Az Adverticum AdServere Magyarországon az elsők között támogatja a Stanfordi Egyetem kutatói és a Mozilla fejlesztői által indítványozott, a Mozilla Firefox-on kívül már más böngészőkben is elérhető „Do Not Track” – azaz „ne kövess” funkciót, amely lehetővé teszi az internetezők számára, hogy letiltsák az internetezési szokásaikkal kapcsolatos információk gyűjtését.
Anonimizált viselkedési adatokat többek között az adszerverek, érdeklődés- vagy viselkedés alapú targetálást használó alkalmazások és ajánlórendszerek használnak. A felhasználók ezeket a szolgáltatásokat eddig is letilthatták különböző (főként cookie alapú) opt-out megoldások segítségével, ugyanakkor a Do Not Track header az opt-out általánosabb, böngésző oldalon beállítható funkciója, amely magukat a hirdetéseket nem blokkolja.
Ha a felhasználó beállította a böngészőjében, hogy nem szeretné, hogy kövessék, akkor a böngésző Do Not Track header-t küld azoknak a weboldalaknak, webes alkalmazásoknak, amelyekkel kommunikál, vagyis egyértelműen jelzi a weboldal vagy az alkalmazás felé, hogy a felhasználó döntése alapján annak viselkedési információit nem használhatja fel. A megoldás hátránya, hogy az ilyen felhasználók a jövőben nem kaphatnak az érdeklődési körükhöz illeszkedő hirdetéseket, amely részben a reklámok hatékonyságát gyengítheti, részben pedig azt is eredményezheti, hogy ezeket a felhasználókat jobban fogják zavarni a számukra érdektelen reklámok.
Fontos látni, hogy a funkció csak akkor működik, ha a weboldalak és alkalmazások figyelembe veszik, hogy Do Not Track header érkezése esetén nem ildomos követniük a felhasználóikat! „Nagyon fontosnak tartjuk azt, hogy a felhasználók saját maguk dönthessenek arról, hogy engedélyezik-e a viselkedés/érdeklődés alapján targetált hirdetéseket a böngészőjükben. A böngésző oldalon beállítható Do Not Track funkció támogatása azért is lett aktuális nálunk, mert az Adverticum média oldali ügyfelei egyre nyitottabbak a felhasználói viselkedés/érdeklődés alapján targetált hirdetési megoldásokra.
Az általunk eddig is támogatott cookie alapú opt-out megoldással szemben a böngésző oldali opt-out kényelmesebb a felhasználó számára, ugyanakkor mivel annak is megvannak a maga előnyei, ha valaki nem él az opt-out opciókkal (olyan hirdetéseket kap, amik valóban érdeklik, de nem látja ugyanazt az „idegesítő” hirdetést többször), nem valószínű, hogy a felhasználók hirtelen tömegesen élnek majd az új lehetőséggel.” – nyilatkozta Balatoni Emese az Adverticum Zrt. ügyfélkapcsolati igazgatója.
Az amerikai AP hírügynökség a Mozilla ajánlás megszületésével szinte egy időben, 2011 tavaszán elkezdte támogatni a Do Not Track funkciót mintegy 800 híroldalon. Az Adverticum is az elsők között, 2011 augusztusától támogatja a funkciót.
Forrás: adverticum