65 nanométeres technológia a mobil platformra

Olvasóink értékelése: 0 / 5

Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív
Az Intel Corporation nagyteljesítményű, 65 nanométeres technológiájának egy olyan változatát fejleszti, mely lehetővé teszi a mobil platformokba és a kisebb méretű eszközökbe való nagyon alacsony energiafogyasztású lapkák előállítását. Ez a gyártási folyamat az Intel második 65 nanométeres technológiája lesz.

Az Intel 65 nanométeres (a nanométer a méter 1 milliárdod (10-9) része) technológiája az energiafogyasztás és teljesítmény jobb kombinációját nyújtja, mint az Intel jelenleg alkalmazott
90 nanométeres eljárása, így az Intel chiptervezőinek több lehetőséget biztosít az áramkörök sűrűsége, teljesítménye és energiafogyasztásának tervezése terén, ezzel kielégítve az akkumulátorfüggő eszközök használóinak igényeit.
 
„Az emberek olyan mobil platformokat keresnek, amelyek maximalizálják az akkumulátor élettartamát,” – mondta Mooly Eden, az Intel Mobile Platforms Group alelnöke és igazgatója. „Ilyen eszközök fejlesztése várható a jelenleg fejlesztés alatt álló technológiától. Két csúcstechnológiás, 65 nanométeres eljárásunk teljes körű kihasználásával a jövő mobil platformjait fogjuk tervezni.”
 
Az egyik kulcsfontosságú kérdés a chipek energiafogyasztásának csökkentése kapcsán a tranzisztorok fejlesztése, amely a mobil és akkumulátoros eszközök miatt fontos szempont. A mikroszkopikus tranzisztorok még kikapcsolt állapotban is fogyasztanak elektromosságot, amellyel nem kis fejtörést okoznak az egész iparágnak.
 
„Az egyes chipeken lévő tranzisztorok száma meghaladhatja akár az egy milliárdot is, így érthető, hogy a tranzisztorok fejlesztése mennyire pozitívan hathat az egész eszközre” mondta Mark Bohr, az Intel Process Architecture and Integration vezetője. „Az Intel 65 nanométeres technológiával készített energiatakarékos chipeknek a tesztje megmutatta, hogy a tranzisztorok ’szivárgása’ durván ezerszer kisebb, mint a hagyományos gyártási folyamatból kikerülő termékeknél. Ez óriási energia megtakarítást jelent azon felhasználók számára, akiknek eszközei erre a technológiára épülnek.
 
Az Intel alacsony energiafogyasztású termékek előállítására irányuló gyártási technológiája
 
Az Intel 65 nm-es gyártási technológiája számos lényeges tranzisztormódosítást tartalmaz, amely lehetővé teszi a kisebb mértékű energia felhasználást, miközben az iparágban egyedülálló teljesítményt nyújt. A tranzisztor módosítások jelentős mértékben csökkentették a szivárgási áram mértékét. A csökkenő tranzisztor szivárgás javára írható az alacsonyabb energiafogyasztás és az akkumulátorok megnövekedett élettartama.
 
Az Intel 65 nm-es gyártási technológiájáról
 
Az Intel 65 nanométeres technológiája egyesíti a magasabb teljesítményű és kisebb energiafelhasználású tranzisztorokat, az Intel feszített szilíciumát, nagysebességű, rézalapú átkötéseket, valamint alacsony k-együtthatójú dielektrikummal történő szigetelést. A 65 nm-es gyártási technológiával készült processzorok lehetővé teszik, hogy az Intel megduplázza a ma (az Intel 90 nm-es technológiáját használva) egy chipre építhető tranzisztorok számát.
 
Az Intel 65 nanométeres processzorai 35 nanométer kapuhosszúságú tranzisztorokat tartalmaznak majd, amelyek a tömeggyártás legkisebb, egyben legnagyobb teljesítményű CMOS tranzisztorai lesznek. Összehasonlításképpen a ma gyártott legfejlettebb tranzisztorok az Intel® Pentium® 4 processzorokban találhatóak, ezek 50 nm-esek. A kicsi és gyors tranzisztorok a nagyon gyors processzorok fő építőelemei. 
 
Az Intel ezt a második generációs, nagy teljesítményű feszített szilíciumot alkalmazza a 65 nm-es technológiánál. A feszített szilíciumot alkalmazva az áram nagyobb sebességgel áramlik, így növelve a tranzisztorok sebességét és a gyártási költséget csupán két százalékkal növeli.
 
Az Intel technológiáról bővebb információt a www.intel.com/technology oldalon talál. 

Szebb grafika a mobilkészülékeken

Olvasóink értékelése: 0 / 5

Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív
A Toshiba legújabb fejlesztésű grafikus processzora jelentős mértékű látványbeli javulást eredményezhet az ezt alkalmazó mobilkészülékekben, kézikonzolokban.

Az új lapka gyakorlatilag minden téren előrelépést jelent a Toshiba korábbi termékéhez képest: a másodpercenként akár 800 megapixelt is megjelenítő GPU ezen számadat értelmében mintegy 38-szor gyorsabb elődjénél. A grafikus processzor a teljesítmény mellett elsősorban az árnyékolási és tükröződési effektek terén mutat fel komoly előrelépést.

Szebb grafika a mobilkészülékeken

A nagy felbontású, szélesvásznú kijelzőket is támogató lapka első mintapéldányai ez év októberében készülnek el, viszont a sorozatgyártás előreláthatólag csak 2008 második negyedévében kezdődik meg.

HDTV-kompatibilis mobil TV

Olvasóink értékelése: 0 / 5

Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív
A Pixela bejelentette Japánban az első, HDTV kompatibilis eszközét.

Habár hazánkban a HDTV-adásokra még várni kell, Japánban ez már általános -- és hamarosan már nem csak otthon, hanem útközben is nézhetik kedvenc TV adásaikat az ott elők, hála a Pixela új, H.264-kompatibilis (Digitális HDTV) eszközének, amely többek között egy 2,17 hüvelykes kijelzővel és FM-rádióval is rendelkezik. A készülék méretei 136,5×55×25.5 mm, a várható megjelenés pedig 2006 májusa.

HDTV-kompatibilis mobil TV

A felhasználók mobiljukon is szeretnének tévézni

Olvasóink értékelése: 0 / 5

Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív
A világ egyik első, a finnországi Helsinkiben lebonyolított kereskedelmi mobil-televíziós próbaüzemének ma nyilvánosságra hozott eredménye szerint a felhasználók hajlandóak fizetni a népszerű mobil-televíziós szolgáltatásokért.

A tapasztalatok jól illusztrálják az izgalmas, új mobilalkalmazásban rejlő lehetőséget. A próbaüzemben résztvevők 41 százaléka szívesen fizetne a mobil-televíziós szolgáltatásért, míg a válaszadók fele szerint a havi 10 eurós díj is elfogadható. A felhasználók több mint a fele (58 százaléka) úgy véli, hogy a mobil-televíziós szolgáltatások népszerűek lesznek.
 
A próbaüzemet a Digita, az Elisa, az MTV, a Channel Four Finland (Nelonen), a Nokia, a TeliaSonera Finland, és az YLE közösen bonyolította le 2005 márciusa és júniusa között. A tesztben 500 felhasználó vett részt, akik Nokia 7710 okostelefonon a DVB-H technológia segítségével nézhették a mobiltelevízió műsorát.
 
A tartalom az úr
A próbaüzem során kiderült, hogy a próbaüzem résztvevői nem csupán az ismerős programokat nézik meg, hanem a rövid és esetenkénti televíziózáshoz igazított mobil-televíziós műsorokat is szívesen figyelemmel követik. Legnépszerűbbek az országos finn csatornákon sugárzott ismerős programok bizonyultak, amelyeket a sport- és a hírcsatornák (CNN, BBC World, Euronews) követtek. A próbaüzem során a nézettségi toplista első 10 helyén többek között a jégkorong világbajnokság több mérkőzése, a San Marinó-i és a monacói Grand Prix futam, valamint a Liverpool-AC Milan UEFA kupa labdarúgó mérkőzés szerepelt.
 
Mobil-televíziózási szokások
A mobil-televízió nézői általában körülbelül napi 20 percet töltenek a készülék előtt, bár az aktívabban televíziózók között előfordult a 30-40 perc is. A résztvevők a hagyományos televíziózási időszakokon kívül is bekapcsolták mobil-TV-iket.
 
A mobil-televíziót leggyakrabban a pihenni vagy a legfrissebb események felől tájékozódni vágyó, tömegközlekedő utasok használták, bár a felhasználók a kikapcsolódáshoz vagy a hagyományos televízió kiegészítésére otthon is többször elővették a készüléket.
 
Díjszabási modellek
A próbaüzem egyértelműen igazolja a mobil-televízióban rejlő potenciális kereskedelmi lehetőséget, hiszen a felhasználók 41 százaléka hajlandó lenne fizetni a szolgáltatásért. A próbaüzem résztvevői havi 4,90 eurót fizettek, de a tesztelők fele a havi 10 eurós díjat is elfogadhatónak tartja. A felhasználók általában a szabott árat részesítették előnyben, bár többüket érdekelte a tartalomfüggő díjszabási modell, azaz amikor a felhasználó egy bizonyos tartalomfajtára, például futballmeccsre vagy autóversenyre fizet elő.
 
A próbaüzem arra is fényt derített, hogy a felhasználók milyen feltételek teljesülése esetén használnák a mobiltelevíziót:
  • egyszerűen használható szolgáltatás
  • jól működő és megbízható műszaki rendszer
  • olyan tartalmak, amelyek rövid ideig nézve is élvezhetők
  • a televízió-alkalmazás nem korlátozhatja a mobiltelefon-funkciókat
"A Helsinkiben lebonyolított próbaüzem  tovább erősíti azt a meggyőződésünket, hogy a mobiltelefonokon sugárzott televízió fontos lehetőséget jelenthet" mondta Richard Sharp, a Nokia Rich Media üzletágának alelnöke. "Egyértelmű az üzenet az iparág felé: a mobiltelevízió sikeréhez testre szabott és érdekes tartalmakra, könnyen használható technikára, valamint elfogadható és egyszerű díjszabásra van szükség. Miután teljesítettük ezeket a feltételeket, megjelenik a mobiltelevízió iránti igény."
 
A DVB-H technológiával a mobilkészülékek felhasználóihoz is hatékonyan eljuttathatók a televíziós csatornák programjai. A technológia mobil környezetben a televízióban megszokott kiváló képminőséget, csökkentett energiafelhasználást, és többféle csatornát (akár 55 állomás is beállítható) nyújt a felhasználó számára.
 
További információ:
Finn mobiltelevíziós projekt: www.finnishmobiletv.com
 
A Digitáról
A Digita Oy a vezető finn rádió-, és televízió-szolgáltató, illetve adatkommunikációs hálózatok és hálózati infrastruktúrák jelentős fejlesztője. Az országszerte megtalálható Digita a nap 24 órájában garantálja kiváló minőségű szolgáltatásait. A Digita ügyfelei között televízió-, és rádiócsatornákat, valamint mobil- és szélessávú szolgáltatókat találhatunk. A 370 munkavállalót foglalkoztató vállalat 2004-es forgalma 89 millió euró volt. A Digita a nemzetközi TDF Group tagja.
 
Az Elisa Oyj-ról
Az Elisa Oyj átfogó távközlési szolgáltatásokat nyújt, portfoliójában sokoldalú hang-, és adatszolgáltatások, internetkapcsolat és tartalomszolgáltatások, telefónia-megoldások, testre szabott kommunikációs és ICT megoldások, nemzetközi kommunikációs megoldások, és hálózati szolgáltatások szerepelnek.
 
A 2004 végén 5376 embert foglalkoztató Elisa tavalyi bevétele elérte az 1,36 milliárd eurót. 2004 végén közel 1,22 millió vezetékes előfizető használta az Elisa hálózatát. A szélessávú előfizetők száma folyamatosan emelkedve az év végére elérte a 222.307 főt. A helsinki tőzsdén jegyzett Elisa körülbelül 300 ezer részvényese között finn és nemzetközi vállalati befektetők, valamint finn magánszemélyek szerepelnek.
 
A TeliaSonera Finland Oyj-ról
A finn TeliaSonera legnyereségesebb üzletága, a TeliaSonera Finland Oy a Sonera márkanév alatt kínál termékeket és szolgáltatásokat. A TeliaSonera az északi és a Balti-régió vezető távközlési cége.
 
A TeliaSonera 2004 decemberének végén 15.411.000 mobil-előfizetővel (51.359.000 a hozzájuk tartozó vállalatokkal együtt), 8.312.000 vezetékes előfizetővel (8.943.000 a hozzájuk tartozó vállalatokkal együtt), és 2.017.000 (2.056.000 a hozzájuk tartozó vállalatokkal együtt) internet-előfizetővel rendelkezett.
 
A TeliaSonera a belföldi piac mellett az orosz, a török, és az eurázsiai piacon is jelentős érdekeltséggel bír. A TeliaSonerát a stockholmi és a helsinki tőzsdén jegyzik. A 2004. január és december közötti időszak nettó forgalma elérte a 81,9 milliárd svéd koronát (9,08 milliárd euró). A vállalat alkalmazottainak száma 29.082 volt.
 
A Yleisradio-ról
A Yleisradio Oy (YLE) közszolgálati rádió-, és televízió-csatorna, amelynek feladatait, működését és finanszírozását a törvény szabályozza. A YLE többnyire finn és svéd, emellett sámi, cigány és jelnyelven készít műsort. A YLE többségi tulajdonosa az állam, működését pedig főként a televíziós adás díjából finanszírozzák. A YLE célja, hogy minden finn számára egyenlően biztosítsa az információhoz jutás, az élmények szerzésének, valamint a szórakoztatás jogát, és lehetőséget teremtsen a finnek számára saját maguk továbbképzésére és fejlesztésére.
 
Az MTV3-ról és a Subtv-ről
Az MTV3-at és a Subtv-t Finnországban naponta három millióan nézik, amely a 2004-es nézettségi adatok szerint az összes televíziózás 38 százalékát jelenti. Az MTV3 minden más sajtóorgánumnál több embert ér el Finnországban. A Subtv gyorsan bővülő kábel-, és digitális csatorna, amelyet 2005 januárjában 800.000 ember nézett. Az MTV3 a hirdetési bevételek tekintetében Finnország legnagyobb hirdetési felülete. Az MTV3 országos, és akár 10 körzetre lebontott regionális reklámot egyaránt sugároz.
 
A Channel Four Finlandről (Nelonen)
A Channel Four Finland a SanomaWSOY elektronikus média üzletágába tartozó Swelcom tagja. Az aktívan dolgozó, városlakó rétegre koncentráló Channel Four Finland szilárd pozíciót vívott ki a nézők és a hirdetők körében. A lakosság 74 százaléka által hetente nézett Nelonen a nettó értékesítés alapján Finnország harmadik legnagyobb hirdetési fóruma.