nem is keveset. Ez persze nem egy komoly hiba, néhány csavart kell tekergetni csak, míg tökéletes nem lesz. Váltogatni nem nagyon fogsz, szóval az sem gond, hogy nem a legdrágább Shimano került a paripára, főleg, hogy az agymotor miatt nem is a váltón át éri el a nyomaték a hátsó kereket.
Amit hiányolok még, hogy a komputer kijelzőjén az akkumulátor töltöttségét csak egy 5 szegmenses jelző mutatja, egy segédmotoros kerékpár esetén különösen hasznosnak találtam volna egy rendes voltos (feszültség) kijelzést. Ami pozitívum, hogy az akkumulátoron is van visszajelző, egy gombnyomás és menet közben is látjuk a LED-eket világítani (vagy már nem világítani, ha merül az akksi).
Nagyon oda kell rá figyelni, hogy ez a gép nem egy motorkerékpár, pedál van rajta. Számomra ez azt eredményezte, hogy egy döntősebb kanyarban leért a pedál az aszfaltra. Ez csak abban az esetben fordul elő, ha a kanyar íve felé eső pedál van lent, ha vízszintesen állnak a karok már nincs gond. Meg persze, ha Te nem motorozol, akkor úgy sem fogsz akkorát dönteni, mint én, jó eséllyel nem fogod megtapasztalni ezt a problémát.
A végére az index, ami inkább csak jelzésértékű valami, az életemet nem bíznám rá. Viszont jó hír, hogy egyáltalán van index, így van kapcsoló is hozzá a kormányon, ami azt jelenti, hogy lehetőségünk van egy normálisabb irányjelző felszerelésére, és nem csak hátra, előre is. Persze ezt külön kell majd beszerezned.
Hopsz, és még egy amit majdnem elfelejtettem, egy tükör sem árt a kormány végére, ha már autók között akarsz közlekedni. Sajnos ez sem a csomag része.
Mik a jó dolog?
Igazából minden más. Ez a gép tökéletes arra, hogy elszaladjak vásárolni vagy elintézni az ügyesbajos dolgaimat a városban. Kényelmes (de nagyon), igazán motorozós érzés vele közlekedni, szóval, ha motoros vagy, mint én, akkor leginkább várni fogod az alkalmakat, hogy ráülhess és döngethess vele picikét.
A Riding’ times Z8 már nem csak a kötelező praktikumról szól, hanem vastagon az élményről is, ami nekem eddig hiányzott. Gondolok itt persze a motorozás élményére.
A Riding’ times Z8 tökéletes, és relatív olcsó megoldás lesz, ha benzinmentes közlekedési módot keresel. A hatótáv lehetővé teszi akár azt is, hogy Pestről lecammogj a Velencei tóhoz. Így aztán bőven elég, hogy elintézd a kisebb vásárlásokat, bejárj munkába vagy iskolába, kiszaladj a falu vagy a város szélére pecázni egyet, átugorj a haverokhoz. Ráadás kellemesség, hogy alkalomadtán élvezeteseket lehet vele csapatni is, ha hiányzik az adrenalin a véredből.
Sőt, ilyen hatótávval megkockáztatom, hogy egy tartalék akkumulátorral az ételfutárkodás sem elvetélt ötlet a Riding’ times nyergében, már csak egy dobozt kell valahogy ráapplikálni.
A végén pedig fontosnak tartom leírni, hogy a Riding’ times Z8 nem kerékpár. Semmilyen értelemben sem az. A rendőr sem fogja összekeverni egy kerékpárral. Ez bizony minden ízében egy segédmotoros kerékpár, és ehhez igazodva tudod majd használni.
Amiben szinte száz százalékig biztos vagyok, ha úgy érzed, hogy ki tudod használni, akkor élvezni fogod Te is. Engem megfogott, szerelem lett belőle, így biztos vagyok benne, hogy egy ilyen vagy hasonló gép hamarosan a garázsomba fog költözni a nagy, nyolcszázas sport-túra gépem mellé, hogy egyedül ne unatkozzon szegény télen.
Ha nem nézted meg a cikk elején a videót, akkor javaslom tedd meg, hogy mozgás, használat közben is lásd a Riding’ times Z8-at!
Ha szeretnél egy ilyen masinát, akkor a vásárláshoz vedd igénybe a BGd4ac54 kuponkódot, amivel 1020 dollár helyett 914 dollárért veheted meg a cseh raktárból. A cikk elején leírt Paypal és új felhasználóknak járó kedvezményekkel az ár kerek 900 dollár (~317 600 Ft) lesz! Az alábbi linkre kattints: