A magyar diákok projektje is az űrbe juthat
Kihirdették a YouTube Space Lab (Űrlaboratórium) projekt 60 döntőbe került versenyzőjének nevét, köztük magyar fiatalokat, akik olyan tudományos kísérleteket terveztek, melyeket az űrben is végre lehet hajtani.
Ez a nagyszabású projekt több cég – köztük a Lenovo, a YouTube és a Space Adventures – együttműködésével, valamint a NASA, az Európai Űrügynökség (ESA) és a Japán Nemzeti Űrügynökség (JAXA) támogatásával valósulhatott meg.
A verseny döntőseinek nem csak videót kellett készíteniük a tervezett kísérletükről, hanem egy, a kísérletet demonstráló animációt is. A 14-18 éves ifjú kutatók több ezer pályázatot küldtek be, összesen több mint 80 országból. A beérkezett munkák figyelemreméltó száma valószínűleg annak az egyedülálló lehetőségnek köszönhető, hogy a győztes kísérleteket ténylegesen végre is hajtják majd az űrben, egy ilyen élmény pedig hagyományosan csak tudósok és asztronauták kiváltsága.
A legtöbb, szám szerint 10 döntős az Egyesült Államokból pályázott, melyet India követ 9 továbbjutott pályázóval. Az összesen benyújtott munkák tekintetében Lengyelország, Kanada és Spanyolország szerepelnek még az első ötben. Magyarországról összesen 3 diák – kettejük közösen, csapatként – került a döntősök közé. Egy héten keresztül a YouTube közössége is lehetőséget kapott arra, hogy elbírálja ezeket a pályázatokat a rangos zsűri mellett, amelyet olyan nevek fémjeleznek, mint Stephen Hawking, a NASA világhírű professzora, William Gerstenmaier, a NASA űrrepülési programjának vezetője, Leland elvin egykori űrhajós, Frank De Winne az ESA űrhajósa, Akihiko Hoshide a JAXA űrhajósa, valamint a Guy Laliberté, a Cirque du Soleil alapítója. A verseny végéhez közeledve a YouTube felhasználók és a zsűri együttesen határoz majd meg 6 regionális győztest (2 csapat mindhárom régióból), akik elutazhatnak Washingtonba, ahol márciusban kihirdetik a globális nyerteseket (1-1 csapat mindkét korosztályból).
A fiatal tudósok 14-16, illetve 17-18 éves korcsoportokban nevezhettek, egyedül, vagy akár három fős csoportokban. A kísérletüket leíró videót a YouTube.com/SpaceLab oldalra kellett feltölteniük. Ez a csatorna, amely mintegy ugródeszkaként szolgál a legjobb tudományos és űrkutatással kapcsolatos videók számára, már több mint 40 millió megtekintést ért el.A jelentkezők többsége, mintegy 40%-a Indiából érkezett, ezt követi az Egyesült Államok 15%-kal. A pályázatok száma alapján a top 10-be az alábbi országok tartoznak még: Egyesült Királyság, Oroszország, Izrael, Kanada, Spanyolország, Olaszország, Lengyelország és Japán. A kísérletek 78%-a a 14-16 éves korcsoportból, míg 22%-a a 17-18 éves korcsoportból érkezett. A fiatalok közel fele jelentkezett egyénileg a megmérettetésre, míg a másik fele inkább a 2 vagy 3 fős csoportokban történő nevezést részesítette előnyben.
A verseny regionális nyerteseit februárban hirdetik ki, majd Washingtonba viszik őket, ahol nem csupán egy – a súlytalanság élményét nyújtó – ZERO-G repülésen vesznek majd részt, hanem egy Lenovo IdeaPad laptopot is kapnak munkájuk jutalmául. Itt kiválasztják a két globális győztest – egy-egy főt/csapatot mindkét korosztályból –, akiknek a kísérleteit később több mint 400 km-rel a Föld felett, a Nemzetközi Űrállomáson (ISS), végre is hajtják. A kísérleteket – egy az űrállomáson lévő ThinkPad laptop segítségével – a YouTube élőben fogja közvetíteni, így ünnepelve a tudomány és az űrkutatás ezen határokon átívelő eseményét. Emellett a globális nyertesek jutalma egy egyedülálló lehetőség: választhatnak egy japán utazást, mely során végignézhetik élőben, ahogy kísérletüket rakétán fellövik a Nemzetközi Űrállomásra, vagy választhatják azt is, hogy 18. életévük betöltése után egy az asztronauta kiképzést bemutató élményben részesülnek Star Cityben, Oroszországban ott, ahol az orosz űrhajósok kiképzése is folyik.
Forrás: Sajtóközlemény