5 magot tartalmaz az Nvidia Kal-El (Tegra 3)
Az Nvidiát mostanában sűrűn érkeznek a Tegrával kapcsolatban, legutobb az útitervek frissültek a múlthét alkalmával.
Ezúttal a legújabb Kal-El felépítését illetően kaptunk meglehetősen érdekes információkat. Méghozzá az derül ki a frissen bemutatott diákból, hogy nem négy maggal rendelkezik majd a SoC, hanem öt magot fog tartalmazni, viszont nem a hagyományos értelemben. Egy segédprocesszort kapott, ami energiatakarékossági szempontokat szolgál. Lényegében egy hasonló, CortexA9-es magról van szó, viszont a maximális órajele maximum 500 MHz lehet, mellette pedig az eredeti tervekben vázolt négy darab teljes értékű CortexA9, a komolyabb számítást igényelő feladatok elvégzésére.
A gyártó által “Companion core” elnevezéssel illetett mag nem ugyan azt a technológián alapul mint a többi ARM mag, hanem úgy nevezett LP (Low Power) mag, ennek az a különlegessége, hogy alacsonyabb feszültség mellett képes üzemelni, viszont a teljesítménye is alacsonyabb lesz, ezért kap ez a mag segéd processzor rangot, és azért képes legfeljebb 500 MHz-en operálni, de a lényeg, hogy erre jóval alacsonyabb fogyasztás mellett lesz képes. A segédmag nem képes együttműködésre, így az Androidunk gyanútlanul 4 magot fog látni, vagy ugye bár 1-et, de az Nvidia jól megoldotta a vSMP (Variable Symmetric Multiprocessing) nevezetű technológiával. Külön L2 gyorsítótárat nem kapott, így az öt mag ugyan azt az 1 MB méretű megosztott L2-őt használja ami eredetileg a 4 magnak lett volna, de itt sincs probléma, mivel egyszerre nem dolgoznak, így emiatt nem veszít a teljesítményéből, és ezzel is tranzisztorokat és helyet takarítottak meg a mérnökök.
Mint azt jól láthatjuk, meg eleve aki már használt Androidos rendszert, jól tudja, hogy a telefon üzemideje alatt a feladatok nagyobb részét a legalacsonyabb kapu órajelen végzi, vagyis az úgynevezett idle állapotban, mikor a processzor órajele a legalacsonyabb fokozatban van. Az Nvidia által alkalmazott segédprocesszor ekkor lép működésben, vagyis átlagos használat mellett erről működik a rendszer, a prezentációban is ezt láthatjuk. A Companion mag feladata a háttérben futó alkalmazások, e-mail és egyéb szinkronizálások eligazítása, sőt esetlegesen még zene és alacsony bitrátájú videók lejátszására is elég lehet az alacsony feszültségű mag. Ha valami komolyabb feladatot kell ellátni, azt a gép azonnal érzékeli, és 2 ms alatt képes aktiválni a hagyományos teljesítmény alapú Cortex magokat, de ezek sem egyszerre működnek, hanem skálázhatóak. Egy magról a böngészés válik lehetővé, esetleg kisebb játékokra alkalmas, vagy navigációs feladatokra grafikus felület használatát nélkülözve, két magra a komolyabb böngészős feladatok mellett lehet szüksége, ilyen például a flash tartalmak megjelenítés, több folyamat egy időben való használata esetleg komolyabb grafikus felületű de kis játékok. A teljes, illetve a négy mag, akkor dolgozik, ha minden erejére szüksége van a kézben tartott eszközünknek, ilyen például a legkomolyabb játékok sora, amik már komoly grafikai teljesítményt igényelnek, HD videózás a legmagasabb bitrátájú filmek kíséretében, vagy akár ha a valamelyik videómegosztón közzétett HD videó megtekintéséhez lenne kedvünk.
Ez a vSMP rendszer sajnos nem extra, valószínűleg erre szükség is lesz. Ugyanis mint azt tudjuk, az Nvidia magasan az első lesz, aki 4 magos SoC-et kínál, de nem a gyártási eljárásból fakad az előny, szóval mind ezt 40 nm mellett kell létrehoznia, ami már bizony nagy étvágyú lehet így, ezért dolgozták ki feltehetően a segédprocesszor elvét, így kordában tudják tartani a gép üzemidejét, ezzel pedig vonzóbbá tehetik a végtermékgyártók részére. Felmerül a kérdés a gyártás szempontjából is, hogy mennyiben befolyásolja ez a chip méretét, vagy a gyártási hibák keletkezésének növekedését. Azt nem lehet mondani, hogy semmiben, de a CortexA9 mag méretét tekintve, ami nem éri el az 5 mm2-t ez valószínűleg a Tegra harmadik generációs lapkájának kidolgozásakor nem kapott nagy figyelmet, mivel mint azt már elmondtam a szükség viszonylag nagy, a megoldás ténylegesen jól működhet a valóságban, így a gyártási többlet nem ellensúlyozza ezeket.
A grafikus teljesítményt, ezúttal nem firtatta az Nvidia, egy diát kapunk, ahol az látszik, hogy a felsorolt három játék alatt nagyjából 2,5-szeres átlagos gyorsulással lehet majd dolgunk, ami jelenleg a legerősebb lehetne.
Amit még fontos megemlíteni, hogy ne felejtsük el az itt leírt útiterveket! Az Nvidia épp olyan részese lesz a 28 nm-nek mint a többiek.
Forrás: anandtech