Minden, amit tudni érdemes a TMC technológiáról. Hosszabb hangvételű írás, hír formában.
A TMC (Traffic Message Channel) az analóg FM-adások RDS-kódjának egy kis szegmensét kitöltő digitális adatátviteli csatorna, amelyen keresztül a navigációs készülékek által értelmezhető közlekedési hírek (útlezárások, balesetek, torlódások, határátkelőhelyi várakozási idők stb.) sugározhatók ki.
A TMC (vagy másik gyakori nevén RDS-TMC) kiforrott és nemzetközi szabványokban rögzített technológia, amely ma Európában és az Egyesült Államokban is a közlekedési információk sugárzásának de facto szabványa.
A szabvány kidolgozását az EBU (European Broadcasting Union) a Bosch/Blaupunkt és a Philips cégekkel közösen még a 80-as évek közepén kezdte meg, az első hivatalos TMC-adás pedig 1997-ben indult el – ekkor azonban még csak az autórádió kijelzőjén, szöveges formában jelentek meg az üzenetek. A szolgáltatás iránt azonban nem volt nagy érdeklődés, a TMC-képes rádiók száma éveken át csekély maradt.
A TMC fejlődésének a navigációs készülékek elterjedése adott újabb lendületet, amelyek a GPS helymeghatározás révén már helyfüggően és grafikus formában tudják megjeleníteni a TMC-üzeneteket, sőt a torlódást elkerülő útvonalat is képesek tervezni.
Ma szinte minden nyugat-európai országban működik TMC-szolgáltatás, míg az új Európai Uniós tagállamok közül először a Cseh Köztársaságban, majd 2008 augusztusától Magyarországon és – 2009 júniusa óta – Szlovéniában érhető el. Az utóbbi két országban a TrafficNav Kft. biztosítja a szolgáltatást.
A jelenleg forgalomban levő navigációs készülékek túlnyomó többsége vagy eleve rendelkezik beépített TMC-vevővel, vagy külső TMC-vevővel (a köznyelvben TMC-antennával) kiegészítve alkalmas a TMC közlekedési hírek vételére, amelyeket vizuális (a térképen megjelenő ikonokkal) és szöveges formában is megjelenít, sőt, akár elkerülő utat is ajánl. A technológia egyik előnye, hogy nincs adatforgalmi díja (külföldi roaming díja sem), a másik, hogy a szöveges megjelenítés a navigációs készüléken beállított nyelven történik, így például a Magyarországon kisugárzott információk a külföldi autósok számára is könnyen és pontosan érthetők.
A TMC technológiai háttere
A rendszer infrastrukturális háttere rendkívül összetett, ami leginkább annak köszönhető, hogy az RDS-spektrum TMC-re használható sávszélessége nagyon kicsi, kb. 100 bit/sec. A kis sávszélesség miatt a TMC-csatorna használatának döntő fontosságú feltétele, hogy minden szükséges helyszín, esemény és ajánlás kódolt formában álljon rendelkezésre. Ahhoz, hogy a GPS-vevő képernyőjén közlekedési események jelenhessenek meg, komoly előkészületekre van szükség.
A rendszer három nagy egységre bontható: szolgáltatói, adó és a navigációs rendszerre épülő vevő oldalra (1. ábra).
1. ábra: A TMC működésének egyszerűsített vázlata
Szolgáltatói oldal
A szolgáltatói oldal feladata mindenekelőtt egy – szerkezetében a vonatkozó ISO-szabványoknak, földrajzi lefedettségében a szakmai és felhasználói elvárásoknak megfelelő – lokációs tábla elkészítése az adott országra. Ez a tábla geokódolva és a megfelelő attribútumokkal ellátva tartalmazza az ország főbb közlekedési csomópontjait. Minden, a táblában szereplő lokációs pontnak egyedi azonosítója van, amelynek segítségével lehet rá hivatkozni. Magyarország lokációs tábláját a TrafficNav Kft. készítette el, amelyet 2007 őszén a TISA (Traveller Information Services Association) Fórum (korábbi nevén: TMC Fórum) tanúsított. A TISA Fórum a TMC-szolgáltatások szabványait előkészítő és a szolgáltatásokat összehangoló nemzetközi szervezet, az általa történő lokációstábla-hitelesítés annak biztosítéka, hogy a tábla létrehozása helyesen történt.
A szolgáltatónak ezután fel kell vennie a kapcsolatot a digitális térképek gyártóival, akik térképekkel látják el a navigációs szoftverek készítőit. Ahhoz, hogy a szoftver értelmezni tudja az eseményeket, a térképgyártónak be kell építenie a táblát. Ezután még a navigációs szoftver gyártójának is van feladata, mert nem csak a helyek, hanem az események is kódolva vannak, amelyek feloldását a szoftvernek kell tartalmaznia. Ez az ún. eseménylista több nyelven tartalmazza az esemény leírását és kódját.
Ezen előkészületek után a szolgáltató legfőbb feladata a különböző forrásból származó közlekedési események gyűjtése, ellenőrzése és kódolása (2. ábra). Ennek során az erre a célra kifejlesztett szoftver segítségével manuálisan és akár automatikusan is kódolt forgalmi üzeneteket lehet előállítani.
2. ábra: Adatfeldolgozás
Az operátor a szoftver segítségével az RDS kis sávszélességéhez igazodva a helyet, az eseményt és az irányt néhány bit-értékű számsorrá alakítja. Az RDS-adat bit-értéke 1187.5 bit másodpercenként, ez percenként 15 TMC-üzenet kisugárzására ad lehetőséget. Egy TMC-üzenet 37 bitnyi értéket jelent (3. ábra). A 37 bit úgy áll össze, hogy 11 bit értéket jelent maga az esemény, 16 bitet a kezdőpont, 1 bitet az irány, 3 bitet a végpont, szintén 3 bitet az időtartam, további 3 bit pedig fenn van tartva egyéb információk számára.
Az esemény-hivatkozás egy teljes esemény meghatározása, ami az esemény kódjából és időtartamából épül fel. Ez a lista nem csak forgalmi dugókra, balesetekre vonatkozó eseményeket tartalmaz, hanem olyan más információkat is, amelyek hatással lehetnek a forgalomra, mint pl. az időjárási körülmények.
3. ábra: Egy TMC-üzenet felépítése
Adó oldal
A TrafficNav központ által előállított TMC-jeleket Magyarországon a Magyar Rádió Zrt. sugározza ki az MR2 Petőfi Rádió országos adóhálózatán. A Magyar Rádió már eddig is az RDS-szolgáltatások széles körét kínálta (TP, TA, AF, EON, Radio Text stb. funkciók), amit 2008-ban a szintén az RDS kódrendszerhez tartozó TMC-vel is kiegészített.
Vevő oldal
A TMC használatnak alapvető feltétele, hogy a navigációs rendszer rendelkezzen TMC-vevővel, vagy bővíthető legyen vételre alkalmas külső egységgel. Az utóbbi manapság sokkal gyakoribb a PDA-k (Personal Digital Assistant) esetében, míg a PNA-knál (Personal Navigation Assistant) már kezdenek megjelenni azok az eszközök, amelyek GPS/TMC kombinációk. Mivel Nyugat-Európában már évek óta működik ez a szabvány, számíthatunk rá, hogy rövid időn belül tömegesen jelennek meg a távol-keleti univerzális TMC-vevők, amelyek minden PDA-hoz illeszthetők. Jelenleg azonban még vannak eltérések.
Mint azt korábban már említettem, a másik szükséges és elengedhetetlen tartozék a térkép. Ha a készülék készítője nem ad ki TMC lokációs pontokat tartalmazó frissítést a térképből, akkor hiába van vevő a gépünkben, a vett jeleket a készülék nem tudja értelmezni.
A közlekedési információk grafikus és szöveges megjelenítése navigációs szoftverenként eltérő (4. ábra). Általában az események kirajzolása a rájuk jellemző KRESZ-táblákkal történik, és az érintett útszakasz a térkép alapszíneitől elütő színezetet kap. A TMC-s üzenetek értelmezése a navigációs szoftver szintjén történik, ezért a különböző márkájú készülékek egymástól eltérően reagálhatnak ugyanarra az üzenetre. Általános gyakorlat azonban, hogy a felhasználó – a navigációs szoftver menürendszerén keresztül – beállíthatja: kívánja-e, hogy az útvonaltervező figyelembe vegye a közlekedési adatokat.
A TMC a navigációs szoftverek esetében a második generációs időszakot hozta el, amelyben nem csak a készülékben tárolt statikus térképi adatok, hanem kívülről érkező, valós idejű dinamikus információk alapján is történik a navigáció. Jelenleg az alábbi, újonnan vásárolt készülékek alkalmasak a magyar TMC vételére: Navon, Iconix, RoyalTek MapMaster, Navigon, Garmin (NaviGuide bővítéssel), TomTom, de a lista folyamatosan bővül.
4. ábra: TMC-üzenet megjelenítése
Hazánkban a szolgáltatói oldalt a TrafficNav Kft. képviseli. A cég 2007-ben alapított, Magyarországon bejegyzett korlátolt felelősségű társaság. A vállalkozás küldetése kettős:
- Fővinform,
- Magyar Közút Útinform,
- Állami Autópálya Kezelő Zrt.,
- Dugóvadász-vonal,
- Saját közlekedésfigyelő kamerák,
- Járműflották (FCD floating car data).
Típusukat tekintve az események lehetnek statikusak, illetve dinamikusak. A statikus adatok azok, amelyek a közlekedési infrastruktúra (utak, jelzőberendezések) állapotát jelzik. A statikus események körébe tartoznak pl. az útfelújítások, korlátozások, lezárások és egyéb, a forgalmat befolyásoló információk (rendezvények stb.). Ezek felvétele kézi bevitellel történik. Érvényességük néhány órától napokig vagy akár hónapokig tarthat (pl. Margit híd lezárása).
1. táblázat: A közlekedési információk továbbításának lehetőségei
A TrafficNav a feldolgozott adatokat későbbi felhasználásra el is tárolja, így a valós idejű közlekedési információkon túl úthasználati és baleseti statisztikák előállítására is lehetősége van, illetve ezekből a statisztikákból prediktív közlekedési információkat tud generálni (pl. az év adott napján egy adott időszakban hol és mekkora dugók várhatók).
A feldolgozó rendszer XML-kimenetnek köszönhetően a megfelelő sávszélesség mellett a közlekedési információk weben is publikálhatók és akár térképen is megjeleníthetők. Nemrégiben a TrafficNav és a Topolisz Kft. együttműködésének köszönhetően elkészült az aktuális forgalmi adatok webes térképe, amely a http://www.trafficnav.co.uk/hu/tmcmap.htm oldalon tekinthető meg (5. ábra).
Összefoglalás
A közlekedés-informatikának mérhetetlen nagy szüksége van a térinformatikai alkalmazásokra. A Magyarország közlekedési helyzetének javítására irányuló feladatok megoldásához elengedhetetlen az a háttér, amit csakis a térinformatikai alapú alkalmazások tudnak biztosítani. Ezekhez az alkalmazásokhoz szolgáltat infrastruktúrát és alapadatokat a TMC és a hozzá kapcsolódó egyre modernebb technológiák.
5. ábra: Forgalmi információk a WEB-en
Irodalomjegyzék:
- CONNECT: A TMC új piacokra történő bevezetése
- Tele Atlas: Tele Atlas enables… TMC locations and paths
szerző:
Kohán Balázs1,2
1 projektvezető térinformatikus, TrafficNav Kft.,bkohan@trafficnav.co.uk
2 tanársegéd, ELTE TTK Környezet- és Tájföldrajzi Tanszék