A SAMEBIKE LOTDM200-II összecsukható, mint egy origami, erős, mint egy bika, okos, mint egy smartphone, és mindezt úgy, hogy közben kíméli a pénztárcádat is.
Nézd meg videós bemutatómat is, ha tetszett iratkozz is fel csatornámra!
Bevezető, avagy hova tart ez a világ?
A kerékpározás népszerűsége az elmúlt évtizedekben jelentősen megnőtt, de nem csak a városi közlekedésben, hanem a szabadidős tevékenységek terén is. Az elektromos kerékpárok megjelenésével egy új fejezet, új távlatok nyíltak a kerékpáros közlekedésben. Ezek az innovatív járművek ötvözik a hagyományos biciklik környezetbarát jellegét az elektromos meghajtás kényelmével és hatékonyságával. Megnyitva a kerékpározás örömét azok előtt is, akik amúgy fizikai állapotuk, esetleges betegségük miatt ezt nem tudnák élvezni.
A SAMEBIKE, egy viszonylag új szereplő az elektromos kerékpárok piacán, gyorsan elismerést szerzett magának innovatív és megbízható termékeivel. A cég filozófiája, hogy minőségi és megfizethető e-bikeokat kínáljon a felhasználóknak, legyen szó városi ingázókról vagy kalandvágyó természetjárókról.
A SAMEBIKE LOTDM200-II modell a gyártó egyik legújabb fejlesztése, amely egyesíti a modern technológiát a praktikus kialakítással. Ez a összecsukható elektromos kerékpár különösen alkalmas azoknak, akik sokoldalú járművet keresnek a mindennapi használatra és/vagy a hétvégi kirándulásokra.
A 750W-os motorral és a 48V 13Ah-s akkumulátorral felszerelt LOTDM200-II jelentős teljesítményt kínál, ami lehetővé teszi a könnyű közlekedést városi környezetben, de megállja a helyét terepen is. A 20 x 4 inches fat tire (vastag) kerekek stabilitást biztosítanak különböző útfelületeken, legyen szó aszfaltról, földútról vagy akár egy lazább homokos terepről.
Az NFC smart kijelző és a Shimano 7 sebességes váltó modern, felhasználóbarát kezelést tesz lehetővé. A “dupla” felfüggesztés pedig gondoskodik a kényelmes utazásról. Az összecsukható kialakítás különösen praktikus azoknak, akik korlátozott tárolóhellyel rendelkeznek, vagy tömegközlekedéssel kombinálnák a kerékpározást.
A SAMEBIKE LOTDM200-II tehát egy sokoldalú elektromos kerékpár, amely egyaránt alkalmas városi közlekedésre, hétvégi kirándulásokra vagy akár hosszabb túrákra is. A következőkben részletesen bemutatom a kerékpár tulajdonságait, hogy átfogó képet adjak erről az izgalmas e-bike-ról!
Külső, avagy mindent a szemnek?
A SAMEBIKE LOTDM200-II első ránézésre meglehetősen robusztus, tipikus kínai FAT kerekes bringa. Érdekes, de nézegetve a robosztussága mégsem mellbevágó, valahogy egész kompakt benyomást kelt. A kerékpár váza természetesen alumínium ötvözetből készült, ez biztosítja a szükséges szilárdságot, ugyanakkor viszonylag könnyű, 28 kilós nettó össztömeget eredményez. A váz kialakítása lehetővé teszi a gyors összecsukást, ami praktikus megoldás a tárolás és szállítás szempontjából.
A kerékpár méretei kinyitott állapotban 175 x 63 x 126 cm, ami átlagosnak számít a hasonló elektromos kerékpárok között. A 20 colos kerekek 4 inch széles gumikkal vannak felszerelve, amelyek kiváló tapadást és stabilitást biztosítanak különböző útfelületeken. A széles gumiabroncsok különösen hasznosak lehetnek városi környezetben, ahol gyakran kell számítani egyenetlen útfelületekre vagy villamossínekre.
A kormány szélessége 640 mm, ez is egy teljesen átlagos méret. A kormány magassága természetesen állítható, még pedig 1160 mm és 1260 mm között. Ez lehetővé teszi, hogy a testmagasságodhoz igazítsd a kormány pozícióját. A nyereg magassága szintén állítható, 860 mm-től 1050 mm-ig, így a kerékpár különböző testmagasságú felhasználók számára is kényelmes lehet.
A kezelőszervek ergonomikus elrendezésűek. Baloldalon ott az integrált vezérlő sok-sok gombbal, innen tudjuk bekapcsolni a világítást, változtatni a rásegítés szintjét, hangjelzést adni, és erről érjük el a kerékpár szervizmenüjét is. A kormány közepén található a nagyméretű, színes LED kijelző, amely NFC funkcióval is rendelkezik. Ez lehetővé teszi a kerékpár okostelefonnal vagy NFC kártyával történő zárolását és feloldását, ami elég praktikus megoldás. Persze használhatod a bekapcsoláshoz a bekapcsolgombot is, de ha így teszel, akkor kénytelen leszel minden alkalommal egy négyjegyű kódot is beütni, hogy a bringa feléledjen.
A jobb oldali markolaton helyezkedik el a hüvelykujjal kezelhető gázkar, amely lehetővé teszi a tisztán elektromos hajtást, mellette a Shimano 7 sebességes váltó kezelőszerve. A fékkarok mindkét oldalon könnyen elérhetőek, és tipikus módon mechanikus tárcsafékeket működtetnek.
Az akkumulátor a vázba integráltan helyezkedik el, de, ahogy azt megszokhattuk kivehető, ami megkönnyíti a töltést és növeli a biztonságot. A töltőcsatlakozó az akkumulátoron található, és egy védőfedéllel van ellátva a por és nedvesség ellen. Emellett a kerékpár USB (Type-C) töltőporttal is rendelkezik, ami lehetővé teszi mobil eszközök töltését menet közben.
A kerékpár elején, és nagy örömhír, hogy hátulján is integrált LED világítás található (hátul féklámpával kombinálva), amely be van kötve az elektromos rendszerbe, vagyis az akkumulátorról működik. Ez növeli a láthatóságot és a biztonságot éjszakai közlekedés során. Irányjelző viszont nincs, de ez szerintem nem probléma, hamis biztonságérzetet ad, ha van, mert általában láthatatlan az autósok számára, Te viszont, ha használod az irányjelzőt kézzel nem fogod a kanyarodási szándékot jelezni. Szóval egyáltalán nem baj, hogy nincs index. Szerintem.
Ami viszont van, és ez is nagy öröm, egy hátsó csomagtartó, ami nagyon erősnek tűnik, így alkalmas táskák vagy kosarak rögzítésére.
A külső kapcsán fontos még megemlíteni, hogy kapunk megfelelő méretű első és hátsó sárvédőt is, igaz műanyagot, de nem tűnik törékenynek (újabb pirospont). Azt is fontos megemlíteni, hogy a váz súlypontjában egy remek kapaszkodó van, aminél fogva a bringát fel tudjuk emelni. Ez nagyon megkönnyíti például az autó csomagtartójába történő behelyezést.
Összességében a külső igen meggyőző. A vázgeometria a szokásos, de mégis eltér annyira a kínai FAT bringák tömegétől, hogy messziről észrevehető legyen, ez bizony egy SAMEBIKE LOTDM200-II. A fényezés nekem tetszik, a matricázás is frankó, és nagyon jó a kormánynál a kábelkorbácsot összefogó tépőzáras alkalmatosság. Sokkal jobban néz ki, mint a megszokott spirális kábelkötegelő, amit a gyártók használni szoktak a kábelek rendezéséhez.
Specifikáció, avagy tudom, hogy villamos, de mitől megy?
A SAMEBIKE LOTDM200-II szívét egy 750W-os szénkefe nélküli egyenáramú agymotor adja, ami természetesen a hátsó kerékben kapott helyet. A motor maximálisan 35 Nm feletti nyomatékot képes leadni. Ez a teljesítmény lehetővé teszi, hogy a kerékpár akár 14 fokos emelkedőn is könnyedén felkapaszkodjon. A motor öt különböző rásegítési szinten működtethető, így a felhasználó mindig az útviszonyoknak és saját igényeinek megfelelő támogatást választhatja.
Megjegyzem kiemelendő, hogy a gyártó nem a földtől teljesen elrugaszkodott értékeket adott meg nyomatéknak és a megmászható emelkedő mértékének, és az ilyen öszinteséget mindennél nagyobbra becsülöm!
Az energiaellátásért egy 48 voltos, 13 Ah kapacitású lítium-ion akkumulátor felel, amely 18650-es cellákból épül fel. Ez az akkumulátor tisztán elektromos üzemmódban körülbelül 40 km hatótávolságot biztosít (specifikáció szerint), míg pedálrásegítéses módban ez akár 80 km-re is kiterjeszthető (ismét csak a specifikáció szerint). Az akkumulátor teljes feltöltése 4-6 órát vesz igénybe.
A kerékpár maximális sebessége gyárilag 25 km/h-ra van korlátozva, ami megfelel az európai szabályozásoknak. Ugyanakkor a felhasználók kérésére lehetőség van (a hogyról a következő fejezetben írok) ezt a sebességkorlátot feloldani, ami után a kerékpár akár 40 km/h sebességre is képes. Fontos megjegyezni, hogy ez a módosítás nem befolyásolja a kerékpár jogi státuszát, mert a kormányon lévő gázkar miatt amúgy is segédmotoros kerékpár kategóriába esik.
Ám, ha leszereled a gázkart és nem módosítod a rásegítéssel elérhető sebesség felső határát akkor sem vagy előrébb, mert a motor teljesítménye miatt még így is segédmotoros kerékpár lesz a SAMEBIKE LOTDM200-II. Szóval azt javaslom, hacsak nem félsz a sebességtől nyugodtan oldd fel a sebességkorlátozást, ez önmagában nem változtat azon, hogy ez kerékpárnak vagy segédmotoros kerékpárnak számít-e. Mindenképpen az utóbbi lesz.
A váltásról egy Shimano 7 sebességes rendszer gondoskodik, ami lehetővé teszi a hatékony pedálozást különböző terepviszonyok között. Természetesen Shimano Tourney rendszerről van szó, amit csak azért merek megfelelőnek mondani, mert a motor nyomatékát nem ennek kell a hátsó kerékre szállítania, így pedig nagy terhelésnek nincs kitéve. Ezer évig elmehet, ha nem csapod szét nagyon a bringát. A fékrendszer mechanikus tárcsafékekből áll, amelyek megbízható lassítást és megállást biztosítanak még nedves körülmények között is. Még akkor is, ha mechanikusak.
A kerékpár teherbírása impresszív, akár 150 kg-os terhelést is elbír, ami lehetővé teszi nagyobb csomagok vagy akár egy gyermekülés szállítását is. Utóbbit azért odafigyelve, elvben a hátsó csomagtartónak bírnia kell, de a rögzítés a Te felelősséged. Szóval maradjunk annyiban, ha akarod felteheted rá a gyerekülést, de ez egy választható opció, a választás pedig a tiéd.
Ahogy az előző fejezetben említettem a vastag gumik rossz útminőség mellett is jó szolgálatot tesznek, de a SAMEBIKE LOTDM200-II esetén ebből a munkából a gyári adatok szerint a kettős felfüggesztés is kiveszi a részét, ezek is gondoskodnak a kényelmes utazásról még egyenetlen terepen is. Annyit érdemes a dologhoz hozzáfűzni, hogy bár az első lengéscsillapító jól dolgozik a hátsó már annyira nem. Ennek meg az oka annyi, hogy hátul maximum az ülés aljába épített rezgéscsillapítást mondhatjuk lengéscsillapításnak, más ugyanis nincs. Megjegyzem a rázkódásvédelem a fenekem alatt kifogástalan, engem inkább az ülés formája zavart kicsit.
Az NFC-képes színes LCD kijelző nem csak az alapvető információkat (sebesség, akkumulátor töltöttség, megtett távolság) jeleníti meg, de lehetőséget ad a kerékpár okos funkcióinak vezérlésére is. Volt olyan oldal a neten, ahol azt írták, hogy a kijelző együttműködik a SAMEBIKE mobilalkalmazással, ami további funkciókat kínál a felhasználóknak. Jó lenne, de ilyen funkciót én nem tudtam felfedezni, szóval szerintem se Bluetooth, se applikáció. Nekem különösebben nem is hiányzik ez az extra. Ha Te találsz ilyen applikációs opciót, akkor valahogy jelezd felém, hogy javíthassam a cikket!
A biztonsági funkciók között szerepel a kerékpár távolról történő zárolása és feloldása az NFC technológia segítségével. A távolról ebben az esetben azt jelenti, hogy lényegében érintésmentesen. Vagyis, amíg az NFC jel elér. Végül is ez is egyfajta távolság, vagy nem?
Tapasztalatok, avagy miből lesz a cserebogár?
Már a kicsomagolásnál, összeszerelésnél feltűnt, hogy ez a SAMEBIKE LOTDM200-II más, mint a megszokott FAT gumis kínai kerékpárok. Valahogy jobbnak tűnt a minőség. Az összeszerelés minősége is, meg valahogy úgy minden. Szóval az első benyomás kifejezetten jó volt.
A külső is más valahogy. Persze alapvetően ennek is, mint az összes hasonló gépnek rossz a vázgeometriája, de ez csak akkor lenne negatívum, ha lábbal, rásegítés nélkül kéne használni. Az a helyzet ugyanis, rossz pozícióban áll a lábunk és a térdünk, így, ha huzamosabb ideig kéne nagy erőt kifejtenünk, az nem tenne jót az ízületeknek. De szerencsére nem kell, ahogy minden más hasonló bringán, úgy a SAMEBIKE LOTDM200-II-n sem kell, mert van egy motor a hátsó kerékben!
Na, és milyen motor? Hát kérem, itt a 750 watt teljesítmény meg a 35 Nm feletti nyomatékot tessenek tényként kezelni. Bizony, még az én kicsivel 100 kiló alatti tömegemet is képes a bringa 40 kilométer per órás sebesség fölé gyorsítani, ráadásul meglepő dinamizmussal teszi mindezt.
Teljesen egyértelmű volt, hogy az első használat előtt beléptem a szerviz menübe, és a 25 kilométer/órás sebesség lockot kivettem. Ahogy fent írtam értleme semmi. Maximum akkor érdemes bent hagyni, ha amúgy sem akarsz 25-nél gyorsabban menni (ez persze a megtehető távra is jó hatással lesz), vagy akkor, ha fiatalabb korosztály használja majd és nem szeretnéd, ha balesetet szenvedne a gyerek. Szóval a lényeg, van azaz eset, amikor érdemes bekapcsolva hagyni, de ezen esetek száma elég szűkös.
A vezérlő gombokon a + és – gombokat tartsd nyomva, ezzel lépsz a szerviz menübe. A bekapcsológombot nyomogasd és lépkedj el a 8-as menüpontig. A + és – gombokkal tudod a rásegítés végét beállítani, alapértelmezetten ez tehát 25, ha feltolod 50-re, akkor már jó is lesz, annál gyorsabban úgysem fogsz menni. A cikk elején lévő videóban láthatod is a műveletet!
A SAMEBIKE LOTDM200-II amúgy használatra egy tök kellemes meglepetés volt. Fent a bevezetőben óvatosan már utaltam rá, hogy ez a bringa túrázáshoz is és városba is jó, és ez tényleg így van. Nem egy őrülten robbanékony valami, a pedálszenzor ellenére sem akar megölni, szóval városban kimondottan kellemes élmény volt. Igaz, ez nem volt meglepő, nagyjából erre számítottam.
Ami viszont meglepett, hogy a vártnál sokkal kellemesebb volt erdei úton. Nem csak a széles gumik miatt. Az elsőre kicsit keménynek tűnő első lengéscsillapító egészen jól dolgozik. Nem túl puha (maximum, ha kemény burkolaton megyünk), nem is túl kemény, és ami a lényeg nem pattog, van benne rendesen csillapítás. Fent írtam, hogy zárható az első villa, szóval az előfeszítés sajnos nem állítható, de kemény burkolaton, ahol nincs szükség csillapításra zárhatod, erdőben meg kioldhatod.
És persze tedd is meg ezt erdőben, és nagyon kellemes utazásban lesz részed!
Szokás szerint nem volt annyi időm, hogy a teljes töltést kibringázzam a gépből, de ennyi idő is elég volt ahhoz, hogy konstatáljam, hiába lettek korrektül megadva a dombmászó képességek és a nyomaték, a megtehető hatótáv még mindig nem reális. Csak sacc/kb. tudom mondani, hogy a megtehető táv (természetesen az utas tömegétől, a terepviszonyoktól és a sebességtől függően) nagyjából a fele a gyári adatnak, és ez szerintem így is korrekt és elfogadható érték.
Fent már említettem az NFC kártyás dolgot. Nem tagadom, elég menő, amikor a kártyával kapcsolom be a bringát, ha erre a telefonom használom még jobb. Azonban a hasznossága, legalábbis a lopásállóság tekintetében megkérdőjelezhető. Ami nincs lebetonozva (kikötve) azt elviszik. Akkor is ha be tudják kapcsolni, akkor is ha nem. Egy kerékpár esetén, amin vannak kerekek meg pedál ez az igazság sokszorosan áll. Szóval azt mondom, az első dolgod az legyen, hogy veszel egy jó zárat, amivel kikötheted, az NFC meg maradjon jópofa extrának, de ne akard erre bízni a SAMEBIKE LOTDM200-II-t, mert nem lesz a dolognak jó vége. Legalábbis számodra.
Összegzés, avagy minden cikknek vége lesz egyszer
Mit írhatok összegzésképp? Röviden annyit, hogy a SAMEBIKE LOTDM200-II egy tök jól sikerült bringa. Nem kápráztat el egyetlen képességével sem, de a 750 wattos motor azért képes repíteni már, ha arra van szükség, a lámpák jók, a rugózás tényleg frankó, és a külső is jól sikerült.
Tényleg, nekem nagyon bejön, hogy nem a megszokott forma, már csak azért is, mert a lejjebb engedett akkumulátort is tartalmazó vázcső miatt könnyebb felülni rá. A váz esetén tehát annyi eltérés van csak a megszokottól, hogy a praktikumból ne veszítsen (sőt, tegyen hozzá), de mégis kilógjon a szürke tömegből.
És amúgy tényleg van az embernek egy jól összerakott érzése a SAMEBIKE LOTDM200-II-től, amit úgy egyébként nehéz racionális érvekkel indokolni. Talán a jól használható sárvédők, a hatalmas csomagtartó teszi, de ahogy fent írtam, valamiért egyszerre jellemző rá a robosztusság és a légiesség is. Nem tudom ezt másra fogni, mint a váz kialakítására. Talán annyi az oka, hogy az akkumulátort rejtő cső más ponton kapcsolódik az ülés alatti részhez (legalul) vagy attól, hogy kicsit meredekebb a szöge? Nem tudom tehát mi az ok, de ez a végeredményt tekintve tulajdonképpen mindegy is.
A lényeg, hogy a SAMEBIKE LOTDM200-II jól néz ki, jól megy, kényelmes erdőben és városban is, ráadásul ott a hatalmas csomagtartó is, ami miatt bevásárolni is jó lesz.
A bringát természetesen EU raktárból rendelhetitek meg, a vásárláshoz használjátok a SbLT200II kuponkódot, amivel az ár 558 067 forint 342 395 forint helyett 332 772 forint lesz. Vásárlás az alábbi linkre kattintva:
SAMEBIKE LOTDM200-II elektromos kerékpár