Nulla adrenalin, nulla izgalom, benzinmentes utazás olcsón.
Nézd meg a rollert működés közben videós tesztünkben!
Bevezető
Autós szakújságírok gyakran emlegetik, hogy kiveszett az autózásból az izgalom. A mai járművek egyértelmű, és kizárólagosan deklarált célja, hogy a lehető legnagyobb biztonságban elvigyenek bennünket A-ból B-be.
Nos, az első néhány kilométer után, amit a KugooKirin S4-gyel megtettem ez az analógia ugrott be elsőként. Az S4 ugyanis ebben erős. Ezzel nem fogsz ezerrel száguldozni, nem döntögeted élvezettel a kanyarokban, felállsz rá és mész.
Ha egy ilyen rollerre vágysz, nem is kell sokat kiadnod érte, hiszen EU raktárból, NNNHOCS4 kuponkóddal 151 000 forint helyett 135 000 forintért elhozhatod innen:
KugooKirin S4 elektromos roller
Persze ahhoz, hogy megalapozott döntést hozhass, javaslom olvasd el az alábbi cikket, nézd meg a videót, remélem segíteni fog a döntésben!
Csomagolás, összeszerelés
A dísztelen kartondobozban megtaláltam a díszeset. Az utóbbi időben több terméknél is tapasztaltam ilyet, nem igazán látom az értelmét a dupla csomagolásnak, csak a papírt fogyasztják vele feleslegesen. Persze a külső karton vélhetően újrafeldolgozott alapanyagból készült, de akkor is.
Mindegy, lendüljünk túl ezen, nézzük meg, hogy mit találunk a csomagban!
A doboz tetejét felnyitva feltűnik, hogy a szokásosnál minőségibb az ütésvédelem. Mármint az eddig nálam járt Kugoo és a KugooKirin rollerekhez képest minőségibb. Ez jó hír, és előrevetíti, hogy talán a beltartalom is jobb lesz.
Tartozék nem sok van. Kapunk egy kézikönyvet, kapunk egy töltőt EU dugós kábellel, és kapunk egy kis zacsit, benne két méretben imbuszkulcs és hat darab csavar. Szóval, egy pici munka lesz a géppel, mielőtt elkezdhetjük használni!
Persze ez a szerelés nem fog senkinek gondot okozni. Ha kiemeltük a rollert a kartonból, akkor hajtsuk ki az oldalsó támaszt, nyissuk fel a kormányrudat és tegyük a helyére a kormányszarvat. Ez utóbbi rögzítéséhez kell majd négy darab csavar. A maradék kettővel egy kis műanyag elemet kell ugyancsak a kormányszar alá, a rúdra csavaroznunk. Ez fog beakadni a hátsó sárvédőn található kampóba, így tudjuk majd az összecsukott roller cipelni.
Kész vagyunk, bekapcsolhatjuk és elindulhatunk. Ám, a cikkben előbb ismerkedjünk meg a képességekkel, hogy aztán a tapasztalatok részben értsétek miért olyan a gép, amilyen!
Papírforma
A KugooKirin S4 sok tekintetben teljesen átlagos roller, ám van 1-2 olyan képessége, amivel kitűnik a tömegből. Kezdjük előbb az átlagos dolgokkal!
Itt jegyezném meg, hogy a gyártó, sok más konkurenssel szemben próbál nem átverni minket a hatótáv, a leküzdhető emelkedő és a maximális sebesség tekintetében. Jó tudni, hogy az elektromos közlekedési eszközöknél ezek az adatok a legtöbb esetben köszönőviszonyban sincsenek a valós értékekkel.
Például a megadott adatok, ahogy az S4-nél le is van írva, 65 kilogrammos testtömeggel rendelkező utassal érvényesek. Igaz ez a végsebességre és igaz a fogyasztásra, a megmászható emelkedő maximális szögére is.
De a Kugoonál még jobban belementek a részletekbe, és a megtehető távnál azt is leírták, hogy az érték a 65 kilogrammos utas mellett 25 fokos külső hőmérsékletet, szélmentes időt, emelkedőktől mentes utat és konstans, fékezések, gyorstások nélküli haladást feltételez. Vagyis gyanítható, hogy a hatótáv teszt zárt térben egy mérőpadon történt.
Az eddigieket tudomásul véve lássuk akkor mit ír a gyártó a képességekről!
A KugooKirin S4 elektromos rendszere 36 voltos, az akkumulátor kapacitása 10 Ah. Megkapjuk adatként, hogy az akksi szabvány 18650-es cellákból épül fel, ami azért jó, mert megfelelő szervizben itthon is képesek leszünk javíttatni. Nem kell majd az egész akkumulátorcsomagot cserélni, elegendő lesz a zárlatos cellákkal foglalkozni, ami azért komoly megtakarítást jelent.
A motor 350 wattos, a maximum fordulata 730 fordulat per perc, a maximális nyomaték 16,55 Nm. A gépet 6-8 óra töltéssel tudjuk nulláról maximumra tölteni, ezzel a töltéssel pedig maximum 40 kilométer tehető meg (a fent leírt feltételek esetén).
A maximálisan szállítható tömeg 100 kilogramm. Ezt igazolom is, tegnap este kereken egy mázsát nyomtam (sajnos nem fekve), és elvitt rendesen, ahogy kell. Három üzemmód közül választhatunk, az elsőben maximum 15- a másodikban maximum 25- a harmadikban maximum 35 kilométer per órás az elérhető sebesség.
A KugooKirin S4 egy viszonylag nagy roller, de szerencsére nem a tömege miatt, így egyrészről kényelmesen használható, mert a lábunk rendesen elfér rajta, másrészről könnyen vihetjük is magunkkal, mert mindössze 17 kilót nyom.
Lényeges még, hogy az S4 kapott víz elleni védelmet – sajnos ez egyáltalán nem evidens a rollereknél-, mégpedig IP54-est. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy víz alatt nem rollerezhetünk vele, de a felfröccsenő víz ellen védett a szerkezet, pontosabban az elektronika. Lényeges tovább, hogy a kerekek 10 colosak és ballonosak, vagyis nem a kemény, igaz cserében durranásmentes (és rugózásmentes) kerekeket kapjuk.
Mi van még? Van elől és hátul LED-es lámpa, van féklámpa is, kapunk tárcsaféket, aminek működésébe besegít az e-ABS nevű akármi is. Ez persze nem a megszokott ABS, egyszerűen csak a hátsókerékbe épített motor, ha nem kap áramot, akkor besegít a fékezésbe.
Végül egy dolgot emelnék még ki, ami nem más, mint a motorkerékpárokat megszégyenítő méretű műszerfal. Kár, hogy kihagyták a ziccert, és nem építettek be egy színes navigációt. Imádnám! Ezzel együtt a nagy kijelzőnek van értelme, olyan adatokat is látunk rajta, amit más rollereknél nem. Például a motor hőmérsékletét, a motoron mérhető feszültséget és az akkumulátoron mérhető feszültséget, és persze a töltöttséget is.
Ezek azért érdekesek, mert a motornak, bár védve van a túlmelegedéstől, mégis talán ez árthat a legtöbbet a napi használat során. A kétféle feszültségérték pedig jóval pontosabb képez ad az aktuális töltöttségről, mint a hagyományos kijelzés, mert utóbbi, ha terheljük a motort leesik, így jóval kisebb töltést mutat, mint ami valójában az akkumulátorban van.
A hatalmas „műszerfal” további érdekessége, hogy érintésérzékeny felületet is találunk rajta. A lámpa ki- és bekapcsolás a gázkarnál lévő bekapcsológombbal történik, de az üzemmódok között már az érintésérzékeny gombbal válthatunk, és ilyet használhatunk a Km/óra és mérföld/Óra váltáshoz is.
Tapasztalatok
No, elérkeztünk a lényeghez. Megpróbálom leírni az érzéseimet, észrevételeimet a kicsomagolástól és az első indulástól kezdve.
Amikor a KugooKirin S4-et kiemeltem a dobozból az tűnt fel elsőként, hogy történt némi szintlépés a minőség terén. Konkrétan minimum egy osztállyal feljebb került a roller, mint azok, amikkel eddig találkoztam.
A külső az összeszerelés és minden szembetűnő változáson ment át. Nem mintha az eddigiek rosszak lettek volna, de hát azért lássuk be, ezeknél az olcsó rollereknél mindig van hova fejlődni. Az S4 esetén ez sikerült is.
A hatalmas műszerfal, a hátsó sárvédő és a rászerelt lámpa kicsit retró beütése, a széles és jól bordázott gumis felületű trepni mind nagyon tetszenek. Utóbbi esetén ezt a gumis megoldás jobban szeretem, mint a felragasztott „csiszolóvásznat”, mert utóbbi kb. addig néz ki jól, amíg el nem kezdjük a rollert használni, aztán hamar vállalhatatlanul koszos lesz, ráadásul letisztítani sem nagyon lehet. A gumis, bordás felület ezzel szemben szépen, tisztán tartható.
Szóval első ránézésre ez egy nagyon jól sikerült roller lett, kimondottan csinos darab!
A külsőhöz kapcsolódóan egy negatívumot találtam csak. A kormányrudat a helyére pattintva van egy kis elforgatgató biztonsági gyűrű, ami arra hivatott, hogy az amúgy erős kar, ami a rudat a helyén tartja ne tudjon kioldani. Nos, ez a gyűrű egy kicsit könnyebben mozog, mint szerintem ideális lenne, és a műanyag sem tűnik túl ellenállónak.
Mondjuk tartó szerepe nincs, nagy erőhatásokat nem kell kibírnia, a szerepe tényleg csak annyi, hogy a fémkart ne hagyja benyomódni, szóval ez azért nem egy komoly hiba.
A műszerfalról feljebb már írtam, tetszik, egészen addig, amíg nem tűz a nap, mert ha igen, akkor erősen meregetni kell a szemem, hogy lássam mi van rajta. Mondjuk ez leginkább akkor igaz, ha a nap kicsit mögöttünk van, ilyenkor nagyon tükröződik. Egyéb esetekben azért elfogadható a dolog, felhős időben, árnyékban kifogástalan.
Fent írtam, hogy a plusz adatok fontosak, ezt tartom is, szóval összességében továbbra is előnynek érzem a sok információt!
De, bármennyire is előny, azért némi zavar van az erőben az adatok terén. Ugyanis azt vettem észre, hogyha kikapcsolom a rollert 30 százalékos akkutöltöttségnél, amikor bekapcsolom csak 18-19 százalékot mutat a műszer. Nem igazán értem az okát, talán a bemelegedett akkumulátor töltöttségét fals módon 10 százalékkal többnek méri, vagy a kihűlt akkunál mutat 10 százalékkal kevesebbet?
Persze a töltöttségi adat csak egy dolog, a lényeg, hogy egy töltéssel mekkora utat tudunk megtenni, de erről is szólok még!
Oké, és milyen vele haladni?
Nos, a KugooKirin S4 nem egy vágtató idegbeteg, és ezen értsétek azt, hogy a gyorsulás annyira finom, hogy talán túlzás is gyorsulásnak nevezni. Oké, 100 kiló vagyok, de elsőre azt hittem valami baj van a géppel. De nem, a végsebesség oké (mondjuk engem 30-nál többel nem tudott mozgatni), egyszerűen csak annyira finoman indul meg és gyorsul fel, hogy az szokatlan volt nekem.
Erre céloztam a bevezetőben is, vagyis az S4-et használva nincs adrenalinlöket, nincs stressz, felállsz rá, nyomod a gázkart, finoman elindul, aztán szinte észrevétlenül eléri a csúcssebességet és csak megy, csak megy, csak megy, amíg le nem merül. Dög unalom az egész, szóval, ha Te szeretnél valami izgalmat az életedbe, akkor emiatt ne KugooKirin S4-et vegyél, mert ezen el fogsz aludni.
Ez talán az egyetlen veszélye ennek a rollernek, hogy annyira stressz és izgalommentes, hogy az ember hajlamos rá, hogy kicsit ellankadjon a figyelem, pont, mint egy mai kényelmes autóban. A különbség annyi, hogy az autó esetén van karosszéria meg gyűrődési zónák, a rollernél meg Te vagy a gyűrődési zóna. Szóval bármennyire is finoman működik, ezt is csak ésszel szabad használni.
A fék kimondotta érdekes. A gyári adatok szerint 4-8 méter a fékút a sebességünktől függően, és ez az adat a tapasztalataim szerint igaz is lehet. Ami viszont furcsa az a működése. A gyártó azt mondja, hogy van benne e-ABS. Ez olyan fából vaskarika dolog, mert természetesen nem ABS van benne, hanem a szokásos módon fékezésnél kapunk „motorféket”, ilyenkor gyanítom valami áram visszatermelés is van.
Amikor behúzod a fékkart, akkor a mechanikus tárcsafék természetesen rögtön működésbe lép, de ennek ereje elég gyengécske. Kisebb sebességnél elegendő, de nagyobb tempónál nehezen fog megállítani, főleg, ha testesebb vagy.
Ott van viszont az e-ABS, ami némi késlekedéssel aktiválódik. Ez nagyobb tempónál nem okoz gondot (maximum az, hogy vajon időben aktiválódik-e és meg tudok-e állni ott, ahol akarok), de kisebb sebességnél – értsd 5-6 Km/óra- olyan erővel fékezi le a rollert, hogy bizony kapaszkodni kell a kormányba.
A dolog nem egy életveszély, tényleg, csak ahogy már fogalmaztam, érdekes vagy furcsa, de az biztos, hogy szokni kell.
Amire viszont egyáltalán nem tudom ajánlani az S4-et az a hegymászás. Újra leírom (és nem dicsekvésképp, épp ellenkezőleg), sajnos 100 kiló vagyok, és ez a tömeg ennek a rollernek hegymenetben már sok. Nem mondom, 65 kilóval lehet, hogy leküzdhető a gyári adatokban megadott 15 fokos emelkedő, de 100 kilóval ez már necces. Nem mondom, hogy nem vitt fel, de annyira éreztem szegény roller erőlködését, hogy már nekem fájt.
A hatótáv nálam természetesen meg sem közelítette a 40 kilométert. Egy töltéssel, emelkedőkkel, fékezéssel, gyorsítással nagyjából 16-18 kilométert tudtam kihozni belőle, míg egyenletes sebességgel, emelkedők nélkül kb. 25 kilométer, amivel kalkulálhattam.
Ez a hatótáv határozottan nem egy őrület, de munkába járni, főleg, ha van a munkahelyünkön van töltési lehetőség untig elég lehet. Ha pedig a testtömeged közelebb van a gyári adatoknál megadott hatvanöthöz, mint az én százamhoz, akkor további számos kilométert nyerhetsz még.
Egy dologról feltétlenül beszélnünk kell még, ez pedig a lengéscsillapítás. Talán pont erről a rollerről írtam egy rövid bemutatót néhány hete, amiben jeleztem, hogy a pneumatikus gumikon kívül más lengéscsillapítás nincs, de azt is leírtam, hogy szerintem erre városi környezetben nincs is szükség.
Egy kicsit karcosabb kommentben egy olvasó jelezte, hogy valószínűleg sosem rollereztem még, ha képes vagyok ilyen hülyeséget leírni.
Nos, a helyzet az, hogy elég sokat rollereztem, gyaníthatóan jóval többféle rollerrel, mint a kedves olvasó. Másrészről pedig továbbra is tartom, városi környezetbe egyáltalán nem ördögtől való az aktív lengéscsillapítás lespórolása.
Nyilvánvaló, hogy ehhez kellenek a jó minőségű kerékpárutak, de szerencsére ezekből egyre több van, és nem csak a fővárosban. Ha nem kátyúkon kell átgurulnunk, hanem sima aszfalton, esetleg térkövön haladunk, akkor a pneumatikus (értsd ballonos, felfújt) gumik teljesen jól el fogják vezetni az út felől érkező rezgést. Nem rázza szét a kormány a karunkat, nem zsibbad el a tenyerünk, a talpunk, etc.
Az aktív felfüggesztésnek van egy olyan hátránya is, hogy a hátsó keréknél a beépített lengőkarok hajlamosak zörögni, csilingelni, és mivel jó úton szinte semmi értelmes szerepe nincs a dolognak, így a hiányát akár előnyként is értelmezhetjük.
Szóval a lényeg, véleményem szerint, egy normál városi környezetben használt, az eddig leírt képességekkel rendelkező roller esetén, nem kötelező érvényű az aktív lengéscsillapítás beépítése.
További pozitívum volt számomra a kormány, ami az átlagosnál szélesebb lett. Ez jó, mert nagyon megkönnyíti az irányítást, mindenképpen előny a ma kapható rollerek többségével szemben.
Összegzés
Nagyrészt ismételni fogom magam, de megpróbálom röviden összefoglalni a lényeget!
A KugooKirin S4 egy nagyon mutatós, jól összerakott roller lett, olyan képességekkel, teljesítménnyel, végsebességgel, ami ma ahhoz kell, hogy kényelmesen tudjunk vele közlekedni. Nem túl nehéz, de kényelmes a hosszúsága, akár nagyobb lábakkal rendelkezők talpa is kényelmesen elfér a gumi borítású, könnyen tisztítható trepnin.
Nagyon tetszik a nagy műszerfal, sok adatot ad, amiket ráadásul egyszerre láthatunk. Ez azért jó, mert menet közben váltogatni a kijelzőn megjelenő adatokat szinte egyenlő a pofára eséssel. A roller kormányát a kis kerekek miatt illik két kézzel fogni, ha menet közben még gombokat is nyomogatsz, hogy változtasd a kijelzőn megjelenő adatokat, az nem fog semmi jóra vezetni!
A sok jó tulajdonság mellett viszont, továbbra is a bevezetőben említett „csendes” működést tartom a roller leginkább lényeges tulajdonságának. Az elektromos motorral szerelt közlekedési eszközöknél, már az indulásnál is meglepően nagy lehet a fellépő nyomaték, így oda kell figyelnünk, hogy ne guruljunk be mondjuk egy autó alá, vagy ne üssünk el valakit.
Az S4 esetén ez a nyomaték szép csendben épül fel. Nincs nagy gyorsulás, nem kell veszettül kapaszkodnunk a kormányba, hogy ne essünk le, lényegében észre sem vesszük, és már a végsebesség környékén „száguldunk”.
Kinek lesz megfelelő választás a KugooKirin S4?
Azoknak, akik vagy nem akarnak hegyet mászni vele, vagy azoknak, akik a gyári adatoknál megadott 65 kilós testtömeg táján vannak, mert nekik a kisebb emelkedők még leküzdhetők lesznek.
Ajánlom azoknak is, akik kezők, és tudják magukról, hogy nem is akarnak mást egy rollertől, mint azt, hogy csendben, izgalmak, adrenalinfröccsök nélkül eljuttassa őket oda, ahova menni szeretnének. Az S4 ugyanis ebben a legjobb!
A cikk elején az árat már lelőttem. Aki mostanában kezdett el rollereket nézegetni, az vélhetően olcsónak találja majd az S4-et, ám akik régebb óta keresik a megfelelő közlekedési eszközt talán meglepődnek az árán.
Fél- vagy inkább egy évvel ezelőtt ezek a rollerek olyan 120 ezer környékén elvihetők voltak, ám az utóbbi évben tapasztalt hatások, a chiphiány, a kínai járványhelyzet, a rendkívül durván emelkedő szállítási költségek, konténerárak, a forint rendkívül rossz szerepelése az euróhoz és a dollárhoz képest, szóval összességében a kemény infláció nem kerülte el a hazai, forintban mért árakat sem. Ennek következménye az, amit ma az árcédulán láthatunk.
Szóval, összességében ki merem jelenteni, hogy a KugooKirin S4 egy kimondottan jó ár/érték aránnyal rendelkező gép, aminél egy dolgot sajnálhatunk csak, hogy nem egy éve jelent meg, mert akkor olcsóbban megvehettük volna.
Ha megtetszett a cikk alapján, akkor nézd meg a videót is, amit készítettem róla, abban mozgás közben is láthatod. Ha szeretnéd megvásárolni, akkor EU raktárból vámkezelés és plusz vámköltségek nélkül tudod megrendelni, a szállítási idő alig néhány nap. Maga a szállítás ingyenes!
A vásárláshoz használd a NNNHOCS4 kuponkóddal 151 000 forint helyett 135 000 forintért elhozhatod innen:
KugooKirin S4 elektromos roller
A kupont kimondottan ehhez a cikkhez kaptam, és az egyéb akciókhoz képest, további 7-8 ezer forinttal olcsóbb árat kaptunk, de csak 20 darab rollerre.