Az Apple és a Blizzard jogi esetei
Összeállításunkban az Apple és a felperesek is menekülnének egy perből, a Blizzard pedig jobb híján perel.
Egyre inkább hiszünk benne, hogy a jog az IT legdinamikusabban fejlődő ágazata. A legfrissebb hírek szerint az Apple csendben megegyezett peren kívül azokkal, akik a hirdetési gyakorlata miatt citálták bíróság elé a céget. Szokás szerint a részletek — például az, hogy hogyan kompenzálta a felpereseket a cég — nem kerültek napvilágra, de nagyon úgy tűnik, hogy mindkét fél szeretett volna kihátrálni a perből.
Fred Greaves és Dave Gatley még 2007 májusában perelte be az Apple-t a MacBookokban és MacBook Prókban használt kijelzők képminőségbeli problémái miatt. Az Apple hirdetéseiben több millió színt produkáló kijelzőket említ, de úgy tűnik hogy ennek eléréséhez a raszterezés (dithering) nevű technikát használják. A tradicionális 16,7 millió szín megjelenítéséhez a legtöbb kijelző nyolcbites csatornát használ, de a felperesek szerint az Apple a MacBookokban 6-bites kijelzőt használt, mely 262 144 különböző színt képes csak megjeleníteni, ezért vetették be a raszterezési “trükköt”. Ez pedig professzionális fotósok számára használhatatlanná degradálja a gépet. Az Apple nem verte nagydobra, hogy milyen kijelzőket használt a gépeiben, de némi kutatás igazolta, hogy valóban hatbites kijelzőket alkalmaztak a MacBook és MacBook Pro termékekben.
A felpereseket igazán az bosszantotta fel, hogy amikor reklamáltak emiatt, akkor azzal próbálták leszerelni őket, hogy túlzottan szőrszálhasogatók, és csak beképzelik maguknak a problémát. Ezért megpróbáltak olyan felhasználókat találni, akik hozzájuk hasonlóan elégedetlenek voltak a kijelzőkkel. Ez pedig sokkal nehezebbnek bizonyult, mint eredetileg hitték, így nem sikerült az ügyet közérdekű csoportos perré (class action lawsuit) tenni. Szemlátomást mindkét félnek a peren kívüli megegyezés volt a legüdvözítőbb.
Teljesen más a helyzet a World of Warcraft kiadója, a Blizzard és a Glider nevű, nem hivatalos kiegészítő elkészítője, Michael Donnelly ügyéban. Hogy a problémát megértsük, kicsit ismerni kell az MMORPG-k világát. A játék fontos eleme, a karakterek fejlődésének fontos része, hogy megszerezzék a választott foglalkozásuknak megfelelő nyersanyagokat — például úgy, hogy vadásznak a megfelelő lényekre, és megnyúzzák azokat, virágokat gyűjtsenek, horgásszanak és így tovább. Ez a folyamat meglehetősen unalmas lehet egy idő után.
A Glider nevű kiegészítő pont azt teszi lehetővé, hogy a karakterünk egy előre kijelölt területen ilyen nyersanyagokat gyűjtsön — a játék szlengjében ezt hívják “farmingnak”. Természetesen azzal, hogy karakterünk vadállatokkal, szörnyekkel harcol, tapasztalati pontokra is szert tesz, így ha valaki elég kitartó és türelmes, viszonylag rizikómentesen fejlesztheti karakterét, és léphet szinteket. A Glider megfelelő beállítások után erre is alkalmas.
Arról, hogy a Glider használata, a “farming” csalás-e vagy sem, a játékosok között megoszlanak a vélemények, de a Blizzard álláspontja az, hogy ez bizony csalásnak számít, hiszen “robotizálja” karakterünket, a gép játszik helyettünk, tönkretéve a játékmenetet, a karakterek fejlődésének normális menetét. A Blizzard tiltja az ilyen kiegészítők használatát, de az amúgy 25 dollárba kerülő Glider használatát jelenleg nem tudják szoftveres úton detektálni.
Az egyetlen mód, hogy a játékosok lebukjanak vele az az, ha egy másik játékos “kiszúrja” a karakter mechanikus viselkedését, hogy az egy előre definiált pályát követ, nem reagál arra, ha megszólítják és ezt jelenti a játékmenetet felügyelő játékmestereknek. Ilyenkor a Glidert futtató felhasználót 72 órára felfüggesztik, és jó eséllyel ki is zárják a játékból. A Blizzard beperelte Donnellyt, aki a sokféleképpen értelmezhető felhasználói szerződésben foglaltakkal védekezik. A Blizzard afféle utolsó menedékként azt hozza fel Donnelly és a Glider ellenében, hogy a program megsérti az ő szerzői jogaikat, mert a memóriába másolja a játékot, hogy elkerülje azt, hogy a csalást érzékelő programok lefüleljék. Mindkét fél a bíróság döntésére vár az ügyben.
A Glide-ból nagyjából 100 ezer példányt értékesítettek — pontosabban ennyi licencet adtak el –, míg a World of Warcrafttal nagyjából 10 millió játékos játszik.