Egy e-bike, amivel legyorsulod az autókat – DUOTTS F26 teszt
A DUOTTS F26 a leg-leg-leg mindenben, maximalistáknak szeretettel! Amikor szóba került, hogy megkaphatom tesztre nem nagyon jutottam levegőhöz. Elképesztő képességek sorakoznak az adatlapon, olyanok, amik igazi aszfaltszaggatóvá teszik az F26-ot, legalábbis a bringák között.
Tartalomjegyzék Mutasd
Mindenképpen nézd meg videós bemutatómat is, és ha tetszett iratkozz is fel csatornámra, mert jövő héten újabb teszttel jelentkezem!
Megjött a futár, mondta, hogy ott van a teherautón a doboz, de gyorsan vegyük le, mert robban. Ettől kicsit megijedtem, közel van sajnos a háború, de azért bombát eddig senki nem küldött tesztre. Amikor megláttam a hatalmas dobozt már eldöntöttem magamban, hogy ez bizony nem bomba, hanem valami föld-levegő rakéta lehet, kezdtem is keresni, hogy melyik dobozban lesz a teherautó, amire fel kell szerelni.
A futár elkezdte húzni a platón, lihegett hozzá kicsit, én meg néztem a doboz oldalán a feliratot, DUOTTS. Már tudtam, hogy ez nem fog robbanni, maximum az ereim robbannak majd az adrenalintól, amikor felülök rá, de ezt meg nagyon nem bántam. Leemeltük, becipeltük a garázsba és még aznap délután kibontottam.
Oké, minden más munkámat félre kellett tennem, de a DUOTTS F26 nem tűrt halasztást, ezzel a géppel mennem kellett, amilyen gyorsan csak lehetett. Nem árulok el nagy titkot, lehetett vele menni. Lehetett vele gyorsan menni. Sőt nagyon gyorsan, bitang gyorsan is lehetett menni. Egyszerűen nem tudom abbahagyni a vigyorgást, ha csak rágondolok mosolyra görbül a szám.
Vannak olyan bringák, amik az észszerűség határát bőven túllépik, a DUOTTS F26 pont egy ilyen kerékpár.
A kidobozolás nem volt túl nehéz, pedig féltem tőle, hogy az lesz. 42 kilós a szörnyeteg, de ez nem csoda, hatalmas. Ami igazán érdekes, hogy ennek a tömegnek a nagy részét nem a váz teszi ki, bármennyire is vaskosnak néz ki. A gyártótól kért és kapott adatok alapján a váz a 42 kilós bruttó tömegből mindössze 5,2 kilogrammot vesz el.
Mondjuk nem csoda, hogy így van, mert egy 17,5 Ah kapacitású akkupakk és a két 750 wattos agymotor már magukban kb. 20 kilót nyomnak, plusz a vezérlő, váltó, fékek meg egyéb sallagok bőven kiteszik a maradékot. Még a csomagtartó sem kispályás, nem csak méretben, látványban is illik az F26-haz. Hatalmas az is.
Visszatérve a kidobozolásra a szerelés csak kicsivel bonyolultabb, mint egy átlag bringa esetén, csak csupán annyival, hogy itt az első kerékben is van motor. Ez röviden azt jelenti, hogy egy plusz kábelt csatlakoztatnunk kell, meg azt, hogy egy bazi vastag tengely van az első kerékben is, és egy nagy 19-es villáskulcsot is mellékelnek, amivel a csavarokat meghúzhatjuk.
A kerék amúgy 26 colos, ami manapság nem számít nagynak. Ám, a DUOTTS F26 kereke FAT, vagyis dagadt, vagyis 4 col széles. Ettől aztán olyan szemből, mint egy túlméretes motorkerékpár, és olyan hangja van, ahogy suhan az aszfalton, hogy kis túlzással az autók lehúzódnak előlem.
Na jó, ez tényleg túlzás kicsit, de az nem, hogy a gyalogosok 20-30 méter távolságból is elkezdenek hátranézegetni, és menekülnek, ki merre lát.
A DOUTTS F26 tehát hatalmas. Tömegre is és ránézésre is egy monstrum. Igaz leginkább a kínai elektromos bringák között, mert most hétvégén is láttam olyan KTM bicikliket (elektromosokat), amik semmivel sem voltak kisebbek. Talán csak a gumi volt vékonyabb picivel, meg középen volt a motor, de amúgy, első ránézésre nem sok különbség van.
Ha már a specifikációkba belekaptam az előző bekezdésekben folytatom is ezzel!
Említettem, hogy két motor van, azt is, hogy 750 wattosak, vagyis összességében 1500 watt teljesítmény mozgathatja az F26-ot, de nem kötelezően, lehet ezt felezni is. Az elektromos rendszer amúgy 48 voltos. Találtam egy „gyári” képet, amin azt írták, hogy a nyomaték 130 Nm. Basszus, iszonyat, 130 Nm az őrült sok egy bringához!
A hatalmas nyomaték kell a gyorsuláshoz, a nagy teljesítmény kell a nagy végsebességhez. Ez leszabályozható, ami jól jön, de ha nincs szabályozva, akkor sík úton olyan 52-54 Km/óra a vége. NA most kapaszkodj meg, de erősen, ennyi akkor is, ha nem tekered a pedált. Vagyis két motorral, 1500 wattal, 26 colos kerekekkel (amik elég nagy gördülési ellenállással bírnak a rücskös gumik miatt) városban a legális sebességhatár felett mehetsz, mert hivatalosan, segédmotoros kerékpárral maximum 40 kilométer per órával szabad a KRESZ szerint közlekedni.
Ha nagy a sebesség kell a jó fék. A DUOTTS-nál ezzel nem rizikóztak, hidraulikus fék került előre is, hátra is. A fék DYISlAND márkájú kétdugattyús megoldás. Róluk sokat nem tudtam kideríteni, annyit csak, hogy rengeteg gyártó építi be az alkatrészeiket, és annyit, hogy árban nagyjából a középkategóriás Shimanoval van egy szinten. Amit biztosan tudok, hogy az 1000 wattos Laotie Ft100-on pont ilyen fékek voltak, azokat megénekeltem annyira faszán működtek.
Állítólag LG cellákból épül az akkumulátor, az áruházakban található kép szerint a szokásos 0 napos, 3 hónapos meg féléves garancia helyett 365 napot kapunk az akkucsomagra. Bíztató. Azt is hirdetik itt, hogy 1000+ töltési ciklust visel el veszteség nélkül, ez is jól hangzik. Amúgy, manapság a jobb cellák 2500-3000 ciklust kibírnak úgy, hogy még mindig 75-80 százalék fölött marad a kapacitás a gyári értéknek, ez meg normál felhasználás mellett 8-10 vagy még több évet jelent akkumulátor csere nélkül.
Még tavasszal kiderítettem azt is, hogy az első lengéscsillapító Yixin gyártmány, róluk azt tudtam meg, hogy nem mellesleg a Mercedes és a BMW beszállítói, hidraulikus cuccokat, pl. motorháztető tartókat meg gumi szilenteket gólyaláb alá, meg a lengéscsillapítókhoz, meg ilyenekhez gyártanak. Elég nagy gyártó, saját gyárral, gondolom, hogy van némi tapasztalatuk a lengéscsillapításban. A leírtak alapján van.
Még néhány érdekesség, aztán lépjünk tovább a tapasztalatokhoz!
Az első, ami kimaradt, hogy a szállítható tömeg, ami 150 kilogramm. Ez elég jól hangzik a szokásos 100- vagy maximum 120 kilóhoz képest. A második, hogy IPX4-es víz elleni védelmünk van, ami dicséretes. A harmadik, hogy állítólag 55 fokos emelkedőt meg lehet vele mászni. Ez elég soknak tűnik, az 55 fok az olyan 115 százalék táján van, sacc/kb. ami elég durva érték. Végül a hatótáv, ami tiszta elektromos módban 50 kilométer, tekeréssel rásegítve 100-120 kilométer.
Oké, akkor jöhet a milyen volt fejezet, amire, ha röviden akarok válaszolni, akkor csak annyit írok: ŐRÜLETES, ESZEMENT, AGYELDOBÓS, AUTÓKAT LEGYORSULÓS. Igazából képtelenség is átadni ezt az érzést.
Ha a hatótávval fejeztem be az előző fejezetet, akkor most azzal kezdem. Talán nem lepődtök meg, hogy a leírt adatoknak köze nincs a valósághoz, de ezt már megszoktuk, az autók sem annyit fogyasztanak, mint ami az adatlapon szerepel.
Ha alacsony sebességgel haladsz, mondjuk egyes rásegítési fokozatban, ahol 19 Km/óra a vége, akkor becslésem szerint olyan 60- 70 kilométer lehet a bringában, egymotoros üzemmóddal. De ez azt jelenti, hogy nem alibi tekerés van, tényleg kell erőt tenned a haladásba.
Magasabb fokozaton, mondjuk ötösön, ahol már nincs felső határ a fogyasztás jócskán megnő, és tekeréssel sem biztos, hogy a 40 kilométert eléred, de cserében mész, mint a meszes.
Ha csak a motor hajt (nem pedálozol) a helyzet még rosszabb (természetesen). Egy motorral, ha nem akarsz túl gyorsan menni, nincsenek hegyek, mindig hátulról fúj a szél a 25-30 kilométer kijöhet a gépből. Ha viszont mind a két motor működik és a maximum sebességet kihozod, akkor szinte hallod, ahogy az energia beömlik a motorokba, és az akku visszajelzőről hamar elkezdenek elfogyni a vonalkák.
Hogy érdemes akkor a DUOTTS F26-tal közlekedni?
Nos, rásegítéssel. Iszonyatosan erős a bringa, így az egyes fokozatban is 20 a vége (19), a kettesben meg már 30. Ez a sebesség szerintem a kerékpározáshoz éppen elég aszfalton is. Ha egy pici erőt beleadsz a tekerésbe, akkor a 19- helyett 20-21 Km/óra lesz a sebességed, kíméled az akkut és nem fáradsz el. Ez ennél a kerékpárnál a poroszkálós mód. Ha ennél lassabban akarsz menni, akkor néha beletekersz kicsit, aztán hagyod, hogy vigyen a lendület.
Ha jön az emelkedő, akkor sem fáradsz el. Az 1500 watt és a 130 Nm nyomaték olyan, hogy szinte semmit nem veszel észre az emelkedőből, még akkor sem, ha meredek az emelkedő. Sőt, a nagyon meredeken sem fogsz megizzadni.
A környékünkön a legmeredekebb emelkedőn simán elektromos meghajtással úgy mentem fel, hogy a tetején még mindig 19 km/ó volt a sebességem. Van itt az egyik domb tetején egy állatsimogató, ami nagyjából 4 kilométer távolságot és 200 méter szintemelkedést jelent. Na, ide simán, akkumulátoros üzemmóddal mentem fel, de úgy, hogy a 200 méteres emelkedésből 150 méter az utolsó kilométerre esik, szóval ott is vannak kaptatók.
Ahogy írtam, ennek a dolognak csak annyi a hátulütője, hogy a két motor, emelkedőkkel, csutkagázon zabálja az áramot.
Ha nem akarok megvadulni, és egyszerűen csak élvezni akarom a bringát, akkor szipi-szupi, de nagyon. A gyári gumikon a rücskök olyan közepesek, vagyis nem ráz aszfalton és kapaszkodik az erdei talajon. Kicsit olyan, mint a 4 évszakos gumi. Mindenhol jó, de sehol sem szuper.
Szerencsére lehet ilyen méretben kapni abszolút terepgumit, de lehet rücskök nélküli aszfaltra valót is, így, ha elkopik a gyári szett, akkor vehetsz majd olyat, ami neked megfelel. Az aszfaltos gumival valszeg nőni fog kicsit a hatótáv is.
Amúgy, a két motoros üzemmód tényleg elég vad. Lámpánál elölről indulva az autók nem érnek utol. Persze azt nem állítom, hogy csikorgó kerekekkel nem gyorsulna le szinte bármi, de alapesetben, normál indulásnál én vagyok a gyorsabb, és mivel 50 fölött van a vége, ha az utánad jövők nem akarnak szabályt szegni leelőzni sem fognak, mert nem érnek utol.
Most így írás közben töröm a fejem, hogy milyen rossz tapasztalatom volt, de nem sok minden jut eszembe. Ez egyik, hogy a komputer egyik tartója törötten érkezett, ezt meg kell reparálni. A másik, hogy szállítás közben a csomagtartó egyik száráról eltűnt a műanyag védősapka, és a fém szár megsértette félcenti hosszúságban a fényezést. A működést ez sem befolyásolni, de azért bosszantó egy félmilliós bringánál. Biztos kérnék valami visszatérítést emiatt.
A harmadik a bringa tömege, ami ugye 42 kiló, vagyis ezt buszra, villamosra, metróra nem teszed fel, talán csak egy alacsonypadlós Flirt jöhet szóba, oda beguríthatod, ha vonattal ingázol.
A nagyedik az első lengéscsillapító, de mint írtam nem rossz ez sem, de egyel komolyabbat azért el tudtam volna viselni. Az utolsó pedig a hegesztések, amiknél apróbb megfolyást láttam 1-2 helyen. Ez sem merném csúnyának mondani, de mostanában azért találkoztam szebbel is.
A hatótávot nem sorolom a negatívumok közé, egyrészről a legtöbb bringánál (mint az autóknál is) csalnak az adatokkal, más részről meg várható volt, hogy 2 motorral nem lesz egy spórolós kerékpár. Ezzel együtt, ha nem szakítod szét, egy motort használsz, akkor élhető a hatótáv, és ha kell a plusz erő, mert jön az emelkedő, akkor nem szakadsz meg.
Ahogy mondani szoktam, attól, hogy sok a watt még nem kell ezerrel, ész nélkül közlekedni. Nem ez az előnye a nagy erőnek, hanem az, hogy a hegyre fel nem halsz meg.
Még néhány szó.
Az ülés kényelmes, puha, ha enyém lenne az F26 nem cserélném le. A lengéscsillapítás jó, de hazudnék, ha azt mondanám nem láttam még jobbat. De nem lötyög, nem kotyog, zárható, nyitható, szóval összességében rendben van.
A fék szerintem kifogástalan, a markolatnál egy kis tekerentyűvel állíthatjuk a fogáspontot akár menet közben is. Nem nyikorog, nem zörög, fékez, ahogy elő van írva. A nagy erő miatt a váltóra ráfért volna még néhány fokozat, de nagyon őszintén, ezzel csak azt érték volna el, hogy nem 50-54 lenne a vége a bringának, hanem mondjuk 60-65, az meg minek?
Meghalni senki ne akarjon, ez nem egy országúti versenybringa, nem kell ezzel hatvannal menni, már az 50+ sebesség is sok szerintem. Kicsit felesleges, bár tény, hogy ezzel a gyorsulással és végsebességgel nem fogod az autósokat sem zavarni a forgalomban.
Mi legyen a zárszó?
Nos, a DUOTTS F26 a legerősebb kerékpár, amin eddig ültem. Igazi őrület, ha szereted a száguldást meg a vagánykodást, akkor imádni fogod. Én is imádom. Ha simán csak közlekedni akarsz vele, akkor sem fogod megutálni, a nagy és vastag gumik kisimítják az út hibáit, a relatív nagy tömeg ad egyfajta biztonságérzetet, a fékek minősége meg csak rátesz erre egy lapáttal.
Kényelmes és fenemód nyomatékos. Erős is, jól is néz ki, rendesen össze is van rakva. Tetszik, hogy a vezetékezés szinte teljesen rejtett, hogy az első fényszóró, projektoros, hatalmas és nagyon erős a fénye. Azt mondjuk nem tudom, hogy egy ilyen erős és drága kerékpárra miért nem jutott egy normális hátsólámpa. Ez olyan kínai tempó, senki nem tudja megmagyarázni nekem, hogy a sokszázezer forintba miért nem fér bele akár egy elemes, ezer forintos valami.
Na, de a fanyalgásból ennyi csak, tényleg irtózatosan jó napom volt ma. Lényegében reggeltől késő délutánig jöttem mentem, vásároltam, videóztam, fényképeztem és élveztem a DUOTTS F26 erejét.
Lássuk az árát. Nos, ha egy nyugati, márkás, nyomatékszenzoros, középmotoros, 250 wattos bringáért 750-800 ezer forintot el lehet kérni, akkor egy 1500 wattos, két motoros szörnyetegért a 480 ezer nem sok. Amúgy de, 480 ezer forint nagyon sok pénz a legtöbbünknek, de sajnos úgy áll a helyzet, hogy az F26 ennyibe kerül, és így is kimondhatom szemlesütés nélkül, hogy nem is kérnek érte sokat.
Ez Magyarország. Valamikor néhány hete olvastam egy cikket egy kerékpárgyártó cégről, ahol azt mondták, hogy nyugatra már szinte csak elektromos kerékpárt tudnak eladni, és azok a kerékpárok nem 500 ezer alatti áron vannak, hanem inkább 800 ezer+ kategóriában. Szóval ez egy ilyen kérdés sajnos. Nekünk még drága, tőlünk nyugatra meg ez az olcsó. Így jártunk.
Ezzel együtt, ha megtetszett, ha kell az erő, ha sok a hegy, ha testesebb vagy az átlagnál, ha csak egyszerűen imádod a száguldozást, akkor vedd meg, nem fogsz benne csalódni!
A DUOTTS bringája cseh raktárból rendelhető meg, az áfát az ár tartalmazza, vámköltség pedig nincs. A szállítás várható ideje 7 munkanap, a kerékpár ára pedig a BGCZBP292 kuponkódot igénybe véve 472 ezer forint. A vásárláshoz kattints az alábbi hivatkozásra: