Válassza az Oldal lehetőséget

AMD: fordított Hyper-Threading?

AMD: fordított Hyper-Threading?

Az egyelőre csak félhivatalos információkkal együtt emlegetett technológia lényege az lenne, hogy több fizikai processzor logikailag egynek mutatkozna a rajta futó programok számára.

Az eljárás leghamarabb a K10-es központi egységekben, azaz 2008 után jelenhet meg. Nem újkeletű dologról van szó: a NEC már meglehetősen sok munkát feccölt a fejlesztésbe, de egyelőre úgy néz ki, nem feleslegesen. Bár nem tudni, hogy az AMD licenceli-e majd a technológiát, vagy maga fejleszt ki egy újat, az szinte egészen biztos, hogy a kettőnél több maggal rendelkező processzoroknak már része lesz az optimális teljesítménykihasználás érdekében.

A “fordított Hyper-Threadingre” ugyanaz lesz igaz, mint a “hagyományos” változatra: kellő optimalizáció hiányában gyakorlatilag semmilyen teljesítménynövekedéssel nem jár majd a használata.

Jogos lehet a kérdés, hogy akkor mégis mi értelme van? A válasz egyszerű. A Hyper-Threadinget arra találták ki, hogy a nagy teljesítményű egymagos processzorokat az egyszerre futó programok jobban ki tudják haszálni, mert bekapcsolásával a CPU hardveresen végzi a szálak közötti váltogatást, így erre nem kell feláldozni a futásidő jelentős részét.

Mostanra változott a helyzet. Gyártástechnológiai problémák miatt a központi egységeket gyártó cégek kénytelenek voltak feladni az órajel növelésével történő fejlesztést, helyette inkább a műveleteket végző egységek — a magok — számát kezdték növelni egy tokozáson belül. Mivel a programok futásidőigénye folyamatosan növekszik, előbb-utóbb elérik majd azt a szintet, ahol egy mag teljesítménye már nem elegendő. Ekkor lesz szükség a második egységre, itt viszont már megfordul a Hyper-Threading helyzete: az kerülne külön programozásba vagy számításokba, hogy a program a két CPU között tudjon váltogatni. Ennek hardveres gyorsítására készül a “fordított Hyper-Threading”.

Bár az otthoni számítógépekbe még kicsit korainak tűnhet az ötlet beépítése, nem véletlen, hogy a NEC már ennyi időt fordított a fejlesztésre: a legújabb Xbox 360 és PlayStation 3 konzolok ugyanis már nagyon valószínű, hogy alkalmaznak valamilyen hasonló jellegű párhuzamosító technológiát.

A szerzőről