A világ egyik első, a finnországi Helsinkiben lebonyolított kereskedelmi mobil-televíziós próbaüzemének ma nyilvánosságra hozott eredménye szerint a felhasználók hajlandóak fizetni a népszerű mobil-televíziós szolgáltatásokért.
A tapasztalatok jól illusztrálják az izgalmas, új mobilalkalmazásban rejlő lehetőséget. A próbaüzemben résztvevők 41 százaléka szívesen fizetne a mobil-televíziós szolgáltatásért, míg a válaszadók fele szerint a havi 10 eurós díj is elfogadható. A felhasználók több mint a fele (58 százaléka) úgy véli, hogy a mobil-televíziós szolgáltatások népszerűek lesznek.
A próbaüzemet a Digita, az Elisa, az MTV, a Channel Four Finland (Nelonen), a Nokia, a TeliaSonera Finland, és az YLE közösen bonyolította le 2005 márciusa és júniusa között. A tesztben 500 felhasználó vett részt, akik Nokia 7710 okostelefonon a DVB-H technológia segítségével nézhették a mobiltelevízió műsorát.
A tartalom az úr
A próbaüzem során kiderült, hogy a próbaüzem résztvevői nem csupán az ismerős programokat nézik meg, hanem a rövid és esetenkénti televíziózáshoz igazított mobil-televíziós műsorokat is szívesen figyelemmel követik. Legnépszerűbbek az országos finn csatornákon sugárzott ismerős programok bizonyultak, amelyeket a sport- és a hírcsatornák (CNN, BBC World, Euronews) követtek. A próbaüzem során a nézettségi toplista első 10 helyén többek között a jégkorong világbajnokság több mérkőzése, a San Marinó-i és a monacói Grand Prix futam, valamint a Liverpool-AC Milan UEFA kupa labdarúgó mérkőzés szerepelt.
A próbaüzem során kiderült, hogy a próbaüzem résztvevői nem csupán az ismerős programokat nézik meg, hanem a rövid és esetenkénti televíziózáshoz igazított mobil-televíziós műsorokat is szívesen figyelemmel követik. Legnépszerűbbek az országos finn csatornákon sugárzott ismerős programok bizonyultak, amelyeket a sport- és a hírcsatornák (CNN, BBC World, Euronews) követtek. A próbaüzem során a nézettségi toplista első 10 helyén többek között a jégkorong világbajnokság több mérkőzése, a San Marinó-i és a monacói Grand Prix futam, valamint a Liverpool-AC Milan UEFA kupa labdarúgó mérkőzés szerepelt.
Mobil-televíziózási szokások
A mobil-televízió nézői általában körülbelül napi 20 percet töltenek a készülék előtt, bár az aktívabban televíziózók között előfordult a 30-40 perc is. A résztvevők a hagyományos televíziózási időszakokon kívül is bekapcsolták mobil-TV-iket.
A mobil-televízió nézői általában körülbelül napi 20 percet töltenek a készülék előtt, bár az aktívabban televíziózók között előfordult a 30-40 perc is. A résztvevők a hagyományos televíziózási időszakokon kívül is bekapcsolták mobil-TV-iket.
A mobil-televíziót leggyakrabban a pihenni vagy a legfrissebb események felől tájékozódni vágyó, tömegközlekedő utasok használták, bár a felhasználók a kikapcsolódáshoz vagy a hagyományos televízió kiegészítésére otthon is többször elővették a készüléket.
Díjszabási modellek
A próbaüzem egyértelműen igazolja a mobil-televízióban rejlő potenciális kereskedelmi lehetőséget, hiszen a felhasználók 41 százaléka hajlandó lenne fizetni a szolgáltatásért. A próbaüzem résztvevői havi 4,90 eurót fizettek, de a tesztelők fele a havi 10 eurós díjat is elfogadhatónak tartja. A felhasználók általában a szabott árat részesítették előnyben, bár többüket érdekelte a tartalomfüggő díjszabási modell, azaz amikor a felhasználó egy bizonyos tartalomfajtára, például futballmeccsre vagy autóversenyre fizet elő.
A próbaüzem egyértelműen igazolja a mobil-televízióban rejlő potenciális kereskedelmi lehetőséget, hiszen a felhasználók 41 százaléka hajlandó lenne fizetni a szolgáltatásért. A próbaüzem résztvevői havi 4,90 eurót fizettek, de a tesztelők fele a havi 10 eurós díjat is elfogadhatónak tartja. A felhasználók általában a szabott árat részesítették előnyben, bár többüket érdekelte a tartalomfüggő díjszabási modell, azaz amikor a felhasználó egy bizonyos tartalomfajtára, például futballmeccsre vagy autóversenyre fizet elő.
A próbaüzem arra is fényt derített, hogy a felhasználók milyen feltételek teljesülése esetén használnák a mobiltelevíziót:
- egyszerűen használható szolgáltatás
- jól működő és megbízható műszaki rendszer
- olyan tartalmak, amelyek rövid ideig nézve is élvezhetők
- a televízió-alkalmazás nem korlátozhatja a mobiltelefon-funkciókat
“A Helsinkiben lebonyolított próbaüzem tovább erősíti azt a meggyőződésünket, hogy a mobiltelefonokon sugárzott televízió fontos lehetőséget jelenthet” mondta Richard Sharp, a Nokia Rich Media üzletágának alelnöke. “Egyértelmű az üzenet az iparág felé: a mobiltelevízió sikeréhez testre szabott és érdekes tartalmakra, könnyen használható technikára, valamint elfogadható és egyszerű díjszabásra van szükség. Miután teljesítettük ezeket a feltételeket, megjelenik a mobiltelevízió iránti igény.”
A DVB-H technológiával a mobilkészülékek felhasználóihoz is hatékonyan eljuttathatók a televíziós csatornák programjai. A technológia mobil környezetben a televízióban megszokott kiváló képminőséget, csökkentett energiafelhasználást, és többféle csatornát (akár 55 állomás is beállítható) nyújt a felhasználó számára.
További információ:
Finn mobiltelevíziós projekt: www.finnishmobiletv.com
Finn mobiltelevíziós projekt: www.finnishmobiletv.com
A Digitáról
A Digita Oy a vezető finn rádió-, és televízió-szolgáltató, illetve adatkommunikációs hálózatok és hálózati infrastruktúrák jelentős fejlesztője. Az országszerte megtalálható Digita a nap 24 órájában garantálja kiváló minőségű szolgáltatásait. A Digita ügyfelei között televízió-, és rádiócsatornákat, valamint mobil- és szélessávú szolgáltatókat találhatunk. A 370 munkavállalót foglalkoztató vállalat 2004-es forgalma 89 millió euró volt. A Digita a nemzetközi TDF Group tagja.
A Digita Oy a vezető finn rádió-, és televízió-szolgáltató, illetve adatkommunikációs hálózatok és hálózati infrastruktúrák jelentős fejlesztője. Az országszerte megtalálható Digita a nap 24 órájában garantálja kiváló minőségű szolgáltatásait. A Digita ügyfelei között televízió-, és rádiócsatornákat, valamint mobil- és szélessávú szolgáltatókat találhatunk. A 370 munkavállalót foglalkoztató vállalat 2004-es forgalma 89 millió euró volt. A Digita a nemzetközi TDF Group tagja.
Az Elisa Oyj-ról
Az Elisa Oyj átfogó távközlési szolgáltatásokat nyújt, portfoliójában sokoldalú hang-, és adatszolgáltatások, internetkapcsolat és tartalomszolgáltatások, telefónia-megoldások, testre szabott kommunikációs és ICT megoldások, nemzetközi kommunikációs megoldások, és hálózati szolgáltatások szerepelnek.
Az Elisa Oyj átfogó távközlési szolgáltatásokat nyújt, portfoliójában sokoldalú hang-, és adatszolgáltatások, internetkapcsolat és tartalomszolgáltatások, telefónia-megoldások, testre szabott kommunikációs és ICT megoldások, nemzetközi kommunikációs megoldások, és hálózati szolgáltatások szerepelnek.
A 2004 végén 5376 embert foglalkoztató Elisa tavalyi bevétele elérte az 1,36 milliárd eurót. 2004 végén közel 1,22 millió vezetékes előfizető használta az Elisa hálózatát. A szélessávú előfizetők száma folyamatosan emelkedve az év végére elérte a 222.307 főt. A helsinki tőzsdén jegyzett Elisa körülbelül 300 ezer részvényese között finn és nemzetközi vállalati befektetők, valamint finn magánszemélyek szerepelnek.
A TeliaSonera Finland Oyj-ról
A finn TeliaSonera legnyereségesebb üzletága, a TeliaSonera Finland Oy a Sonera márkanév alatt kínál termékeket és szolgáltatásokat. A TeliaSonera az északi és a Balti-régió vezető távközlési cége.
A finn TeliaSonera legnyereségesebb üzletága, a TeliaSonera Finland Oy a Sonera márkanév alatt kínál termékeket és szolgáltatásokat. A TeliaSonera az északi és a Balti-régió vezető távközlési cége.
A TeliaSonera 2004 decemberének végén 15.411.000 mobil-előfizetővel (51.359.000 a hozzájuk tartozó vállalatokkal együtt), 8.312.000 vezetékes előfizetővel (8.943.000 a hozzájuk tartozó vállalatokkal együtt), és 2.017.000 (2.056.000 a hozzájuk tartozó vállalatokkal együtt) internet-előfizetővel rendelkezett.
A TeliaSonera a belföldi piac mellett az orosz, a török, és az eurázsiai piacon is jelentős érdekeltséggel bír. A TeliaSonerát a stockholmi és a helsinki tőzsdén jegyzik. A 2004. január és december közötti időszak nettó forgalma elérte a 81,9 milliárd svéd koronát (9,08 milliárd euró). A vállalat alkalmazottainak száma 29.082 volt.
A Yleisradio-ról
A Yleisradio Oy (YLE) közszolgálati rádió-, és televízió-csatorna, amelynek feladatait, működését és finanszírozását a törvény szabályozza. A YLE többnyire finn és svéd, emellett sámi, cigány és jelnyelven készít műsort. A YLE többségi tulajdonosa az állam, működését pedig főként a televíziós adás díjából finanszírozzák. A YLE célja, hogy minden finn számára egyenlően biztosítsa az információhoz jutás, az élmények szerzésének, valamint a szórakoztatás jogát, és lehetőséget teremtsen a finnek számára saját maguk továbbképzésére és fejlesztésére.
A Yleisradio Oy (YLE) közszolgálati rádió-, és televízió-csatorna, amelynek feladatait, működését és finanszírozását a törvény szabályozza. A YLE többnyire finn és svéd, emellett sámi, cigány és jelnyelven készít műsort. A YLE többségi tulajdonosa az állam, működését pedig főként a televíziós adás díjából finanszírozzák. A YLE célja, hogy minden finn számára egyenlően biztosítsa az információhoz jutás, az élmények szerzésének, valamint a szórakoztatás jogát, és lehetőséget teremtsen a finnek számára saját maguk továbbképzésére és fejlesztésére.
Az MTV3-ról és a Subtv-ről
Az MTV3-at és a Subtv-t Finnországban naponta három millióan nézik, amely a 2004-es nézettségi adatok szerint az összes televíziózás 38 százalékát jelenti. Az MTV3 minden más sajtóorgánumnál több embert ér el Finnországban. A Subtv gyorsan bővülő kábel-, és digitális csatorna, amelyet 2005 januárjában 800.000 ember nézett. Az MTV3 a hirdetési bevételek tekintetében Finnország legnagyobb hirdetési felülete. Az MTV3 országos, és akár 10 körzetre lebontott regionális reklámot egyaránt sugároz.
Az MTV3-at és a Subtv-t Finnországban naponta három millióan nézik, amely a 2004-es nézettségi adatok szerint az összes televíziózás 38 százalékát jelenti. Az MTV3 minden más sajtóorgánumnál több embert ér el Finnországban. A Subtv gyorsan bővülő kábel-, és digitális csatorna, amelyet 2005 januárjában 800.000 ember nézett. Az MTV3 a hirdetési bevételek tekintetében Finnország legnagyobb hirdetési felülete. Az MTV3 országos, és akár 10 körzetre lebontott regionális reklámot egyaránt sugároz.
A Channel Four Finlandről (Nelonen)
A Channel Four Finland a SanomaWSOY elektronikus média üzletágába tartozó Swelcom tagja. Az aktívan dolgozó, városlakó rétegre koncentráló Channel Four Finland szilárd pozíciót vívott ki a nézők és a hirdetők körében. A lakosság 74 százaléka által hetente nézett Nelonen a nettó értékesítés alapján Finnország harmadik legnagyobb hirdetési fóruma.
A Channel Four Finland a SanomaWSOY elektronikus média üzletágába tartozó Swelcom tagja. Az aktívan dolgozó, városlakó rétegre koncentráló Channel Four Finland szilárd pozíciót vívott ki a nézők és a hirdetők körében. A lakosság 74 százaléka által hetente nézett Nelonen a nettó értékesítés alapján Finnország harmadik legnagyobb hirdetési fóruma.