Minden, amit tudni érdemes a TMC technológiáról. Hosszabb hangvételű írás, hír formában.

A TMC (Traffic Message Channel) az analóg FM-adások RDS-kódjának egy kis szegmensét kitöltő digitális adatátviteli csatorna, amelyen keresztül a navigációs készülékek által értelmezhető közlekedési hírek (útlezárások, balesetek, torlódások, határátkelőhelyi várakozási idők stb.) sugározhatók ki.

A TMC (vagy másik gyakori nevén RDS-TMC) kiforrott és nemzetközi szabványokban rögzített technológia, amely ma Európában és az Egyesült Államokban is a közlekedési információk sugárzásának de facto szabványa.

A szabvány kidolgozását az EBU (European Broadcasting Union) a Bosch/Blaupunkt és a Philips cégekkel közösen még a 80-as évek közepén kezdte meg, az első hivatalos TMC-adás pedig 1997-ben indult el – ekkor azonban még csak az autórádió kijelzőjén, szöveges formában jelentek meg az üzenetek. A szolgáltatás iránt azonban nem volt nagy érdeklődés, a TMC-képes rádiók száma éveken át csekély maradt.

A TMC fejlődésének a navigációs készülékek elterjedése adott újabb lendületet, amelyek a GPS helymeghatározás révén már helyfüggően és grafikus formában tudják megjeleníteni a TMC-üzeneteket, sőt a torlódást elkerülő útvonalat is képesek tervezni.

A TMC szolgáltatás hazai megvalósulása

Ma szinte minden nyugat-európai országban működik TMC-szolgáltatás, míg az új Európai Uniós tagállamok közül először a Cseh Köztársaságban, majd 2008 augusztusától Magyarországon és – 2009 júniusa óta – Szlovéniában érhető el. Az utóbbi két országban a TrafficNav Kft. biztosítja a szolgáltatást.

A jelenleg forgalomban levő navigációs készülékek túlnyomó többsége vagy eleve rendelkezik beépített TMC-vevővel, vagy külső TMC-vevővel (a köznyelvben TMC-antennával) kiegészítve alkalmas a TMC közlekedési hírek vételére, amelyeket vizuális (a térképen megjelenő ikonokkal) és szöveges formában is megjelenít, sőt, akár elkerülő utat is ajánl. A technológia egyik előnye, hogy nincs adatforgalmi díja (külföldi roaming díja sem), a másik, hogy a szöveges megjelenítés a navigációs készüléken beállított nyelven történik, így például a Magyarországon kisugárzott információk a külföldi autósok számára is könnyen és pontosan érthetők.

A TMC technológiai háttere

A rendszer infrastrukturális háttere rendkívül összetett, ami leginkább annak köszönhető, hogy az RDS-spektrum TMC-re használható sávszélessége nagyon kicsi, kb. 100 bit/sec. A kis sávszélesség miatt a TMC-csatorna használatának döntő fontosságú feltétele, hogy minden szükséges helyszín, esemény és ajánlás kódolt formában álljon rendelkezésre. Ahhoz, hogy a GPS-vevő képernyőjén közlekedési események jelenhessenek meg, komoly előkészületekre van szükség.

A rendszer három nagy egységre bontható: szolgáltatói, adó és a navigációs rendszerre épülő vevő oldalra (1. ábra).

A TMC szolgáltatás hazai megvalósulása

1. ábra: A TMC működésének egyszerűsített vázlata

Szolgáltatói oldal

A szolgáltatói oldal feladata mindenekelőtt egy – szerkezetében a vonatkozó ISO-szabványoknak, földrajzi lefedettségében a szakmai és felhasználói elvárásoknak megfelelő – lokációs tábla elkészítése az adott országra. Ez a tábla geokódolva és a megfelelő attribútumokkal ellátva tartalmazza az ország főbb közlekedési csomópontjait. Minden, a táblában szereplő lokációs pontnak egyedi azonosítója van, amelynek segítségével lehet rá hivatkozni. Magyarország lokációs tábláját a TrafficNav Kft. készítette el, amelyet 2007 őszén a TISA (Traveller Information Services Association) Fórum (korábbi nevén: TMC Fórum) tanúsított. A TISA Fórum a TMC-szolgáltatások szabványait előkészítő és a szolgáltatásokat összehangoló nemzetközi szervezet, az általa történő lokációstábla-hitelesítés annak biztosítéka, hogy a tábla létrehozása helyesen történt.

A szolgáltatónak ezután fel kell vennie a kapcsolatot a digitális térképek gyártóival, akik térképekkel látják el a navigációs szoftverek készítőit. Ahhoz, hogy a szoftver értelmezni tudja az eseményeket, a térképgyártónak be kell építenie a táblát. Ezután még a navigációs szoftver gyártójának is van feladata, mert nem csak a helyek, hanem az események is kódolva vannak, amelyek feloldását a szoftvernek kell tartalmaznia. Ez az ún. eseménylista több nyelven tartalmazza az esemény leírását és kódját.

Ezen előkészületek után a szolgáltató legfőbb feladata a különböző forrásból származó közlekedési események gyűjtése, ellenőrzése és kódolása (2. ábra). Ennek során az erre a célra kifejlesztett szoftver segítségével manuálisan és akár automatikusan is kódolt forgalmi üzeneteket lehet előállítani.

A TMC szolgáltatás hazai megvalósulása

2. ábra: Adatfeldolgozás

Az operátor a szoftver segítségével az RDS kis sávszélességéhez igazodva a helyet, az eseményt és az irányt néhány bit-értékű számsorrá alakítja. Az RDS-adat bit-értéke 1187.5 bit másodpercenként, ez percenként 15 TMC-üzenet kisugárzására ad lehetőséget. Egy TMC-üzenet 37 bitnyi értéket jelent (3. ábra). A 37 bit úgy áll össze, hogy 11 bit értéket jelent maga az esemény, 16 bitet a kezdőpont, 1 bitet az irány, 3 bitet a végpont, szintén 3 bitet az időtartam, további 3 bit pedig fenn van tartva egyéb információk számára.

Az esemény-hivatkozás egy teljes esemény meghatározása, ami az esemény kódjából és időtartamából épül fel. Ez a lista nem csak forgalmi dugókra, balesetekre vonatkozó eseményeket tartalmaz, hanem olyan más információkat is, amelyek hatással lehetnek a forgalomra, mint pl. az időjárási körülmények.

A TMC szolgáltatás hazai megvalósulása

3. ábra: Egy TMC-üzenet felépítése

Adó oldal

A TrafficNav központ által előállított TMC-jeleket Magyarországon a Magyar Rádió Zrt. sugározza ki az MR2 Petőfi Rádió országos adóhálózatán. A Magyar Rádió már eddig is az RDS-szolgáltatások széles körét kínálta (TP, TA, AF, EON, Radio Text stb. funkciók), amit 2008-ban a szintén az RDS kódrendszerhez tartozó TMC-vel is kiegészített.

 
Vevő oldal

A TMC használatnak alapvető feltétele, hogy a navigációs rendszer rendelkezzen TMC-vevővel, vagy bővíthető legyen vételre alkalmas külső egységgel. Az utóbbi manapság sokkal gyakoribb a PDA-k (Personal Digital Assistant) esetében, míg a PNA-knál (Personal Navigation Assistant) már kezdenek megjelenni azok az eszközök, amelyek GPS/TMC kombinációk. Mivel Nyugat-Európában már évek óta működik ez a szabvány, számíthatunk rá, hogy rövid időn belül tömegesen jelennek meg a távol-keleti univerzális TMC-vevők, amelyek minden PDA-hoz illeszthetők. Jelenleg azonban még vannak eltérések.

Mint azt korábban már említettem, a másik szükséges és elengedhetetlen tartozék a térkép. Ha a készülék készítője nem ad ki TMC lokációs pontokat tartalmazó frissítést a térképből, akkor hiába van vevő a gépünkben, a vett jeleket a készülék nem tudja értelmezni.

A közlekedési információk grafikus és szöveges megjelenítése navigációs szoftverenként eltérő (4. ábra). Általában az események kirajzolása a rájuk jellemző KRESZ-táblákkal történik, és az érintett útszakasz a térkép alapszíneitől elütő színezetet kap. A TMC-s üzenetek értelmezése a navigációs szoftver szintjén történik, ezért a különböző márkájú készülékek egymástól eltérően reagálhatnak ugyanarra az üzenetre. Általános gyakorlat azonban, hogy a felhasználó – a navigációs szoftver menürendszerén keresztül – beállíthatja: kívánja-e, hogy az útvonaltervező figyelembe vegye a közlekedési adatokat.

A TMC a navigációs szoftverek esetében a második generációs időszakot hozta el, amelyben nem csak a készülékben tárolt statikus térképi adatok, hanem kívülről érkező, valós idejű dinamikus információk alapján is történik a navigáció. Jelenleg az alábbi, újonnan vásárolt készülékek alkalmasak a magyar TMC vételére: Navon, Iconix, RoyalTek MapMaster, Navigon, Garmin (NaviGuide bővítéssel), TomTom, de a lista folyamatosan bővül.

A TMC szolgáltatás hazai megvalósulása

4. ábra: TMC-üzenet megjelenítése

A TMC Magyarországon

Hazánkban a szolgáltatói oldalt a TrafficNav Kft. képviseli. A cég 2007-ben alapított, Magyarországon bejegyzett korlátolt felelősségű társaság. A vállalkozás küldetése kettős:

1. A magyarországi közúti közlekedést befolyásoló adatok begyűjtése és integrációja, és ezzel az ország legátfogóbb, legmegbízhatóbb és leggyorsabban frissített közlekedési információs adatbázisának megteremtése és üzemeltetése.
2. Az adatbázisban nyilvántartott közlekedési információk lehető leggyorsabb és leghatékonyabb eljuttatása a végfelhasználókhoz, amihez többféle adatátviteli csatornát is használ.
 
A TrafficNav Kft. több navigációs készülék-, illetve szoftvergyártóval is együttműködik annak érdekében, hogy a magyarországi TMC-szolgáltatás minél több felhasználó számára elérhető legyen.
Adatforrások Magyarországon


A TrafficNav fő feladata, hogy számítógépes feldolgozó rendszerével egységes, georeferált adatbázisban egyesítse a különböző forrásokból beérkező közlekedési, illetve a közlekedést befolyásoló információkat.
Magyarországon fő adatforrásaink a következők (a források köre folyamatosan bővül):
  • Fővinform,
  • Magyar Közút Útinform,
  • Állami Autópálya Kezelő Zrt.,
  • Dugóvadász-vonal,
  • Saját közlekedésfigyelő kamerák,
  • Járműflották (FCD floating car data).

Típusukat tekintve az események lehetnek statikusak, illetve dinamikusak. A statikus adatok azok, amelyek a közlekedési infrastruktúra (utak, jelzőberendezések) állapotát jelzik. A statikus események körébe tartoznak  pl. az útfelújítások, korlátozások, lezárások és egyéb, a forgalmat befolyásoló információk (rendezvények stb.). Ezek felvétele kézi bevitellel történik. Érvényességük néhány órától napokig vagy akár hónapokig tarthat (pl. Margit híd lezárása).

A dinamikus információk a forgalom lefolyására és nagyságára jellemző valós idejű adatok. Ezek származhatnak pl. flotta-sebességadatokból, hurokdetektorokból, feldolgozott kameraképekből stb. Ezek bevitele automatikus is lehet. Ezeken kívül dinamikus adatok a meteorológiai információk (időjárás, csúszós út stb.) is, amelyek bevitele szintén manuális úton történik.
Alternatív megoldások


Az FM-műsorszóráson kívül más adatátviteli lehetőségek is rendelkezésre állnak a közlekedési információk továbbítására (1. táblázat).

A TMC szolgáltatás hazai megvalósulása

1. táblázat: A közlekedési információk továbbításának lehetőségei

A TrafficNav a feldolgozott adatokat későbbi felhasználásra el is tárolja, így a valós idejű közlekedési információkon túl úthasználati és baleseti statisztikák előállítására is lehetősége van, illetve ezekből a statisztikákból prediktív közlekedési információkat tud generálni (pl. az év adott napján egy adott időszakban hol és mekkora dugók várhatók).

A feldolgozó rendszer XML-kimenetnek köszönhetően a megfelelő sávszélesség mellett a közlekedési információk weben is publikálhatók és akár térképen is megjeleníthetők. Nemrégiben a TrafficNav és a Topolisz Kft. együttműködésének köszönhetően elkészült az aktuális forgalmi adatok webes térképe, amely a http://www.trafficnav.co.uk/hu/tmcmap.htm oldalon tekinthető meg (5. ábra).

Összefoglalás

A közlekedés-informatikának mérhetetlen nagy szüksége van a térinformatikai alkalmazásokra. A Magyarország közlekedési helyzetének javítására irányuló feladatok megoldásához elengedhetetlen az a háttér, amit csakis a térinformatikai alapú alkalmazások tudnak biztosítani. Ezekhez az alkalmazásokhoz szolgáltat infrastruktúrát és alapadatokat a TMC és a hozzá kapcsolódó egyre modernebb technológiák.

A TMC szolgáltatás hazai megvalósulása

5. ábra: Forgalmi információk a WEB-en

Irodalomjegyzék:

szerző:
Kohán Balázs1,2

1 projektvezető térinformatikus, TrafficNav Kft.,bkohan@trafficnav.co.uk
2 tanársegéd, ELTE TTK Környezet- és Tájföldrajzi Tanszék

A TMC szolgáltatás hazai megvalósulása