AOC AGON AG352UCG6 Gaming Monitor teszt
Hatalmas hajlított kijelző Nvidia G-Sync technológiával.
Tartalomjegyzék Mutasd
Bevezető
Az AOC nagyot gurított az AGON AG352UCG. Nem is csoda, hogy a játékosok oda vannak ezekért a monitorokért, hiszen az AOC hatalmas, 35 colos panelt pakol beléjük, aminek a felbontása 3440 x 1440 pixel, ráadásul, hogy ez ne legyen elég a kijelző hajlított, 1800R görbülete tökéletes megoldás arra, hogy a hatalmas panel minden négyzet centijét fáradtság nélkül belássuk.
Az AOC a AG352UCG sorozatot folyamatosan frissíti, a most a teszt asztalra került AG352UCG6 már a második generáció a sorozatból. A 2017 márciusában bemutatkozó előd első látásra nem sok mindenben különbözik a jelenlegi kiadástól, de a kijelző mögött azért találunk néhány kellemes eltérést. A VA panel felbontása, mérete és görbülete nem változott, de legnagyobb etvaszként bekerült a monitorba az „overclocked” mód, ami az előd 100 Hz-es frissítését 120 Hz-re tornászta fel, ráadásként pedig ebben az új kijelzőben már élvezhetjük az NVIDIA G-SYNC technológia áldásait. Azt hiszem elmondhatjuk, hogy manapság ez már szinte alapkövetelmény egy ganer kijelzőnél, hiszen ezzel az NVIDIA kártyák tulajdonosai lag-mentes játékot élvezhetnek.
A monitor persze kapott egyéb újdonságokat is, olyanokat, amik segítenek megőrizni szemünk épségét öregkorunkra is, amikor már nem a számítógépes játék lesz az első és legfontosabb elfoglaltságunk. Ezek az új technológiák, a Flicker-Free és a LowBlue mind ezt szolgálják.
Külső
Az AOC az AGON AG352UCG6-ot kétféle változatban kínálja. Választhatjuk a normál fekete burkolatú kijelzőt alumínium állvánnyal, vagy “Black Edition” változatot fekete felsőrésszel és feketére festett állvánnyal. Az előlapon a panelt 15 milliméteres szegély keretezi, ez zongoralakk színt kapott, míg a hátlap fekete, ebben az AOC-tól már megszokott szárny motívum ezüst vagy fekete. Nálunk egy fekete állvánnyal és ezüst hátsó szárnyakkal szerelt példány járt.
A látvány már így is lenyűgöző, azonban egy Gamer monitor nem létezhet színes LED-ek nélkül. Az AGON AG352UCG6 két helyen is kapott „díszkivilágítást”. Az előlapon a kijelző panelja alatt jobbra és balra egy vékony csík, a hátlapon pedig a szárny motívumba ágyazott plexi betétek világítanak. Három színből választhatunk, a megvilágítás lehet piros, kék vagy zöld, a színt a monitor menüjében állíthatjuk be.
A monitor talpa, pontosabban az állványzat különleges kinézetet kapott. A három láb stabilan tartja a hatalmas kijelzőt, a lábakra szerelt állványon pedig 120 milliméteren könnyedén mozgathatjuk le- és fel a panelt. További beállítási lehetőség, hogy dönthető is kijelző, előre 6- hátra akár 30 százalékkal. Hab a tortán, hogy nem csak a magasság állítható, az ügyesen kialakított szerkezet lehetővé teszi, hogy 30 fokban el is fordíthatjuk jobbra és balra a kijelzőt.
Ahogy az AOC többi gamer monitorán, úgy itt is megtaláljuk a fejhallgató tartót, ami szokás szerint a hátlap jobb felső (hátulról bal felső) sarkában kapott helyet. Ez az egyszerű tartó kihajtható vagy becsukható igény szerint. Ha éppen nem a fejhallgatón keresztül hallgatjuk a hangokat, akkor sem kell a monitor mellé hangsugárzókat venni, mert a hátlapon megtaláljuk a két darab 2 wattos hangsugárzó kimeneti nyílásait.
Az AOC AGON AG352UCG6 minden olyan modern csatlakozót rendelkezésünkre bocsájt, amire a játékosoknak szüksége lehet: 3,5 mm-es analóg mikrofon és fejhallgató aljzatok, SuperSpeed USB 3.0 downstream + gyors töltőport, egy másik USB 3.0 downstream port és egy harmadik USB 3.0 upstream port. Alul találjuk a DisplayPort 1.2 csatlakozást (3440 × 1440 @ 100Hz ), HDMI 1.4 portot (3440 × 1440 @ 50Hz ), a 3,5 mm-es mikrofon kimenet (PC-hez) és a külső tápegység csatlakozóját.
Technológia
Néhány részletről már olvashattatok a bevezetőben, de a részletek csak most következnek.
Első lépésben fontos tisztázni, hogy ez a monitor nem a jelenleg újra divatossá tett, de végtelenül elavult TN+film panelre épül. Ahogy már többször leírtuk, a TN panel legnagyobb, sőt egyetlen előnye a rendkívül alacsony válaszidő. Minden más tekintetben katasztrófális a képminőség egy fejlett IPS vagy VA panelhez képest, az OLED kijelzőkről nem is szólva.
A Philips és az AOC kijelzőinél ugyanakkor sűrűn összefuthatunk a VA paneles megoldásokkal. Ezek a képminőség és az elérhető válaszidő tekintetében az IPS és a TN panelek között vannak. Vagyis a kép minősége szempontjából ez a jobb választás, a válaszidő, ehhez kapcsolódóan például az utánhúzás szempontjából viszont rosszabb.
Az AOC AGON AG352UCG6 modell tehát egy 35 “colos, AU Optronics által gyártott AMVA LCD panelre épül, amely támogatja a 120 Hz-es frissítési frekvenciát és a valódi 8 bites színt csatornánként. A háttérvilágítás WLED (fehér fénykibocsátó dióda) alapú. A panel 3440 x 1440 képpont felbontással is rendelkezik és 4 ms szürke-szürke válaszidővel dolgozik. A statikus kontraszt a régi modell 2500: 1 és 2000: 1 között van.
A színmélység a feljebb már említett 8 bit – 16,7 millió szín – szubpixelenként dithering nélkül. A tipikus fényerő 300 cd / m², ez is megszokott érték a hasonló monitoroknál. A frissítés gyakorisága 120 Hz, ez persze G-Sync esetén nem állandó. A tipikus válaszidő a már fent is említett 4 millimásodperc, ami ismét csak a VA panelekre jellemző érték. Betekintési szögekre a gyártó 178º vízszintes, 178º függőleges értéket ad meg, ami ebben az esetben helytálló, ilyen éles szögeknél a torzítás és a színek torzulása is elfogadható mértéken belül marad, nem úgy, mint a mumusként emlegetett TN panelnél, ahol egyébként a gyártók hasonló értékeket adnak meg. A moonitor teljesítményfelvétele 70 watt, ami ilyen méret mellett teljesen elfogadható érték.
Bár a panel ugyanaz, mint az előző évben, az új AGON monitor már tartalmazza a többi AOC monitorból ismerős technológiákat, például az AOC FlickerFree és LowBlue módját. A FlickerFree csökkenti a szemet érő terhelést a fáradtságos és hosszú játékmenet során. Az LowBlue mód csökkenti a káros, rövid hullámhosszú kék fényt, ami kutatások szerint az idő múlásával hosszú távú szemkárosodást okozhat.
Gyakorlati tapasztalatok
Először is fontos elmondani, bár nyilvánvaló, hogy a legtöbb gamer monitor teljes HD, vagyis 1920 x 1080 pixeles felbontásánál az AOC AGON AG352UCG6 natív 3440 x 1440 pixeles felbontása jelentős többlet terhelést jelent a grafikus kártyáknak. Emiatt aztán teljesen felesleges a középkategória aljával próbálkozni, a megfelelő képkockaszám eléréséhez combos VGA-ra van szükség. Mivel keveset játszom nekem sem volt ilyen itthon, így kénytelen voltam kölcsönkérni egy GeForce GTX 1080 Ti grafikus kártyát.
Mielőtt játszani kezdtem volna a szokásos dolgokat néztem meg, mint például a betekintési szögek és a háttérvilágítás egyenletessége. Előbbi esetén nem volt kétségem afelől, hogy a gyári adatok helytállóak lesznek, ebben nem is kellett csalódnom. A háttérvilágítás azonban mindig érzékeny pont szokott lenni, néha egészen csúnya eltéréseket tapasztalhatunk fényerőben a panel kőlönböző területei között. Az AOC AGON AG352UCG6 esetén ezek az eltérések leginkább magas fényerőnél jelentkeztek, de ez várható is volt. A menü “Overdrive” funkciójának használatával a felhasználók öt fokozatban állíthatják a háttérvilágítás erősségét. Az Overdrive kikapcsolása mellett választhatunk Gyenge, Könnyű, Közepes és Erős beállítást, utóbbi használatát nem nagyon tudom javasolni, mert normál használatnál is túl soknak találtam, játékok alatt pedig kimondottan zavaró volt. Ezen az erős beállításon volt természetesen a legjobban látható a háttérvilágítás egyenlőtlensége. A sarkokon volt ez észrevehető, valamint a peremek mellett voltak fényesebb felületek. Érdekesség, hogy a peremeknél ez a túlzott bevilágítás nem nyúlt be mélyre, felhőszerűen a panel közepe felé, hanem vékony sávban megmaradt a peremek mellett.
Természetesen nem maradhattak ki a játékok sem, a teszthez egy stratégiai játékot és egy klasszikus belsőnézetű lövöldözőset választottam ki. Előbbi sosem volt az én világom, így nem is nyúztam túl sokat, bár hozzáértők szerint nem rossz a Dota 2. A monitor nyilvánvaló előnye volt, hogy a látómező szélesebb lett, mint egy hagyományos monitornál, így a térképből nagyobb területet lehetett belátni. Ráadásként a vásárláshoz használatos menüt sem kellett állandóan becsukogatni, nem zavart a játék közben.
A második játék a PlayerUnknown’s Battlegrounds volt, ami már jóval közelebb állt a szívemhez. Megjegyzem ezzel sem játszottam azelőtt, de hasonlókkal igen, így nem volt nehéz beleszokni. A játékban természetesen a Multiplayer rész a lényeg, legalábbis én így gondolom. Régen harcoltam már, akkor is hagyományos 4:3-as, később 16:9-es kijelzőn. Azt kell mondanom, hogy ez a 35 colos panel komoly előnyt jelent a játék során. A harc közben a monitor hajlítottsága miatt a tér nagyon nagy részét lehet belátni, a monitor szinte körülvesz minket, a fej forgatása nélkül a széleken a ozgást a periférikus látásunkkal is tökéletesen érzékeljük. Megfelelő távolságra ülve a játék realisztikussága nagyot nő azáltal, hogy nem egy ablakon át nézzük a játékteret, hanem szinte a teljes látómezőnket az tölti ki.
Feljebb már jeleztem, hogy a monitor 4 ms válaszideje nem a legtökéletesebb a játékokhoz, természetesen kiemelten igaz ez azokra a programokra, ahol a gyors mozgások jellemzőek. A relatív magas válaszidő érzékeltette is hatását, nagyobb, de főként a legmagasabb fényerőnél már észrevehető utánhúzás figyelhető meg. Szerencsére ezt a legfényesebb módot egyébként sem ajánlom. Alacsonyabb, például a második fokozatra állított fényesség esetén a monitor bámulása kevésbé volt fárasztó és az észrevehető utánhúzás is eltűnt. Nyilván ott volt az, csak a játék hevében az alacsonyabb fényerejű háttérvilágítás mellett már nem volt zavaró, így nem is tűnt fel.
Összegzés
Dorka, az MMD rendkívül kedves PR asszisztense megígérte nekem, hogy meglep egy monitorral, és nem kellett benne csalódnom, tényleg meglepett. A helyzet az, hogy én kértem meg erre, mert az elmúlt lassan húsz évben annyi monitor fordult már meg az asztalomon, hogy egyre immunisabb vagyok az újdonságok iránt. Az MMD kínálatából is járt már nálam Philips és AOC monitor is, irodai is, grafikai munkára, multimédiára és játékra kihegyezett is. Szóval kicsit tanácstalan voltam, hogy mit kérjek erre a tesztre. A tanácstalanságomnak a fenti meglepetésre vonatkozó ígéret vetett véget, amit örömmel el is fogadtam, legalább a választás terhe nem nyomta a vállamat.
A csomag megérkezett, én a doboz méretét látván megvontam a vállam, egy újabb hajlított kijelzős monitor. A véleményem persze rögtön megváltozott, amikor rájöttem, hogy az új gamer monitor van a dobozban. Rögtön kíváncsivá tett, hiszen ilyen méretű monitoron még nem játszottam. Persze, gondoltam, hogy jó lesz, de hogy annyira rákattanok amennyire, azt nem. Ha újra fiatal lehetnék, ha újra annyi időm lenne játszani, mint régen volt, akkor biztos célként lebegne a szemem előtt egy ilyen kijelző beszerzése. Ha arra gondolok, hogy régen a hatalmas 17 colos csöves monitorokat cipeltem a vállamon a Quake partikra, akkor meg végképp ezt gondolom, bár, akkoriban ez a technológia még nem is létezett talán.
A lényeg tehát, hogy az AOC AGON AG352UCG6 egy bitang jó szerkezet. Imádtam, imádni is fogom, még ha vissza is kell adnom, hiszen 1-2 hétre ismét kamasz lehettem általa, írthattam az ellent, mert volt mire fogni, tesztelni kell.
Ezúton szeretném megköszönni Dorka ezt a figyelmességet tőled, és szeretettel várom a következő meglepetést!
AOC AGON AG352UCG6 Műszaki adatok:
Modell név | AG352UCG6 |
Kijelző mérete | 35 “/ 889,81 mm |
Pixel Pitch | 0,2382 (H) x 0,2402 (V) mm |
Megjelenítési terület | 819,408 (H) x 345,888 (V) mm |
Fényesség | 300 cd / m² |
Kontrasztarány | 2500: 1 (tipikus) |
Válaszidő | 4 ms (szürke-szürke) |
Látószög | 178 ° (H) / 178 ° (V) |
Szkennelési gyakoriság | HDMI 1.4: 30-140 KHz (H) / 24 ~ 60 Hz (V) |
Optimális felbontás | HDMI 1.4: 3440 x 1440 @ 50Hz |
A színek megjelenítése | 16,7 M |
Színtér lefedettsége | 100% sRGB (CIE1931) |
Bemeneti jel | HDMI 1.4 és DP 1.2 |
Tápegység | 20Vdc, 6A |
Energiafelhasználás | 70W |
Hangszórók | 2W x 2 |
Biztonsági előírások | CE, FCC, KC, KCC, RCM, MEPS, e-Standby, |
Fali tartó | 100 x 100 mm |
Burkolat színe | Fekete ezüst |
Mechanikai funkció | Dőlés: -5,5 ° ± 1,5 ° ~ 28 ° ± 2 ° |
W × H × D (alap / mm) mm | 847 x 593 x 266 mm |
W × H × D (csomag) mm | 980 x 527 x 300 mm |
Tömeg (nettó / bruttó) kg | 11.8/15.3 |